Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 10:07
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel bezig met het aanpassen van de GUI van een embedded PC. Hierbij loop ik tegen een aantal problemen aan. Alle afbeeldingen (icons, wallpapers) in het systeem zijn GIF-bestanden, een andere smaak is er helaas niet!

Al de 640x480 wallpapers die ik zelf wilde maken worden volledig door de mangel gehaald qua kleur zodra ik ze als GIF opsla. Omdat ik het probleem niet helemaal begreep ben ik even teruggegaan naar de basis. Als ik een bedrijfslogo in .BMP open met daarin twee tinten paars en wit (de RGB's van het paars zijn [73,40,96] en [124,81,161]), en deze op wil slaan als GIF dan worden de pixels om en om in een andere tint paars gezet. Het geef een beetje een Windows 3.1 gevoel. Nu snap ik dat de RGB-waarden niet lekker overeenkomen met de 8-bits die GIF aankan etc. (correct me if i'm wrong!), maar wat ik niet begrijp is dat de fabrikant zelf een GIF-bestand als achtergrond heeft met daarin diverse (niet standaard!) kleuren blauw.

Het uiteindelijke probleem is dat ik geen gelikt GIF-achtergrondje of boot scherm voor de embedded PC kan maken. Met name zodra ik het bedrijfslogo in b.v. MS Publisher importeer gaan alle kleuren naar de knoppen zodra het bestand als GIF exporteer.

Ik heb wel een ruw beeld van het probleem, maar ik weet exact hoe ik nu toch een resultaat kan krijgen waar ik tevreden mee kan zijn.

BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Moet kunnen, zo erg is de 256 kleuren beperking ook weer niet. Waarmee zet je de BMP om in een GIF?

edit: Beter lezen, met MS Publisher dus.

Gebruik eens andere software voor de conversie. Gewoon een grafisch programma zoals paint shop of iets dergelijks.

[ Voor 45% gewijzigd door EXX op 11-04-2012 16:12 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik me niet vergis kun je toch een eigen kleurenpallet meegeven aan je .giffile. Dan kun je de niet standaard kleuren daarin zetten. Heb dat jaren geleden wel eens gebruikt om bestanden klein te houden. Toen gebruikte ik daar paint shop pro voor, die had een leuke gif optimzer erin zitten die nog wel redelijk goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48
Wat je ziet heet dithering, en het is een van de vele manieren om een plaatje met een gereduceerd palet weer te geven. Gelukkig kan een GIF bestand (in theorie) een willekeurig palet van 256 kleuren gebruiken, dus als je een programma met een zinnige quantizer gebruikt, moet er wel een redelijk plaatje te maken zijn zonder veel dithering te gebruiken. Kwestie van de juiste tool gebruiken, zoals EXX ook zegt.

Die situatie is anders dan Windows 3.0 waarin het palet vast stond (en je dus niet aan dithering ontkomt als je kleuren wil behouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
^ Wat hij zegt; je kunt e.e.a. ook (nog duidelijker uitgelegd en inclusief voorbeelden) vinden in Wikipedia: Gif - Palettes en Wikipedia: Dithering.

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 11-04-2012 18:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
Bedankt voor de vele reacties. 256 kleuren is inderdaad niet bepaald te weinig, maar om de een of andere reden krijg ik steeds vernachelde GIF's.

Ik ga vandaag nog even stoeien met een aantal programma's om te kijken wat ik er van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt natuurlijk ook kans dat de client zelf in 8 bits mode draaid (ouwe meuk ?). de kleuren uit jouw plaatje + de kleuren van de rest op het scherm moet interpreteren en dan alsnog de kleur verneukt.

idem wanneer je een os hebt opgestart. er zijn meer kleuren dan alleen in jouw gif. in het os, de applicaties. etc

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
Na wat proberen ben ik nu al een heel stuk verder. Ik heb de gewenste wallpaper als Bitmap opgeslagen. Vervolgens heb ik de light-versie van DrawPlus van Serif geintstalleerd. In dit programma krijg ik wél opties bij het renderen van een GIF-bestand (in tegenstelling tot MS Publisher). Hierbij heb ik het web-safe palette uitgeschakeld...met resultaat! de afbeelding ziet er al vele malen beter uit. Met wat tweaks in de settings krijg ik het nog iets beter (er zitten toch wel wat subtiele artefacts en random zwarte pixels hier en daar)

Al met al hadden jullie gelijk dat de echte grafische programma's beter resultaat bieden. Ik heb even het web-safe palette opgezocht, en het blijkt inderdaad dat de nodige kleuren die ik wil gebruiken daar niet inzitten.

http://www.lynda.com/resources/hexpalette/value.html

Wellicht dat ik nog even verder ga werken met andere programma's als CorelDraw of Illustrator om de laatste foutjes eruit te halen.

Wat mij betreft bedankt en CASE CLOSED!

EDIT 13 april: Ik wil nog even duidelijk weergeven wat voor mij de problemen heeft opgelost (in Serif DrawPlus)

- géén web-safe palette gebruiken
- Dithering UIT

Deze twee zaken lossen het probleem voor 99% op. Inmiddels ben ik er uit wat net wat betere afbeeldingen genereert:

- Transparantie UIT
- Supersample / anti-aliasing (kwestie van smaak, het geeft een lichte blur aan alle randen)

[ Voor 16% gewijzigd door RK88 op 13-04-2012 11:29 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1