Toon posts:

PLD op het moederbord, why?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag net dat mijn moederbord een PLD heeft ingebouwd. Weet iemand wat het doel is van deze PLD?
http://pdf1.alldatasheet....ICE/LC4064V-75TN100C.html

Ik vroeg mij ook af wat de batterij allemaal voedt. Als het goed is alleen de bios toch? Of misschien ook north- en southbridge en eventueel de SIO ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:59:
Ik zag net dat mijn moederbord een PLD heeft ingebouwd. Weet iemand wat het doel is van deze PLD?
http://pdf1.alldatasheet....ICE/LC4064V-75TN100C.html
dan zal je toch echt moeten verklappen wat voor moederbord je hebt... Waarschijnlijk zit het erin zodat de manufacturer bepaalde features aan en uit kan zetten door een software flash van de PLD.
Ik vroeg mij ook af wat de batterij allemaal voedt. Als het goed is alleen de bios toch? Of misschien ook north- en southbridge en eventueel de LPC (Super I/O Controller)?
Je batterij voedt het CMOS geheugen waar bios settings en datum instaan.

De rest wordt (hoogstwaarschijnlijk, als het al nodig is) via de 5v standby van je voeding. (voor Wake On Lan,USB,Keyboard etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Waarschijnlijk heeft je moederbord wat functionaliteit dat niet geimplementeerd is in de chipset en ook niet gemakkelijk geimplementeerd kan worden in een microcontroller. Een PLD is een chip met programmeerbare logica. Tijdens het opstarten van je mobo wordt er een configuratie geladen in de PLD, daarna gedraagt het zich als een chip met een bepaalde functie, net zoals een chip die er speciaal voor gebakken is. Het voordeel van een PLD tov een chip bakken met dezelfde functionaliteit is dat het bij lagere volumes stukken goedkoper is (Een moderne ASIC bakken kost tegenwoordig vaak miljoenen.).

Om er achter te komen waar de PLD voor dient moeten we weten met welke andere componenten deze PLD is verbonden.

[ Voor 18% gewijzigd door Sphere- op 12-04-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zit deze erin vanwege extra functionaliteit en verloopt de communicatie naar deze peripherals via de PCI bus. De PLD kan dan dienst doen als gecombineerde PCI controller en peripheral controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je bijvoorbeeld een Dual BIOS hebt kan het zijn dat dit dingetje hem switched.
(Volgens mij ondersteunen namelijk chipsets geen Dual BIOS setup van nature)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:00:
Als je bijvoorbeeld een Dual BIOS hebt kan het zijn dat dit dingetje hem switched.
(Volgens mij ondersteunen namelijk chipsets geen Dual BIOS setup van nature)
Ah, op die manier!

Als ik het goed hebt voedt de batterij de bios chip. Wordt deze spanning nog omgezet? En ik vroeg mij ook af wat de batterij nog meer voedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
In principe houdt de 3V Lithium batterij alleen de cmos onder spanning, voor de bios-instellingen en RTC.
Gebruikt hoogstens een paar µA, daarom gaat hij ook zo lang mee. :)

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1