[Testcase] Rome: de mensen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipaantspit
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-04 21:47
Hoi allemaal,

2 weken geleden ben ik op citytrip geweest met mijn vriendin naar Rome. 2 volle dagen heel de stad afgewandeld en natuurlijk ook foto's getrokken. We waren daar om samen gezellig de toerist af te hangen, dus mijn cameratijd was beperkt :).

Ik heb natuurlijk foto's getrokken van de bekende bouwwerken in Rome (die post ik mss later nog), maar ik wou eens een gokje wagen met een testcase over het volk in de straten en op de pleinen.

Foto's zijn getrokken met een Canon EOS 450D.

Ik twijfelde als ik hier een testcase ging over maken, ik ben niet 100% overtuigd van mijn foto's, maar ik vind wel dat ze bij elkaar passen in een reeks..

1:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7029.jpg

2:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7054.jpg

3:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7061.jpg

4:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7063.jpg

5:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7064.jpg

6:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7191.jpg

7:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7474.jpg

Bonus1: wat postprocessing losgelaten op een duif:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7150.jpg

Bonus2: portret van mijn vriendin:

Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn57/Kipaantspit/IMG_7351.jpg

Alle commentaar is welkom natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik vraag me af waarom je alles in zwart-wit hebt gepost? Als ik zelf aan Rome denk verwacht ik juist die karakteristieke zand/beige kleuren die alle gebouwen ook hebben, dat leent zich er ook voor in de nabewerking. Ik denk dat daardoor het zowat elke willekeurige stad op de wereld kan zijn, alleen op foto 5 zie ik iets wat Rome kan aanduiden.

Wat me ook opvalt is je compositie bij de foto's. Op foto 2, 3, 4, 5 en 7 kijken mensen ergens naar, maar wij kunnen niet of nauwelijks zien wat dat is. Bijvoorbeeld bij foto 2 zou ik het hele bankje in een landschap oriëntatie nemen, zodat we ook de saxofoon koffer zien waar de muzikant naar kijkt. Op foto 7 bestaat de helft van de foto uit een stuk grond en muur, naar mijn mening is het interessanter om te zien wat er zich in de rest van de straat/steeg bevindt.

Alle foto's zijn 640 pixels in de breedte vanwege de limiet van het forum, maar daardoor zijn alle portret oriëntatie foto's een stuk groter. Om dus wat meer consistentie in de set de krijgen zou ik de gewoon een vaste max van 640 pixels aan de lange zijde doen.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik sluit me aan bij G-Tus wat betreft kleur. Dit is niet Rome zoals ik het ken.

Over foto 7 ben ik het niet met hem eens. Als je het ontwerp in de rechteronderhoek zou plaatsen en dus de rest van de steeg ziet kom je weer uit bij een vrij standaard gulden snede foto. Bovendien ben ik bang (maar dat is nu moeilijk te zeggen) dat de aandacht dan ook juist de steeg ingetrokken word.

Verder, maar dat is persoonlijk, probeer de horizon recht te houden/maken. Dus de parasol op foto 3 horizontaal, de pilaren op 6 verticaal en de horizon achter je vriendin ook mooi recht.
offtopic:
Ik ben benieuwd of andere tweakers dit met me eens zijn.

Foto 5 is mijn favoriet, zo herinner ik me de sfeer daar. Ook de duif is gaaf, maar duivenfoto's zijn vrij snel leuk :)

[ Voor 9% gewijzigd door Thomzh op 11-04-2012 16:14 . Reden: Volgordedingetje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipaantspit
Bedankt voor de commentaar!

- over de kleur: ik heb bij portretten al snel de neiging om te gaan converteren naar zwart-wit. Dit is inderdaad misschien wat te cliché. Rome is inderdaad een kleurrijke stad, daarom dat al mijn foto's van de gebouwen in kleur zijn, bij mensen denk ik altijd dat zwart-wit de aandacht meer naar hen toetrekt in plaats van de gebouwen er naast.

Misschien had ik Rome niet in de titel mogen zetten, maar eerder iets al 'mensen in de straat' gekozen.

Als ik personen fotografeer dan ga ik bijna nooit echt 'wide'. Misschien moet ik G-Tus zijn raad eens opvolgen en de mensen wat meer in een geheel proberen vast te leggen. Ik denk dat het dan wel moeilijker is om mooie foto's te krijgen aangezien die achtergrond ook boeiend moet zijn, daarom dat ik de compositie kort rond de personen neem. Maar misschien te kort inderdaad :)

@Thomzh: die foto's zijn inderdaad niet volledig recht.. Bij foto 6 zie je wel dat de boordstenen op de grond mooi horizontaal zijn; zo te zien staat ook niet alles meer kaarsrecht in Rome :)

Misschien volgt nog een testcase met foto's van de stad, in kleur :p

[ Voor 9% gewijzigd door kipaantspit op 11-04-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Gebruik je Lighroom? Daarmee is het übermakkelijk om ze wél recht te zetten. Probeer eens en vind je ze zelf dan mooier of niet?

In Rome is natuurlijk niet alles recht, maar dan nog, die pilaren op de achtergrond vallen me toch erg op. (of zit ik nu semi-autistisch te zeiken? Ik heb geen idee hoe andere fotografen hiermee omgaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Volledig oneens over de kleur. Je hebt duidelijk een eigen stijl voor portretten. Je wijkt af van wat normaal wordt gevonden wat nooit verkeerd is. Als je voor een 'standaard' toning gaan ze zo weer op de grote hoop van Rome foto's.

Ik vind de sfeer in je foto's lekker naar voren komen. Focus is niet altijd lekker, voornamelijk bij 2 vind ik het minder.

Bij 7 is het jammer dat je net het einde van de steeg ziet. Als dat oneindig was wekte het de illusie dat het nog verder door zou lopen. Compositie vind ik wel sterk en daar sluit ik me bij thommz aan.

Wat ik niet echt uit de foto's kan halen (bij 5 wel) is dat het rome is. Ik mis een beetje context bij sommige foto's.

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 12-04-2012 15:44 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De scherpte van de foto's vindt ik nogal tegenvallen misschien toch iets meer diafragmeren verder is je zwart wit omzetting erg hard draai het contrast eens iets terug nu is er veel dichtgelopen en uitgebeten en dat is jammer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipaantspit
De scherpte is inderdaad niet helemaal goed, ik ben er ook niet echt tevreden over. Ik moet wel zeggen dat ze er in originele grootte op mijn pc scherper uitzien dan de geresizede.

Misschien had ik deze testcase toch achterwege moeten laten, maar ik ben wel blij met de commentaren, ik leer nog altijd veel bij en amuseer mij enorm met fotografie!

Ik gebruik Lightroom, maar de laatste tijd stap ik meer over op photoshop, omdat ik meer fan ben van een high pass filter toepassen voor scherpte dan USM te gebruiken in lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Hoe heb je geresized? Merk dat als ik in PS (CS2) verklein, ik ook scherpte verlies.
Met een 'filter > sharpen' trek je dat zo weer op peil..

Over het algemeen: zwart/wit is mooi, als het knalt, dat doen niet al je foto's..
1, 6 en je vriendin zijn net wat onderbelicht vind ik..
Bonus: het wit achter de duif is volledig doorgebrand, dat is niet mooi meer vind ik.

4 en 5 springen er uit, technisch goed en misschien door het verhaal wat ze vertellen + een mooie achtergrond die de stad laat zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even door te gaan op het punt dat G-Tus aanhaalt:

-1- Duitsland of Griekeland, maar ik zou zeggen een immigrant in Duitsland.

-2- Spanje?

-3- Anywhere, kan ook Nederland zijn.

-4- Parijs !!

-5- Mont-martre Parijs, maar eh, volgens mij staat daar geen groot beeld o.i.d. dus wellicht toch ergens anders...

-6- yogoslavie (hmm, dat schrijf je anders, maar een stel oude knarren die nog veel te flexibel zijn voor hun leeftijd, dat ziet er uit als de balkan. Daar worden ze ook veel te vroeg oud.)

-7- Oost europa

Ook ik mis de kleuren en de flair die voor mij echt gelinked zijn aan Rome, aan Italie.

Oh, ja, resizen doet meestal geen goed aan de scherpte. Zeker niet als het niet een 1:2 of een 2:1 (of een andere exacte resize) is. Wat ik zelf doe is de foto's eerst resizen en ze daarna nog (een klein beetje) verscherpen.
Voor mij meestal trouwens de actie om dat gewoon direct in lightroom te doen. Dus export en dan in de settings: langste zijde wordt X pixels en verscherpen voor scherm. (Als ik ze op tweakers wil gooien, wordt de langste zijde 1280 of 640 pixels.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 16:18 ]

Pagina: 1