Sata controller werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Onlangs kocht ik op DX het volgende Sata controllertje:
http://www.dealextreme.co...ress-expansion-card-15351

4 poorts dingetje, maar met maar 1 chip (de niet onbekende SIL3132) die 2 poorten kan aansturen. Geen probleem voor mij, ik koop het enkel omdat mijn onboard poorten ver vol zitten, dit is dan om een HD op aan te sluiten als ik voor iemand iets moet backuppen of scannen o.i.d.

Nu, het ding werkt niet naar behoren. Check de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6YXTS1dqEiPoUhQNoSOmGd6x/full.jpg

De 4 poorten zijn genummerd, ik wil de interne poorten gebruiken: poort 3 en 4.
Er zijn 8 jumpers, ik heb de nummers aangebracht. Hoe de jumpers moeten ingesteld worden, staat op de print zelf geschreven. Dat heb ik bovenaan links getypt.
Bij de jumpers staat bij het onderste pinnetje een 1, dus: pinnetjes 2 en 3 zijn momenteel met elkaar verbonden, en laat dat net de instelling zijn voor poort 3 en 4 die ik wil gebruiken.

Maar helaas, hij herkent maar 1 HD (niet getest op welke poort net). Ding werkt niet standaard onder W7 blijkbaar, driver heb ik nog niet geïnstalleerd. Maar als ie de schijf in z'n BIOS nog niet vindt, gaat die in W7 ook niet werken.
Hij zoekt blijkbaar wel naar een 2de HD, gedurende iets van een 20-30 sec, maar vindt niks...

Ik heb:
  • 2 andere HD's genomen, daarvan werd er ook maar 1 herkend
  • de 4 HD's getest op mijn interne Sata poorten, ze werken alle 4
  • andere Sata kabels genomen, geen beter resultaat
  • dit topic geopend :)
Ik heb geen e-Sata HD's, dus die kan ik niet testen.

Iemand nog een idee, of moet ik maar bij DX gaan klagen? :/

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker36 op 11-04-2012 19:58 ]

Verwijderd

Zoals ik het begrijp moet je inderdaad pinnetjes 2-3 gebruiken, eigenlijk zoals op het plaatje staat ingesteld. Dus met de jumpers richting de SATA poorten toe. Je hebt denk ik al andersom eens geprobeerd, dan vind hij helemaal niets?

Zou kunnen dat één poort stuk is inderdaad. Maar check even goed en probeer ook even een Ubuntu Linux livecd. Dan 'disk utility' opstarten en kijken of je schijf gevonden wordt.

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Zonet de jumpers verzet, vindt ie idd niks meer. Dat is logisch.

Ik nam daarnet de driver cd ervan, maar die is sowieso niet nieuw. De doos zelf had een Q.C. Approval seal, valt me nu op. Lijkt me dat ie al eens eerder terug gestuurd is, "nagekeken", en weer verkocht. En nu zit ik ermee. Terugsturen naar daar kost allicht een veelvoud van het aankoopbedrag... :/

Niet dat ik al zo veel op DX gekocht heb, maar dit is de eerste keer dat ik iets "ingewikkelder" koop (dan die standaard gadgets meuk), en het gaat gelijk mis... Jammer...