Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezocht, kleine laptop voor architect

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views

• Thors_Hammer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-11 16:13
Probleemstelling/doel
Mijn zus is architect, net voor zichzelf begonnen en haar oude laptop is op (6 jaar oud).
Ze heeft dus een nieuw systeem nodig. Nu gaat ze op een aantal verschillende plekken werken (1 a 2 dagen in de week gemiddeld, soms meer), dus haar systeem moet mobiel zijn: een laptop dus.

Ze gebruikt vooral autocad (voornamelijk 2d), photoshop en sketchup. Veelal naast/door elkaar (even een snel ontwep in sketchup, dan in photoshop plaatsen en bewerken, etc.). Data zet ze op een externe schijf, dus er hoeft geen grote harde schijf in te zitten.

Nu komt het grote probleem, ze wil een laptop van maximaal 14,5"..
Thuis gaat ze een 24" scherm gebruiken, op de andere werkplekken vindt ze 13.3/14/14,5" groot genoeg.
Haar belangrijkste argument is dat ze geen extra laptoptas mee wil slepen. Haar kennende gaat ze zich verschrikkelijk ergeren aan een grote laptop. Doet ze nu ook al met haar huidige.
We zijn al in verschillende winkels geweest, en 15,6" laptops vindt ze echt te groot, die passen namelijk niet in een hoes in haar tas.

Met deze eisen kwam ik dus uit bij de ultrabooks.

Systemen
Via de pricewatch heb ik al een lijst kunnen maken via de selectie (min. 4 GB geheugen, schermgrootte aangepast, prijs max.1000 euro, ssd)
Daaruit leken deze drie mij het interessants (maar vooral de Aspire 4830TG)

Acer Aspire TimelineX 4830TG-2438G12MN
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 4830TG-2438G12MN
CPU-type Intel Core i5 2430M
Snelheid 2,4GHz
Geheugengrootte 8GB
Opslagcapaciteit 120GB
Hardeschijftype Solid State Disk

Acer Aspire TimelineX 4820TG-454G16MN
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 4820TG-454G16MN
CPU-type Intel Core i5 450M
Snelheid 2,4GHz
Geheugengrootte 4GB
Opslagcapaciteit 160GB

Samsung 900X3A-A01NL
CPU-type Intel Core i5 2537M
Snelheid 1,4GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM65
Geheugengrootte 4GB
Opslagcapaciteit 128GB

Budget
1000 euro (excl. 24" scherm en software)

Vraag / twijfelpunten
Mijn belangrijkste twijfelpunten zijn de volgende:
- is een ultrabook geschikt om photoshop en autocad op te draaien? Mijn zus hoeft geen monstersysteem, het moet "gewoon soepel" draaien.
- Gaat zij het voordeel merken van een SSD? Ik dacht van wel (snel schakelen tussen programmas + als geheugen vol is bij photoshop neemt de harde schijf het over, ssd is veel sneller dan 7200 rpm)
- Kan ze misschien beter een (kleine) reguliere laptop nemen ipv een ultrabook?
- Wat is het verschil tussen de twee processoren van die acers?

Mij leek die acer met 8GB erg geschikt, veel geheugen, snelle processor en SSD.
Maar ik (mijn zus dus :P ) sta open voor alle suggesties.
Via de bestaande topics kwam ik er niet echt uit, die behandelen namelijk laptops waar het of draait om het formaat, of om de inhoud. Ik zoek dus een die beide heeft..

Alvast dank voor de hulp!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:15
Mijn belangrijkste twijfelpunten zijn de volgende:
- is een ultrabook geschikt om photoshop en autocad op te draaien? Mijn zus hoeft geen monstersysteem, het moet "gewoon soepel" draaien.

In mijn ervaring wel. Onze Cad tekenaars werken op systemen met core2duo processoren en 4GB Ram. Voor Wat 2D werk moet dit voldoende zijn.

- Gaat zij het voordeel merken van een SSD? Ik dacht van wel (snel schakelen tussen programmas + als geheugen vol is bij photoshop neemt de harde schijf het over, ssd is veel sneller dan 7200 rpm)

Dit ga je absoluut merken bij opstarten van de laptop en programma's, en het laden van tekeningen. Bewerken/renderen etc. komt vooral bij de cpu te liggen.

- Kan ze misschien beter een (kleine) reguliere laptop nemen ipv een ultrabook?

Met deze specs ben je daar eigenlijk al naar aan t kijken :)

- Wat is het verschil tussen de twee processoren van die acers?

De 1e is een I5 2e generatie. Als ik het goed heb net wat sneller dus.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:03
http://www.dell.com/nl/p/...acets=41103~0~1906913&p=1 . Dell heeft 2 modellen xps laptops, de inspiron 14z en de xps 14z (en een alienware :P).

• KnoxNL
Oh en kijk hier eens:

http://www.bto.eu/html/co...D=1&ProductID=518&lang=nl

Volledig te configureren. Ik heb ook een BTO, weliswaar 17"maar bevalt perfect.

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07 09:27
Sorry voor het niet antwoorden op je al je vragen maar als ik een aanrader mag doen neem deze Alienware.

Goeie specs, goede kwaliteit, 11" en onder de €1000. Zou in theorie ook goed moeten kunnen wat ze wil. Ziet er ook nog fingerlicking hot uit ;)

Reviews:

Tweakers
Engadget
Notebookreview

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:34
Macbook Air ? :)

• KnoxNL
WimPliers schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:11:
Sorry voor het niet antwoorden op je al je vragen maar als ik een aanrader mag doen neem deze Alienware.

Goeie specs, goede kwaliteit, 11" en onder de €1000. Zou in theorie ook goed moeten kunnen wat ze wil. Ziet er ook nog fingerlicking hot uit ;)

Reviews:

Tweakers
Engadget
Notebookreview
Mwah, om nou als architect met zo'n alienware aan te komen... Dan toch liever een zakelijker uiterlijk.

• WimP
Op de bouwplaats? :o

• WimP
KnoxNL schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:13:
[...]

Mwah, om nou als architect met zo'n alienware aan te komen... Dan toch liever een zakelijker uiterlijk.
Kijk dan inderdaad is bij de Dell XPS serie

• Mektheb
Dan kan je beter een Panasonic nemen, rugged and all for army style.

Al die anderen of het nu een Macbook air is of een Acer dat maakt dus 0,0 uit.

• Thors_Hammer
Dank voor alle snelle reacties, voordat ik ze goed ga doorlezen nog even een puntje. Ze wil liever geen Apple. Ze vindt ze erg mooi, maar aangezien niemand van haar collega-architecten met een apple werkt wil zij dat ook niet. Ze heeft dan het gevoel een 'proefkonijn' te zijn, waar ze geen zin in heeft.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Moet het systeem representatief zijn? Als ik als klant op bezoek ben bij de architect, van wie ik een Dieter Rams-achtige kijk op design verwacht, zou ik teleurgesteld zijn als hij of zij een laptop heeft met een doorsnee lelijk en slecht doordacht ontwerp met doorsnee beschamend materiaalgebruik. De enige waardige laptops voor architecten en andere personen die geven om design zijn mijn inziens de MacBook Pro of Air.

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 13:46
Van dat lijstje dat je heb gepost lijkt mij de bovenste (4830TG) de beste keuze, echter is het wel waar wat Femme zegt, het ziet er nou niet 100% professioneel uit. :+

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:19:
Moet het systeem representatief zijn? Als ik als klant op bezoek ben bij de architect, van wie ik een Dieter Rams-achtige kijk op design verwacht, zou ik teleurgesteld zijn als hij of zij een laptop heeft met een doorsnee lelijk en slecht doordacht ontwerp met doorsnee beschamend materiaalgebruik. De enige waardige laptops voor architecten en andere personen die geven om design zijn mijn inziens de MacBook Pro of Air.
ok, deze comment niet lezen jongens. onder je username,: Loves steve jobs (apple fanboy)

• Thors_Hammer
Mwah, het moet geen kermis zijn (dus wat dat betreft valt zo'n alienware af), maar een "normale" laptop voldoet al. Representativiteit (is dat een woord? :P ) zit hem mijns inziens meer in de persoon dan in een of andere laptop. ;)

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 13:46
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:21:
[...]

ok, deze comment niet lezen jongens. onder je username,: Loves steve jobs (apple fanboy)
GEZOCHT:
APPLE FANBOY DIE DE WAARHEID SPREEKT + 340.217 KARMA HEEFT _/-\o_

het ziet er gewoon professioneel uit, en mainstream ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -Bas op 11-04-2012 15:22 ]

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-11 11:10
Zorg ook vooral dat er een dedicated videokaart in de laptop zit!
Ondanks dat de huidige processors al veel kunnen blijkt het nogal eens een bottleneck te zijn.

Ik heb klasgenoten (ben zelf architectuurstudent in groningen) die ook op een laptop zonder dedicated videokaart werken waarbij bij de iets grotere projecten in zowel autocad als sketchup niet meer soepel weer worden gegeven.

Extra werkgeheugen is altijd handig als architect. In het begin had ik ook 4 GB, maar inmiddels werk ik met 8 en merk ik dat het qua tekenwerk een hele vooruitgang is. Ik heb toen ik mijn laptop kocht een hele goede deal kunnen maken en heb voor 1000 euro een HP elitebook kunnen kopen.

Nou werk ik zelf thuis voornamelijk achter mijn desktop omdat deze nog wat meer power heeft en ik makkelijker met 2 schermen kan werken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mwah een asus zenbook komt dichter in de buurt, heeft de naam wel niet mee maar heeft wel een mooier scherm..

Je kan inderdaad kijken naar de dell xps lijn en dan met name de 14Z
Afbeeldingslocatie: http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2011/10/Dell-XPS-14z-Slim-Notebook-with-Internal-Optical-Drive-1.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:21:
[...]

Hij/zij maakt overigens een valide punt. Volgens mij kun je dit soort comments beter weglaten.

Verwijderd

-Bas schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:21:
[...]

GEZOCHT:
APPLE FANBOY DIE DE WAARHEID SPREEKT + 340.217 KARMA HEEFT _/-\o_

het ziet er gewoon professioneel uit, en mainstream ;)
Klopt, ik heb ook nog een professioneel uitziende laptop hiero. Kan je kopen van mij, 1500 euro.
Specs van 4-5 jaar geleden, maar wel mooi dun enzo ;)

sorry voor de offtopic! Stop ik nu mee!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:23:
[...]

Hij/zij maakt overigens een valide punt. Volgens mij kun je dit soort comments beter weglaten.
hm het enigste wat ik denk als ik Apple zie is: Die heeft teveel betaald voor z'n hardware..

• KnoxNL
De enige waardige laptops voor architecten en andere personen die geven om design zijn mijn inziens de MacBook Pro of Air.
Mwa, ik ben niet voor of tegen apple, maar er zijn wel meer alternatieven met alu behuizingen e.d. tegenwoordig ;)

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:26
De macbook air zal afvallen op grond van de specs 64 GB flash en 2 GB RAM voor 950 euro zal niet voldoen m.i.
een beetje aangeklede air kost 1400 euro...mooi, lekker werkend en prijzig..
Je hebt wel autocad voor de mac dus veel experimenteren zal hopelijk meevallen.

Runs everything...

• Mektheb
brilsmurfffje schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:25:
[...]

hm het enigste wat ik denk als ik Apple zie is: Die heeft teveel betaald voor z'n hardware..
en voor een perfect werkend OS, met gebruisgemak waar een kind van 5 of een man van 85 mee overweg kan.
Slick look / Geen plastic.

Denk we nog wel even door kunnen gaan.

• Thors_Hammer
Nog een vraag die bij mij opkomt bij het proef-samenstellen van zo'n BTO laptop (en het lezen van die dell 14z-review), gaat een quadcore i7 heel veel voordeel geven t.o.v. een dualcore?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:35
Lenovo T420s, betere laptop is er in mijn ogen niet voor wat jij wil en is volgens mij dezelfde prijs als een Apple, zit alles op en aan en is licht en stevig.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft de Acer Timeline serie throttle problemen. Google maar eens...

Zenbook misschien? http://zenbook.asus.com/

En omdat de hoes te klein is voor een 15,6 inch laptop wilt zij niet zo'n groot model? Tegenwoordig heb je zoveel leuke laptoptassen waar je een 15,6 inch laptop in kan vervoeren.

• Thors_Hammer
En kap eens met al die Apple-opmerkingen. Ze doen een beetje af aan alle waardevolle comments die er wel tussen staan. Dank daarvoor!

En 15.6" is echt te groot, ze wil de laptop namelijk in haar eigen (hand)tas kunnen doen. Geen nieuwe, hippe, losse tas erbij kopen dus. :)

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-11 11:10
MacIsCool schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:27:
De macbook air zal afvallen op grond van de specs 64 GB flash en 2 GB RAM voor 950 euro zal niet voldoen m.i.
een beetje aangeklede air kost 1400 euro...mooi, lekker werkend en prijzig..
Je hebt wel autocad voor de mac dus veel experimenteren zal hopelijk meevallen.
Autocad voor Mac is nog steeds een compleet ander programma dan de normale Autocad. De layout is anders, bepaalde functies verschillen qua werking en ook bepaalde sneltoetsen ontbreken of zijn anders.

Met deze eisen ziet een Dell XPS14 er dan ideaal uit, niet te groot en zwaar, prima prestaties en dan ook nog eens een strak uiterlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door GjaltVK op 11-04-2012 15:32 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:59
Mektheb schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:27:
[...]

en voor een perfect werkend OS, met gebruisgemak waar een kind van 5 of een man van 85 mee overweg kan.

En Windows 7 heeft dat niet?
Ik geef toe dat sommige vorige Windows OSen niet je van het waren (Windows ME en Vista), maar 98SE en vooral 7 zijn gewoon erg goed en simpel in gebruik.

Voor mijn werk maak ik gebruik van een oude Dell latitude met een alu deksel. Ziet er aardig strak uit.
De XPS serie (mijn vrouw heeft de 15inch versie en mijn vader een niet XPS 17 inch model genoemd omdat die er hetzelfde uit ziet) ziet er ook strak uit. Mijn vrouw heeft een custom cover, maar als je een grijze oid neemt, dan zit je ook goed.
De 14z etc zijn zeker modellen om naar te kijken.

Ik verwacht dat een i7 net wat meer haalt uit je applicaties dan een i5, maar of het heel veel verschil geeft...

Mijn vrouw heeft een Oilily tas voor de laptop waar zelfs een 17 inch in kan. Maar goed, daar moet je van houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 11-04-2012 15:33 ]

Verwijderd

Thors_Hammer schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:30:
En kap eens met al die Apple-opmerkingen. Ze doen een beetje af aan alle waardevolle comments die er wel tussen staan. Dank daarvoor!

En 15.6" is echt te groot, ze wil de laptop namelijk in haar eigen (hand)tas kunnen doen. Geen nieuwe, hippe, losse tas erbij kopen dus. :)
Mijn excuus!

Als ik jou was zou ik eens naar de lenovo laptops kijken, deze zijn altijd degelijk. Waar voor je geld als je een lenovo haalt!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mektheb schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:27:
[...]

Ik ga niet de grafieken opzoeken, maar kijk eens hoeveel mensen er op de wereld probleemloos werken met Windows, You're argument is invalid.

• Edmin
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sinds Thors_Hammer in "Laptop voor Grafische Programma's" is er het één en ander veranderd op GoT. Lees *LET OP* - Wat moet ik kopen voor meer info over de juiste manier om aan je advies te komen. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.