Probleemstelling/doel
Mijn zus is architect, net voor zichzelf begonnen en haar oude laptop is op (6 jaar oud).
Ze heeft dus een nieuw systeem nodig. Nu gaat ze op een aantal verschillende plekken werken (1 a 2 dagen in de week gemiddeld, soms meer), dus haar systeem moet mobiel zijn: een laptop dus.
Ze gebruikt vooral autocad (voornamelijk 2d), photoshop en sketchup. Veelal naast/door elkaar (even een snel ontwep in sketchup, dan in photoshop plaatsen en bewerken, etc.). Data zet ze op een externe schijf, dus er hoeft geen grote harde schijf in te zitten.
Nu komt het grote probleem, ze wil een laptop van maximaal 14,5"..
Thuis gaat ze een 24" scherm gebruiken, op de andere werkplekken vindt ze 13.3/14/14,5" groot genoeg.
Haar belangrijkste argument is dat ze geen extra laptoptas mee wil slepen. Haar kennende gaat ze zich verschrikkelijk ergeren aan een grote laptop. Doet ze nu ook al met haar huidige.
We zijn al in verschillende winkels geweest, en 15,6" laptops vindt ze echt te groot, die passen namelijk niet in een hoes in haar tas.
Met deze eisen kwam ik dus uit bij de ultrabooks.
Systemen
Via de pricewatch heb ik al een lijst kunnen maken via de selectie (min. 4 GB geheugen, schermgrootte aangepast, prijs max.1000 euro, ssd)
Daaruit leken deze drie mij het interessants (maar vooral de Aspire 4830TG)
Acer Aspire TimelineX 4830TG-2438G12MN
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 4830TG-2438G12MN
CPU-type Intel Core i5 2430M
Snelheid 2,4GHz
Geheugengrootte 8GB
Opslagcapaciteit 120GB
Hardeschijftype Solid State Disk
Acer Aspire TimelineX 4820TG-454G16MN
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 4820TG-454G16MN
CPU-type Intel Core i5 450M
Snelheid 2,4GHz
Geheugengrootte 4GB
Opslagcapaciteit 160GB
Samsung 900X3A-A01NL
CPU-type Intel Core i5 2537M
Snelheid 1,4GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM65
Geheugengrootte 4GB
Opslagcapaciteit 128GB
Budget
1000 euro (excl. 24" scherm en software)
Vraag / twijfelpunten
Mijn belangrijkste twijfelpunten zijn de volgende:
- is een ultrabook geschikt om photoshop en autocad op te draaien? Mijn zus hoeft geen monstersysteem, het moet "gewoon soepel" draaien.
- Gaat zij het voordeel merken van een SSD? Ik dacht van wel (snel schakelen tussen programmas + als geheugen vol is bij photoshop neemt de harde schijf het over, ssd is veel sneller dan 7200 rpm)
- Kan ze misschien beter een (kleine) reguliere laptop nemen ipv een ultrabook?
- Wat is het verschil tussen de twee processoren van die acers?
Mij leek die acer met 8GB erg geschikt, veel geheugen, snelle processor en SSD.
Maar ik (mijn zus dus
) sta open voor alle suggesties.
Via de bestaande topics kwam ik er niet echt uit, die behandelen namelijk laptops waar het of draait om het formaat, of om de inhoud. Ik zoek dus een die beide heeft..
Alvast dank voor de hulp!
Mijn zus is architect, net voor zichzelf begonnen en haar oude laptop is op (6 jaar oud).
Ze heeft dus een nieuw systeem nodig. Nu gaat ze op een aantal verschillende plekken werken (1 a 2 dagen in de week gemiddeld, soms meer), dus haar systeem moet mobiel zijn: een laptop dus.
Ze gebruikt vooral autocad (voornamelijk 2d), photoshop en sketchup. Veelal naast/door elkaar (even een snel ontwep in sketchup, dan in photoshop plaatsen en bewerken, etc.). Data zet ze op een externe schijf, dus er hoeft geen grote harde schijf in te zitten.
Nu komt het grote probleem, ze wil een laptop van maximaal 14,5"..
Thuis gaat ze een 24" scherm gebruiken, op de andere werkplekken vindt ze 13.3/14/14,5" groot genoeg.
Haar belangrijkste argument is dat ze geen extra laptoptas mee wil slepen. Haar kennende gaat ze zich verschrikkelijk ergeren aan een grote laptop. Doet ze nu ook al met haar huidige.
We zijn al in verschillende winkels geweest, en 15,6" laptops vindt ze echt te groot, die passen namelijk niet in een hoes in haar tas.
Met deze eisen kwam ik dus uit bij de ultrabooks.
Systemen
Via de pricewatch heb ik al een lijst kunnen maken via de selectie (min. 4 GB geheugen, schermgrootte aangepast, prijs max.1000 euro, ssd)
Daaruit leken deze drie mij het interessants (maar vooral de Aspire 4830TG)
Acer Aspire TimelineX 4830TG-2438G12MN
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 4830TG-2438G12MN
CPU-type Intel Core i5 2430M
Snelheid 2,4GHz
Geheugengrootte 8GB
Opslagcapaciteit 120GB
Acer Aspire TimelineX 4820TG-454G16MN
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 4820TG-454G16MN
CPU-type Intel Core i5 450M
Snelheid 2,4GHz
Geheugengrootte 4GB
Opslagcapaciteit 160GB
Samsung 900X3A-A01NL
CPU-type Intel Core i5 2537M
Snelheid 1,4GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM65
Geheugengrootte 4GB
Opslagcapaciteit 128GB
Budget
1000 euro (excl. 24" scherm en software)
Vraag / twijfelpunten
Mijn belangrijkste twijfelpunten zijn de volgende:
- is een ultrabook geschikt om photoshop en autocad op te draaien? Mijn zus hoeft geen monstersysteem, het moet "gewoon soepel" draaien.
- Gaat zij het voordeel merken van een SSD? Ik dacht van wel (snel schakelen tussen programmas + als geheugen vol is bij photoshop neemt de harde schijf het over, ssd is veel sneller dan 7200 rpm)
- Kan ze misschien beter een (kleine) reguliere laptop nemen ipv een ultrabook?
- Wat is het verschil tussen de twee processoren van die acers?
Mij leek die acer met 8GB erg geschikt, veel geheugen, snelle processor en SSD.
Maar ik (mijn zus dus
Via de bestaande topics kwam ik er niet echt uit, die behandelen namelijk laptops waar het of draait om het formaat, of om de inhoud. Ik zoek dus een die beide heeft..
Alvast dank voor de hulp!