Laptop schakelt wifi uit - Bizar probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb een ingewikkeld wifi-probleem, dus heb veel woorden nodig. Sorry.

OUDE SITUATIE:
UPC-modem met daaraan gekoppeld een Sitecom-router (WL-582). Op de router zijn twee desktop-pc's bedraad aangesloten, één desktop-pc via wifi (Sitecom-dongel) en één laptop via gewone wifi. Werkte foutloos.

NIEUWE SITUATIE:
Vanavond heb ik een nieuwe tv met internet geïnstalleerd, bedraad op ingang 3 van de router. Alles perfect. Maar daarna een surround set met internet, ook bedraad op ingang 4 van de router. Na de installatie van de surround set ging ineens van alles fout:

- De bedrade desktop van mijn vrouw had geen internet door een ip-conflict.
- De wifi/dongel-desktop van mijn jongste dochter had geen wifi-verbinding meer.
- De laptop van mijn oudste dochter had geen wifi-verbinding meer.
- Mobiele telefoons hadden geen wifi meer.

Het ip-conflict op de bedrade desktop van mijn vrouw heb ik opgelost via Windows Netwerkcentrum > ip herstellen. Maar het wifi-netwerk voor de niet-bedrade pc's en telefoons bleef eruit liggen.

Om terug te keren naar de oude situatie heb ik de twee bedrade netwerkkabels van tv en home cinema uit de router getrokken en heb ik het modem, router en pc's diverse malen gereset. Dat gaf geen oplossing voor wifi. Na vele uren speuren en resetten (ook 2 seconden router-knop indrukken) ontdekte ik iets raars.

De wifi-verbinding valt weg als ik de laptop van mijn oudste dochter aanzet. Als die laptop niet aanstaat, en als ik de knop op de router 2 seconden indruk, dan is wifi een paar minuten later overal weer beschikbaar en betrouwbaar. Maar zodra ik de laptop aanzet valt de wifi-verbinding op alle apparaten weer weg. De laptop schakelt blijkbaar alle wifi uit.

Ik heb al van alles geprobeerd om het probleem op te lossen, maar ben inmiddels ten einde raad. Ik heb het ook uitgebreid getest, en weet dus zeker dat de laptop het probleem veroorzaakt. Ik heb alleen geen idee hoe ik het kan oplossen.

Graag hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

Als je zegt dat wifi wegvalt, bedoel je dan echt dat de apparaten aangeven dat er geen draadloze verbinding meer is, of kunnen ze de verbinding niet gebruiken? Kan het zijn dat die probleem-laptop bijvoorbeeld een 802.11n verbinding maakt en de rest 802.11b/g (of juist omgekeerd)? Kan je (via een bedraad apparaat) op de router kijken wat zijn status is als wifi 'wegvalt'?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

Het is in ieder geval al vreemd dat je een IP conflict krijgt, ik ga ervan uit dat alle devices via DHCP hun IP adres toebedeeld krijgen?

Heb je al gekeken of er een nieuwe firmware versie van de router beschikbaar is?
Is het UPC modem alleen een modem (of doet hij ook NAT en/of WiFi)?
Komt het MAC adres van de probleem-laptop overeen met een MAC adres van een van de andere devices?
Werkt alles (inclusief bedraad) als de probleem-laptop uit staat?
Zijn er nieuwere drivers voor de WiFi nic van de probleem-laptop beschikbaar?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Lijkt me een DHCP probleem. Wat je het beste kunt doen, van alle apparaten het ip-adres op automatisch zetten, en je router eventueel een keer naar fabrieksinstellingen terugzetten.
Daarna stel je op de router alles opnieuw in, in logische reeksen. Zelf heb ik het zo:
-192.168.1.1 = modem
-192.168.1.2 = router/gateway/dns server
-192.168.1.100 tot 149=dhcp range voor wired en wireless apparaten
-192.168.1.150 en verder is voor apparaten met vast ip, zoals printer, nas en in jouw geval de tv en stereo misschien.
Op deze manier krijg je nevernooit problemen met ip adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het klinkt mij in de oren als een DHCP server conflict waarbij de surround set een eigen DHCP server heeft aanstaan, naast die van de router. En 2 DHCP servers tegelijkertijd dat bijt. Waarschijnlijk kun je de dhcp server in de instellingen van de surround set gewoon uitzetten en dan functioneert alles weer en is de router de enige die de IP nummertjes weggeeft.

Vaste IP adressen vastleggen voor je apparaten werkt ook, maar is niet echt noodzakelijk en best wat gedoe

[ Voor 9% gewijzigd door he3763 op 12-04-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik kan niet alle vragen beantwoorden, omdat ik niet altijd weet hoe ik bepaalde dingen moet instellen of nakijken.
Reptile209 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 06:49:
Als je zegt dat wifi wegvalt, bedoel je dan echt dat de apparaten aangeven dat er geen draadloze verbinding meer is, of kunnen ze de verbinding niet gebruiken? Kan het zijn dat die probleem-laptop bijvoorbeeld een 802.11n verbinding maakt en de rest 802.11b/g (of juist omgekeerd)? Kan je (via een bedraad apparaat) op de router kijken wat zijn status is als wifi 'wegvalt'?
De wifi-verbinding valt letterlijk weg. Alsof de router ineens geen signaal meer uitzendt. Vervolgens kan geen enkel apparaat het wifi-netwerk vinden. De naam van het wifi-netwerk staat simpelweg niet meer in de lijst van wifi-netwerken in de buurt.

Ik weet niet hoe ik kan nakijken of de laptop een 802.11n of 802.11b/g verbinding maakt. Het enige dat ik weet is dat de laptop (Acer Aspire 5733Z-P624G50MI) vanaf het begin probleemloos wifi had.
lier schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:05:
Komt het MAC adres van de probleem-laptop overeen met een MAC adres van een van de andere devices?
Werkt alles (inclusief bedraad) als de probleem-laptop uit staat?
Zijn er nieuwere drivers voor de WiFi nic van de probleem-laptop beschikbaar?
Op dit moment zie ik in het router-menu de volgende IP's en MAC's. Ik moet er wel bij zeggen dat nu alleen de twee desktop-pc's bedraad op de router zijn aangesloten. De tv en home cinema heb ik eruit getrokken en de laptop en wifi/dongel-desktop staan uit.

IP address MAC address Expiration Time
192.168.0.101 00:1D:09:91:14:C7 2452 days 11:47:47
192.168.0.104 74:DE:2B:48:AE:09 Forever
192.168.0.100 00:24:21:54:5D:C9 Forever
192.168.0.102 98:0C:82:18:5D:10 Forever
192.168.0.106 E4:B0:21:FA:BF:6E Forever
192.168.0.103 00:23:76:09:79:48 Forever

Ik weet niet of er nieuwere drivers voor de probleem-laptop nic zijn. Mijn dochter heeft de laptop nu mee naar school. Maar de Acer is maar een paar maanden oud en ziet wel alle andere wifi-netwerken in de buurt. Soms ook mijn eigen wifi-netwerk. Maar als ik daar met de Acer op wil inloggen valt onmiddellijk wifi weg en verdwijnt het wifi-netwerk uit de lijst.
Bartjezz schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:21:
Lijkt me een DHCP probleem. Wat je het beste kunt doen, van alle apparaten het ip-adres op automatisch zetten, en je router eventueel een keer naar fabrieksinstellingen terugzetten.
Daarna stel je op de router alles opnieuw in, in logische reeksen. Zelf heb ik het zo:
-192.168.1.1 = modem
-192.168.1.2 = router/gateway/dns server
-192.168.1.100 tot 149=dhcp range voor wired en wireless apparaten
-192.168.1.150 en verder is voor apparaten met vast ip, zoals printer, nas en in jouw geval de tv en stereo misschien.
Op deze manier krijg je nevernooit problemen met ip adressen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik handmatig die IP-adressen moet toewijzen. Moet dat in het router-menu of op de aangesloten apparaten zelf of beide?
he3763 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:37:
Het klinkt mij in de oren als een DHCP server conflict waarbij de surround set een eigen DHCP server heeft aanstaan, naast die van de router. En 2 DHCP servers tegelijkertijd dat bijt. Waarschijnlijk kun je de dhcp server in de instellingen van de surround set gewoon uitzetten en dan functioneert alles weer en is de router de enige die de IP nummertjes weggeeft.

Vaste IP adressen vastleggen voor je apparaten werkt ook, maar is niet echt noodzakelijk en best wat gedoe
De surround set/home cinema is dit model: Philips HTS7201. Ik heb in de documentatie gekeken of de set een eigen DHCP-server heeft, maar kan dat niet vinden. Bovendien treden de wifi-problemen ook op als ik de surround set heb uitstaan en de netwerkkabel uit de router heb getrokken. Dat was het eerste wat ik deed toen de problemen zich voordeden.

Vraag aan allen: ik heb nog een tweede router, nieuw in de doos, die exact hetzelfde is als de huidige router: Sitecom WL-582. Heeft het zin om de oude router door die nieuwe router te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Nou zeg! Probleem opgelost.

Hele dag bezig geweest met factory resetten, testen, andere router etcetera etcetera. Maar telkens viel het wifi-netwerk weg. Inmiddels was ik er wel achter dat het toch niet aan de laptop lag. Ook als ik de wifi/dongel-desktop aanzette ging het een paar keer verkeerd. Het wegvallen bleek heel irrationeel, geen touw aan vast te knopen. Het had zelfs niet te maken met het aansluiten van de LAN-verbinding (bedraad) van TV of surround set op de router. Want ook na een factory reset van de router en de losgekoppelde LAN van TV en surround bleef het wifi-netwerk voor de pc's heel instabiel.

Toen kreeg ik een brainwave. Eigenlijk stom dat ik daar niet eerder aan had gedacht. Ik veranderde het wifi-kanaal. Standaard staat de Sitecom op kanaal 11, maar dat kanaal hebben mijn buren ook. Dus heb ik een jaar geleden verschillende kanalen getest, waar kanaal 6 als beste uit kwam. Inderdaad: probleemloos en storingsvrij wifi. Totdat de nieuwe TV en surround in huis kwam.

Wat blijkt? Kanaal 6 is na de komst van TV en surround ineens bagger. Dus heb ik een ander kanaal gekozen, en... alles werkt perfect. Ook TV en surround via LAN aangesloten. Geen enkele uitval meer.

Pffff, wat een speurtocht was dat zeg, om uiteindelijk bij de makkelijkste oplossing uit te komen.

Nu blijft de vraag: het kan geen toeval zijn dat kanaal 6, dat een jaar lang perfect heeft gefunctioneerd, ineens niets meer doet. Naar mijn mening móet het met de TV of surround te maken hebben. Zo heeft de TV built-in wifi, hoewel dat niet aanstaat, omdat ik voor kabel (LAN) heb gekozen. Maar kan het toch zijn dat de TV (of de surround) juist kanaal 6 storen?

Misschien dat iemand hier nog een antwoord op heeft. Voorlopig ben ik blij dat alles weer goed werkt en kan ik eindelijk genieten van mijn mooie setje. ;)

Bedankt allemaal voor het meedenken. Top!
Pagina: 1