een vraag over bottlenecks (gtx580)

Pagina: 1
Acties:

• Bram82
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09-2019
Door de introductie van de IB CPUs en GTX680 heb ik zin gekregen in het pimpen van mn systeempje, ik weet nog niet of ik iets nieuws ga aanschaffen maar heb een vraag over GPU bottlenecks.

Hoe komt een (aspiring) tweaker tot de conclusie dat een GPU gebottleneckt wordt door overige hardware? Ik heb een redelijk snelle gtx 580 (832/1050) in mijn kast zitten met verder iets verouderde hardware. Namelijk een i7 860 op 3,4 ghz, een msi p55 gd65 mobo (8.0x pci 2.0) en 8 gb 1600mhz geheugen.

Kan iemand uitleggen wat de bepalende factor is bij het bepalen van een bottleneck in dit geval? Is dat enkel en alleen de cpu snelheid in relatie tot de geheugensnelheden op de GPU? Wat is de rekensom hiervoor precies?

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-02 09:58
Je HDD?
Of heb je een SSD die direct op het mobo is aangesloten via PCI / PCI-e of PCIx4 (ofzoiets :P )

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Verouderde hardware valt nog wel mee, SSD zal je pc performance significant verbeteren voor de rest valt het allemaal nog wel mee.

Si vis pacem, para bellum

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-02 15:22

faust2016

You yes have my shirt

Je hebt je CPU nu op 3.4 GHz, maar met een beetje koeler moet je wel richting de 3.8~4.0 GHz komen.
Als je dan meer FPS haalt bij je games, dan was/is de CPU een bottleneck.

Ik heb zelf ook een i7 860, maar dan op 4.0 GHz en heb een paar weken 2 6970's in de PC gehad en zat altijd boven de 60 FPS met zo'n beetje elk spel. Misschien was de CPU wel een (kleine) bottleneck, maarja of je nou 105 of 115 FPS haalt.. Dat zie je toch niet.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

die cpu is helemaal 0% bottleneck. Beste afstelling is trouwens 3.8Ghz voor SLI.
Die CPU gaat nog 5 jaar mee... ik zie games niet zo snel 8core nodig hebben ....

[ Voor 76% gewijzigd door A87 op 13-04-2012 14:43 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

De bottleneck in de pc is niet de CPU. Games vandaag de dag kijken niet naar Ghz van een CPU. Multi thread, ja dat weer wel. Maar de meeste bottlenecks die vandaag de dag zijn, is gewoon de HDD.
Alles heb je snel, behalve 1 ding en dat is je HDD.

Wissel deze om in een snelle Corsair Performance Pro 128GB bv, op je Sata3 aansluiting en zie het verschil.

Kleine edit: En ik praat hier dus over het laden van games/programma's. Alles gaat velen malen sneller.
Tevens in-game, het laden van de programmatuur gaat ook veel vlotter dus de rest hoeft niet te wachten op gegevens, zoals het nu is met een normale Sata HDD.

[ Voor 29% gewijzigd door Xtr3me4me op 13-04-2012 14:48 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Lias schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:41:
die cpu is helemaal 0% bottleneck.
Met high-end GPU's als GTX580/680's kun je best nog een paar FPS pakken met een snelle CPU. Ik zeg niet dat het het waard is om daarvoor je mobo/CPU te upgraden, maar om nou te zeggen dat de bottleneck niet bestaat is gewoon niet waar.
2 FPS avg / 2-4 FPS min (vergelijk met de i7-920 en i5-750 tov 2600K) is niet 0%
Afbeeldingslocatie: http://static.techspot.com/articles-info/458/bench/CPU_02.png
Beste afstelling is trouwens 3.8Ghz voor SLI.
Wat is er dan zo optimaal aan die 3.8 GHz? Waarom is dat beter dan 4.0 GHz?

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:27

RoofTurkey

PredatorKalkoen

faust2016 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:50:
[...]
Met high-end GPU's als GTX580/680's kun je best nog een paar FPS pakken met een snelle CPU. Ik zeg niet dat het het waard is om daarvoor je mobo/CPU te upgraden, maar om nou te zeggen dat de bottleneck niet bestaat is gewoon niet waar.
2 FPS avg / 2-4 FPS min (vergelijk met de i7-920 en i5-750 tov 2600K) is niet 0%
[afbeelding]

[...]
Ook naarmate de resolutie hoger wordt, wordt de CPU steeds minder belangrijk ;) .

Grillmeister

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

faust2016 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:50:
[...]
[afbeelding]

[...]
Leuk zo'n grafiek. Alleen heb je ook rekening gehouden met wat voor systeem ze werken? Latency van geheugen. HDD of SSD? Dit soort dingen hebben juist effect erop. Het is gewoon de i7-920 en i7-2600k dat bij de 2600 versie de 2e generatie is. Deze CPU kan veel efficienter omgaan met data dan de 920 versie.
En daarbij komt nog dat BF3 veel afhankelijk is om vlot(er) te draaien op basis van Quad core cpu's.
Daarin tegen de 2600 nieuwer is en ook efficienter is.

Ik vind dat gewoon appels met peren vergelijking. De grafiek zegt weinig tot niets.

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Xtr3me4me schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:54:
[...]

Leuk zo'n grafiek. Alleen heb je ook rekening gehouden met wat voor systeem ze werken? Latency van geheugen. HDD of SSD? Dit soort dingen hebben juist effect erop. Het is gewoon de i7-920 en i7-2600k dat bij de 2600 versie de 2e generatie is. Deze CPU kan veel efficienter omgaan met data dan de 920 versie.
En daarbij komt nog dat BF3 veel afhankelijk is om vlot(er) te draaien op basis van Quad core cpu's.
Daarin tegen de 2600 nieuwer is en ook efficienter is.

Ik vind dat gewoon appels met peren vergelijking. De grafiek zegt weinig tot niets.
De grafiek zegt juist heel veel. Het laat toch zien dat het vrijwel niet uitmaakt welke CPU je hebt? Zolang deze maar meer dan 2 cores heeft.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

RoofTurkey schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:53:
[...]
Ook naarmate de resolutie hoger wordt, wordt de CPU steeds minder belangrijk ;) .
Ja dat weet ik ook wel, maar ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat een snellere CPU 0% winst geeft.
De grafiek is slechts ter illustratie/ondersteuning.
Alleen heb je ook rekening gehouden met wat voor systeem ze werken? Latency van geheugen. HDD of SSD?
Ik kan me voorstellen dat ze dat bij zo'n uitgebreide test gelijk houden, denk je ook niet?
Dit soort dingen hebben juist effect erop. Het is gewoon de i7-920 en i7-2600k dat bij de 2600 versie de 2e generatie is. Deze CPU kan veel efficienter omgaan met data dan de 920 versie.
Neuh, de CPU maakt bij BF3 juist bar weinig uit. Maar niet 0%.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

n0elite schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:56:
[...]

De grafiek zegt juist heel veel. Het laat toch zien dat het vrijwel niet uitmaakt welke CPU je hebt? Zolang deze maar meer dan 2 cores heeft.
Juist niet. We hadden het puur over de Ghz van een CPU, niet over de aantal cores.
Zo kan ik ook de Q6600 er tussen duwen. Die zal zelfs beter draaien dan een nieuwe 2 core AMD cpu.
Puur omdat BF3 een core vreter is.

We hadden het erover wat een bottleneck in de TS pc kan zijn op basis van zijn hardware.

Verwijderd

Bram82 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:16:
Door de introductie van de IB CPUs en GTX680 heb ik zin gekregen in het pimpen van mn systeempje, ik weet nog niet of ik iets nieuws ga aanschaffen maar heb een vraag over GPU bottlenecks.

Hoe komt een (aspiring) tweaker tot de conclusie dat een GPU gebottleneckt wordt door overige hardware? Ik heb een redelijk snelle gtx 580 (832/1050) in mijn kast zitten met verder iets verouderde hardware. Namelijk een i7 860 op 3,4 ghz, een msi p55 gd65 mobo (8.0x pci 2.0) en 8 gb 1600mhz geheugen.

Kan iemand uitleggen wat de bepalende factor is bij het bepalen van een bottleneck in dit geval? Is dat enkel en alleen de cpu snelheid in relatie tot de geheugensnelheden op de GPU? Wat is de rekensom hiervoor precies?
Ligt er ook wel aan welke games, ik heb zelf een gtx580 sli met een i7 920. Totaal geen bottlnkek. Bottlenek is weg bij zo'n 3.4ghz.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Bram82 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:16:
[...]

Daar is geen exacte rekensom of formule voor, want in de praktijk zijn verschillende applicaties niet altijd in gelijke mate afhankelijk van een specifiek onderdeel in je systeem. De beste manier om dit te testen is als volgt:

Pas de kloksnelheden van een bepaald onderdeel aan (bijv. je videokaart) en start verscheidene applicaties die je doorgaans gebruikt (bijv. games). Als door het aanpassen van die kloksnelheden je fps evenredig significant meeverandert is je videokaart waarschijnlijk de bottleneck. Gebeurt er weinig tot niets dan is je systeem ongeveer in balans of de bottleneck bevindt zich elders, wat door het testen van een ander onderdeel wellicht beter zichtbaar wordt. Nogmaals, niet elk spel zal dezelfde resultaten laten zien, wat me op het tweede punt brengt:

Het is belangrijk om te testen in software die je dagelijks gebruikt. Dat zijn immers de situaties waarin je vooruitgang wilt boeken. Synthetische benchmarks geven soms een vertekend beeld en staan niet altijd in verhouding tot jouw persoonlijke praktijkervaring. Dit geldt dus ook voor online reviews. Je hebt je eigen systeem tot je beschikking, dus kun je het ook zelf testen, waaruit je waardevolle informatie kunt halen die ook daadwerkelijk betrekking heeft op jouw systeem.

Bovenstaande geldt voornamelijk voor je fps, maar als we het toch hebben over het elimineren van bottlenecks zijn ook je laadtijden van belang. Elk systeem is logischerwijs niet sneller dan het langzaamste onderdeel, en zoals inmiddels al meermaals is aangegeven is dat nu je harde schijf. Vervang die door een SSD en je systeem is over het algemeen al een stuk sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 13-04-2012 15:13 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Bram82
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09-2019
Kijk, interessante replies.... :)

Het is niet dat ik klachten heb over mn rig ofzo...of het gevoel heb dat het perse allemaal veel sneller moet, maar ben gewoon nieuwsgierig naar hoe de conclusie dat iets bottleneckt getrokken wordt. Dussehm....wat er bijvoorbeeld zo essentieel aan dat 4ghz punt om snelle gpu's niet te bottlenecken? Heeft dat te maken met de snelheid van het VRAM op de GPU (4200mhz in het geval van deze gtx 580) of is het geen kwestie van cijfers maar meer een gevoelsmatige compatibiliteit en leeftijd van hardware?

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

leeftijd heeft er weinig mee te maken
je moet je systeem beoordelen op wat hij moet deon (zoals rone aangeeft)

ik heb bijvoorbeeld een systeem draaien met een budget singlecore AMD van ~5 jaar trug, met 1GB DDR1 RAM
maar wél een HD5970 en een HD5870 erbij. waarom? omdat hij bitcoins staat te minen; de CPU en RAM is totaal geen bottleneck daarvoor, maar BF3 ga ik er niet mee kunnen spelen :+
Pagina: 1