Bij een (nog niet) nader te noemen winkel/webshop heb ik 27 maanden geleden voor een kleine €110,- een Netgear WNDR3700 router aangeschaft. Het betreft hier de eerste versie, waarbij na verloop van tijd problemen kunnen ontstaan met het draadloos netwerk.
Vorig jaar was het netwerk te ontvangen in een straal van zo'n 100 meter(!) rondom ons huis. Toen ik de eerste warmte dagen van dit jaar weer met de laptop naar buiten wilde had ik echter geen verbinding. Ik was al op de hoogte van het feit dat sommige routers van de eerste versie met dat probleem te kampen hebben en na wat onderzoek kon ik concluderen dat het inderdaad om één van die routers gaat. Het gaat hier daarom om een fabrieksfout en de router is dus buiten mijn schuld om defect geraakt.
Daar waar ik van mening ben dat men van een dergelijke, dure router mag verwachten dat deze langer meegaat dan 27 maanden heb ik bij de winkel een RMA aangevraagd, samengevoegd met een topic in het forum van Netgear waarin het defect wordt besproken. In eerste instantie is deze aanvraag afgewezen omdat de garantieperiode zou zijn overschreden.
Omdat ik de procedure liever snel en makkelijk afhandel maar het er niet naar uitziet dat de winkel aan haar verplichtingen zal voldoen, zou ik voordat ik nogmaals wijs op de wettelijke garantie willen weten of er een andere manier is om dit op te lossen. Ook vraag ik me af hoe sterk ik in mijn schoenen sta wat betreft de aanname dat een dergelijke, dure router langer mee hoort te gaan dan 27 maanden. Persoonlijk ben ik van mening dat een router minstens vijf jaar mee hoort te gaan, want er is vrijwel niemand die elke 27 maanden even een nieuwe router aanschaft. Heeft iemand hier misschien wat nuttigs over melden?
Vorig jaar was het netwerk te ontvangen in een straal van zo'n 100 meter(!) rondom ons huis. Toen ik de eerste warmte dagen van dit jaar weer met de laptop naar buiten wilde had ik echter geen verbinding. Ik was al op de hoogte van het feit dat sommige routers van de eerste versie met dat probleem te kampen hebben en na wat onderzoek kon ik concluderen dat het inderdaad om één van die routers gaat. Het gaat hier daarom om een fabrieksfout en de router is dus buiten mijn schuld om defect geraakt.
Daar waar ik van mening ben dat men van een dergelijke, dure router mag verwachten dat deze langer meegaat dan 27 maanden heb ik bij de winkel een RMA aangevraagd, samengevoegd met een topic in het forum van Netgear waarin het defect wordt besproken. In eerste instantie is deze aanvraag afgewezen omdat de garantieperiode zou zijn overschreden.
Na dit gelezen te hebben heb ik de winkel een mail gestuurd waarin ik hem wees op de in Nederland wettelijke garantie.Beste heer ...,
Zojuist heb ik uw RMA aanvraag in behandeling genomen. Het is vervelend van u te moeten vernemen dat uw Netgear Router mogelijk defect is. Helaas moet ik u mededelen dat de garantietermijn inmiddels ruimschoots verstreken is. Op een dergelijke product rust een garantietermijn van twee jaar en is dus ook al een aantal maanden verstreken. Naar alle waarschijnlijk zullen eventuele reparatiekosten niet opwegen tegen de aanschaf van een nieuw apparaat gezien dergelijke producten sinds de tijd van aanschaf een behoorlijke prijsdaling hebben gekend. Om deze reden zien wij geen reden om uw RMA nog langer open te houden en heb ik deze ook geannuleerd. Onze welgemeende excuses voor enig ongemak.
Heeft u verder nog vragen dan vernemen wij deze graag van u. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Hier kreeg ik de volgende reactie op.Geachte heer ...,
Waarschijnlijk zijn u en ik beiden van mening dat een gemiddelde router langer mee hoort te gaan dan slechts twee jaar en vier maanden. Gelet op de leeftijd en aanschafprijs is het naar mijn mening onacceptabel dat een router binnen zo'n korte tijd defecten vertoont.
Daarnaast is het is bij Netgear een bekend probleem dat routers van het type WNDR3700v1 na verloop van tijd slecht kunnen gaan functioneren wat betreft het draadloos netwerk. Helaas duiden alle symptomen erop dat ik eigenaar ben van één van deze kwalitatief mindere routers.
Volgens de Nederlandse wet consumenten recht hebben op een deugdelijk product. Wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product is de verkoper verplicht hier zijn wettelijke verantwoordelijkheid te nemen. Omdat in mijn geval duidelijk sprake is van een ondeugdelijk product, ben ik het dan ook niet eens met uw besluit om mijn RMA te annuleren.
Ik verzoek u daarom vriendelijk de router te repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn van drie weken.
Met vriendelijke groet,
...
Omdat ik er vrijwel zeker van ben dat ik nog aanspraak kan maken op de wettelijke garantie heb ik nogmaals geantwoord met het verzoek de router kosteloos te repareren dan wel te vervangen.Beste ...,
Wij kunnen u in dezen helaas niet tegemoetkomen. Als u het defect binnen de daarvoor gestelde garantieperiode had gemeld hadden we de router zonder enig probleem kosteloos kunnen laten repareren of vervangen. Daar deze termijn echter ruimschoots is overschreden kunnen zowel wij als de fabrikant in deze niets meer voor u betekenen.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Nu heb ik van de winkel een aanbod gekregen waarin ik een nieuwe WNDR3700 aan kan schaffen met een korting van 25% op de actuele verkoopprijs.Geachte heer Jansen,
U heeft gelijk wat betreft het overschrijden van de door u gestelde garantieperiode. Echter, de wet bepaalt dat de consument recht heeft op een deugdelijk product. Datgene wat een product deugdelijk maakt verschilt uiteraard per product, maar van een router waar meer dan €100,- voor betaald is mag men bij normaal gebruik naar redelijkheid en billijkheid onder andere een levensduur langer dan twee jaar en vier maanden verwachten. Mijns inziens zou voor een dergelijk product een jaar of vijf redelijk zijn, al valt daar nog over te discussiëren. Over of een router wel of niet langer dan twee jaar en vier maanden mee hoort te gaan is echter geen discussie mogelijk, omdat nagenoeg ieder persoon met enig verstand van zaken het erover eens is dat een dergelijke, dure router langer mee hoort te gaan. Voor u betekent dit dat wanneer er sprake is van een defect bij normaal gebruik binnen de te verwachten levensduur u verplicht bent de router kosteloos te repareren dan wel te vervangen.
Daarom verzoek ik u nogmaals vriendelijk aan uw verplichtingen als verkoper te voldoen en de router kosteloos te repareren of te vervangen, alvorens verdere stappen te ondernemen.
Met vriendelijke groet,
...
Dit is echter maar ongeveer €17,50, terwijl voor de router bijna €110,- euro betaald is. Hier ga ik dan ook niet mee akkoord, omdat ik aanspraak maak op de wettelijke garantie en het er niet met zo'n slecht aanbod bij laat zitten.Beste heer Verhoeve,
Inmiddels is de fabrieks en wettelijke garantie verlopen. Op basis van non-conformiteit en meegenomen hierin een economische levensduur van 3 jaar, kunnen wij u het volgende uit coulance voorstellen. Aangezien het niet rendabel is om dergelijke producten te repareren kunnen wij u een nieuw exemplaar uitleveren met vernieuwde garantie vanaf deze factuurdatum. Om u hierin tegemoet te komen zullen wij een kostendeling toepassen op basis van economische levensduur van 3 jaar. Hierin heeft u inmiddels 27 maanden gebruik kunnen maken van het artikel en zullen wij 25% van de nieuwprijs op ons nemen en de resterende 75% van de aanschafwaarde zullen voor uw rekening zijn. Dit houdt in dat het artikel op het moment van schrijven 69,90 euro kost en u hiervan 52,43 euro betaald en (winkel) het resterende bedrag op zich neemt. Graag vernemen wij van u akkoord zodat wij het een en ander administratief in orde kunnen maken. U dient dan wel het defecte apparaat hier aan te leveren en er afstand van te doen.
In afwachting van uw reactie verblijven wij.
Met vriendelijke groet,
Omdat ik de procedure liever snel en makkelijk afhandel maar het er niet naar uitziet dat de winkel aan haar verplichtingen zal voldoen, zou ik voordat ik nogmaals wijs op de wettelijke garantie willen weten of er een andere manier is om dit op te lossen. Ook vraag ik me af hoe sterk ik in mijn schoenen sta wat betreft de aanname dat een dergelijke, dure router langer mee hoort te gaan dan 27 maanden. Persoonlijk ben ik van mening dat een router minstens vijf jaar mee hoort te gaan, want er is vrijwel niemand die elke 27 maanden even een nieuwe router aanschaft. Heeft iemand hier misschien wat nuttigs over melden?