Dit is gewoon aan te passen in de instellingen van Lightroom (Engels termen omdat ik een Engelse LR heb):
- Ga naar de Develop module.
- In het rechterscherm scroll je helemaal naar beneden.
- Open Camera Calibration.
- Kies voor Profile Camera Standard in plaats van Adobe Standard.
- Verander NIET Process, tenzij je snapt wat dit inhoud.
Om te zorgen dat dit bij het importeren op elke foto wordt toegepast, moet je een preset maken die deze bewerking heeft:
- Selecteer een onbewerkte foto.
- Verander naar Camera Standard Profile.
- Klik boven in op Develop -> New Preset.
- Geef bovenin een naam, bv. Camera Calibration
- Vink alles uit behalve Calibration (en Process misschien, als je weet wat dit doet).
- Opslaan.
- Ga naar Import Dialog.
- Rechts in beeld naar Apply During Import.
- Develop Settings -> User Presets -> Camera Calibration
- En klaar, nu wordt elke keer bij het importeren Camera Standard op je foto's toegepast.
Als het goed is komt de Camera Standard meer overeen met de ingebakken JPEG van de RAW. De RAW foto zal altijd wel iets anders zijn dan de JPEG. Als je dus vind dat Camera Standard het ook de foto te donker maakt, kan je bijvoorbeeld standaard +1/3e stop exposure toe laten passen ofso....
Let wel op met de Camera Standard profile, deze heeft namelijk een gigantische invloed op rode kleuren, naar het lijkt meer saturatie en 'meer/beter rood'. De Adobe Standard maakt van rood soms gore magenta tinten. Let ook op met paarse kleuren, die worden meer roze.
Voor het klooien met deze kleureninstellingen is volgens mij wel handiger om een gecalibreerde monitor te hebben. Wat mij persoonlijk ook is opgevallen dat met Camera Standard, is dat sRGB niet voldoet bij het exporteren uit Lightroom (in de camera kan je gewoon nog steeds sRGB gebruiken, wordt je bestandsnaam tenminste niet verneukt). sRGB kan sommige kleuren gewoon niet opslaan die de foto wel heeft. Ook is het zo dat niet alle browser even goed omgaan met sRGB, ik gebruik vooral Opera, en die wil nog wel eens alles een flinke saturatie boost geven, waardoor je foto er heel anders uitziet dan in Lightroom. AdobeRGB kan meer kleuren opslaan en biedt meer consistentie tussen verschillende browsers. In Firefox (is color managed) komen de kleuren goed overeen en in Opera ook veel beter met AdobeRGB. Zover ik heb gevonden heeft het weinig effect voor het web om de kleuren per kanaal op 16 bit te zetten, 8 bit is prima.
Voor nog betere kleurechtheid kan je misschien een camera calibratie kopen, zoals de
ColorChecker Passport van X-Rite of de
SpyderCheckr van Datacolor. Dit gaat wel een beetje ver voor normale fotografen, aangezien je in principe er maar 1 keer gebruik van maakt en dan werkt het gemaakte profiel voor elke foto, zolang je de white balance maar goed krijgt. Dit is meer iets voor studiofotografen die front-to-end kleurechtheid nodig hebben, die maken meestal ook eerst grijskaart foto's op een shoot om een accurate white balance te krijgen (kan ook met die kleuren checkers). Meestal worden de foto's dan ook geprint met een veel te dure printer of gebruikt in een magazine.
Zoals je merkt kan je redelijk ver gaan als het erop aankomt. Voor de gemiddelde Tweaker fotograaf totaal overbodig, maar oh zo technisch interessant.
[
Voor 45% gewijzigd door
G-Tus op 13-04-2012 15:02
]