(Zelf) Bouw lab voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een voeding uit een oude boorcontroller (Olie / gas) op de kop getikt. Deze voeding geeft zelf al 5 en 12 volt af, dus het leek mij een goede oplossing voor mijn lab-voeding. Nu zat ik te denken om er ook een 9v uitgang bij te maken. Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik iets met mijn elektronica opleiding gedaan heb dus ik heb wat vragen.

Uiteraard heb ik zelf al wat werk gedaan, hier is de opstelling waar ik aan zat te denken:
www.circuitlab.com/circuit/7um5qm/labpower/

Mijn vragen:
  • Heb ik het zo goed uitgetekent? Ik heb namelijk het gevoel dat de led op de 12v lijn niet z'n goed idee is op deze manier
  • Moet ik nog een cap plaatsen tussen de Vin van u1 en de gnd?
  • Als ik het goed gezien heb, levert de voeding 25A beide lijnen, dat moet toch geen probleem zijn?

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wat moet led D2 doen? Als je wilt dat hij aangaat wanneer je 12V selecteert dan moet je hem van de 12v naar de ground laten lopen net zoals je D1 hebt gedaan.

Verder is het aan te raden elco's voor en achter de lm317 te plaatsen, kijk in de datasheet welke waarden (minimaal) aangeraden worden.
In plaats van een lm317 kun je ook de 7809 gebruiken, daar komt direct 9 volt uit, dan heb je R1 en R2 niet nodig.

25A is geen probleem voor de 5 en 12V lijnen, het is een spanningsbron, dus die 25A wordt alleen geleverd als het nodig is, de lm317 kan maximaal 1.5A leveren dus je kunt straks maximaal 1.5A uit je 9 volt uitgang trekken.
Let wel op met bouwen, als je een onbedoelde kortsluiting hebt staat een voeding die 25A kan leveren garant voor flink wat geweld. Als ik zelf zoiets zou maken zou ik bij het testen een kleine zekering plaatsen zodat als ik per ongeluk kortsluiting maak niet mijn hele schakeling omgezet wordt in rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

Zo kan je de led aansluiten dus, https://www.circuitlab.com/circuit/z9c89v/shidima-mod/ leuk tooltje ik kende het nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
Cassettebandje schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:31:
In plaats van een lm317 kun je ook de 7809 gebruiken, daar komt direct 9 volt uit, dan heb je R1 en R2 niet nodig.

Als ik zelf zoiets zou maken zou ik bij het testen een kleine zekering plaatsen zodat als ik per ongeluk kortsluiting maak niet mijn hele schakeling omgezet wordt in rook.
Heb ik naar zitten kijken, maar ik dacht dat ik met een lm317 later met een pot een regelbare voeding kan maken.
Rmg schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:03:
Zo kan je de led aansluiten dus, https://www.circuitlab.com/circuit/z9c89v/shidima-mod/ leuk tooltje ik kende het nog niet
Ja ik vond het laatst via slashdot. Je kan er ook simulaties mee draaien.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 09-10 15:59
Je kan de uitgang van de LM317 nog verzwaren met bijvoorbeeld een 2N3055. Erg simpel en kan een hoop stroom leveren (mits gekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kun je beter nog een LM338 nemen of een LT1084/83

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

De waardes van je voorschakelweerstanden voor de LEDs kloppen niet. Je hebt bij 9 V een 3x kleinere voorschakelweerstand dan voor 5 V, terwijl voor 12 V je voorschakelweerstand meer dan 3x zo groot is als bij 5 V.

De LED die je in je schakeling hebt staan heeft een forward voltage van 2 V bij 20 mA.

Wil je deze LED aansluiten op
• 5 V, dan heb je een voorschakelweerstand van R = U / I = (5 - 2) V / 0,020 A = 150 Ω nodig.
• 9 V -> 350 Ω (dichtstbijzijnde E12-waarde: 330 Ω, stroomsterkte wordt dan circa 21 mA)
• 12 V -> 500 Ω (dichtstbijzijnde E12-waarde: 470 Ω, stroomsterkte wordt dan circa 21 mA)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
Ow, heb denk ik even niet op zitten letten denk ik, zie het probleem al. Ik had in de calculatie 10mA voor een led genomen ipv. 20mA. Zal het zo even aanpassen.

Pagina: 1