Met mijn PC haal ik in het algemeen volgens speedtest.net een downloadsnelheid van ong. 11 Mbps en een uploadsnelheid van ruim 25 Mbps. Een heel simpel Asus mini laptopje scoort op dezelfde plaats in huis een downloadsnelheid van bijna 30 Mbs en een downloadsnelheid van bijna 10 Mbps. Die waarden bevallen me veel beter dan die van mijn PC. Beide staan op dezelfde plek in huis en zijn draadloos (mode N van prima kwaliteit) met mijn thuisnetwerk verbonden. Wat kan de oorzaak van die verschillen zijn en kan ik iets aan mijn PC wijzigen zodat deze de scores van het laptopje evenaart?
Verschillende (kwaliteit) WiFi adapters. Daar ligt het verschil.
Ik durf er om te wedden dat als je ze beiden op een kabel zou testen je gelijke snelheden haalt.
Edit: Speel eens met de positie van de antennes op de netwerkkaart van je PC.
Ik durf er om te wedden dat als je ze beiden op een kabel zou testen je gelijke snelheden haalt.
[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2012 12:14 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Kan verschil in typ netwerkkaart zijn..de ene N netwerkkaart is de andere niet.
Tevens loopt er op de gewone pc eventueel software die met internet verbinding maakt? etc
Tevens loopt er op de gewone pc eventueel software die met internet verbinding maakt? etc
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Mijn PC heeft een Realtek RTL 8191SU, zonder externe antenne. De Asus heeft een Atheros AR 9285. Beide zijn N kaarten. Zou het vervangen van de kaart in mijn PC de prestaties verbeteren? Is het dan raadzaam om een adapter van TP Link te nemen omdat ook mijn router van dat merk is, of zijn er betere suggesties? Wil niet teveel geld uitgeven en zag dat TP Link al adapters met 2 externe antennes heeft voor ruim 15 E.D4NG3R schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:13:
Verschillende (kwaliteit) WiFi adapters. Daar ligt het verschil.
Welke software zou dat kunnen zijn? Heb geen bijzondere programma's draaien.RonnieGoodvibes schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:13:
Kan verschil in typ netwerkkaart zijn..de ene N netwerkkaart is de andere niet.
De meeste laptops hebben de antenne(s) helemaal om de monitor heen lopen waardoor deze in verhouding een stuk groter is als een PC antenne. Om deze reden heb je waarschijnlijk een betere ontvangst met je laptop als je dekstop.Ruud2007 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:26:
[...]
Mijn PC heeft een Realtek RTL 8191SU, zonder externe antenne. De Asus heeft een Atheros AR 9285. Beide zijn N kaarten. Zou het vervangen van de kaart in mijn PC de prestaties verbeteren? Is het dan raadzaam om een adapter van TP Link te nemen omdat ook mijn router van dat merk is, of zijn er betere suggesties? Wil niet teveel geld uitgeven en zag dat TP Link al adapters met 2 externe antennes heeft voor ruim 15 E.
Zeker aangezien je aangeeft dat je PC geen vaste antennes heeft..
Edit: Nee maakt vrij weinig uit van welk merk je de adapter haalt al raad ik je persoonlijk een Intel of TP link kaart aan. (Goede ervaring).
[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2012 12:39 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Duidelijk, dat wist ik niet, maar ik begrijp dan nog niet waarom de PC een lagere downloadsnelheid heeft dan de laptop, maar juist weer wel een veel hogere uploadsnelheid. Blijft nog mijn vraag: Zou het vervangen van de kaart in mijn PC de prestaties verbeteren? Is het dan raadzaam om een adapter van TP Link te nemen omdat ook mijn router van dat merk is, of zijn er betere suggesties? Wil niet teveel geld uitgeven en zag dat TP Link al adapters met 2 externe antennes heeft voor ruim 15 E.D4NG3R schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:37:
[...]
De meeste laptops hebben de antenne(s) helemaal om de monitor heen lopen waardoor deze in verhouding een stuk groter is als een PC antenne. Om deze reden heb je waarschijnlijk een betere ontvangst met je laptop als je dekstop.
Zeker aangezien je aangeeft dat je PC geen vaste antennes heeft..
Betere suggestie is al gegeven: test eens met allebei aan een kabel. Indien je dan nog steeds ongelijke snelheden ziet, dan is het een software probleem en haalt zomaar wat kaartjes kopen niets uit.
Getest en inderdaad, bedraad zijn de prestaties van beide apparaten vergelijkbaar: 29 down en ong. 15 up. Sterker nog, mijn PC haalde zo vlak naast de router deze waarden ook draadloos. Merkwaardig is wel dat de downloadsnelheid daarmee ruim 2x zo snel is als op de plek waar de PC normaal staat, maar dat de uploadsnelheid weer lager is. Vind de downloadsnelheid veel belangrijker en denk hieruit te kunnen concluderen dat een nieuwe draadloze netwerkadapter -met exteren antennes- voor de PC mij vooruit zou moeten helpen.Hipska schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:45:
Betere suggestie is al gegeven: test eens met allebei aan een kabel. Indien je dan nog steeds ongelijke snelheden ziet, dan is het een software probleem en haalt zomaar wat kaartjes kopen niets uit.
Desktops gewoon bedraad aansluiten, WiFi is leuk voor laptops, netbooks, tablets en telefoons
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Yep, draadloze desktops zijn uitgevonden voor mensen waar de pc nog een statussymbool is in plaats van gereedschap. (En het ziet er in de folders soms wat gelikter uit....Compizfox schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:30:
Desktops gewoon bedraad aansluiten, WiFi is leuk voor laptops, netbooks, tablets en telefoons
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Mee eens, maar het trekken van een kabel door mijn halve huis is ook niet echt een aantrekkelijke optie...Compizfox schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:30:
Tóch is het iets om te overwegen. Het makkelijkste is natuurlijk om dat al te doen als je huis gebouwd of verbouwd wordt.
Door WiFi zijn mensen vaak ineens niet meer bereid om kabels te trekken, omdat WiFi een makkelijkere optie is. Maar je betaald er ook een prijs voor natuurlijk, het is lang niet zo stabiel als bedraad en je haalt lang altijd de optimale snelheden niet.
Soms valt er wel wat te tweaken in de router, dingen als short preamble, RTS/CTS, MTU, channels, bandwidth, dat soort dingen.
Als je veel RX/TX errors hebt is het misschien handig om RTS/CTS aan te zetten.
Door WiFi zijn mensen vaak ineens niet meer bereid om kabels te trekken, omdat WiFi een makkelijkere optie is. Maar je betaald er ook een prijs voor natuurlijk, het is lang niet zo stabiel als bedraad en je haalt lang altijd de optimale snelheden niet.
Soms valt er wel wat te tweaken in de router, dingen als short preamble, RTS/CTS, MTU, channels, bandwidth, dat soort dingen.
Als je veel RX/TX errors hebt is het misschien handig om RTS/CTS aan te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 13-04-2012 13:52 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Dan zou je eventueel nog ethernet over power kunnen proberen. Een beetje goede set zou ook 200 Mbps moeten kunnen halen.
Dit werkt echter niet in combinatie met alle meterkasten en/of groepcombinaties, dus maak voor de zekerheid de verpakking even netjes open.
Dit werkt echter niet in combinatie met alle meterkasten en/of groepcombinaties, dus maak voor de zekerheid de verpakking even netjes open.
Net een nieuwe wireless netwerkkaart (TP Link TL-WN881ND) in mijn PC geinstalleerd en ja hoor: meer dan 29 down en ruim 16 up. Verbinding snel en stabiel. Niet slecht bij een 30/30 abbo. Dank voor alle suggesties.
Pagina: 1