Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SBS / ESX problemen/vraag (Virtual store en opslag)

Pagina: 1
Acties:

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:12
Ik loop tegen het volgende probleem:

Ik heb een Small Business Server (2008) die regelmatig uit zijn schijfruimte knalt.
Deze server draait onder VMWare 4.0. Bij het installeren, een paar jaar geleden, is er besloten om deze server 100GB ruimte te geven (erg krap!).

Stukje geschiedenis:

De machine was ooit zó ingesteld, dat-ie alle veranderingen niet opsloeg. (na reset, alles terug naar de basis instellingen).
Dit is inmiddels opgelost, en de server draait zoals het hoort. en de Outlook maildatabase was op een afzonderlijke (software raid 1) partitie gezet.

Daarna knalde de server er regelmatig uit door te weinig ruimte op de Virtual Store (bevriezen van de VM).

Dit is opgelost door de software-raid 1 op te heffen en er een enkele partitie van te maken. (welke sukkel een softwarematige raid 1 (windows) bedenkt op een virtuele machine (die op raid 5 staat) mogen ze wat mij betreft <censuur> ....), maar goed, ik kwam het tegen.

Er was weer ruimte.

Nu klapt regelmatig de Outlook server er uit (lees: haalt geen mail meer op) door schijfruimte gebrek (nog steeds 100 GB!). Dit is opgelost door de swapfile een eigen (virtuele) partitie te geven.
En er was weer ruimte ;).

Helaas de SBS loopt nog steeds vol (updates, profielen etc) en de 10 GB aan vrije ruimte verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Nu moet het mogelijk zijn om de VM machine een grotere hoeveelheid ruimte te geven, maar alles wat ik ook probeer, in de vSphere, ik kan (alleen van deze machine) de schijfruimte niet verhogen. Bij iedere andere machine (Linux firewall, overige partities) kan dat wel. Er is ongeveer 30 GB vrije ruimte op de virtual Store, en er zijn geen snapshots te zien in vSphere.

De hardware:
Dell Poweredge R610 met 4 (raid 5) 15K SAS schijven. (73 GB) --> 200 GB effectieve ruimte.

Iemand enig idee?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
maak een 2e virtuele disk aan (een d-schijf dus) en verplaats data van C: naar D:
Waarschijnlijk kun je al af met verplaatsen van de Exchange Datastore, maar als je Treesize (zie http://www.jam-software.com/freeware/) er overheen haalt zie je meteen waar het grootste data-verbruik zit.
Je kan een systeempartitie niet "zomaar" even expanden. Overigens is 100GB over het algemeen meer dan genoeg voor een SBS2008, maar is het de data die het probleem vormt. Uberhaupt is het niet echt best practice om data op de C-schijf te gooien, dus misschien wil je uberhaupt wel overwegen om de profielen op een andere partitie weg te laten schrijven (verplaatsen naar D: bijvoorbeeld? )

[ Voor 59% gewijzigd door kroegtijger op 13-04-2012 15:40 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

vergroten van een systeem partitie kan je doen door middel van het extpart tooltje van dell

http://www.redelijkheid.c...rtition-under-vmware.html

hier vind je een uitelg

ik gebruik het vaak voor system partities van oude vm's

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Met SBS 2008 kan je gewoon partities uittrekken in disk management hoor...

• jadjong
  • Niet online
RedShift schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 20:47:
Met SBS 2008 kan je gewoon partities uittrekken in disk management hoor...
Uiteraard, maar dan moet je wel eerst de vmdk vergroten.

Is er al eens gekeken of de VM wel de laatste hardware-versie heeft? Ik had een oude vm vanaf het oude gsx/server1.0 met hetzelfde probleem. Hardware-versie upgraden van 5>7 was de uitkomst.

• LooneyTunes
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 19:13:
vergroten van een systeem partitie kan je doen door middel van het extpart tooltje van dell
't probleem is dat ik daar nog niet eens aan toe ben.

Ik kan hier
Afbeeldingslocatie: http://www.redelijkheid.com/storage/post-images/VMWare-ExtPart-02.png?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1264163413041 dus niets wijzigen.

't Orgel blijft op 100 GB staan en ik kan niets aanpassen.

Daarna komt pas het windows gedeelte. En dan is het gewoon 'uitrekken' en werken.

Verwijderd

mja ik had idd het niet goed gelezen en dacht dat je de systeem partitie niet in windows kon vergroten :) excuses.

• SCaRa1701
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2023
Is er een snapshot gemaakt van de machine?
Dit kan een reden zijn waarom je de grootte van je disk niet kan aanpassen, je moet dus eerst een commit doen van je snapshots.

• LooneyTunes
SCaRa1701 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:56:
Is er een snapshot gemaakt van de machine?
Geen idee. Het is in ieder geval niet te zien in vSphere. (vSphere geeft geen optie om terug te gaan of om snapshots te verwijderen).

Mogelijk dat er ergens in een config file een bitje is omgevallen, maar geen idee of de .VMX 100% is (en hoe ik dat kan controleren)
jadjong schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:17:
Hardware-versie upgraden van 5>7 was de uitkomst.
HW versie is 7.

[ Voor 17% gewijzigd door LooneyTunes op 14-04-2012 02:59 ]

• SCaRa1701
En de vmware tools zijn geïnstalleerd op de guest?

Verwijderd

Windows SBS 2008 knalt meestal je server vol met logs, sharepoint logs om precies te zijn.
Wellicht heb je deze uitgezet, mocht dit niet zo zijn, check een je HDD ruimte met je favi tooltje en controleer dit even.

Ik heb hierdoor alle SBS 2008's in mijn beheer mee op kunnen ruimen, na opruimen logs zou ik ook je IIS logging dus uitzetten om dit in de toekomst te voorkomen....

Wellicht een andere oplossing dan je VM vergroten.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Een VMDK kan niet vergroot worden wanneer er snapshots bestaan (kan ook onzichtbaar bijn via de GUI).
Controleer via de disk browser wat de disknaam is (bv disk01.vmdk) en of er vmdk's zijn met deze naam met als extra een volgnummer (vb disk01-000001.vmdk).
Als dit zo is heb je de reden gevonden. Een manier om ESX dan die snapshots te laten opruimen is
1) maak een nieuwe snapshot
2) delete all snapshots.
Op deze manier gaat ESX alle snapshotbestanden committen op de originele diskfile en kan hij weer vergroot worden.

Mocht dit toch niet het probleem zijn dan kan je proberen om de disk te resizen wanneer de VM uitstaat. Mogelijk heeft de VM gewoon een reboot nodig of is er iets anders niet helemaal lekker met de VMWare tools oid.

Edit:
Niet moeilijk doen met rommeltjes verplaatsen en opschonen ed, kost meer werk dan even deze stapjes doorlopen en verder moet het resizen gewoon kunnen (ook van de bootdisk, het is W2k8!).

[ Voor 11% gewijzigd door bigfoot1942 op 15-04-2012 15:05 ]

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:48:
Windows SBS 2008 knalt meestal je server vol met logs, sharepoint logs om precies te zijn.
Wellicht heb je deze uitgezet, mocht dit niet zo zijn, check een je HDD ruimte met je favi tooltje en controleer dit even.

Ik heb hierdoor alle SBS 2008's in mijn beheer mee op kunnen ruimen, na opruimen logs zou ik ook je IIS logging dus uitzetten om dit in de toekomst te voorkomen....

Wellicht een andere oplossing dan je VM vergroten.
Inderdaad, Logfiles op SBS zijn een bitch,

Laat eens een tooltje als Treesize los op het beest, kijken welke folders veel ruimte vreten...

By each crime and every kindness, we birth our future

• SCaRa1701
Zorg ook dat je de recentste roll up geïnstalleerd hebt voor sbs2008, daar zit een scheduled task in die geregeld de sbs log bestanden opkuist.

• kroegtijger
  • Laatst online: 27-11 13:26
bigfoot1942 schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:03:
Een VMDK kan niet vergroot worden wanneer er snapshots bestaan (kan ook onzichtbaar bijn via de GUI).
Controleer via de disk browser wat de disknaam is (bv disk01.vmdk) en of er vmdk's zijn met deze naam met als extra een volgnummer (vb disk01-000001.vmdk).
Als dit zo is heb je de reden gevonden. Een manier om ESX dan die snapshots te laten opruimen is
1) maak een nieuwe snapshot
2) delete all snapshots.
Op deze manier gaat ESX alle snapshotbestanden committen op de originele diskfile en kan hij weer vergroot worden.

Mocht dit toch niet het probleem zijn dan kan je proberen om de disk te resizen wanneer de VM uitstaat. Mogelijk heeft de VM gewoon een reboot nodig of is er iets anders niet helemaal lekker met de VMWare tools oid.

Edit:
Niet moeilijk doen met rommeltjes verplaatsen en opschonen ed, kost meer werk dan even deze stapjes doorlopen en verder moet het resizen gewoon kunnen (ook van de bootdisk, het is W2k8!).
Maar dan nog steeds is het imho niet ideaal om data, zoals de exchange-store, op de systeem-partitie te hebben staan. Voorkeur gaat bij ons altijd uit naar verplaatsen naar de D-schijf

iRacing Profiel

Pagina: 1