Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Bas.Bas.Bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07-2023
Gegroet!

Ik heb geen enkele achtergrond in de ICT, momenteel werk ik in de detailhandel. In mijn vrije tijd heb ik andere interesses, waardoor ik ben gaan proberen te programmeren (in C++). Tot mijn verbazing ging mij dit redelijk goed af (in combinatie met dat ik nog niet al te moeilijke dingen probeer te creëren). Ik keek zomaar even op monsterboard om te kijken wat voor banen er beschikbaar zijn, maar ik kwam er niet helemaal over uit. Ik hoop dat iemand hier meer kan vertellen!

Ik zie dat Java en .Net populaire talen zijn. Als ik een van deze talen zou leren en beheersen, wat zou dan de volgende stap zijn om ergens een baan te vinden? Misschien moet ik nog 10 jaar doorstuderen, misschien blijkt het redelijk soepel te gaan. Ik weet het niet, dus ik hoop dat jullie mij kunnen inlichten.

Nadat ik Java onder de knie zou hebben, welke opleidingen/cursussen/certificaten moet ik vervolgens halen om een mooi ICT CV op te bouwen?

Verwijderd

Naja om allereerst te beginnen, dien je wel erg veel kennis nodig te hebben om aan de slag te kunnen bij een bedrijf. De meeste bedrijven verwachten dus ook dat je een Programmeer opleiding op minimale HBO niveau hebt afgerond. ( in veel gevallen )

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Een programmeertaal is alleen dat; een taal. Een goede programmeur leert makkelijk andere talen. Vaak wordt meer HBO denkniveau verwacht. Een programmeertaal kan iedereen leren. Programmeerproblemen herkennen, juiste oplossing voor vinden en dan ook nog goed inbouwen kan weer niet iedereen. Maar ja, detailhandel is niet echt een plek waar je vaak problemen met een programma moet oplossen, dus erg veel ervaring zal je daarin niet hebben. Probeer het anders via een helpdesk; daar leer je producten kennen, en wie weet kan je daar dan eens wat mee spelen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

"Kunnen programmeren" is iets heel anders dan een goede Software Engineer zijn. Dat je weet hoe je een for- of while-loop opzet, wil nog niet zeggen dat je complexe problemen kunt analyseren en goed gestructureerde code kunt schrijven (bv. classes en objecten op de juiste manier gebruiken).

Dat gezegd hebbende, zijn er in de praktijk meer dan genoeg voorbeelden te zien van programmeer-posities die opgevuld worden door mensen die totaal geen informatica-achtergrond hebben. De kunst is gewoon dat je niet te hoog moet inzetten en elke kans moet aangrijpen om serieus iets met software engineering te doen. Mijns inziens maak je de beste kans bij een wat groter bedrijf (die bereid zijn om in je te investeren en interne opleidingen bieden) in een junior-functie. Stap gewoon eens op zo'n bedrijf af (bv. tijdens een banenbeurs oid, of neem eens contact op met een recruiter die vaak bij advertenties genoemd worden) en leg eerlijk de situatie uit (zonder jezelf tekort te doen, maar ook zonder te overdrijven over wat je achtergrond en huidige niveau is).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

offtopic:
.NET is geen taal maar een framework

Ik denk niet dat als je net begint met programmeren zonder voorkennis, dat je dan meteen moet denken aan een baan als programmeur. Dat is netzoiets als dat ik iets lees over boekhouden, een kasboekje bijhoudt van mijn weekuitgaven en dan een baan ga zoeken als accountant.

Maar om ook wat constructiefs te zeggen: je kan het natuurlijk wel leren. Het makkelijkste is waarschijnlijk om te beginnen met websites. PHP of C# (met .NET), daar kan je waarschijnlijk wel wat klusjes in vinden en zo langzaam je kennis uitbreiden.

[ Voor 28% gewijzigd door Zoijar op 13-04-2012 15:04 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Programmeren is inderdaad meer dan alleen de syntax van een taal begrijpen. Belangrijke onderdelen zijn scheiding van verantwoordelijkheden, testen, OO-paradigma en aspecten in je code zoals data-access, security, UI, auditing, business logic, etc. Verder zijn er ook nog een heel aantal standaard patronen genaamd "Design Patterns" die helpen goede code te ontwikkelen. Deze zaken zijn allemaal taal-onafhankelijk, dus of je nou in PHP, Java of C# wilt programmeren, ze zijn allemaal geldig.

In eerste instantie is het denk ik handig als je je op 1 taal richt en daar de verschillende aspecten van goede software gaat bouwen. Belangrijk daarbij is dat je daarbij een aantal goede boeken aanschaft over hoe en wat. Ik ben zelf wel fan van de Head-first boeken omdat die op een manier geschreven zijn zodat het bij mij het beste blijft hangen, maar dat is voor iedereen anders.

En uiteraard gaan solliciteren op junior functies als het allemaal een beetje in de vingers hebt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 15:26
De mensen hierboven hebben al een aantal punten genoemd die van belang zijn. Nu ben ik zelf nog geen jaar geleden afgestudeerd, dus mijn overview van "wat men zoekt" is waarschijnlijk nogal beperkt.

Het belangrijkste is, zoals Standeman ook al aangeeft, de zaken om "het programmeren" heen. Een van mijn docenten zei destijds ook al "een programmeertaal leren kan iedereen op een zolderkamertje doen, maar dat maakt je nog geen software engineer". Bij mijn opleiding was het daadwerkelijke programmeren slechts een fractie van hetgeen waar je je tijd aan spendeerde. Je was met name bezig met planning, analyseren van de situatie, een degelijk ontwerp maken (en documenteren in het algemeen) en zaken terugkoppelen en verantwoorden.

Dit laatste klinkt misschien een beetje "school-achtig", maar dat is het vaak niet. Gedurende mijn opleiding heb ik het geluk gehad dat (voornamelijk in de laatste 2 jaren van de opleiding) er veel projecten voor externe bedrijven bij zaten. En in dit geval hebben we het niet over de pc boer om de hoek, maar grote (inter-)nationale bedrijven en organisaties zoals Vodafone, Capgemini en diverse zorginstanties. Bij dit soort projecten leer je ontzettend veel over hoe het eraan toe gaat in de praktijk en alle randzaken die erbij komen kijken, zoals architectuur, onderhoud, efficiëntie, kosten etc. Bij deze projecten was het "verantwoorden" van je keuzes en project een groot onderdeel, omdat je daadwerkelijk de directeuren van de verschillende bedrijven moest overtuigen dat hetgeen wat jij (en je groep) aan het ontwikkelen waren de beste oplossing was.

Ook teamwork is in veel gevallen een belangrijk punt, dat is iets wat je gewoon met ervaring moet opdoen. Niet alleen het samenwerken met je teamgenoten, maar ook alle externe partijen en diens schema's, wensen en eisen verwerken in jouw project. Afhankelijk van de positie die je hebt binnen een bedrijf kan het zijn dat je puur en alleen te maken hebt met mensen die (enigszins) deskundig zijn op ICT gebied, of juist te maken krijgt met klanten die wat een muis en een toetsenbord is. Het maken van de vertaalslag tussen de wensen/eisen van zo'n klant naar een technisch ontwerp kan dan nog best een heel karwei zijn.

Waar ik zelf tijdens mijn afstudeerstage veel aan heb gehad is een reeks video's van Google IO 2010. Hier wil ik even aangeven dat het niet perse promotie video's zijn voor Google, maar vaak meer video's die gaan over een bepaalde denkwijze binnen de software engineering wereld. Hier zitten video's die zeer algemeen en basaal zijn (project management e.d.) tot zeer specifieke onderwerpen (bijvoorbeeld finetuning van webrequests). De video's kun je vinden in het Youtube kanaal van de Google Developers:

Google IO 2010

Er zitten een aantal zeer goede video's bij en ook heel wat dingen die meer onder de noemer "introductie leuke nieuwe gadgets" vallen. Mocht je meer willen weten, stuur me even een DM dan zoek ik straks thuis even op welke ik tijdens mn afstuderen uiterst leerzaam/interessant vond.

Een andere site die mij veel geholpen heeft bij mijn afstuderen is de volgende:

The New Boston website
Youtube kanaal

Dit is een website van een gast genaamd Bucky die een enorme hoeveelheid tutorials bevat van zo'n beetje elke gerenommeerde programmeertaal die je maar kunt bedenken (op dit moment meer dan 2600 video tutorials op zijn channel). Ik vind de manier waarop hij zaken uitlegt zeer goed. Je kunt daar letterlijk als complete computer leek aankomen en beginnen, tot aan professionele software engineer die wat wil weten over een nieuwe programmeertaal.
Zelf heb ik zijn channel tijdens mn afstudeerstage geraadpleegd voor Java/Android ontwikkeling en daarnaast ook voor de gein nog game design, C, C++ en PHP tutorials gevolgd. Naar mijn inziens legt hij het niet alleen op een zeer goede manier uit, maar leer je over het algemeen een taal veel sneller aan de hand van zo'n video's dan dat je het uit een boek haalt.

Edit: typo
Edit 2: kleine toevoeging

[ Voor 4% gewijzigd door Moi_in_actie op 13-04-2012 15:41 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Bas.Bas.Bas
Bedankt heren, goede uitleg van iedereen! Ik ga me er wat meer in verdiepen, alvast bedankt.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 01:58

Kettrick

Rantmeister!

Hoe oud ben je en wat voor werkervaring heb je?, ik heb genoeg goede ontwikkelaars gezien zonder relevante opleiding :),

Wat betreft opleiding, daar heeft niemand mij de opgelopen jaren naar gevraagd.. Probeer eens wat bij te dragen aan open source projecten, dat is een goede online cv en geeft je een goed idee van je niveau!

• Bas.Bas.Bas
Bump

Hallo beste mensen! Ik heb rondgekeken bij verschillende bedrijven als NTI and het LOI, en ben hierop uitgekomen:

http://loi.nl/hogeschool/...hbo_informatica/index.htm

Stelt deze bachelor iets voor? Het halen van deze kost meer dan €7000, en duurt 4 jaar, dus het zou een prijzige gok zijn. Of is er misschien een kortere opleiding die je 's avonds kunt halen, zodat ik niet bij mijn huidige baas weg hoef (iets is beter dan niets)? Hoe eerder ik weg kan van mijn huidige knullige baantje, hoe beter (ik ben 26 trouwens).

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk eens naar een HBO school bij je in de buurt. Dat houden veel mensen beter vol dan een schriftelijke/online studie. Een klas is een meer stimulerende omgeving dan je zolderkamer.

Wat betreft een baan: kies liever een voltijds studie en een bijbaan dan een voltijds baan met een part-time studie. Dat laatste is meestal zwaar.

Je kunt studiefinanciering ontvangen als je het voor je 30e aanvraagt (controleer of je voldoet aan de voorwaarden).

Er zijn veel oudere IT-ers die nooit een IT opleiding hebben gehad op HBO/WO niveau. Dat kan dus wel, maar anno nu is dat niet meer gebruikelijk. Er is nu ook geen reden meer voor, er zijn ruim voldoende IT opleidingen.

Met Kettrick ben ik het wel 100% eens. Aantoonbare ervaring is erg belangrijk in het programmeervak.

• JBrennan
Ik vind de beschrijving van die LOI opleiding nogal vaag. De enige programmeertaal waar over wordt gerept is Java, maar je krijgt gratis toegang tot ontwikkeltools van Microsoft. Volgens mij neigt die opleiding meer naar Bedrijfskundige Informatica dan naar Informatica. Maar daar is op zich natuurlijk niets mis mee :).

En wat anderen zeggen; oefenen, spelen en ervaring op doen. Als je dat aantoonbaar maakt kom je ook binnen. Een diploma is vaak/hopelijk niets meer dan een binnenkomertje.

• Bas.Bas.Bas
Goede ideeën heren!

Zoals jullie al zeiden, het betreft meer dan alleen een programmeertaal kunnen, ook het hele proces eromheen is belangrijk. Dit is erg lastig om op een avondopleiding op te doen. Ik heb gelukkig nog recht op studie financiering, dus ik ben meteen gaan kijken op de website van de Haagsche Hogeschool. Ik woon daar dichtbij, dus ik kan dan goedkoop thuis blijven wonen.

http://www.dehaagsehogesc...essegebieden/ict-en-media

Hier heb ik informatica algemeen gevonden:

http://www.dehaagsehogesc...a-voltijd/studie/algemeen

Ik heb geen enkele andere ervaring of diploma's in de ICT, echt alleen dat ik in staat ben een programmeertaal te leren. Moet ik dan wel voor deze opleiding kiezen of is deze goed te doen? Ik zie in de beschrijving dit staan:
Je maakt kennis met reverse engineering, ontwikkelt standaarden voor applicatieontwerp en applicatiebouw en doet kennis op van het aanpassen van software in een operationele omgeving. Je maakt verder kennis met applicatiebeheer. Tijdens de praktijkopdracht bouw en gebruik je een eigen beheer- en onderhoudsomgeving. Daarbij gebruik je de volgende tools: TOPdesk, Rational Rose Enterprise Edition, SVN en Netbeans.
Bij reverse engineering gaan er nog geen lampjes branden. Jullie allen hebben al een diploma gehaald, toen jullie begonnen wisten jullie toen al van jezelf zeer veel over computers (programmeren etc) of waren jullie gewoon enthousiaste gamers die graag met computers wouden werken en geen flauw idee hadden wat jullie gingen doen? Ik val onder de laatste groep helaas.

Ik probeer te bepalen of deze opleiding nuttig is, en te doen is voor mij.

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 17-11 15:26
Bas.Bas.Bas schreef op maandag 16 april 2012 @ 09:09:
Jullie allen hebben al een diploma gehaald, toen jullie begonnen wisten jullie toen al van jezelf zeer veel over computers (programmeren etc) of waren jullie gewoon enthousiaste gamers die graag met computers wouden werken en geen flauw idee hadden wat jullie gingen doen? Ik val onder de laatste groep helaas.
Ik ben zelf eerst aan een andere studie begonnen (bouwkunde), maar aangezien die opleiding mij niet lag ben ik overgestapt naar de ICT (software engineering). Heb daarvoor wel al Informatica als bijvak gehad op het VWO, maar afgezien daarvan nooit echt actief bezig geweest met de ICT. Tot aan mijn HBO opleiding was ICT een hobby van me vooral gericht op gaming en af en toe een HTML website in elkaar klooien of wat gamedesign. Maar aangezien ik al vanaf jonge leeftijd met pc's in aanraking kwam was ik wel al bekend met het wereldje, dus ging het me op het VWO en het begin van het HBO vrij gemakkelijk af.

Dus ja, ook ik was niet iemand die al vanaf dag wist dat ik er mijn werk van wilde maken, maar was het voornamelijk een hobby. Net als bij zoveel andere opleidingen is "voorkennis" geen vereiste (het helpt natuurlijk wel), hetgeen wat je het meeste helpt is er vol voor willen gaan en daarbij interesse en plezier in het vakgebied te hebben.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• JBrennan
Na veel omzwervingen uiteindelijk Bedrijfskundige Informatica gehaald. En nu werk ik als software engineer. Ik denk dat je van een opleiding meer de benodigde mindset en toolset leert dan dat je helemaal klaar bent voor de praktijk. Daarnaast heb ik wel vanaf toen ik een jaar of 14 was veel met computers gedaan. Dus ja, het was altijd al een hobby.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, voor mij is het altijd al een uit de hand gelopen hobby geweest. Vanaf het moment dat we thuis een MSX2 is het eigen fout gegaan bij mij :+ Ik ben ook qua opleiding de techniek kan op gegaan. Eerst MBO Telecommunicatie en Informatica en daarna een quasi IT (VIA, Vormgeving en ontwerp van InterActie) opleiding op de Haagse Hoge School gevolgd.

Ik heb daar behoorlijk wat geleerd, behalve programmeren. Dat laatste heb ik in de praktijk geleerd.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het begon ooit met Perl, toen Visual Basic, toen weer Perl, toen PHP en snel weer terug naar VB, uiteindelijk C# en nu ben ik een HTML/CSS-tiepgeit. Programmeren kan je leren, zeker als je analytisch genoeg kan denken en niet snel opgeeft. Ik heb overigens geen opleiding gedaan maar alles geleerd van mensen die dat wel hadden ;)

Van een opleiding kan je veel leren. Maar leren programmeren doe je toch pas echt in de praktijk. Ik vind het bijvoorbeeld redelijk eng om te zien hoeveel afgestudeerde programmeurs niet in staat zijn redelijk basale opdrachten uit te voeren tijdens een sollicitatie. Je leert de fundamenten, maar daar moet uiteindelijk nog een heel groot gebouw op :P

Verwijderd

Blue-eagle schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:01:
Programmeren kan je leren, zeker als je analytisch genoeg kan denken en niet snel opgeeft. Ik heb overigens geen opleiding gedaan maar ...
Voor de wat serieuzere functies vragen de meeste bedrijven toch een relevante opleiding. De tijden dat iedereen IT'er kon worden liggen toch inmiddels al weer heel erg ver achter ons. Een beetje html programmeren kan inderdaad iedereen wel leren.

Ik heb toch redelijk wat IT projecten zien mislukken omdat collega's zowat ieder anti-pattern dat er bestaat toepassen. Ook bij managers is er vaak een gebrek aan technische kennis.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Waarom wil je eigenlijk ineens programmeur (of iets relevants) worden? Vaak is het saai kantoorwerk, en de tijd van de gouden bergen van vroeger is al lang voorbij.

• JBrennan
Omdat het leuk is om iets te maken? Ik wil ook wel met Lego spelen of een perfecte stad in SimCity maken, maar daar kan ik niet zoveel geld mee verdienen als met software schrijven.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zoijar schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:33:
Waarom wil je eigenlijk ineens programmeur (of iets relevants) worden? Vaak is het saai kantoorwerk, en de tijd van de gouden bergen van vroeger is al lang voorbij.
Is het overal voorbij? Ik las namelijk deze week in een Duitse krant dat in Duitsland enorm veel vacatures zijn. Schijnbaar hebben ze daar 40.000 openstaande vacatures voor IT'ers. Ik ken de markt verder niet en weet ook niet hoe het er in Nederland voor staat.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ook hier is er aan de bovenkant zeker nog werk. Dan moet je dus denken aan HBO+. Met een zesje van het HBO komen, zonder werkervaring, is een ander verhaal.

Maar goed, TS heeft (werk)ervaring in de detailhandel. Dat kan zo'n plusje zijn. In de detailhandel is ICT ook belangrijk, en als je daar op een junior ICT rol solliciteert dan heeft je eerdere ervaring nog steeds waarde.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Blue-eagle
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:06:
[...]

Voor de wat serieuzere functies vragen de meeste bedrijven toch een relevante opleiding. De tijden dat iedereen IT'er kon worden liggen toch inmiddels al weer heel erg ver achter ons.
Onzin. Iemand met passie voor programmeren, die het al vanaf z'n 8e levensjaar doet, maar geen opleiding heeft kan waarschijnlijk vele malen beter programmeren dan iemand die op zijn 17e besloot: "Ik vind computers wel leuk, dus ik ga informatica studeren."

En dan heb ik het nog niet eens over talent. Simpel voorbeeld: binnen een creatief beroep moet je feeling hebben voor hetgeen je maakt. Mozart. Op jonge leeftijd ontzettend getalenteerd als muzikant. Al heb je 20 jaar als professor aan het conservatorium gewerkt en gestudeerd: je komt nog niet in de buurt van iemand die het zichzelf puur uit passie heeft geleerd.
Een beetje html programmeren kan inderdaad iedereen wel leren.
En een beetje autorijden kan iedereen ook wel. Toch wilt een rijbewijs niet zeggen dat je naast Michael Schumacher op de grid plaats kan nemen en mag verwachten dat je serieus mee kan racen. En een HBO diploma Technische Informatica betekent ook niet dat je kan programmeren.

En bedrijven die software voor het internet maken die geen belang hechten aan goede front-end designers/developers zijn m.i. gedoemd te mislukken. Het is een vak apart, net als programmeren, net als autocoureur zijn, net als professioneel voetballer zijn.

Doktoren in ziekenhuizen en piloten voor de burgerluchtvaart zijn uitgezonderd. Bij die mensen zou ik toch echt graag een papiertje willen zien. Niet dat een dokter die met de hakken over de sloot zijn diploma haalde noodzakelijk veiliger is dan iemand die al als kind in mensen zat te snijden, maar die laatste persoon zou ik sowieso niet graag tegenkomen :+

• GBTW
  • Laatst online: 09-11 19:15
Met de korte ervaring als software ontwikkelaar, heb ik toch al ondervonden dat er in Nederland een hoop hobby clubs zijn die software ontwikkeling niet serieus nemen :), dus probeer het TS, bij vooral kleine bedrijfjes kan je met goede sollicitatie brief zo aan de slag :)!

Verwijderd

Persoonlijk word ik een beetje moe als je weer een harry op gesprek krijgt die denkt dat ie kan programmeren omdat ie wat basis heeft geleerd tijdens zijn opleiding.

Geef mij maar iemand die het echt leuk vindt, verder denkt dat alleen maar codes kloppen en ook kan inspelen op onverwachtse veranderingen.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-11 12:22

Apache

amateur software devver

GBTW schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:45:
Met de korte ervaring als software ontwikkelaar, heb ik toch al ondervonden dat er in Nederland een hoop hobby clubs zijn die software ontwikkeling niet serieus nemen :), dus probeer het TS, bij vooral kleine bedrijfjes kan je met goede sollicitatie brief zo aan de slag :)!
Ja, moedig zo'n bedrijven vooral nog verder aan ... ik vind dat persoonlijk 1 van de meest frustrerende zaken in onze sector, onprofessionele mensen die denken omdat ze al eens een programma hebben opgeleverd of voor zichzelf hebben gebouwd dat ze denken te weten hoe ze schaalbare/kwalitatieve/onderhoudbare software kunnen bouwen.

Het is dan ook gigantisch vervelend om met een hoop mensen te werken die gewoon de basis niet snapt en gigantisch blokken continuous memory proberen te alloceren met ArrayLists terwijl ze veel beter af zouden zijn met een LinkedList etc waarbij ze als enig verweer geven dat ze dat al altijd gebruikt hebben en het goed werkt blabla...

Vaak scheelt het dan ook aan kennis over wat higher level begrippen zoals design patterns zodat ze jou code onduidelijk vinden en maar liggen aanpassen terwijl het een perfect algemeen concept zou moeten zijn.

Nee, hobby firma'tjes en bijhorende developers ... ik word daar redelijk moe van, vooral omdat er vaak nog redelijk wat geld verspild word door hun.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

Klippy

Still Game

MSalters schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:32:
Ook hier is er aan de bovenkant zeker nog werk. Dan moet je dus denken aan HBO+. Met een zesje van het HBO komen, zonder werkervaring, is een ander verhaal.

Maar goed, TS heeft (werk)ervaring in de detailhandel. Dat kan zo'n plusje zijn. In de detailhandel is ICT ook belangrijk, en als je daar op een junior ICT rol solliciteert dan heeft je eerdere ervaring nog steeds waarde.
Detailhandel ervaring kan inderdaad juist en grote plus zijn, mits je daarnaast ook goed software processen kan analyseren.
Net die praktijkervaring en het kunnen linken van praktijk problemen naar software is iets dat veel programmeurs vaak missen.

Verder denk ik dat het geen slechte keuze zou zijn als ik de nieuwsberichten mag geloven, maar ook in praktijk zie ik tekorten ontstaan, dus die zullen vast op waarheid gebaseerd zijn:
nieuws: Branchevereniging: tekort aan ict'ers loopt op
nieuws: 'Tekort aan ict'ers loopt snel op'
http://www.computable.nl/...it-tot-40000-in-2015.html

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Toevallig is er aanstaande vrijdag een open dag (16:00 tot 20:00), een mooie gelegenheid om meer info in te winnen en antwoord te krijgen op deze vragen :) Ik studeer zelf informatica op de Haagse Hogeschool en volgens mij staat mijn kop ook nog in de studiegids bij de opleiding :P

Edit: elke hogeschool geeft de opleiding ook weer op zijn eigen manier. Als het je wat lijkt om informatica te studeren, kijk dan ook even rond (in de buurt: Leiden en Rotterdam) om te kijken welke je het meeste aanspreekt.

[ Voor 19% gewijzigd door Rafe op 18-04-2012 15:50 ]

• Bas.Bas.Bas
Het is nu saai kassawerk voor iets meer dan minimumloon, dus saai kantoorwerk is een goede upgrade. Ik kan met mijn MBO en HBO diploma's momenteel nergens aan de bak komen.

Verder dan "ik werk graag met computers en ik ben goed in staat een taal te leren dus misschien heb ik aanleg voor ICT, en er is vraag naar ICT'ers" komt het inderdaad niet. Het alternatief is dat ik tot mijn 70ste een ontzettend knullig baantje heb waar ik nooit goed aan zal verdienen en daarna als oudere in armoede leef van een minimumpensioen.

Toevallig had ik me al ingeschreven voor de open dag van de HHS, ik ga deze vrijdag meteen doorvragen. Momenteel ben ik aan het kijken of ik als oude lul (relatief gezien) in de schoolbankjes kan gaan zitten. Ik ga ervanuit dat als ik me de tandjes studeer en goede cijfers haal ik nog altijd een betere kans op een goede baan heb dan elke dag afgewezen te worden op monsterboard.nl.

[ Voor 19% gewijzigd door Bas.Bas.Bas op 18-04-2012 21:36 ]

• ebia
  • Laatst online: 15-10 13:47
Welke MBO en HBO diploma's heb je dan wel?

Ik zou zomaar een extra hogeschool diploma proberen te halen echt nooit doen... bij de tijd dat je er aan begint is het al verouderd, en met je huidige HBO diploma heb je min of meer al aangegeven op welk niveau je kunt acteren.

Als je echt als programmeur door het leven wilt gaan zit er maar één ding op: wordt gewoon goed in wat je doet. En bouw nuttige progsels (en zet ze online). Of help bijvoorbeeld mee aan een open source project. Het is een wat andere manier om de nodige werkervaring op te doen, maar zou prima kunnen zonder een nieuwe HBO studie (en zonder depressief te raken dat je wel een HBO studie doet maar nog geen passende baan hebt).

Nu kun je gewoon blijven doen wat je doet, en het als een 'hobby' oppakken. Is denk ik ook veel leuker dan de stress van studeren naast je werk.

• GBTW
  • Laatst online: 09-11 19:15
Bas.Bas.Bas schreef op woensdag 18 april 2012 @ 19:07:
[...]

Het is nu saai kassawerk voor iets meer dan minimumloon, dus saai kantoorwerk is een goede upgrade. Ik kan met mijn MBO en HBO diploma's momenteel nergens aan de bak komen.

Verder dan "ik werk graag met computers en ik ben goed in staat een taal te leren dus misschien heb ik aanleg voor ICT, en er is vraag naar ICT'ers" komt het inderdaad niet. Het alternatief is dat ik tot mijn 70ste een ontzettend knullig baantje heb waar ik nooit goed aan zal verdienen en daarna als oudere in armoede leef van een minimumpensioen.

Toevallig had ik me al ingeschreven voor de open dag van de HSS, ik ga deze vrijdag meteen doorvragen. Momenteel ben ik aan het kijken of ik als oude lul (relatief gezien) in de schoolbankjes kan gaan zitten. Ik ga ervanuit dat als ik me de tandjes studeer en goede cijfers haal ik nog altijd een betere kans op een goede baan heb dan elke dag afgewezen te worden op monsterboard.nl.
HHS bedoel je?, zo ja dan als je enig sinds dichtbij Zoetermeer woont moet je de dependance eens proberen is een leuke kleine school, hebben nu ook deeltijd + zelf studie combi :).
Daarnaast 3D engine en game design minors en Information Security Management (ook als minor te volgen).

Geen aandelen, wel een hele leuke tijd gehad daar!

• defiant
  • Laatst online: 00:13

defiant

Moderator General Chat
Apache schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:14:
Ja, moedig zo'n bedrijven vooral nog verder aan ... ik vind dat persoonlijk 1 van de meest frustrerende zaken in onze sector, onprofessionele mensen die denken omdat ze al eens een programma hebben opgeleverd of voor zichzelf hebben gebouwd dat ze denken te weten hoe ze schaalbare/kwalitatieve/onderhoudbare software kunnen bouwen.
Die bedrijven bestaan mede doordat de sector zichzelf op veel vlakken niet serieus neemt waardoor het opportunisme nog steeds hoogtij viert. Er is vanuit de sector zelf weinig tot geen beweging om sector breed de professionalisering te vergroten en verliest daardoor ook deels z'n aantrekkelijkheid doordat je er snel stuk op kan lopen.
Klippy schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:17:
Verder denk ik dat het geen slechte keuze zou zijn als ik de nieuwsberichten mag geloven, maar ook in praktijk zie ik tekorten ontstaan, dus die zullen vast op waarheid gebaseerd zijn:
nieuws: Branchevereniging: tekort aan ict'ers loopt op
nieuws: 'Tekort aan ict'ers loopt snel op'
http://www.computable.nl/...it-tot-40000-in-2015.html
Men claimt al jaren dat er een tekort gaat ontstaan aan ICT'er, toch zie je de ene na de andere reorganisatie bij de grote dienstverleners. De situatie op de arbeidsmarkt is veel genuanceerd dan de werkgeversverenigingen zoals ICT office propageren. Dat men voor een bepaalde periode op zoek is naar specialisten op een bepaald gebied dat een hype is, betekent nog niet dat zo'n baan zich vertaald in duurzame werkgelegenheid. Kortom, het is een veel onzekerder sector dan men aan de buitenkant wil laten geloven.

Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg kansen zijn, maar de sector betreden met als voornaamste motivatie een tekort is imho een slechte raad.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Klippy

Klippy

Still Game

defiant schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:52:
[...]

Men claimt al jaren dat er een tekort gaat ontstaan aan ICT'er, toch zie je de ene na de andere reorganisatie bij de grote dienstverleners. De situatie op de arbeidsmarkt is veel genuanceerd dan de werkgeversverenigingen zoals ICT office propageren. Dat men voor een bepaalde periode op zoek is naar specialisten op een bepaald gebied dat een hype is, betekent nog niet dat zo'n baan zich vertaald in duurzame werkgelegenheid. Kortom, het is een veel onzekerder sector dan men aan de buitenkant wil laten geloven.

Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg kansen zijn, maar de sector betreden met als voornaamste motivatie een tekort is imho een slechte raad.
Ik gaf dat meer aan omdat hierboven de vraag gesteld werd of de beste tijd niet wel om was, waar ik het dus niet mee eens ben. De nieuwsberichten delen mijn mening, vandaar.

Verder ben ik het eens dat je zeker niet iets moet kiezen omdat er tekorten zouden dreigen, maar daar gaat dit topic toch ook niet over. Het is juist iemand die de programmeerkant op wil omdat hij het leuk vindt en er zijn zeker nog kansen genoeg de komende jaren.

Tenslotte vind ik je hele post redelijk negatief kleuren, termen als "Er is vanuit de sector zelf weinig tot geen beweging om sector breed de professionalisering te vergroten" en "het is een veel onzekerder sector dan men aan de buitenkant wil laten geloven" zijn ten eerste nogal wazig en ten tweede persoonlijke meningen. Die zijn misschien geschikt voor een topic waar je je onvrede over je werkklimaat kan uiten, maar wanneer iemand serieus overweegt om het IT gebied binnen te stappen omdat hij het leuk vindt, er serieus mee bezig is, er tijd en geld in wil steken en graag wil leren vind ik het niet echt positief over komen.

Je kan er lang over lullen, maar de digitalisering gaat verder, hij is zelfs nog nooit zo snel gegaan, kijk om je heen, kijk in je auto, je koelkast, alles zit aan elkaar geknoopt en moet geprogrammeerd worden. Ik verwacht niet dat die groei gaat afnemen, ik ben zelfs van mening dat die groei de komende jaren steeds sneller gaat.
Dus ja, er zijn hypes en trends, maar zoals gezegd, een goede ontwikkelaar gaat gewoon met de tijd mee, over de grote lijn is er meer vraag. Dat je "de ene na de andere reorganisatie bij de grote dienstverleners" ziet heeft daar verder niet veel mee te maken, dat ligt volgens mij veel meer aan de organisatie zelf (slecht management, slechte investeringen, te snel gegroeid, niet innovatief genoeg) dan het gebrek aan kansen, maar dat gaat een beetje offtopic.

Ik zie zelf in elk geval geen reden om niet juist nu in te stappen.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Klippy schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:25:
Tenslotte vind ik je hele post redelijk negatief kleuren, termen als "Er is vanuit de sector zelf weinig tot geen beweging om sector breed de professionalisering te vergroten" en "het is een veel onzekerder sector dan men aan de buitenkant wil laten geloven" zijn ten eerste nogal wazig en ten tweede persoonlijke meningen.
Sterker, het is mijn persoonlijke mening, ik heb nergens geclaimd objectief te zijn.
Die zijn misschien geschikt voor een topic waar je je onvrede over je werkklimaat kan uiten, maar wanneer iemand serieus overweegt om het IT gebied binnen te stappen omdat hij het leuk vindt, er serieus mee bezig is, er tijd en geld in wil steken en graag wil leren vind ik het niet echt positief over komen.
Als ik informatie zou willen over een sector waar ik in potentie werk zou willen zoeken, dan zou ik zowel de positie als negatieve meningen willen horen. En misschien juist wel de negatieve kanten, omdat die, naar mijn mening (ter overvloed zeg ik het nu maar expliciet), belangrijk zijn bij de afweging of het past bij bijvoorbeeld je persoonlijkheid of je verwachtingen.

En als je alleen de positieve punten benadrukt dan geef je iemand een incompleet beeld.

Je wekt de indruk alsof ik persoonlijk een negatieve inslag heb, maar ik geef gewoon tegengas en stof tot nadenken. Berichtgeving van bijvoorbeeld ICT office met claims die nauwelijks onderbouwd zijn verdienen gewoon tegengas, omdat mensen er blijkbaar toch waarde aan hechten.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Klippy

Klippy

Still Game

Het kwam wel over alsof je zelf negatieve ervaringen had :P
Maar ik begrijp je punt :)

Over de artikelen zelf: Erg goed had ik zelf niet eens gelezen, dus details en onderbouwingen heb ik niet op gelet, maar ik ben het wel eens met de strekking.
Dat de negatieve kanten ook belicht worden is prima, al zijn de voorbeelden die je noemt zijn er in elke sector wel. Elke dag gaan bedrijven failliet, vallen er ontslagen en ook in sterk groeiende sectoren zijn er bedrijven die het gewoon niet goed doen. Over het algemeen heb ik echter gewoon vertrouwen in de sector.
Ik ben zelf niet echt bang om op de lange termijn zonder werk te komen zitten in elk geval, ook al zou een korte termijn project gaan falen.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Klippy schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:58:
Het kwam wel over alsof je zelf negatieve ervaringen had :P
Allebei, zowel positieve als negatieve :) Maar de balans hier is positief :)
Over het algemeen heb ik echter gewoon vertrouwen in de sector.
Ik ben zelf niet echt bang om op de lange termijn zonder werk te komen zitten in elk geval, ook al zou een korte termijn project gaan falen.
Ik denk dat het belangrijkste advies is dat als je de sector denkt te gaan betreden, je bereid moet zijn om continu bij te leren en daarnaast de markt goed te volgen. Zolang je je marktwaarde op peil houdt zal je in de ICT inderdaad niet snel zonder werk zitten.

Bovenstaande heeft vanzelfsprekend ook keerzijdes, de mogelijkheden om je marktwaarde op peil te houden zijn niet altijd even gemakkelijk toegankelijk.

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Bij reverse engineering gaan er nog geen lampjes branden. Jullie allen hebben al een diploma gehaald, toen jullie begonnen wisten jullie toen al van jezelf zeer veel over computers (programmeren etc) of waren jullie gewoon enthousiaste gamers die graag met computers wouden werken en geen flauw idee hadden wat jullie gingen doen? Ik val onder de laatste groep helaas.
Ik heb zelf HBO Informatica gedaan in Enschede (toen Hogeschool Enschede, nu Saxion) en de mensen die "spelletjes spelen wel leuk vonden" en toen maar gingen programmeren vielen bij bosjes af. Maar jij geeft aan dat je C++ op zich wel snapt, dus dan geef je al aan dat het bij jou wel wat verder gaat. Of je zwaardere vakken ook gaat halen kan niemand hier voorspellen.
Nuttig; zeker. HBO-informatica (en dus niet van die suffe aftreksels als "mens en informatica" enzo) is gewoon een erg goeie basis voor een software engineer. Of het voor jou te doen is kan niemand inschatten.
De vraag gaat met een paar jaar als de economie weer op gang is weer flink toenemen hoor, en de influx van nieuwe mensen in de markt is erg laag.
Blue-eagle schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:24:
Onzin. Iemand met passie voor programmeren, die het al vanaf z'n 8e levensjaar doet, maar geen opleiding heeft kan waarschijnlijk vele malen beter programmeren dan iemand die op zijn 17e besloot: "Ik vind computers wel leuk, dus ik ga informatica studeren."
En waarom heeft die persoon met "passie voor programmeren" dan geen opleiding in die richting gedaan? Omdat 'ie vond dat hij het allemaal al wist? Die laatste categorie, die dus niks aan wil nemen van anderen, daar heb je niks aan.

Nee, waar bedrijven op zitten te wachten zijn mensen met zowel de passie als de opleiding. Het is geen OF/OF verhaal.

https://niels.nu

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
En waarom heeft die persoon met "passie voor programmeren" dan geen opleiding in die richting gedaan? Omdat 'ie vond dat hij het allemaal al wist? Die laatste categorie, die dus niks aan wil nemen van anderen, daar heb je niks aan.
Je hebt ze ook die niet uitgedaagd werden op HBO, en WO te theoretisch vinden. Dat staat los van het van anderen aan willen nemen van dingen. Zo ken ik ook wel mensen die denken dat omdat zij een opleiding hebben afgerond ze alles al weten. Al met al is er niet direct een verband tussen te trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Freeaqingme op 23-04-2012 17:03 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Freeaqingme schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:03:
[...]

Je hebt ze ook die niet uitgedaagd werden op HBO, en WO te theoretisch vinden. Dat staat los van het van anderen aan willen nemen van dingen. Zo ken ik ook wel mensen die denken dat omdat zij een opleiding hebben afgerond ze alles al weten. Al met al is er niet direct een verband tussen te trekken.
De programmeurs zonder opleiding zijn vaak prima code kloppers, laat ze alleen werken en ze alleen maar bezighouden met code kloppen, dan gaat het prima.

Het verschil met iemand met een opleiding is dat er bij diegene al 4 jaar lang projectmatig werken erin is gestampt. Iets wat vaak belangrijker is dan het daadwerkelijke code kloppen.
Pagina: 1