Onverklaarbaar netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• landslord
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-12-2025
Beste tweaker!

Mijn opstelling was als volgt en heeft tot voor kort goed gewerkt:

ZIggo modem => router => switches en pc's

Op dit moment werkt de opstelling enkel als volgt (met dezelfde bekabeling)

Ziggo modem => switch => router => switches en pc's

De helpdesk kan mij uiteraard niet helpen. Mijn vermoeden is dat het modem dit probleem op de een of andere manier veroorzaakt. Op het moment dat de routers (sitecom wl351 en tp-link 1043 nieuwe) nu rechtstreeks aangesloten is heb ik enkele minuten wel internet waarna het erg instabiel wordt. Ook aangesloten rechtstreeks met een andere kabel werkt niet. Enkel met de switch ertussen. Verder natuurlijk alle grappen al geprobeerd, modem uit minuten wachten alles in volgorde weer aan. Alle volgordes al geprobeerd maar geen resultaat.

Enkel in de tweede opstelling heb ik stabiel internet op alle apparatuur...

Wie kan bovenstaande verklaren / oplossen? Ik weet het even niet meer :)
Alvast bedankt voor je reactie!

groet,
landslord

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zelfgeknepen kabels?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 17:06
Wat voor switches zitten er tussen, is dat allemaal gigabit of zit er tussen modem en router toevallig een 100Mbit?

geheelonthouder met geheugenverlies

• landslord
Ook zelf geknepen maar het werkt allemaal stabiel zolang er geen router tussen zit. Alles is netjes gigabit.
Zelf met kant en klare utp kabel werkt de combi modem router niet.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
Wat voor Ziggo modem heb je? Is het een echt alleen een modem of een modem/router?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 23:49

ralpje

Deugpopje

Wat voor speed / duplex hebben de lan-poort op je modem en de wan-poort op je router?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
In princiepe zou het moeten werken met een switch er tussen. Ik heb na mijn kabelmodem ook eerst een switch en pas daarna mijn router. Ik gebruik een "router on a stick". Uiteraard kan je op die switch dan geen andere apparaten aansluiten maar zo te zien doe je dat ook niet.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat RazorBlade72nd zegt geldt toch alleen als de modem een combinatie modem/router is?
Die eerste switch als eerste apparaat in de keten kan volgens mij anders nooit met de ip-adressen van de aangesloten PC's en het gateway-adres (lokaal adres van de router omgaan, al dan niet met in de router de DHCP-functie in- of uitgeschakeld. Of vergis ik me hierin?
Gevolg van modem/router combinatie is dan wel dat eigenlijk de tweede router overbodig is en kan worden vervangen door ook een switch.

Cruciale vraag hier is welk type modem hier wordt gebruikt. Ik ken ze niet allemaal, m.a.w. ik weet per type niet of het enkel modems zijn of combinaties modem/router. Maar dat weten anderen ongetwijfeld wel.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-02 12:21
Op je routeer zal je de switch idd op je internet poort moeten zetten. de switch zal niets kunnen doen. Krijgt geen ip adres. met andere worden, je zou er wel een andere routeer naast kunnen zetten. en je hebt een gespleten omgeving :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Zolang je geen andere apparaten aan je eerste switch hangt krijgt je router gewoon het publieke IP adres van je provider. Ik zou niet weten waarom je een switch tussen je modem en je router in wil plaatsen maar het kan wel.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• landslord
het betreft de ubee DVM 3200, is enkel een modem en geen router.
De router en switches zijn allemaal gigabith zowel de wan als lan. Het werkt nu ook prima met de switch ertussen maar deze is mijn inziens totaal overbodig aangezien dit ook op de router zit.

ALLEEN zonder dat ding ertussen werkt de router simpelweg niet, wat voorheen geen probleem was.
De kabels zijn allemaal zelf geknepen maar werken prima met deze opstelling. Zelfs zonder router ertussen en rechtstreeks op de pc werkt hij stabiel zonder loss of iets dergelijks.

Ik heb dit echt nog nooit gehoord of meegemaakt. anyone?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ALLEEN zonder dat ding ertussen werkt de router simpelweg niet,
Eigenlijk kan dit helemaal niet, want softwarematig doet die switch ertussen helemaal niets. Toch, hoe merkwaaardig ook, gebeurt het. Een verklaring zou kunnen zijn dat een connector in het ene geval het net wel doet en in de andere niet. Een enkele keer gebeurt zoiets, met name met zelf geknepen kabels.

Een andere verklaring waar ik eigenlijk helemaal niet in geloof zou een conflict zijn met straight- of crossoverkabel. Tegenwoordig zijn switches wat dat betreft zonder uitzondering autodetecting En eerlijk gezegd verwacht ik die eigenschap ook bij een modern modem. Ik zou hoogst verbaasd zijn bij het tegendeel.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

landslord schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:21:
... werkt de router simpelweg niet...
Het helpt als je wat nauwkeuriger omschrijft wat er niet werkt.
Krijgt je router een WAN IP-adres? Krijgen je clients een valide LAN IP-adres? Zo ja, van wie? Is de router te pingen op z'n LAN adres; en op z'n WAN adres?

Zolang jij niet duidelijk omschrijft wat er mis is, gaat dit topic je niet verder helpen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Jimster
En bovendien is het niet duidelijk of TS 1 of 2 routers heeft. Hij heeft het over Sitecom en TP-Link in de topicstart.

Het lijkt toch in de kabels te moeten zitten. Waarschijnlijk is je switch minder gevoelig voor slechte kabels dan je router.

[ Voor 35% gewijzigd door Jimster op 14-04-2012 03:57 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik heb hier een Ubee modem (met ingebouwde router) van Ziggo staan met daarachter ook een TP-Link 1043 router.

Je moet de kabel vanuit het modem niet in de WAN-poort van de 1043 stoppen, maar in een van de vier LAN-poorten.

Daarnaast moet je nog een aantal dingen configureren in de 1043. Hierbij moet je 'm eerst via een kabel aansluiten op je computer, voordat je 'm aan het Ziggo modem hangt:

In het menu DHCP, de DHCP server op Disable zetten.
In het menu Network, Static IP kiezen, een IP-adres invullen die niet gebruikt wordt (bijvoorbeeld 10.99.99.99) en 255.255.255.0 bij de Subnet Mask. (anders blijft de ongebruikte WAN-poort maar scannen)
In het menu Security, alles op disable zetten. (Firewall, VPN en ALG)

Het modem van Ziggo is nu de router en de TP-Link fungeert als access point en switch. Achterop het modem van Ziggo (onder een stukje plastic wat je eraf kan trekken) en achterop de TP-Link heb je allebei drie poorten over, waarop je naar hartenlust apparatuur kan aansluiten.

Als je een draadloos modem van Ziggo hebt, raad ik ook aan om hierop in te loggen (192.168.178.1, user ziggo, wachtwoord draadloos) en Wireless op disabled te zetten als je toch gebruikt maakt van de TP-Link 1043.

[ Voor 12% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 14-04-2012 06:32 ]

• Jimster
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 06:22:
Ik heb hier een Ubee modem (met ingebouwde router) van Ziggo staan met daarachter ook een TP-Link 1043 router.
TS heeft de DVM3200 zegt hij, dat is volgens hem een pure modem. Jij hebt een ander model als het goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Jimster op 14-04-2012 12:48 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-02 18:41
Als ik even kijk in de handleiding van dat modem, zie ik dat er sprake is van een DHCP server.
Dan is het dus geen 'puur' modem, maar een router.
Er is ook een wireless variant in omloop. Die combinatie kan niet met een solo modem.
Pagina: 1