Amd voor Windows, Nvidia voor linux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07
Ik heb een vrij eenvoudige vraag, maar helaas kon Google mij het antwoord niet geven:
op dit moment heb ik een ati 5870, die in Windows goed werkt, maar bij linux mint en Ubuntu frustraties opwekt. Kan ik in de 2e pci-express een nvidia kaart doen, en alleen die gebruiken in linux? De ati wil ik dan alleen in Windows gebruiken voor games. In Windows zal dit wel gaan werken, maar erg ervaren in linux ben ik niet.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 17:55

Vuurvoske

Nunquam cede!

Over het algemeen zou je kunnen zeggen:

ATI/AMD = Windows
Nvidia = Linux

Let wel: zo zwart wit is het natuurlijk niet echt, maar wil je met niet al teveel problemen grafische kracht in linux, gebruik dan Nvidia.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Ikzelf gebruik juist een ATI kaart, omdat daarvoor redelijk fatsoenlijke open-source drivers zijn (itt NVidia).

Die open-source drivers bieden niet dezelfde 3D performance als de proprietary drivers (zowel van AMD als NVidia), dat maakt ze ongeschikt als je veel wil 3D-gamen, maar voor normaal desktopgebruik zouden ze prima moeten zijn (en brengen ze in mijn ervaring minder gezeik met zich mee).

Welke drivers gebruik je voor je AMD kaart, welke frustraties ervaar je, en waar wil je je videokaart voor gebruiken onder Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik geef voorkeur aan ATI voor linux. De opensource drivers zijn goed. Bij nVidia zijn OS 3D drivers experimenteel en worden oude kaarten niet door de closed source drivers ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik geef altijd de voorkeur aan nVidia aangezien ze Twinview fatsoenlijk werkend hebben.

Persoonlijk wil ik ook onder Windows geen ATI/AMD, ik heb regelmatig vreemde/vervelende problemen met de ATI/AMD drivers onder Windows die ik met nVidia minder heb (audio wat niet wil werken via HDMI tot je restart, versie A van de drivers werken met spel A, versie B werken met spel B, maar niet beiden...). Het is heel persoonlijk uiteraard, maar ik vind de AMD/ATI drivers meestal een drama kwa stabiliteit.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07
De gui van linux mint voelde met de open-source drivers erg sloom aan, en met de officiële drivers was het een puinhoop met glitches etc. In Ubuntu is alles ook verre van stabiel en snel.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Welke OS driver gebruik je voor je nVidia kaart? De nv driver heeft geen 3D versnelling, de nouveau wel, maar die is nog vrij experimenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vroeger was fglrx (proprietary driver van ATi/AMD) echt een ramp idd. Nu niet meer, werkt even goed als Nvidia. Er is tegenwoordig écht geen reden meer om voor Nvidia te gaan als je Linux draait. Die vooroordelen komen vanuit vroeger.
De opensourcedriver 'radeon' is ook een stuk beter geworden, en ondersteunt nu zelfs 3d acceleration dacht ik. Maar ik gebruik toch altijd fglrx, stukken stabieler en hogere performance natuurlijk :)

Voor Nvidia zijn er dan weer geen fatsoenlijke open-source drivers, mocht je dat belangrijk vinden.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:38
Vroeger was fglrx (proprietary driver van ATi/AMD) echt een ramp idd. Nu niet meer, werkt even goed als Nvidia. Er is tegenwoordig écht geen reden meer om voor Nvidia te gaan als je Linux draait. Die vooroordelen komen vanuit vroeger.
Dan draai je een andere fglrx dan ik, 2d performance is nog steeds een ramp met de laatste versies.

Als je geen uitgebreide opengl support wil dan kun je met een ati kaart prima op linux werken met de OSS drivers, zodra je betere opengl support wil ben je op dit moment op de ati binaries aangewezen: je 2d performance zal dan echter achterblijven (al zul je met een *box wm nog wel een eind kunnen komen performance wise).

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik heb altijd betere ervaringen met Nvidia gehad. Ik installeer altijd de proprietary drivers omdat die meer functionaliteiten bieden. Of iets opensource is is voor mij als eindgebruiker niet van belang, als het maar werkt.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Vroeger had ik een ATI kaart, toen werd dit niet meer ondersteund, kaarten waren te oud voor ati om de drivers aan te passen. Nidia bleef ook oude kaarten ondersteuen, dus Nvidia gekocht voor oude pc.
En natuurlijk voor mijn nieuwe pc's alleen nog nvidia.
Indien je bsd wilt gaan proberen, dan word ook nvidia geadviseert, je weet nooit of je dit eens wilt gaan proberen.

Zelf gebruik ik ubuntu.
De driver die ik installeer is die in ubuntu zelf zit (bij hardware drivers), dus niet van nvidia site. Hierdoor wordt bij kernel update de driver ook goed geinstalleerd.
Indien je de driver van nvidia site pakt, dan moet er vaker de driver opnieuw geinstalleerd worden, is niet moeilijk, alleen de eerste keer zoeken hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Compizfox schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:22:
De opensourcedriver 'radeon' is ook een stuk beter geworden, en ondersteunt nu zelfs 3d acceleration dacht ik.
"Nu zelfs"? Ik gebruik al bijna 10 jaar de 3D acceleratie van de open source radeon driver.
Het hangt natuurlijk een beetje af van welke kaart je hebt; nieuwe chipsets krijgen meestal pas na een tijdje ondersteuning, maar 3D acceleratie in het algemeen wordt echt al een eeuwigheid ondersteund.
Maar ik gebruik toch altijd fglrx, stukken stabieler en hogere performance natuurlijk :)
Ik kan me geen stabiliteitsproblemen herinneren met de radeon driver. En ik heb die toch echt al lang zat gebruikt (zie boven), op verschillende videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-10 12:02
ik krijg de fglrx driver nog steeds niet werkend onder ubuntu 11.10 en 12.04 beta. Ik krijg glitches, desktop verspringt continu op mijn display, totaal onbruikbaar. Geldt voor een 4870 en de onboard 4250.

Met nvidia kaarten (lees: drivers) nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb ook een HD4870 en met radeon krijg ik compositing (Compiz o.a.) nooit goed werkend. Ik gebruik dan altijd gewoon fglrx en daar heb ik echt nooit problemen mee.

Alleen Xinerama wil je echt niet gebruiken met fglrx, maar je kunt gelukkig ook op een andere manier meerdere beeldschermen gebruiken ;)
Als je gewoon 2 schermen hebt op één GPU, hoef je geen Xinerama te gebruiken namelijk. Xinerama behandelt de 2 schermen als aparte devices, en voegt ze daarna samen. Dat is vooral handig als je meerdere beeldschermen die ook op meerdere GPU's zijn aangesloten wilt gebruiken. Bij één GPU, kun je gewoon multiple outputs gebruiken met xRandR :)

[ Voor 59% gewijzigd door Compizfox op 14-04-2012 14:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Compizfox schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:22:
Ik heb 4 maanden geleden anders nog geprobeerd het werkend te krijgen met een dual monitor setup, dat was _veel_ gezeur om werkend te krijgen en daarna nog steeds niet stabiel (crash zeker 1x per week).

En met 3 schermen was het helemaal een ramp... dat werkt bij mij maximaal 8 uur stabiel en dan crasht X...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1