Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Hallo,

Ik heb een iMac 27" i7 late 2009 met AppleCare. Destijds aangeschaft bij de APR iAM Store (destijds HTR) in Veenendaal. De iMac heeft al sinds tijden problemen met onder andere het scherm (rare vlekken en een lichtpuntje ergens onderin) daarnaast zorgt de SuperDrive ervoor dat mijn cd's/dvd's beschadigd raken, zowel bij het branden als bij het lezen. Maar goed nu mijn vraag:

Nu er een Apple Store geopend is in Amsterdam, is het slimmer om daar heen te gaan ipv de APR? Gezien ik AppleCare heb en verhalen gehoord heb dat de Apple Store's betere service aanbieden (omruilen, snel repareren etc). Heeft iemand er toevallig ervaring mee? De Apple Store is ongeveer een uurtje van mij vandaan. Als ik daar betere service krijg dan is dat geen probleem, maar als het geen enkele verschil uitmaakt dan kan ik het net zo goed de APR bij mij in Veenendaal bezoeken. En oja, is er iemand ook bekend mee of je een leen-Mac krijgt? Een simpele iMac/Macbook?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKD
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 10:14

GKD

Naar mijn weten mag je binnenlopen waar je wilt, die garantie van Apple is wereldwijd. Na een korte zoektocht op internet blijkt dat je bij een APR ook weleens doorgestuurd wordt naar Apple zelf.

Hoe het zit met leenlaptops weet ik eigenlijk niet, wellicht dat je er op de site zelf wat meer over kunt vinden (service & garantie) :)

Linkje naar de service & reparatie

[ Voor 12% gewijzigd door GKD op 11-04-2012 10:41 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
Bedankt voor je reactie,

Nope, op de site helaas nergens te vinden. Overigens is niet de vraag zozeer waar ik langs kan voor garantie (bij de APR heb ik ook idd gewoon garantie) maar of er een verschil is wáár ik langs ga.. Dus wat is beter Apple Store of APR? Of geen enkel verschil?

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKD
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 10:14

GKD

ASNNetworks schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:43:
Bedankt voor je reactie,

Nope, op de site helaas nergens te vinden. Overigens is niet de vraag zozeer waar ik langs kan voor garantie (bij de APR heb ik ook idd gewoon garantie) maar of er een verschil is wáár ik langs ga.. Dus wat is beter Apple Store of APR? Of geen enkel verschil?
Zelf nog geen ervaring mee gehad, maar kijk wel veel op fora en dergelijke. De (over de bank genomen) visie is dat je bij de Store makkelijker dingen voor elkaar krijgt en dat de Premium Resellers vaak een beetje 'met de rug tegen de muur aan staan', dingen minder snel fixen. Dat is de teneur die ik lees, heb dus geen ervaring met individuele APR's. :)

Enige voordeel zou de Genius Bar zijn, waar je gewoon een afspraak kunt maken en direct geholpen wordt. Hoewel dat in de APR ook wel zo zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Voor garantie is je aanspreekpunt altijd de verkopende partij, ga je daar om heen direct naar de fabrikant of een andere partij dan accepteer je dat je de oorspronkelijke overeenkomst verbreekt. Dat kan gevolgen hebben, maar hoeft niet, het komt neer op de procedures die door de geselecteerde partij gehanteerd worden aan de hand van hun eigen beleid. De ervaring in consumentenrecht leert dat daar nog wel eens problemen optreden, maar zolang je sterk in je schoenen staat en jezelf goed doet informeren moet dat niet onoverkomelijk zijn.

Na garantie is de termijn van aansprakelijkheid, en die kan door een fabrikant worden overgenomen, echter de verkopende partij blijft hoe dan ook het aanspreekpunt. Het komt vaak voor dat winkels mensen doorsturen naar de fabrikant, het komt echter ook vaak voor dat de fabrikant liever heeft dat mensen zich bij hen melden - meestal in gevallen waar de fabrikant ook eigen verkoop kanalen heeft. Het is een beetje een grijs gebied, en de vraag welke plek de betere kwaliteit in ondersteuning levert is altijd wel afhankelijk van wie er tegenover je staat en minder van zaken als algemene voorwaarden (wet gaat daar boven) en beleid.

Jij zit niet meer in de garantietermijn, maar wel nog steeds ruim binnen de termijn van aansprakelijkheid. Je moet hierbij wel, als het er op aankomt, kunnen aantonen dat het probleem onafhankelijk is van jouw gebruik (met andere woorden, dat jij het niet veroorzaakt hebt, dat heet het verschuiven van de bewijslast wat overigens al binnen een garantietermijn gebeurt ongeacht wat Apple vaak stelt).

Je hebt een keuze, echter ik zou niet zomaar kijken naar op welke plek ze minder tegenwerken bij je claim :P Let wel, je hebt geen extra aankoop van Apple Care nodig, je zit ruim binnen de termijn van redelijke levensduur product bij redelijk gebruik. APR's hebben het wat moeilijker omdat vanwege de voorwaarder die hen opgelegd worden door Apple zij vaak (maar niet altijd) de kosten moeten dragen van de verwerking van claims in de termijn van aansprakelijkheid. Dat zorgt vaak voor "grijze gebieden" en beknibbeling op support, dat is ook logisch (helaas, want het hoeft niet zo te zijn). Apple heeft het daarin dus makkelijker in eigen verkoop kanalen. Ook daar zitten echter te vaak wat grijze punten, zoals bijvoorbeeld het verkopen van additionele Care packets na het eerste jaar terwijl dat niet nodig is. APR's zijn niet per definitie slechter in support dan Apple zelf, het komt voor ja, maar het omgekeerde kom ook voor. Het blijft een individuele kwestie vaak afhankelijk van de complexiteit van het probleem en hoe goed de partijen betrokken geïnformeerd zijn.

Bel de partijen die je overweegt, laat je goed informeren en noteer ook goed met wie je spreekt en wat er gezegd wordt. Stel gerust kritische vragen, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van Apple Care. Maak dan voor jezelf de keuze voor wat het makkelijkst en meest redelijk is voor jou en maak met de geselecteerde partij een afspraak.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Garantie altijd claimen bij de winkel waar je het artikel gekocht hebt, dus in jouw geval de APR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
@de 2 reacties hierboven.

Ik heb gewoon AppleCare, dus garantie via Apple. Verloopt juni 2013.

Ik denk dat ik maar gewoon de gok neem en erheen ga. Denk persoonlijk dat ik bij de Apple Store betere service zal krijgen gezien de APR's Apple als aanspreekpunt hebben, en nu ga ik direct naar de aanspreekpunt. Denk ook dat het per persoon anders is, de ene wordt beter geholpen bij de APR en de ander beter bij de Apple Store.

Ik ga er zondag heen, afspraak gemaakt met de Genius Bar voor mn iMac. Ik laat jullie mn bevindingen weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Met AppleCare maakt het niks uit of je een APR of AppleStore binnen loopt. Het voordeel vaan AppleCare is dat je het in iedere Reseller of Store wereldwijd kunt claimen.

APR's sturen hun reparaties op naar 1 v/d certifiied repair centra in NL, ik vermoed dat de AppleStore reparaties intern doet, als dit niet zo is, gaan deze dus ook naar een repair center.

Ik zou gewoon naar store gaan die het dichtste bij is, aangezien het om een 27" gaat en niet een laptop die je makkelijk overal mee naar toeneemt.

[ Voor 23% gewijzigd door RobbieB op 11-04-2012 11:51 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Leenmac = Nee

APR kan je gewoon naar Icentre in Veenendaal.
Prima winkel en prima medewerkers als je zelf ook gewoon normaal en vriendelijkblijft, als je dingen gaat eisen zullen ze echt niet harder voor je gaan lopen.

( <---- kom uit Veenendaal )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
Mektheb schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:51:
Leenmac = Nee

APR kan je gewoon naar Icentre in Veenendaal.
Prima winkel en prima medewerkers als je zelf ook gewoon normaal en vriendelijkblijft, als je dingen gaat eisen zullen ze echt niet harder voor je gaan lopen.

( <---- kom uit Veenendaal )
Ik koop regelmatig bij de iAm Store in Veenendaal, prima mensen inderdaad nooit problemen. Ik zag trouwens wel een bordje dat je een leen kon mee krijgen, ik vroeg ernaar en zeiden ze is afhankelijk van hoe lang je je eigen mac kwijt bent..

Misschien dan toch maar gewoon naar de APR in Veenendaal brengen als er geen verschil is.. Of zegt iemand toch dat er degelijk een verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishan07
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 22:11
Het voordeel van de AppleCare is dat je service ter plaatse hebt. Als je Apple dus belt, sturen ze 'gratis' (je hebt natuurlijk wel voor de AppleCare betaald) een reparateur naar je toe, dus hoef je hem nergens heen te sjouwen, ideaal.
Pagina: 1