De mensen hierboven hebben al een aantal punten genoemd die van belang zijn. Nu ben ik zelf nog geen jaar geleden afgestudeerd, dus mijn overview van "wat men zoekt" is waarschijnlijk nogal beperkt.
Het belangrijkste is, zoals Standeman ook al aangeeft, de zaken om "het programmeren" heen. Een van mijn docenten zei destijds ook al "een programmeertaal leren kan iedereen op een zolderkamertje doen, maar dat maakt je nog geen software engineer". Bij mijn opleiding was het daadwerkelijke programmeren slechts een fractie van hetgeen waar je je tijd aan spendeerde. Je was met name bezig met planning, analyseren van de situatie, een degelijk ontwerp maken (en documenteren in het algemeen) en zaken terugkoppelen en verantwoorden.
Dit laatste klinkt misschien een beetje "school-achtig", maar dat is het vaak niet. Gedurende mijn opleiding heb ik het geluk gehad dat (voornamelijk in de laatste 2 jaren van de opleiding) er veel projecten voor externe bedrijven bij zaten. En in dit geval hebben we het niet over de pc boer om de hoek, maar grote (inter-)nationale bedrijven en organisaties zoals Vodafone, Capgemini en diverse zorginstanties. Bij dit soort projecten leer je ontzettend veel over hoe het eraan toe gaat in de praktijk en alle randzaken die erbij komen kijken, zoals architectuur, onderhoud, efficiëntie, kosten etc. Bij deze projecten was het "verantwoorden" van je keuzes en project een groot onderdeel, omdat je daadwerkelijk de directeuren van de verschillende bedrijven moest overtuigen dat hetgeen wat jij (en je groep) aan het ontwikkelen waren de beste oplossing was.
Ook teamwork is in veel gevallen een belangrijk punt, dat is iets wat je gewoon met ervaring moet opdoen. Niet alleen het samenwerken met je teamgenoten, maar ook alle externe partijen en diens schema's, wensen en eisen verwerken in jouw project. Afhankelijk van de positie die je hebt binnen een bedrijf kan het zijn dat je puur en alleen te maken hebt met mensen die (enigszins) deskundig zijn op ICT gebied, of juist te maken krijgt met klanten die wat een muis en een toetsenbord is. Het maken van de vertaalslag tussen de wensen/eisen van zo'n klant naar een technisch ontwerp kan dan nog best een heel karwei zijn.
Waar ik zelf tijdens mijn afstudeerstage veel aan heb gehad is een reeks video's van Google IO 2010. Hier wil ik even aangeven dat het niet perse promotie video's zijn voor Google, maar vaak meer video's die gaan over een bepaalde denkwijze binnen de software engineering wereld. Hier zitten video's die zeer algemeen en basaal zijn (project management e.d.) tot zeer specifieke onderwerpen (bijvoorbeeld finetuning van webrequests). De video's kun je vinden in het Youtube kanaal van de Google Developers:
Google IO 2010
Er zitten een aantal zeer goede video's bij en ook heel wat dingen die meer onder de noemer "introductie leuke nieuwe gadgets" vallen. Mocht je meer willen weten, stuur me even een DM dan zoek ik straks thuis even op welke ik tijdens mn afstuderen uiterst leerzaam/interessant vond.
Een andere site die mij veel geholpen heeft bij mijn afstuderen is de volgende:
The New Boston website
Youtube kanaal
Dit is een website van een gast genaamd Bucky die een enorme hoeveelheid tutorials bevat van zo'n beetje elke gerenommeerde programmeertaal die je maar kunt bedenken (op dit moment meer dan 2600 video tutorials op zijn channel). Ik vind de manier waarop hij zaken uitlegt zeer goed. Je kunt daar letterlijk als complete computer leek aankomen en beginnen, tot aan professionele software engineer die wat wil weten over een nieuwe programmeertaal.
Zelf heb ik zijn channel tijdens mn afstudeerstage geraadpleegd voor Java/Android ontwikkeling en daarnaast ook voor de gein nog game design, C, C++ en PHP tutorials gevolgd. Naar mijn inziens legt hij het niet alleen op een zeer goede manier uit, maar leer je over het algemeen een taal veel sneller aan de hand van zo'n video's dan dat je het uit een boek haalt.
Edit: typo
Edit 2: kleine toevoeging
[
Voor 4% gewijzigd door
Moi_in_actie op 13-04-2012 15:41
]