[WC] Advies eerste setup gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Beste Medetweakers,

Ik ga binnenkort aan mijn eerste WC setup beginnen en wilde jullie vragen om advies betreffende de installatie.

Hetgeen gekoeld moet worden:

- Een P5Q Pro NB
- Een Q6600 G0, loopt nu stock, op max 30 graden
- Eventueel mijn GPU

Hetgeen ik van plan ben aan te schaffen:

Blokken:
CPU: Waterblocks EK-Supreme HF, Copper/Plexi
NB: EK Water Blocks EK-ASUS NB/SB 1

Pomp:
Een Laing DDC pomp, 12V, 3,7m opvoerhoogte, 420L/h

Radiator:
Een 240 Rad, nog even zoeken welke, maar 2x een 120 fan lijkt me genoeg om het boelje te koelen. HDD's worden luchtgekoeld en Ram heeft al een redelijke heatsink (OCZ Reapers)

Reservoir:
Alphacool Cape Corp Coolplex Pro 25 LT, doppen even in een ander kleurtje spuiten, zit ook nog te denken over een extra reservoir direct boven de pomp.

Slang:
Masterkleer Slang PVC 10/8mm (5/16"ID) Clear 3,3m, Buigbaar en als het goed is past het in G1/4" schroeffittingen.

Verbindingen:
Koper G 1/4"

That's it.

Aangezien dit dus mijn eerste setup is die watergekoeld gaat worden, graag advies, het kan zijn dat ik hele domme dingen vergeten ben of iets dergelijks 8)7 , in dat geval mijn excuses, maar meld het me aub wel ff.

Groeten en alvast bedankt :P ,

Mark

[ Voor 4% gewijzigd door PAPPLE op 12-04-2012 14:28 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-01 21:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, koelblokken zou wel een optie zijn, denk ik zo :P

• PAPPLE
Haha, mijn fout

Blokken:
CPU: Waterblocks EK-Supreme HF, Copper/Plexi
NB: EK Water Blocks EK-ASUS NB/SB 1

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

• PAPPLE
Zeker een gaaf blok, ik wil echter liever een brons-look, vind de tegenstelling van pc onderdelen (lijkt nieuw)tegen brons (lijkt oud) wel een gaaf idee.

• faust2016
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Brons? Bedoel je misschien koper :p?

• PAPPLE
Bedoel ik :P

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

zolang je maar beseft waar je aan begint, en je beseft dat het een hobby is.
als je het doet voor de prestaties, kan je beter je geld steken in een nieuwe processor en moederbord.

ikzelf heb ook al enkele jaren waterkoeling, waar ik zeer tevreden over ben, maar het prijskaartje loopt al snel op als je veel koppelingen en slangen gaat gebruiken,
ik heb men set over de jaren uitgebreid, en het heeft me telkens een handvol geld gekost waarmee ik mijn computer kon upgraden met een nieuwe graka,

ook moet je beseffen dat je ten alle tijden een lek kan krijgen, zo erg is dat nu ook weer niet, maar dan moet je wel even alles opsoppen en ben je wel een uurtje zoet met het remonteren van het geheel, ook wachten tot het droog is nooit overbodig dan

ik heb al 3 lekken gehad zonder dat er wat stuk ging, maar het kan zomaar ook heel erg fout gaan, hier moet je gewoon een beetje geluk mee hebben, lektesten deed ik nooit, maar als je veel waarde hecht aan je setup.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb al 3 lekken gehad zonder dat er wat stuk ging
Ik heb al meer dan 10 jaar waterkoeling en heb 1x een lek gehad. Dit kwam doordat het plexi van een waterblok spontaan scheurde. Verder nooit problemen gehad.

• PAPPLE
MikeVM schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:02:
zolang je maar beseft waar je aan begint, en je beseft dat het een hobby is.
als je het doet voor de prestaties, kan je beter je geld steken in een nieuwe processor en moederbord.

ikzelf heb ook al enkele jaren waterkoeling, waar ik zeer tevreden over ben, maar het prijskaartje loopt al snel op als je veel koppelingen en slangen gaat gebruiken,
ik heb men set over de jaren uitgebreid, en het heeft me telkens een handvol geld gekost waarmee ik mijn computer kon upgraden met een nieuwe graka,

ook moet je beseffen dat je ten alle tijden een lek kan krijgen, zo erg is dat nu ook weer niet, maar dan moet je wel even alles opsoppen en ben je wel een uurtje zoet met het remonteren van het geheel, ook wachten tot het droog is nooit overbodig dan

ik heb al 3 lekken gehad zonder dat er wat stuk ging, maar het kan zomaar ook heel erg fout gaan, hier moet je gewoon een beetje geluk mee hebben, lektesten deed ik nooit, maar als je veel waarde hecht aan je setup.
Thnx voor de reactie Mike,

Ik doe het inderdaad gewoon voor de hobby, het is een outdated systeem, i know. Maar wel nog een lekkere pc waarop ik het een en ander nog kan doen. De WC is puur ivm geluidsproductie en omdat ik het wil proberen.
Ik vind het ook prima om er aardig wat tijd in te steken.

Bedankt voor de tip iig.

• maarten12100
  • Laatst online: 03-08-2025
PilatuS schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:05:
[...]

Ik heb al meer dan 10 jaar waterkoeling en heb 1x een lek gehad. Dit kwam doordat het plexi van een waterblok spontaan scheurde. Verder nooit problemen gehad.
Wow ik dacht altijd dat het vrij lek gevoelig was.
Neem aan dat je schroef fittingen gebruikt dan.

Zit zelf erover te denken om mijn volgende systeem te waterkoelen maar met zoveel verbindingen lijkt het me dat het wel ergens gaat lekken.
Even rekensom
2 fittingen op reservoir pomp combo 2x (4)
2 radiator 3x (6)
2 fittingen op cpu blok 8x (16)
2 fittingen op chipset blok 2x (4)
2 fitingen op gpu blok 1x (2)

32 fittingen minimaal.(uiteinedlijk zal het rond de 36/40 komen op de een van de pompen moet een verdeel fitting zodat ik hem op 2 rads kan aansluiten)
Ik zal natuurlijk gewoon slecht geleidende vloeistof gebruiken en als de kans zo klein is op lekken zal het denk ik geen probleem zijn.

• PilatuS
  • Niet online
Ik gebruik inderdaad schroeffittingen.

Zorg ervoor dat je de slangen zo vlak mogelijk knipt. Druk de slangen zo vast mogelijk op de fittingen. Kijk aan de onderkant van de slang rondom de koppeling of de slang volledig aansluit. Draai de ring zo vast mogelijk aan.

Als je het op deze manier doet kan je aan de slangen gaan trekken en nog krijg je ze niet los. Dit soort koppelingen worden ook gebruikt bij getunde auto's om slangen vast te zetten. Als je het goed monteerd zal het nooit los gaan.

Als mijn setup gevult is zet ik de PC gelijk aan en hou een aantal uren de koppelingen in de gaten door er met een zaklamp op de schijnen en kijken of het ergens lekt. Ik heb met deze koppelingen nog nooit een lek gehad en heb toch zeker 25x een setup gemaakt en verbouwd in de afgelopen jaren.
n van de pompen moet een verdeel fitting zodat ik hem op 2 rads kan aansluiten
Als je bedoelt dat je de boel gaat splitsen zou ik dat niet doen. Water kiest altijd de weg van de minste weerstand. Door te splitsen zal het water vrijwel volledig één weg kiezen. Je kan alles zonder problemen achter elkaar aansluiten. Als het dan achter elkaar door 5 blokken en 3 rad's gaat maakt niet uit

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 21-04-2012 18:01 ]

• maarten12100
PilatuS schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 17:57:
Ik gebruik inderdaad schroeffittingen.

Als je bedoelt dat je de boel gaat splitsen zou ik dat niet doen. Water kiest altijd de weg van de minste weerstand. Door te splitsen zal het water vrijwel volledig één weg kiezen. Je kan alles zonder problemen achter elkaar aansluiten. Als het dan achter elkaar door 5 blokken en 3 rad's gaat maakt niet uit
ik dacht eigenlijk aan 4 cpu blokken op een 360.3 rad
dan 4 cpu blokken en 2 chipsets op de ander
en dan een 480.1 rad voor de grafische kaarten maar ik kan zoals jij al zegt ook gewoon grafische kaarten en de cpu's achter elkaar hangen en dan gewoon bijde rads gebruiken om ze te koelen.

Waarschijnlijk gaat jou manier betere temps opleveren door de hogere flowrate :)

Waterkoeling is eigenlijk way to go voor deze build want om 2x130 watt zien af te voeren met heatsink van niks zie ik niet echt zitten dan idle ze op 70 graden lijkt me :o (2x130 watt tdp per kaart ongeveer 1u dus dat word niks)

Btw welk merk fitting gebruik je zelf heb ik voorkeur bij Koolance.

[ Voor 3% gewijzigd door maarten12100 op 21-04-2012 18:20 ]

• PilatuS
  • Niet online
Je zou ook 2 loops kunnen maken als het om erg veel onderdelen gaat. Dat is sowieso beter dan splitten. Ga je heel veel onderdelen achter elkaar doen zal het water aan het eind wel wat warmer zijn. Als het water door een blok gaat warm het nog geen halve graad op maar met veel onderdelen wordt het uiteindelijk wel warm aan het eind. Voldoende waterflow is dan sowieso erg aan te raden.

De koppelingen die ik gebruik zijn merkloos. Heb ze van FreezingHardware vandaan en er staat daar geen merk bij.

• maarten12100
PilatuS schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:39:
Je zou ook 2 loops kunnen maken als het om erg veel onderdelen gaat. Dat is sowieso beter dan splitten. Ga je heel veel onderdelen achter elkaar doen zal het water aan het eind wel wat warmer zijn. Als het water door een blok gaat warm het nog geen halve graad op maar met veel onderdelen wordt het uiteindelijk wel warm aan het eind. Voldoende waterflow is dan sowieso erg aan te raden.

De koppelingen die ik gebruik zijn merkloos. Heb ze van FreezingHardware vandaan en er staat daar geen merk bij.
Dat is precies de reden dat ik voor meerde loops wil zorgen want als ik alles achter elkaar hang is de eerste koel, maar hoe verder je komt des te warmer todat het weer door de radiatoren heen komt.

Ik ga ze even bekijken. :9
Pagina: 1