PC ontvangt 2 IP's na MAC binding

Pagina: 1
Acties:

• ekkoper
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-11-2024
Hallo,

Ik heb niet zo veel ervaring met netwerken, maar wel een en ander gelezen over hoe ik dit moest aanpakken:
Ik heb thuis een wireless router waarop meerdere PC's zijn aangesloten. Op 1 van deze PC's wil ik een webserver draaien, die dus ook van buitenaf bereikbaar is.
Ik weet hoe ik port forwarding moet instellen op de router. Port 80, IP 192.168.1.101
Wat echter niet lukt is het vastzetten van dit IP (192.168.1.101) op de desbetreffende PC.
Ik heb gevonden dat ik daarvoor kan werken met MAC binding. Ik heb mijn MAC adres gevonden en in de router gekoppeld aan het IP 192.168.1.101. Echter, krijgt deze PC nu 2 IP's, namelijk 192.168.1.103 en 192.168.1.101.
Bij "ipconfig" wordt alleen 192.168.1.103 genoemd en ook de webserver is niet van buitenaf bereikbaar.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze PC altijd dit IP adres krijgt en geen andere en dat andere PC's nooit dit IP adres krijgen?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Dit zal je in je DHCP moeten configureren.
Meestal is dit in te stellen via de instellingen van je router.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• ekkoper
Kun je me hier iets meer over vertellen?
Ik snap dat je me niet de precieze instellingen kunt geven, maar wat moet ik aanpassen?

Ik heb deze opties:

DHCP Server:
Start IP Address:
End IP Address:
Address Lease Time:
Default Gateway:
Default Domain:
Primary DNS:
Secondary DNS:

EDIT

Ik zie nu dat onder DHCP ook een optie staat voor Address Reservation
Hier kun je een IP adres reserveren voor een MAC adres.
Wat is het verschil tussen deze instelling en die bij MAC binding?

[ Voor 64% gewijzigd door ekkoper op 11-04-2012 16:11 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Of je moet in je dhcp server (optie in router) dit mac adres aan dat ip adres binden,

of je gebruikt geen dhcp meer, en stelt een vast ip nummer in je pc in.

Welke router gaat het om.

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 11-04-2012 16:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ekkoper
Router: ICIDU NI-707502

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02 06:30
Waarom niet het IP adres op de desbetreffende PC vast erin zetten? Dat heb ik thuis ook gedaan, mijn interne IP 192.168.1.3 is mijn webserver die extern te benaderen is.

De rest van mijn netwerk krijgt netjes z'n IP met DHCP, werkt echt perfect.

Verwijderd

Er zijn 2 manieren om een Ip aan een PC te geven. Keihard inkloppen of DHCP. Dit stel je in op je PC. Controleer wat jij gedaan hebt.

Heb je DHCP, dan kun je op de router instellen dat de Netwerkkaart met een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IP moet krijgen, dit heet reserveren.

Klop je het hard in, dan hoef je op de router alleen maar aan te geven waar je webserver naar toe moet.

Als ik jouw verhaal goed interpreteer heb je beide gedaan. 101 op de router gereserveerd, maar op je PC hard 103 ingevuld.

• ekkoper
Ik heb op de PC niets ingesteld. Ik heb alles op de router ingesteld.
Ik had dus MAC Binding ingesteld (MAC gekoppeld aan IP .101), maar nu DHCP Address Reservation (MAC gekoppeld aan .101).
Dit laatste lijkt te werken, maar testen lijkt vrij omslachtig..

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

sfranken schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:17:
Waarom niet het IP adres op de desbetreffende PC vast erin zetten? Dat heb ik thuis ook gedaan, mijn interne IP 192.168.1.3 is mijn webserver die extern te benaderen is.

De rest van mijn netwerk krijgt netjes z'n IP met DHCP, werkt echt perfect.
Maar ook dan moet je je dhcp server veranderen dat hij niet tussen dhcp-start en dhcp end zit, want anders deelt dhcp alsnog dat adres uit aan een ander apparaat. (vooral je je apparaat met vast ip adres een keer uitstaat.)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ekkoper schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:25:
maar nu DHCP Address Reservation (MAC gekoppeld aan .101).
Klink ok.

Verwijderd

Dus bij ipconfig op je PC krijg je nu 101?

• ekkoper
Correct
Pagina: 1