• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben opties aan het bekijken om m'n i7 2600k beter koel te kunnen houden. Voor stock en milde overclock doet het huidige systeem aardig z'n best maar nu ik de overclock wat verder aan het pushen ben trekt de Mugen 2b het gewoonweg niet.

Er zitten 2 fans op de Mugen in push/pull met een case fan er achter en er boven. De airflow is erg goed en het koelt ook heel goed, alleen om de temperatuur onder de 70 a 75 graden te houden tijdens langdurige load gaan de fans op den duur voluit. Ik wil dit graag verbeteren zodat er minder fans zo hard hoeven te draaien en mede de effectiviteit verhogen.

Er draait momenteel een i7 2600k met HT disabled op 4,8GHz op 1,4 volt. Tijdens full load loopt volgens coretemp de power op tot 105-110 watt. Gemiddeld ligt de temperatuur dan rond de 70 graden, soms er onder soms er boven. Enkele keer piekt het naar 76 of zo, maar dat is dan maar heel kort. Het systeem heeft een 24/7 stress test doorstaan met Prime95.

Ik ben op zich zeer tevreden met de overclock resultaten en wil eigenlijk op dit moment alleen de koeling prestaties verbeteren. Als dat allemaal draait en het is weer stil kan ik eens kijken of ik de 5GHz kan halen, maar ik ben niet van plan daar mee te blijven draaien (ik vind 1,4v eigenlijk wel het max voor continue gebruik).

Nu heb ik een paar opties bekeken:
Waterkoeling kit (custom kit)
Noctua DH-14
Thermalright Silver Arrow
Zalman CNSP12

Een custom waterkoeling setje vind ik wel spannend, leuk om in elkaar te knutselen maar ervaring heb ik er totaal niet mee. Ik wil er best een +/- 200 euro aan uitgeven maar het moet het wel waard zijn. En als ik lees hoe goed en stil de Silver Arrow getest wordt vraag ik me af in hoeverre de meerprijs van Waterkoeling het echt waard is?

Die H100 als ik de tests moet geloven zou ik denk ik noooit kopen. Het lijkt wel of dat ding alleen tot z'n recht komt met de fans volluit en dan maakt tie te veel herrie. Bovendien lijken de aircoolers hierboven het gewoon beter te doen met minder herrie.

Maar van custom kits kan ik weinig of niets vinden, ook wel logisch natuurlijk maar ik kan het natuurlijk niet goed vergelijken als er geen vergelijking gemaakt wordt met bestaande air coolers.

Als ik voor bijvoorbeeld rond de 200 euro een WC kit bij Highflow haal wat kan ik dan verwachten?

Ik word ook een beetje gek van de keuzen, RX240, EK-KIT H30 120 LX, 240 LTX 360 LTX?

240 en 360 snap ik, LX, RX en LTX heeft met de dikte van de radiator te maken? Waarom zou ik meer betalen voor 240 als ik voor minder 360 kan krijgen? Is dat niet beter of is dikker beter? Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet kiezen ... 8)7

Goed advies zou me deugd doen!

Bedankt.

• PhoeniX1992
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
Wellicht de Scythe Mugen 3 rev. B? Werkt prima op mijn i7 2600K, maar die is dan ook eigenlijk niet overklokt (die gaat alleen op turbo iets boven de 3GHz). Idle blijft ie prima om en rond de 30~40 graden, en onder load heb ik hem nog niet echt boven de 70 graden uit zien komen. Er zit bij mij maar één fan op die de lucht door de koeler en over het RAM heen blaast, achter in de kast, direct naast de CPU zit wel nog een fan die ook al wat lucht richting de CPU en de Mugen heen blaast. Wellicht als je hier nog een tweede fan opzet dat je betere resultaten mee haalt, maar ik kan me niet voorstellen dat het met deze luchtkoeler niet zou lukken :).

• InflatableMouse
Bedankt maar dat is niet echt het advies waar ik naar op zoek was ;)

De Mugen 3 wordt eigenlijk overal slechter getest dan de 2 maar zelfs al mocht tie iets beter zijn dan gaat het de upgrade natuurlijk niet waard zijn in mijn geval.

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
De Zalman 12X is een hele goede koeler als je gaat overklokken. Hij krijgt snel veel warmte weg en is tegelijk erg stil. Vergeleken met een Mugen 2 of 3 heb je behoorlijk meer koelvermogen. Een vloeistofkoeling uit de prijsklasse die je noemt, zal nog meer koelvermogen hebben.

@PhoeniX1992: De topic starter heeft een Mugen 2 met sandwich fan's en zn systeem is zwaar overgeklokt en vraagt wat zn keuzes zijn om lagere temperaturen te krijgen. Dan heb je dus niets aan een Mugen 3.

[ Voor 66% gewijzigd door G3lderland op 13-04-2012 20:31 ]

• InflatableMouse
Er zitten hier zat Tweakers met ervaring in waterkoeling, ik hoop dat jullie eens even de moeite willen nemen hier naar te kijken.

Ik heb geen interesse in pimpen, kleurtjes, ledjes etc. M'n kast zit dicht en onder het bureau, geen hond die het ziet. Het moet effectief zijn en goedkoop.

Ik heb een topic geopent op highflow voor advies, en met alle respect voor die gasten heb ik toch zo m'n twijfels over de onpartijdigheid. Ik vind de antwoorden die ik krijg kort en soms ontwijkend.
http://forum.highflow.nl/...7-2600k-12793/#post228379

Dit heb ik met behulp van Highflow bij elkaar gesprokkeld, die set kost 414 euro.
http://highflow.nl/index....6b24387f2c2cc7010b6b11816

Ter vergelijking:
De Highflow CPU Set 3 Heavy met 240 radiator kost 337 (ff radiator aanpassen voor de prijs):
http://www.highflow.nl/wa...flow-cpu-set-3-heavy.html

De Highflow set 2 kost 261 met XPSC 240 radiator (ook ff aanpassen):
http://www.highflow.nl/wa...low-cpu-set-2-medium.html

De EK kit H3O Supreme HF240 kost 247:
http://www.highflow.nl/wa...3o-supreme-hf-240-en.html

En de XPCS Rasa 750 RX240 kost 210:
http://www.highflow.nl/wa...ing-kit-rasa750rx240.html

Wat is nou het verschil? Ik kan me niet voorstellen namelijk dat wat ik bij elkaar gesprokkeld heb voor ruim 400 euro (wat 2 x zo duur is als de XPSC Rasa kit) ook twee keer zo goed is.

Highflow zelf geeft aan dat een leverancier van een Kit de prijs wat kan drukken door een zelf zo'n samengestelde kit te leveren van hun eigen produkten, dat begrijp ik maar ze ontwijken verder het echte antwoord in hoeverre het zelf samengestelde echt beter is.

Concreet: gaat die eigen samengestelde set half zo stil zijn? En gaat tie twee keer beter koelen? Scheelt het 10 graden? 5 graden? Wat moet ik me concreet nou hierbij voorstellen?

Als het bijvoorbeeld 5dB scheelt en minder dan 5 graden Celcius ga ik natuurlijk geen 414 euro uitgeven, en dat snappen ze bij Highflow denk ik heel erg goed. Zeker als ik op het forum kijk zijn er zat gasten die met 1,5 of 2 ruggen aankomen en advies vragen, daar likken ze hun fingers bij af en dat zie je ook in de hoeveelheid responses en enthusiasme van antwoorden. En ik begrijp dat allemaal wel, ik zou dat ook leuk vinden als ik zo'n zak geld had maar dat heb ik er nou eenmaal niet voor over.

Verwijderd

Heb hier een Mugen 3 gamers edition op mijn 2500K zitten.
Koelt mijn systeem full load met prime95, een OC op 4,7Ghz, max 61 graden dus koelt wel degelijk goed.
Dit is wat ik hier ondervindt nu maar dat ligt denk ik aan je gehele systeem set-up.
Wat betreft de Zalman CNPS12X zou ik maar eens kijken op youtube, breken de test af ivm dat ie de temps niet aankan dus een goede koeler is het bij die test niet echt.

YouTube: Zalman CNPS12X Review

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 10:03 ]

• Caidev
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11-2025

Caidev

Beunhaas

Ik heb zelf de XSPC RASA 450 RS120, het lichste setje voor een ruime honderd euro. ik koel hiermee mijn Q8200 op 3.2 ghz. deze werdt eerst onder mijn mugen 3 op 2.6ghz 70 graden. als jij een iets betere set van XSPC neemt (http://highflow.nl/waterc...ual-watercooling-kit.html 2x120mm) of de (http://highflow.nl/waterc...ple-watercooling-kit.html 3x120mm) kom je al een heel eind. RS of RX maakt bijna niet uit. Neem er wel een goede slang bij want de standaard slang die XSPC meeleverd is moeilijk stug. Koop een goede Feser/Tygon.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:37
Een goede luchtkoeler is bovenal beter betaalbaar dan dat je gaat waterkoelen. En als je er eenmaal mee begint zul je achteraf toch weer dingen tegen komen waarvan je denkt: Ja dit is beter, dit is mooier, volgende keer dit, volgende keer zo. Dit is iets om rekening mee te houden ( eigen ervaring )

Het makkelijkste om te bekijken wat nou precies de verschillen zijn tussen de radiatoren die je bij die sets krijgt is ze even te googlen. Er zijn heel veel benchmarks van te vinden. Die zullen je vertellen wat hun 'delta T' is. ( Het verschil tussen je kamertemperatuur en de opwarming van het water. Kort gezegd: Hoeveel watt ze kunnen koelhouden bij hoeveel RPM )

Zo kom je later niet voor verassingen te staan en kan je nu al kijken wat meer bij jou past.

Het is dan ook de vraag wat jij precies wilt bereiken: Stilte, snelheid, etc.

Op het forum van Highflow kan je als beginneling makkelijk een post aanmaken met bovenstaande vraag en producten die je zelf al hebt opgezocht. Mijn ervaring is dat ze daar allemaal erg behulpzaam zijn.

Even een account aanmaken en hier http://forum.highflow.nl/f40-advies-waterkoeling-setup/ je vraag stellen ( even de 2 sticky's van te voren lezen is aan te raden )

Succes!

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• InflatableMouse
Ik waardeer de reacties wel hoor, maar ik vind het wel jammer dat er zo slecht gelezen word en dus niet echt antwoord wordt gegeven op de vragen, maar ja, mischien is dat ook wel te veel gevraagd.

[ Voor 14% gewijzigd door InflatableMouse op 16-04-2012 11:34 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb zelf een Noctua koeler op me i5 2500k en onder load hoor ik hem absoluut niet. Echt super australisch spul!
Kost wel wat, maar heb je ook wat. En mijn cpu draait op 5Ghz momenteel en komt niet boven de 68 graden

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Het is wat jezelf ook wil voor het oog dan.
Ik zou, heb hem zelf ook, gaan voor de Noctua NH-D14 koeler.
Koelt elke cpu gewoon perfect zonder problemen en hij is wel groot maar dan heb je ook een perfecte koeler.
Hopelijk heb je aan dit antwoord meer.
Succes.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-01 20:54
Denk dat de TS wel iets aan de volgende link heeft
"Super 5": Super-Coolers on LGA 2011 Platform"

Zelf heb ik al weer een tijdje de Thermalright Archon (Push/Pull) en daarvoor een Scythe Mugen (Push/Pull Slipstream 140 Fans).
De Archon is compleet stil op mijn i7-2600K@4.5Ghz maar de hoogte kan wel eens problemen opleveren en hij is niet echt goedkoop.

Persoonlijk zou ik de Thermalright HR-02 Macho overwegen, net zo stil en de prestaties liggen niet ver achter de Archon & Silver Arrow. (Deze 2 geven niets aan elkaar toe)
De prijs van de Macho maakt elk nadeel echter helemaal goed: €36,10 (Een waardige vervanger voor de Mugen)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/t01c9t.png

[ Voor 12% gewijzigd door Zanac-ex op 16-04-2012 18:55 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Heb je revieuws gelezen, misschien is iets met dubbele ventilator iets voor je. Zoals van Bequit.

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Als je het belangrijk vindt dat je kast er van binnen mooi uit ziet, dan vallen de NH-D14 en de Silver Arrow al snel af ivm de aparte kleur van de fans. In dat geval is dit een mooie luchtkoeler:

pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro C1

Je zegt dat je geen H100 zou willen vanwege de niet superieure prestaties met veel herrie, maar als je op de radiator 2 of 4 kwaliteitsfans zet zal je betere prestaties bij een vaak lager geluidsniveau kunnen krijgen.
Paar voorbeelden:

pricewatch: Scythe S-Flex SFF21D, 120mm
pricewatch: Noiseblocker PL-1 1200MM, 120mm
pricewatch: be quiet! SilentWings PWM (120MM), 120mm
pricewatch: Noiseblocker PL-2 120MM, 120mm

(oplopend in geluidsproductie en luchtverplaatsing)

Wat ook altijd handig is om te doen is een goede koelpasta gebruiken, dit kost niks en weet meestal de temps een paar graden naar beneden te krijgen.
Weer een paar voorbeeldjes:

pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram
pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)
pricewatch: Coollaboratory Liquid Metal Pad CPU (dit is wat anders dan koelpasta, maar geeft wel erg goede resultaten!)

• InflatableMouse
Bedankt maar ik ga eerst nog even verder zoeken.

Het is blijkbaar niet zo gemakkelijk.

/closed
Pagina: 1