Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
Canon EOS 1D C
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L6rfoXg0J8Tgvc68q9anY36A/full.jpg
Specificaties

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ojHGy5LYFaNO8tUR5ZiVsnoP/full.jpg
  • 18,1 MP Full Frame CMOS sensor
  • Canon EF mount
  • 4k2k @ 24 fps (APS-H crop)
  • 1080p @ 24/25/30/50/60 fps (Fullframe of Super 35mm crop)
  • 720p @ 50/60 fps
  • 480p @ 50/60 fps
  • 1080p Y'CbCr 4:2:2 output over de HDMI poort
  • Foto's met 12 fps of 14 fps in speciale modus
  • ISO 100-51200 (uitbreidbaar tot 50-204800)
  • 61 punt AF unit van de 1D X en 5D3
  • Adviesprijs van $15.000,-
Handige linkjes

Aankondiging van Canon NL
Productpagina van Canon
Nieuws van aankondiging op dpreview
nieuws: Canon introduceert dslr met 4k-video-ondersteuning

[ Voor 11% gewijzigd door PowerUp op 13-04-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik voorspel een grote flop met dit product. Canon is volgens mij helemaal de weg kwijt met het maken van prijskaartjes voor hun producten... RED hoeft denk ik niet te vrezen voor concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Denk je dan werkelijk dat de markt waarop dit ding gericht is wakker zal liggen van het prijskaartje van die body?

(Ik ben er ook van overtuigd dat Canon beter weet wat voor prijs door de markt geaccepteerd word, dan wij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
mjtdevries schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:14:
Denk je dan werkelijk dat de markt waarop dit ding gericht is wakker zal liggen van het prijskaartje van die body?
Nee, die ligt er niet wakker van, die kijkt snel verder naar producten van andere aanbieders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

$15K voor 4K, wat ie overigens alleen doet in S35 crop mode en alleen in 24p met MJPEG codec... Terwijl Sony vorige week de FS700 aankondigde die 4K ready is(firmware update + recorder nodig) maar wel tot 240fps op 1080p doet en tot 960fps met line skipping voor $8K. De 1Dc doet alleen 60fps op 1080p. Veel succes Canon...

De C500 vind ik wel een mooie concurrent voor de Epic. Ik verwacht dat de C500 een stuk stabieler is en 50Mb MXF proxies op de CF kaarten is wel handig voor je workflow.

[ Voor 4% gewijzigd door jd1987 op 13-04-2012 09:18 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Voordeel tov concurrentie is wel dat deze body kleiner is.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het in de openingspost handig om te vermelden wat er zo bijzonder aan deze camera is. Nu moet ik het zelf onderzoeken. Ik denk dat het hier om een middenformaat gaat, maar daar kom ik zo achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
18,1 MP Full Frame CMOS sensor
Eerste regel van de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wat mij opvalt aan dit soort introducties is dat er vrijwel nooit een review of mening te vinden is van de echte doelgroep.
Ik wil gewoon horen van een (potentiële) koper, die dit apparaat gaat gebruiken in zijn professionele omgeving, wat het waard is. Dus van een cameraman of producer van een grote filmstudio bijvoorbeeld. Wellicht vult dit product wel precies een niche die ze daar hebben.

Op dat niveau is het namelijk geen kwestie van of een 'RED' of een '1D C' of een 'FS700', je koopt/huurt gewoon wat je nodig hebt om je idee vast te leggen. Misschien betekent dit dat deze camera slechts voor enkele scenes per een grote hoeveelheid films/documentaires wordt gebruikt, maar dat hij dan wel ook een echte toegevoegde waarde heeft.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 19:36:
[...]

Eerste regel van de specs.
De canon 5d mark II heeft toch ook een full-frame cmos-sensor? Maar ik begrijp nu wel dat deze camera bijzonder is vanwege specifieke filmopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 19:53:
[...]

De canon 5d mark II heeft toch ook een full-frame cmos-sensor? Maar ik begrijp nu wel dat deze camera bijzonder is vanwege specifieke filmopties.
Hij kan op hele hoge resolutie opnemen: 4k2k @ 24 fps (APS-H crop). Dat kan de 1D x (en de 5D MKIII) niet.
Verder heeft Canon de hardware zodanig aangepast/verbeterd dat deze camera de enorme datastroom van filmen op hoge resolutie gegarandeerd aankan zonder te oververhitten. Wellicht zijn er nog wat verschillen, maar die kan ik zo snel niet vinden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Waarschijnlijk is er inderdaad wel een doelgroep voor deze camera, maar ik kan me niet bedenken wie dat zou zijn.
Enige wat ik me kan bedenken is voor bijvoorbeeld een wildlife film waarbij je de grote canon primes kunt gebruiken en een compacte body hebt zonder meteen allemaal accessoires hoeft mee te sjouwen.

Maar, voor hetzelfde geld heb je een RED scarlet inclusief basisset waarmee je zo aan de gang kunt. En die kun je ook nog eens gaan uitbreiden ect.

Ze zullen het wel weten :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
RobertJRB schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:24:
Waarschijnlijk is er inderdaad wel een doelgroep voor deze camera, maar ik kan me niet bedenken wie dat zou zijn.
Enige wat ik me kan bedenken is voor bijvoorbeeld een wildlife film waarbij je de grote canon primes kunt gebruiken en een compacte body hebt zonder meteen allemaal accessoires hoeft mee te sjouwen.

Maar, voor hetzelfde geld heb je een RED scarlet inclusief basisset waarmee je zo aan de gang kunt. En die kun je ook nog eens gaan uitbreiden ect.

Ze zullen het wel weten :)
De Scarlet heeft ook een Canon EF mount ;) Dus dat argument is niet geldig :-P
Canon maakt in ieder geval genoeg spullen voor de pro markt (kijk maar op de website van www.red.com hoevaak er bij de specs het merk Canon staat [in de zin dat er spullen van Canon passen]). Lijkt me dus wel dat Canon weet welke markt het aansnijdt en dat er vraag is.
Een andere optie is dat dit Canon's eerste proefje is richting een concurrent van RED met relatief lage ontwikkelingskosten.

Tijd dus voor een interview met iemand uit de beoogde doelgroep en/of iemand van Canon. e-mailen of bellen met Canon kan ook natuurlijk. Wie is vrijwilliger? :P

edit:
Misschien is dit ook gewoon Canon's manier om een gat in hun line-up op te vullen. Een echte camera (C500) is nogal prijzig namelijk ($30.000 ofzo).
Ze hebben de 1Dx al liggen, en met minimale aanpassingen (en dus minimale kosten op zowel de ontwikkeling als productie) maken ze een 1Dc die de markt bedient waar anders uitgeweken moest worden naar andere merken.

speculatie uiteraard.

[ Voor 13% gewijzigd door Sibylle op 13-04-2012 23:08 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Sibylle schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:01:
[...]

De Scarlet heeft ook een Canon EF mount ;) Dus dat argument is niet geldig :-P
Canon maakt in ieder geval genoeg spullen voor de pro markt (kijk maar op de website van www.red.com hoevaak er bij de specs het merk Canon staat [in de zin dat er spullen van Canon passen]). Lijkt me dus wel dat Canon weet welke markt het aansnijdt en dat er vraag is.
Een andere optie is dat dit Canon's eerste proefje is richting een concurrent van RED met relatief lage ontwikkelingskosten.

Tijd dus voor een interview met iemand uit de beoogde doelgroep en/of iemand van Canon. e-mailen of bellen met Canon kan ook natuurlijk. Wie is vrijwilliger? :P

edit:
Misschien is dit ook gewoon Canon's manier om een gat in hun line-up op te vullen. Een echte camera (C500) is nogal prijzig namelijk ($30.000 ofzo).
Ze hebben de 1Dx al liggen, en met minimale aanpassingen (en dus minimale kosten op zowel de ontwikkeling als productie) maken ze een 1Dc die de markt bedient waar anders uitgeweken moest worden naar andere merken.

speculatie uiteraard.
Dat idee heb ik ook eigenlijk, alleen maar om het gat te dichten waar de Scarlet in zit.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Waarom zie ik in de Red Scarlet(-X) geen concurrent voor de 1D C? Stuk kleinere sensor, dus minder spelen met DoF en mindere ruisprestaties. Daarnaast is de Scarlet $10.000 voor alleen een kale body. De 1D C is standaard volgens mij al een stuk completer. Heb me er niet echt in verdiept, maar voordat je alles hebt met de Scarlet wat je ook hebt met de 1D C, dan zit je minimaal aan hetzelfde bedrag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

1D X + Magic Lantern = 1D C?
Of denk ik nu te simpel...?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Een Scarlet is veel duurder:

Body met Canon mount kost $11.700,-

Wat kan je daarmee? Nou helemaal niks?

Wat moet je erbij kopen om hem gelijkwaardig aan de 1D C te maken:
  • Een SSD van 64GB a $950,- (is de goedkoopste)
  • Een SSD lezer zodat je ook bestanden op je PC kan gebruiken a $250,-
  • Een LCD scherm a $1.600,-
  • Een batterijsyteem a $515,- (tenzij je afhankelijk wilt zijn van een snoer)
  • Base production kit a $1.350,- (anders past ie niet op een tripod)
  • Een fotogrip a $950,- (anders kan je batterijtje nergens in)
  • Een viewfinder a $3.200,- (foto's maken met een LCD is vervelend (ook al is deze Scarlet nu al niet meer te tillen zonder lens))
Totaal dus een kleine $20.515,- en dan hebben we het nog niet eens gehad wat je mag betalen voor de invoerrechten van dit kleine pakketje (ik ben niet eens zeker of bij die prijs BTW is inbegrepen). En iets kapot? Mag het naar de UK en anders naar de USA.... lekker lang wachten, zonder een vervangende camera.

Dan heeft de Scarlet natuurlijk wel het voordeel dat je een RAW codec hebt op alle resoluties.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
G-Tus schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 00:33:
Een Scarlet is veel duurder:

Body met Canon mount kost $11.700,-

Wat kan je daarmee? Nou helemaal niks?

Wat moet je erbij kopen om hem gelijkwaardig aan de 1D C te maken:
  • Een SSD van 64GB a $950,- (is de goedkoopste)
  • Een SSD lezer zodat je ook bestanden op je PC kan gebruiken a $250,-
  • Een LCD scherm a $1.600,-
  • Een batterijsyteem a $515,- (tenzij je afhankelijk wilt zijn van een snoer)
  • Base production kit a $1.350,- (anders past ie niet op een tripod)
  • Een fotogrip a $950,- (anders kan je batterijtje nergens in)
  • Een viewfinder a $3.200,- (foto's maken met een LCD is vervelend (ook al is deze Scarlet nu al niet meer te tillen zonder lens))
Totaal dus een kleine $20.515,- en dan hebben we het nog niet eens gehad wat je mag betalen voor de invoerrechten van dit kleine pakketje (ik ben niet eens zeker of bij die prijs BTW is inbegrepen). En iets kapot? Mag het naar de UK en anders naar de USA.... lekker lang wachten, zonder een vervangende camera.

Dan heeft de Scarlet natuurlijk wel het voordeel dat je een RAW codec hebt op alle resoluties.
Op de website staat een startpakket voor 16000 dollar te koop met EF mount.
http://www.red.com/store/...-x-al-canon-mount-package

Toevallig precies hetzelfde bedrag als de canon :)

Dat van die cropfactor wist ik niet, zit nog redelijk lastig in elkaar met verschillende cropfactors per resolutie
http://nofilmschool.com/2...x-crop-factors-datarates/

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Bij die 64GB SSD (van $950,-) moet je wel weten dat je maar 23 minuten kan filmen op 4K, dan moet je hem eerst weer leeg maken.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heeft ie geen 4K HDMI-uitgang dan....(de 1D C ook niet, daar niet van), of kun je die los erbij kopen voor het bedrag waar je een 5D3 voor koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Nee, gewoon uncompressed 1080p via HD-SDI en HDMI met 4:2:2, zelfde als de 1D C dus. Volgens RED gaat het ongeveer $500.000,- kosten om een uncompressed 4k optie te krijgen en toen mensen bereid waren dat te betalen werd het nog niet gedaan. Waarschijnlijk waren ze bang dat mensen gingen afhaken als het na 4 jaar uitstellen toch opeens $2.500.000,- zou gaan kosten, tenslotte was een Scarlet 4 jaar geleden ook de 'soccer mom cam' voor $3.000,-....

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Op DPReview geeft Canon aan:
'Thanks to its 4K RAW output, the EOS C500 will used as a main camera by cinematographers for high resolution broadcast TV and cinema production. However, the inclusion of all the same Full HD features as the EOS C300 provides the flexibility to suit many broadcast productions. The EOS-1D C will also be used by the film production industry professionals, possibly as a ‘B’ camera and particularly in situations where a conventional camera, even one as small as C300, won’t fit. We also believe it will be used by independent cinema productions as a standalone camera.

'Because of the EOS 1D C’s ability to act as a film and stills camera it also has an ideal application in journalism, allowing a single reporter could produce high quality video and capture stills for broadcast. Overall the unique feature set of the EOS 1D C means it will be suitable for diverse shooting scenarios.'
Klinkt alsof ze heel goed weten wie de doelgroep is en dàt er een doelgroep is. Dat de gemiddelde tweaker, of zelfs de gevorderde film amateur tweaker daar niet inpast kan prima kloppen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Het is een verhaaltje waarbij Canon hoopt dat het deze doelgroep aanspreekt. Een groep tweakers hier weet genoeg van de specs en prijzen van verschillende producten af om daar een mening over te kunnen geven. Dat stukje gebruikservaring missen de meesten (ik neem aan dat hier vrijwel niemand in de doelgroep past), maar zelfs dan zou je je wel kunnen een beetje kunnen inleven bij de wensen van de doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
Dat stukje van filmjournalists gaat natuurlijk nergens over. Alsof die zo'n hoge kwaliteit video nodig hebben. Imho heb je weinig aan 4k video als het shakey handheld beeld is. Dat is toch bedoeld voor in grote bioscopen, en niet zoals veel journalistiek, internet of de TV. Misschien in de toekomst als we allemaal wandvullende 4K lcd schermen hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik zit redelijk in de doelgroep, dus vraag maar raak ;) Ik heb een filmproductiebedrijf en ben daarnaast werkzaam als freelance cameraman en editor. Zelf stap ik nu over van HDSLR's naar een large sensor camcorder en met mij veel bedrijven om mij heen ook. De 5DMKII zorgde in 2008 voor een revolutie. Daarvoor waren 2/3"en 1/2" camera's high end en een Sony EX3 kostte bijvoorbeeld €8K,- Opeens was daar de 5DMKII, die met al zijn gebreken, wel een full frame sensor had die immens veel groter was dan wat daarvoor de standaard was en ook nog eens voor een heel lagere prijs. Full frame in fotografie is groter dan full frame(super35) in de filmwereld, omdat de film rol anders wordt ingeladen(horizontaal vs verticaal), waardoor foto full frame 36x24mm en film full frame 24.89 x 18.66mm. In de filmwereld komt alleen VistaVision(70mm) overeen met de full frame sensor van de 5D, maar dat is ongelofelijk duur om op te schieten. Super35 heeft een crop factor van 1.5, daarom werden HDSLR's als de 7D ook zo populair. De cropfactor van 1.6 komt heel erg overeen en daarom zijn cine lenzen, die gemaakt zijn met een beeld circle voor S35 ook bruikbaar op APS-C camera's en niet op de 5D. Enkele uitzonderingen zoals de Zeiss Compact Primes daargelaten. Opeens waren er dus camera's met filmische grote sensoren voor een veel lagere prijs. Dat heeft de hele camerawereld nogal een shock gegeven. Eerst gingen ontwikkelingen traag en log en werd de hoofdprijs gevraagd. Nu worden cameraproducten gedwongen te innoveren en gaan de ontwikkelingen erg hard. Panasonic was de eerste die een "DSLR" sensor(eigenlijk een m4/3 sensor) in een film camerabody zette, de AF100. De AF100 kende de voordelen van een klassieke camera met de verwisselbare lenzen en grote sensor voordelen van de HDSLR's, voor een goede prijs. Daarna volgde Sony met de F3 en de FS100. De F3 gooit hoge ogen vanwege de S-Log functie, waarbij je met een recorder 4:4:4:4 uncompressed van de sensor afhaalt met een dynamic range van 14 stops. De FS100 is populair vanwege zijn goede prijs/kwaliteit verhouding(heeft dezelfde sensor als de F3 voor minder dan €5k) en goede low light presaties(beter dan de 5D, tot dan koning op dat gebied). Canon volgde met de C300 die op dit moment niet aan te slepen is vanwege de 4K sensor die intern downsampeld naar 1080p, waardoor je een mooier plaatje krijgt dan native 1080p en vanwege zijn low light prestaties en kleurreproductie. De MXF codec is die de C300 gebruikt biedt een goede kwaliteit/compressie verhouding en is makkelijk om te editten. De C300 wordt veel gebruikt in de broadcast wereld, omdat de camera goedgekeurd is door de BBC. Arri heeft zijn eerste digitale camera uitgebracht in de vorm van de Alexa die geroemd wordt door zijn makkelijke, innovatieve menustuctuur, RAW mogelijkheden en biedt het meeste filmische, organische plaatje van alle digitale camera's.
Sony heeft voor de high-end markt nog de F65 op de markt gezet met een 8K sensor die downsampeld naar 4K en RAW opneemt op een externe recorder. Daarnaast is RED de innovator op het gebied van 4K, zij waren de eerste met een 4K camera, de RED One en inmiddels doet de opvolger de Epic al 5K en is de goedkopere Scarlet eindelijk verkrijgbaar.

Momenteel is de NAB gaande, dit is samen met de IBC de grootste camerabeurs ter wereld. Veel nieuwe producten worden tijdens de NAB aangekondigd. Sony kwam met de FS700 die hoge framerates biedt en 4K ready is voor $8K. Deze camera is erg goed ontvangen vanwege deze eigenschappen. De 1Dc was al getoond in prototype vorm tijdens de aankondiging van de C300 en daar werd toen erg naar uitgekeken. Men ging uit van 4K raw met een foto full frame sensor(dus 36x24mm) met een prijskaartje tussen de $8K-10K. Nu blijkt de 1Dc dus 4K te doen met MJPEG codec en alleen in 24p in APS-H crop mode. Als de 1Dc wel de hele full frame sensor had gebruikt was het een unieke camera geweest, de 4K camera met de grootste sensor. De APS-H crop is nu gewoon heel irritant qua lenzen, vooral cine lenzen. De S35 crop werkt blijkbaar alleen in 1080p. Daarnaast wordt het prijskaartje als veels te hoog gezien. Mensen hadden sub 10K verwacht en dat blijkt nu 15K te zijn. Voor een lagere prijs zijn mensen bereid de nadelen van een DSLR body te accepteren, voor deze prijs verwachte mensen een fatsoenlijke body, ontworpen voor filmen qua ergonomie. De FS700 gooit momenteel juist hoge ogen vanwege zijn relatief lage prijs.

De grote studio's hebben toch genoeg geld, als die een B, C of D camera willen gaan ze niet beknibbelen en voor een 1Dc, maar gewoon voor de camera waar ze toch al mee draaien, zij het Alexa, Epic, F65, etc. Qua formfactor biedt de Epic bijvoorbeeld ook het voordeel van een kleine body die je makkelijker kwijt kan. De 1Dc is dus een beetje een rare camera die zijn verwachtingen niet waar maakt, nergens echt goed in is en ook nog eens als prijzig wordt gezien wat je er voor krijgt. Ik heb nog niemand er echt enthousiast over gezien, op Shane Hurlbut na(DoP van oa Terminator: Salvation en Act of Valor, voor 80% gedraaid op 5DMKII).

De kleinere bedrijven die nu updaten van HDSLR naar large sensor camera's zijn ook niet onder de indruk van de 1Dc, omdat die de verwachtingen niet waar maakt en te duur is. Voor hetzelfde bedrag koop je een F3 of C300 en voor minder een FS100 of 700.

Het nut van 4K wordt door de industrie zelf nu erg gediscussieerd. Het biedt namelijk zowel voor- als nadelen en dat wordt nogal vaak vergeten. Zo'n grote resolutie is leuk en future proof, maar zorgt ook voor dat je veel meer data moet doorpompen, wat inhoudt dat je ook investeringen moet dan in opslag en computerkracht. Om native RED 4K bestanden te editten heb je bijvoorbeeld een RED Rocket nodig van $5K. Er zijn dus nog veel verborgen kosten bij 4K. Zoals G-Tus al aangeeft ben je met een $9K Scarlet body nog nergens, ook met de $16K start pack valt amper te werken. Wil je een productie ready Scarlet hebben denk je eerder aan bedragen van €20K, ze slikken bijv alleen eigen RED SSD's van $950 voor 64GB, die in 4K resolutie in 23 min vol zijn. De Red Volt batterijen zijn ook super duur en gaan maar 20 min mee. Je hebt dan weer bijvoorbeeld een heel Anton Bauer batterijsysteem of V-Mount systeem nodig om normaal te kunnen draaien. Ook biedt de Scarlet en Epic alleen 3.5mm en geen XLR inputs, daar heb je ook weer oplossingen voor nodig, bijvoorbeeld van Wooden Camera. Om over een 19mm rod systeem en bijbehorende accessoires nog maar niet te beginnen.

Dat deze camera's niet bedoeld zijn voor de enthousiaste Tweaker of film amateur lijkt mij duidelijk :+

4K biedt al voordeel dat je makkelijk kan stabiliseren in post in een 1080p productie omdat je gewoon informatie over hebt. Of bijvoorbeeld om in post te reframen, of om een close-up te maken uit een 4K wide shot. Ook zit 4K downscaled naar 1080p er beter uit dan native 1080p.

In dat opzicht is het dus ook aantrekkelijk voor journalistiek, je hebt meer post mogelijkheden. Zoek maar eens op Dan Chung of Johny Behiri. Die draaien hele mooie, journalistieke producties voor oa de BBC met 5D's, F3's, C300's, etc.

Waar vorig jaar op NAB 3D te trend was, is dat nu high fps en 4K. Deze blog maakt imo mooi inzichtelijk hoe de industrie hier tegen aankijkt:

http://dylanreeve.com/videotv/2012/4k-and-the-future.html

[ Voor 3% gewijzigd door jd1987 op 14-04-2012 12:48 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

De eerste korte film met de 1Dc is uit! Fantastisch werk van Shane Hurlbut en zijn Elite Team. Toegegeven, beeld ziet er prachtig uit!

http://www.hurlbutvisuals...lm-capture-canons-4k-1dc/

Wel ik het prijskaartje nog steeds te hoog, zoals met alle Canon producten de laatste tijd. 1Dc voor €8k, C300 voor max €12K en C500 voor €20K waren veel realistischere prijzen geweest.... Waar Sony Canon al pijn deed, werden alle camerabedrijven een uurtje geleden ff KEIHARD geownt door BlackMagic Design die even een 2.5K RAW camera aankondigde met ingebouwde SSD recorder en 13 stops DR voor.... $3K, inclusief hun Davinci Resolve 9.0 color grade software twv $900,-.... Enige kleine nadeel is de 2.3 crop factor, maar deze specs voor dit bedrag... Ziek, Twitter en de bekende film websites en blogs gaan compleet los, BMD website ligt plat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
jd1987 schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:24:
De eerste korte film met de 1Dc is uit! Fantastisch werk van Shane Hurlbut en zijn Elite Team. Toegegeven, beeld ziet er prachtig uit!

http://www.hurlbutvisuals...lm-capture-canons-4k-1dc/

Wel ik het prijskaartje nog steeds te hoog, zoals met alle Canon producten de laatste tijd. 1Dc voor €8k, C300 voor max €12K en C500 voor €20K waren veel realistischere prijzen geweest.... Waar Sony Canon al pijn deed, werden alle camerabedrijven een uurtje geleden ff KEIHARD geownt door BlackMagic Design die even een 2.5K RAW camera aankondigde met ingebouwde SSD recorder en 13 stops DR voor.... $3K, inclusief hun Davinci Resolve 9.0 color grade software twv $900,-.... Enige kleine nadeel is de 2.3 crop factor, maar deze specs voor dit bedrag... Ziek, Twitter en de bekende film websites en blogs gaan compleet los, BMD website ligt plat...
Mooie film!
Ligt het nu aan mij of hebben ze wel erg veel 'kijk wat dit ding kan' momentjes?! In zo'n korte tijd heb ik best veel verschillende technische show-offs gezien (contrast, reflecties, low light, flare control etc.)

Geen idee wat die BlackMagic Design camera nu toevoegt en voor welke markt hij is bedoeld, maar lijkt me een slap-in-the face voor de 1Dc als ik jou erover lees :-P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
Supermooie video. Domme vraag misschien, maar zou je dit nu niet kunnen schieten met bijvoorbeeld de 5D2? Neem aan dat het vimeo beeld niet meer dan 1080p is?

Afbeeldingslocatie: http://www.hurlbutvisuals.com/blog/wp-content/uploads/2012/04/Ticket-0453photo-Ron-Batzdorff.jpg
Dit zegt denk ik al genoeg over de verborgen kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Met dezelde kwaliteit? Nee de 1dc is een 4k camera, de 5d resolved niet eens volledige full HD resolutie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Je ziet het verschil heel duidelijk tussen de normale beelden en de slow-motion. De 4k ziet er echt superstrak uit.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wellicht niet relevant voor mij, maar zeker interessant om te lezen hoe er vanuit de video wereld tegen deze ontwikkelingen aan wordt gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart.O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 20:40
Good read +2 Heb je niet af en toe een student nodig die bijna is afgestudeert? of een mege lijp afstudeer project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04

qless

...vraag maar...

jd1987 schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:46:
Met dezelde kwaliteit? Nee de 1dc is een 4k camera, de 5d resolved niet eens volledige full HD resolutie...
Hoe bedoel je dat? full HD is toch gewoon 1920 bij 1080? Dat doet een 5d gewoon..

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het staat vast ergens heel precies beschreven, maar ik begreep dat de 5D2(en 3) geen 1080 beeldlijnen uitleest en dus het beeld upscaled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ongeveer, de HDSLR's filmen qua pixels wel 1920x1080, maar de scherpte wordt vooral bepaald door de spatial resolution en niet de pixel count. De 5DMKII resolved ongeveer 700 lijnen. Daarom lijkt de output op upscaled 720p materiaal en is het plaatje softer dan bijv een GH2 of een FS100, die meer lijnen resolven. De 5DMKIII doet ongeveer 800 lijnen, maar het plaatje is nog steeds erg soft, waarschijnlijk door de dubbele OLPF en de agressieve manier waarop Canon de anti-aliasing en moiré problemen heeft aangepakt. Daarom zijn veel mensen teleurgesteld in de nieuwe lichting HDSLR's. De GH2 doet het in dat opzicht beter, maar heeft een m4/3 sensor met bijhorende cropfactor en is niet echt een lowlight wonder. De D800 heeft weer erg veel last van moiré door die grote MP sensor die naar full HD resolutie moet.

Wikipedia: Image resolution

Omdat de 5DMKIII dezelfde technologie deelt met de 1dx die, zoals het er naar uit ziet, weer dezelfde technologie heeft als de 1dc, was ik dus bang voor soortgelijke problemen met de 1dc. The Ticket heeft mij daarom aangenaam verrast! Wat dit wel aantoont is dat de 1dx en de 5DmkIII hardware dus veel meer aankan en opzettelijk door Canon wordt gecrippled... En dat de 1dc eigenlijk een 1dx is met andere firmware en een headphone jack voor 2x zoveel geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Volgens Canon Rumors, die het waarschijnlijk op NAB heeft nagevraagd, verschillen de camera's in interne processing hardware:
Not much was said about the internals of the 1D C, which differ greatly from the 1D X. Most of which is used to displace the immense heat the 4K capture would create inside the body.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Interessant. Beetje zoals een spel op een lager dan native resolutie draaien op een TFT waardoor het één en ander geïnterpoleerd moet worden om de informatie over alle pixels van het scherm uit te smeren, als ik het zo goed begrijp?

Ik was even doorgeklikt naar de kleuren filters, maar houdt dit dan ook in dat bv. een 5DIII, die een opgegeven resolutie van 5760 x 3840 pixels heeft, dan in werkelijkheid slechts 2880 x 1920 pixels heeft met alle informatie (dus alle RGB informatie (1x R, 2x G en 1x B in het geval van een Bayer filter)? Of is dit al verrekend in de opgegeven pixel resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Zou het niet zo zijn dat bij film niet al die 5760x3840 pixels van de sensor gebruikt worden?
Maar dat bv maar 1920x1080 pixels gebruikt worden om zodoende de hoeveelheid data te beperken?

Ik kan me zo voorstellen dat de buffers voor 6fps berekent zijn en niet 24fps.
Maar als je maar 1920x1080 pixels gebruikt, dan past de data bij 24fps wel in de buffers. Je hebt immers ruim 4x zo weinig data te verwerken.

En als je het verlies van bayer layout en antialiasing meetelt dan kan ik me voorstellen dat die 1080 uiteindelijk resulteert in 700 beeldlijnen...
Pagina: 1