Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 14:12
Mede-auteur:
  • Lapixx
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-01-2018

Lapixx

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/569995/FEZ-logo.jpg

Fez is een platform game gemaakt door independent software developer Polytron. Fez is aangekondigd in 2007 en komt 13 april 2012 uit op Xbox Live Arcade. Een belangrijk gameplay element van Fez is dat het 2D/3D perspectief kan verschuiven, waarbij ook gebruik gemaakt wordt van gezichtsbedrog.

In 2008 heeft Fez de "Excellence in Visual Art" prijs gewonnen op het Independent Games Festival. Daarnaast was Fez genomineerd voor de "Design Innovation" prijs.

Release

Fez zal vanaf 13 april 2012 voor 800 Microsoft Points te koop zijn op Xbox Live Marketplace.

Gameplay video

Screenshots

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/569995/screenlg1.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/569995/screenlg2.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/569995/screenlg3.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/569995/screenlg4.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/569995/screenlg5.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/569995/screenlg6.jpeg

Links

Officiële website
Fez op Xbox.com
Polytron website (@Polytron op Twitter)
Fez op Facebook

[ Voor 89% gewijzigd door Simmity op 29-07-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woohoo hij is te downloaden vanaf XBLA. Wat een vette game. Hele coole grafische stijl, en het is echt gaaf hoe het draaien van de wereld steeds nieuwe mogelijkheden brengt en verborgen dingen toont. Werkt heel goed.
Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is dat je van wereld naar wereld naar wereld gaat via deurtjes, zonder dat je zeker weet of je wel echt alles in een bepaald gebied gevonden hebt. Lijkt me niks om straks 10 werelden terug te moeten omdat ik ergens een cube ben vergeten...

Edit: daar moet dat node-overzicht dan weer duidelijkheid over bieden, al is het me niet duidelijk of elke node per se goudkleurig moet worden... Gelukkig zijn er trouwens ook portals die je terugwarpen naar een eerder gebied.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net begonnen (Nou ja, zit al op 40% :P). Echt een tof spel.

@daylife Ik deel je mening woord voor woord. Ik geloof trouwens dat elk gebied waar je alles hebt gevonden goud wordt. In elk gebied is dan ook wat te vinden. Tot nu toe iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja in het begin vond ik dat node-scherm een beetje verwarrend, maar inmiddels ben ik eraan gewend en geeft het een goed overzicht van de structuur van het spel en waar nog cube bits, kisten, secrets e.d. liggen die nog ontdekt moeten worden.

Ik word echt heel vrolijk van dit spel. Dit is de eerste game sinds mijn jeugd (twintig jaar geleden gamen op de NES) waarbij ik helemaal verwonderd raak door z'n magische uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quick-tip voor magisch oudewets spelleke: Bastion

Maar inderdaad, ik speel steeds 20 minuten en loop dan grijzend weg van mijn Xbox. Enige wat ik vervelend vind is dat ik moet onthouden welke deuren ik al doorlopen heb en welke niet. En waar die deuren dan heengaan. Niet dat de laadtijden lang zijn (juist niet!) maar ik verdwaal erg vaak. Maar goed beter in Fez verdwalen dan in een minder prettige plek.

De kick van het inzien van een nog niet opgevallen game mechanic is erg tof. Al minstens drie keer gehad dat ik 'oh ja' uitriep toen ik me bedacht dat wat ik net 'per ongeluk' deed zou werken op een puzzel in een hele andere kamer die eerder overgeslagen werd. :) (uiteraad kan ik dan die kamer niet meer snel terug vinden maar soit)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verdwalen heeft juist een charme vind ik. Je kunt je lekker verliezen in die wereld.
Deuren die je gehad hebt herken je omdat ze open blijven staan (in tegenstelling tot de gesloten deuren waar je nog niet doorheen bent geweest).

Van Bastion heb ik de demo gespeeld, ook best tof ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:11
OMG, ik dacht dat het gewoon een grappige platformer was. Maar nu blijkt dat je een halve cryptograaf moet zijn om dit spel uit te spelen. (het gaat tot tweehonderdnogwat procent)
Zie ook dit arikel. (Spoilers!)

[ Voor 31% gewijzigd door Vihaio op 24-04-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 23:47
Wat een spel is dit zeg! Bijna schandalig dat niemand dit lijkt te spelen.
Ben echt helemaal geobsedeerd geraakt.

In het begin denk je, oh wat een lollig mechanisme dat draaien. En dan kom je wat verder, vind je een "anti-cube", en lanzaam maar zeker kom je er achter dat er nog veel meer laagjes in het spel zitten dan je dacht. Alle details worden ineens belangrijk.
Probeer echt alles te halen zonder guide, hopelijk gaat het me lukken.

Gisteravond toen ik ging slapen een eureka moment gehad toen ik ineens een bepaalde boodschap begreep. Geniaal gewoon. Wat een mindfuck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ben nu even met Machinarium bezig, maar deze staat zeker op mijn radar. Mensen die 'm uitgespeeld hebben: hoe lang bezig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een uur of 8 gespeeld, en ben op 115% (het spel gaat tot 209,4%). Zoals SeamusXanthus hierboven al opmerkte: onder de ogenschijnlijk simpele game van cubes verzamelen gaat nog een veel diepere game schuil waarin blijkt dat alle vreemde objecten, tekeningen en andere elementen in de spelwereld allemaal een functie en betekenis hebben. Als je dat allemaal wil ontrafelen ben je dus nog een behoorlijke tijd zoet met dit spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
Het spel heb ik nu net "uitgespeeld", nu kan ik met New Game + beginnen (feitelijk ben ik nu pas op de helft)
Kan me niet voorstellen dat je minder dan 10 uur kwijt bent als je alles zelf uitvogelt. Met guide ben je waarschijnlijk veel sneller, aangezien je niet hoeft na te denken dan. Maar Fez met guide spelen is hetzelfde als een reeds ingevuld kruiswoordraadsel oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:11
Ik vond de eerste 100% best makkelijk te doen. Ik had er geen guides ofzo voor nodig. Maar om de tweehonderdnogwat procent te halen lukt me echt nooit zonder hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13
Vrijdagavond ook dit spel aangeschaft en wat is dit een heerlijke ouderwetse puzzelgame zeg !
Doet me enorm denken aan Myst maar dan in een ander jasje.
Voor de puzzels moet je soms wel enorm raar denken en zijn er nog genoeg die ik niet opgelost heb.
Heb hem nog niet uitgespeeld, zit op 128% en tot nu toe geen guide gebruikt, weet dat als je eenmaal gaat spieken je dat blijft doen dus liever even gerfustreerd verder zoeken :p
Zag trouwens op de leaderbords dat de hoogste 421,9 % heeft ?! Foutje of is er echt nog veeeeeeeeeeeeel meer te vinden ?
Al met al, heerlijke game, helemaal top, lekker relax puzzellen !

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
die 421,9% lijkt me ook een foutje, al weet je het nooit bij dit spel...
Ik heb dus serieus in mijn slaap/droom uitgevogeld wat die banier betekent met dat vierkant boven en die drie puntjes beneden. Dus ik wordt wakker: Eureka!
Geweldig dat een spel dit met je doet. Ik droom normaal echt nooit over games.
Ik heb nog 2 'major' puzzles die ik moet ontdekken, waaronder een hele belangrijke die me waarschijnlijk veel verder zal brengen.

spoiler:
De tetris code en het uilen thema. Ik heb nog niet alle kamers gechecked in new game+ dus ik heb hoop dat ik het nog ga vinden.
De cijfers waren relatief makkelijk. De letters een stuk moeilijker en die heb ik lopen afleiden door met woorden van 1 letter te beginnen (a / i ) en zo verder. Uiteindelijk de code kunnen breken door op een grafsteen "..t. to ..t." te ontcijferen. Dust to dust en ashes to ashes konden het niet zijn. En ineens zie je het dan: DOTS! En toen had ik genoeg letter om langzamer hand verder te komen. Genieten is dat.

Uiteraard is dit geen oproep tot hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 18:54
En vandaag jammer genoeg gecanceld: http://polytroncorporation.com/

FEZ II is cancelled.
i am done.
i take the money and i run.
this is as much as i can stomach.
this is isn’t the result of any one thing, but the end of a long, bloody campaign.

you win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 13:24

4bit

Onward, to futility!

Phil Fish is wat in zijn gat gebeten wegens een journalist die Phil Fish en Jonathan Blow ( van Braid) begon uit te schelden op een videocast. Blijkbaar omdat Blow en Fish geen response wilden geven over indiegames en Microsoft.

Ik vermoed dat Fez 2 er wel zal komen, het is ondertussen al geweten dat Phil Fish niet goed met kritiek en dergelijk kan omgaan.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Ik snap al dat gehaat op Phil Fish niet, het is gewoon een excentriek figuur die lompe uitspraken doet en rare actief heeft. Maar om je bijvoorbeeld nou beledigd te voelen omdat hij heeft gezegd dat pc's voor spreadsheats zijn.. Nou en dat hij dat heeft gezegd, ik voel me niet aangesproken. Hetzelfde geldt imo voor zijn andere uitspraken. Fez was voor mij een prachtige game en ik zou het echt heel erg jammer vinden als Fez 2 nooit zou komen.

Cliff Bleszinski is het gelukkig wel met me eens, zie hier een artikel over zijn open brief naar Phil.

Edit: faal met link plaatsen

[ Voor 9% gewijzigd door voxxel op 01-08-2013 08:05 ]

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb verder nog niks met Fez (niet gespeeld, momenteel ook geen echte interesse er voor), maar vond het zelf een beetje hypocriet om te zeggen dat pc's voor spreadsheets zijn en vervolgens toch even je game op Steam te plaatsen. Tja sorry, als je vind dat een PC voor spreadsheets zijn en games op de bank met een controller gespeeld hoort te worden vind ik ook dat je de game gewoon niet moet releasen voor PC.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Tja, misschien heb ik gewoon weinig moeite met dat soort dingen. Ik zie hem als een vreemd figuur die hardop denkt, eerder vermakelijk om te volgen dan iets anders. Het gaat mij uiteindelijk echt om de game zelf en in de meeste gevallen boeit het me vrij weinig wat een dev zegt of doet.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

voxxel schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 09:00:
Ik snap al dat gehaat op Phil Fish niet, het is gewoon een excentriek figuur die lompe uitspraken doet en rare actief heeft. Maar om je bijvoorbeeld nou beledigd te voelen omdat hij heeft gezegd dat pc's voor spreadsheats zijn.. Nou en dat hij dat heeft gezegd, ik voel me niet aangesproken. Hetzelfde geldt imo voor zijn andere uitspraken. Fez was voor mij een prachtige game en ik zou het echt heel erg jammer vinden als Fez 2 nooit zou komen.

Cliff Bleszinski is het gelukkig wel met me eens, zie hier een artikel over zijn open brief naar Phil.

Edit: faal met link plaatsen
Eh, hij heeft nogal hard uitgehaald naar de Japanse gamesindustrie, nu wordt hij hierop (terrecht) aangesproken, het een en ander is nogal ontspoort (want een net gesprek was het zeker niet) en ook uit contact gehaald, maar in plaats van als een volwassene te reageren, zegt hij gewoon: dikke doei. Sorry, maar met zulk kinderlijk gedrag krijg je van niemand respect, de open brief van Cliffy B doet hier geen afbreuk aan. Hij heeft het er mijn inziens zelf naar gemaakt, nu moet hij niet achteraf zielig gaan doen en de mensen afstraffen die de game hebben gekocht.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Ik snap ook wel dat dit geen respect oplevert, maar dat iedereen het zich zo aantrekt vind ik nogal apart. Nogmaals, het gaat mij om de game ik zou het gewoon heel erg jammer vinden als er geen vervolg komt op Fez.

Trouwens, hoe straft hij mensen af die zijn game gekocht hebben? De game is toch gewoon uit? Daarbij heeft het bedrijf polytron aangegeven wel gewoon verder te gaan met ondersteuning van Fez 1 en het poorten naar andere platforms.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
Morgen komt Fez uit voor de PS4 en de Vita (crossbuy/play)!

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:58
Subtiel schopje omhoog.

Deze game heb ik met de Steam Summersale gekocht en even kort gespeeld ( < 5 minuten :P). Erg vermakelijk tot nu toe.
Ben nooit van de platformers geweest, maar dit is wel degelijk een uitzonding. Trine 1 en 2 ook gekocht, bevalt ook erg goed! :)

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem laatst gekocht voor PS4/PS3/PSVita (lang leve Crossbuy!) als Deal van de Week met de intentie om hem op de PSVita te gaan spelen. Ik ben zeer benieuwd.

Btw, de naam van het topic kan wellicht gewijzigd worden in [Multi], hoewel de game aanvankelijk exclusief was.
Pagina: 1