DTMF thuistelefonienetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik kwam laatst bij een vriend op zolder een aantal oude telefoons (jaren 50-60)tegen. Het zou me leuk lijken om dergelijke telefoons voor een thuisnetwerkje te gebruiken.

Ik heb al gevonden dat er DTMF transceivers voor custom schakelingen beschikbaar zijn. Ik heb dergelijke schakelingen nog nooit gemaakt, en heb dus geen idee hoeveel werk dat zal zijn. Aangezien dit puur een klein projectje voor erbij zal zijn, ben ik op zoek naar een meer kant en klare oplossing, voordat ik overweeg om veel tijd in een custom setup te steken. Is er hardware die een handvol DTMF-telefoons lokaal kan schakelen, of is een software/hardware-combinatie om dit met een server te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jaren 50-60 = pots , plain old telephone system

dtmf is een manier om via toontjes te bellen. een uitbreiding bovenop pots. (zit echt niet op een toesten van de jaren 50)

gewoon een ouwe telefooncentrala van marktplaats trekken.
pots is vaak nog gewoon ondersteund. anders check je het ff

hatsa http://kopen.marktplaats....lefooncentrales/c850.html

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 12-04-2012 00:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Wat ik eigenlijk wel zoek, is dat de telefoons intern een eigen nummer hebben. De functies voor interne gesprekken waar ik bekend mee ben, laten alle telefoons in het netwerk afgaan. Ik zie bij sommige ISDN-centrales op Marktplaats dat ze dit volgens de verkoper kunnen, maar is hier nog een specifieke term voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34

job

Een isdn central moet je hebben als je belt via isdn. Als je analoog belt via ptsn, moet je gewoon een analoge thuiscentrale kopen. Op marktplaats stikt het van de analoge centrales (kpn homevox bijvoorbeeld).
Eigen interne nummers en doorverbinden is met een homevox of andere centrale gewoon mogelijk.

Daarnaast vraag ik met net als fish af of je het daadwerkelijk over dtmf toestellen hebt. In de jaren 50/60 werkten alle toestellen nog via puls (die met die draaischijven dus). Die puls toestellen kan je ook prima aan een een analoge centrale hangen.

[ Voor 63% gewijzigd door job op 12-04-2012 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ik schat dat de telefoons uit dat tijdperk komen. Eentje was een pulsmodel, de anderen zagen er zo uit en na wat zoekwerk kwam ik tot de conlusie dat dit waarschijnlijk DTMF moest zijn:
Afbeeldingslocatie: http://blog.spectrox.com/blogpix/dtmf-phone.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/e/97/kMu+9kcC0auEDFlW5xTshw==.jpg

Ik neem aan dat ik de stekkers van de telefoonkabels moet strippen en de (twee centrale) aders bij "Toestelaansluitpunten" kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Het model telefoon wat je laat zien ken ik niet, maar dtmf toestellen zijn volgens mij wat ouder (jaren 70/80).

Wat de centrale betreft.. het specifieke model herken ik niet zo snel (homevox uit de jaren 90?) maar zoals altijd geldt:
rood en blauw moeten op a & b.
Telefoon die aan T1 hangt krijg normaal gesproken als interne nummer 1.
Met de telefoon aan T1 kan je de meeste centrales ook programmeren. Dus het is handig als je ergens vanaf internet de handleiding kan vinden.

[ Voor 42% gewijzigd door job op 12-04-2012 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mei schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:34:
Ik schat dat de telefoons uit dat tijdperk komen. Eentje was een pulsmodel, de anderen zagen er zo uit en na wat zoekwerk kwam ik tot de conlusie dat dit waarschijnlijk DTMF moest zijn:
[afbeelding]
wow, ja waarchijnlijk wel, helemaal als ze een sterretje en een hekje hebben dan moet het haast wel dtmf zijn maar de meeste voxjes kusten ook wel dtmf hoor :)

moet wel een van de eerste zijn ..wiki
DTMF werd ontwikkeld in 1963 door Bell Labs omdat het tot dan toe gebruikte pulskiezen erg traag was (vooral voor de hoogste cijfers 7,8,9 en 0).

zo jaren 80 kan ik me herinneren dat je de ptt moest bellem om echt dtmf aan te laten zetten in de centrale voor je telefoon

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 12-04-2012 00:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Oh, ik bedenk me nu pas dat als je de telefoons alleen voor een intern netwerkje gebruikt je ook isdn centrale kan kopen die geschikt zijn voor analoge telefoons. Maar die dingen zijn duurder dan de analoge centrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

job schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:53:
Oh, ik bedenk me nu pas dat als je de telefoons alleen voor een intern netwerkje gebruikt je ook isdn centrale kan kopen die geschikt zijn voor analoge telefoons. Maar die dingen zijn duurder dan de analoge centrales.
is altijd leuk als je er nog gewoon mee naar buiten kan bellen, denk ik dan
koop dan een waarvan je weet dat je ermee naar buiten kan bellen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Daar heb je helemaal gelijk aan. :)

Heb nog even lopen zoeken naar de handleiding van de homefox op die foto. Het zal wel de homefox 2-6E of 2-6F zijn. Beide handleidingen kan je op de volgende site vinden: http://www.gebruikershandleiding.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ook wel leuk om dan een VOIP centrale te nemen. Fusie van oude en nieuwe technologie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 april 2012 @ 01:01:
Ook wel leuk om dan een VOIP centrale te nemen. Fusie van oude en nieuwe technologie. :)
Alleen heb je dan een zwik kaarten nodig om die DTMF toestellen op aan te sluiten. (Of ATA's)

Een homevox of vergelijkbaar is waarschijnlijk goedkoper & makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een VOIP centrale(!) kan natuurlijk gewoon analoge toestellen aangesloten hebben en functioneert dan naar buiten als collectieve ATA voor al die toestellen. Intern kunnen die toestellen dan ook gewoon met elkaar bellen.

Enige wat ik zou checken is de belspanning die die telefoons nodig hebben en of zo'n VOIP centrale die ook kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Doe dat via V&A of per DM AUB.

[ Voor 86% gewijzigd door Sprite_tm op 13-04-2012 00:01 ]

Pagina: 1