[debian] Private Git server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hallo NOS'ers,

Ik heb voor een project van de universiteit een VPS server gehuurd. Ik heb inmiddels succesvol Debian met Apache, PHP, MySQL, FTP en openSSH er opgezet.

Ik zit alleen vast met het opzetten van een private Git server. Ik heb nu wel een een Git-daemon draaien die prima werkt, alleen is deze niet beveiligd. Nu kan je stellen dat het niet zo'n probleem is, log maar in via SSH en gebruik dan Git (dit schijnt gebruikelijk te zijn), maar ik wil graag gewoon een user en password kunnen opgeven. De SSH manier werkt omslachtig met sommige clients, bovendien vind ik het zelf lastiger te onderhouden.

Mijn vraag is dus, weet iemand hoe ik een Git server kan opzetten die gewoon een user/pass combinatie slikt en dan gewoon online kan draaien? Of doe ik nu juist veel te moeilijk :?

Ik zou graag wat advies van jullie ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

git + ssh inderdaad best gebruikelijk, en voldoet volgens mij prima aan wat jij wilt. Maar blijkbaar niet?
ssh werkt toch juist met een username + password?

Stel je VPS in als git remote voor je project en je kunt met git pullen en pushen tot je een ons weegt. Enige wat je hoeft te doen is het wachtwoord in te geven. En als je een keypair maakt kan het zelfs zonder dat je nog maar iets hoeft in te voeren.

git kan ook over http, dat kan ook met authenticatie en werkt ook prima met msysgit voor Windows in mijn ervaring, mocht je dat gebruiken.
Ik heb dat echter nog niet op gezet, enkel gebruikt. Werkt in ieder geval prima, maar het fijne weet ik er niet van. Mogelijk gebruikt hetgeen wij gebruiken Gitosis of Gitolite, geen idee omdat ik niet bij de back-end kan.

En mocht je met meerdere mensen willen werken en ieder een eigen user willen geven, dan is iets als Gitolite mogelijk interessant. Daarmee kun je met Gitolite access control doen voor de repositories.
Tevens ondersteunt het Gitweb, zodat je HTTP als protocol kunt gebruiken met authenticatie.
Misschien doet dat wel precies waar jij naar op zoek bent, lees je even in zou ik zeggen :)

Wat ik even niet begrijp is dat de SSH manier niet goed met sommige clients zou werken.
Welke clienten praat je over en welke problemen loop je tegenaan?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
De bewuste clients zijn dan bijvoorbeeld standalone programma's voor bijvoorbeeld OSX. Daarbij moet je al gauw een ssh key pair maken etc om ze te laten werken.

Gitosis heb ik naar gekeken, maar dat wilde niet werken, bovendien werkt dat ook gewoon via ssh, dus dat maakt niet zoveel uit. Gitolite nog niet bekeken, dat ga ik nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Daarbij moet je al gauw een ssh key pair maken etc om ze te laten werken.
Gewoon doen dan?
Dat is echt makkelijker dan je misschien denkt en verschikkelijk handig. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 12:40
Ik maak gebruik van Gitolite
Hierin zit een aparte repositorie waarin je de toegangsrechten van je andere repos kan instellen.
Werkt ook wel met ssh-keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik ben nu bezig met het installeren van Gitolite, maar ik ben geloof ik de weg kwijt. Ik moet een ssh key maken op m'n lokale machine en die weer kopiëren naar de server (de .pub versie) en dat moet dan weer in een git account hangen.

Laten we het erop houden dat het simpel overtypen van commando's is elk geval niet tot de mogelijkheden behoord :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
Aloys schreef op donderdag 12 april 2012 @ 20:26:
Ik ben nu bezig met het installeren van Gitolite, maar ik ben geloof ik de weg kwijt. Ik moet een ssh key maken op m'n lokale machine en die weer kopiëren naar de server (de .pub versie) en dat moet dan weer in een git account hangen.

Laten we het erop houden dat het simpel overtypen van commando's is elk geval niet tot de mogelijkheden behoord :P .
kopieer locale key naar server en plaats deze in uw keydir map van gitolite-admin en push dat terug naar de gitserver om toegang te krijgen

Staat vrij duidelijk uitgelegd in de progit boek http://progit.org/book/ch4-8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik ben nu maar een andere "tutorial" gaan volgen. Nu zit ik echter met een probleempje. Ik moet een ssh_rsa key kopiëren van mijn lokale machine, dat kan met ssh-copy-id. Ik moet daarvoor echter weer het password voor de gitolite account geven, maar daarvoor heb ik nooit een password opgegeven (komt van apt-get). Beetje lastig dus :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachacuti
je moet nog een gituser bij aanmaken of een bestaande user aan de gitolitegroep toevoegen

ik denk dat ik, toen ik gitolite op moest zette, gebruik maakte van deze tutorial http://computercamp.cdwilson.us/?tag=gitweb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Okeej, ik kan nu inloggen op de gitolite user (heb een maar een password gegeven zodat ik de key kon kopiëren). Nu is die admin repository opeens verdwenen. Is het me direct ook weer duidelijk waarom een GUI zo fijn is, heerlijk voor noobs zoals ik.

Edit: blijkbaar heb ik het gesloopt, omdat ik dezelfde SSH key voor gitolite gebruik als voor de gitolite account?! :? . Daardoor kan ik niet goed clonen ofzo? Hier het eerste antwoord: http://serverfault.com/qu...e-not-working-as-intended

In begin Git toch minder handig te vinden |:( .

[ Voor 39% gewijzigd door Aloys op 12-04-2012 22:14 ]

Pagina: 1