Asus 7950 defect of DVI/monitor issue?

Pagina: 1
Acties:

• priemt
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vorig weekend onderstaand systeem in elkaar gesleuteld, en nu een probleem met mijn Asus 7950 (denk ik).
Installatie ging op zich prima, en weldra kon ik het ding testen waarvoor ik m had gekocht, BF3.
Maar helaas, na de settings ingame op Ultra te hebben gezet (systeem was verder helemaal default, geen oc, windows helemaal geupdate en amd drivers laatste versie) crashte de pc na een half uur, en zag ik 1 grote grijze artifact.
De volgende dag weer geprobeerd, en na 2 minuten bf3 zag ik dezelfde crash + grijze artifact weer langskomen. Maar nu kreeg ik geen beeld meer, ook geen bios en de monitor kreeg geen input meer.
Heb toen andere kaarten erin gedaan (4850 en 5770) en kon gewoon uren BF3 spelen.
Toen heb ik de 7950 bij een vriend in het systeem gedaan, (hij heeft een 5870, maar single link dvi kabel) en hij kreeg ook geen input.
7950 er weer in gedaan en zag op het mobo debug display de code 62 hangen:"installation of the south bridge runtime services".
Kon hier op dat moment niet zoveel mee, dus terug naar de winkel gegaan.
Daar sloot de verkoper de kaart aan op een DVI single link kabel en hij kreeg ook geen input.
Daarna sloot hij m aan op een dvi dual link kabel, en toen deed hij het wel!

Voor hem dus geen duidelijkheid, mede omdat wellicht mijn kabel thuis niet helemaal goed zou kunnen zijn.
Hij vroeg me dat eerst te verifieren, en desnoods zou hij mn hele systeem wel willen hebben om kosteloos te kijken wat er mis is.
Thuis de kaart er weer in gestopt, maar geen dvi dual link kabel, dus met dual link adapter erop geprobeerd. dit ging goed tot het windows inlogscherm, maar toen zag ik enorme artifacts.
Safe mode deed het wel goed.
Mijn monitor heeft alleen een vga en dvi (single link) aansluiting, dus iets ander kon ik ook niet proberen.
Vanavond test ik nog een keer met een dvi-d dual link kabel ( van mn werk pc), maar ik kan me niet echt voorstellen dat dit het euvel is.
Het heeft namelijk wel gewerkt via de oude single link kabel die bij de monitor zat tot de laatste crash.
En in theorie kan een single-link DVI-poort,een maximale resolutie van 1.920 x 1.200 uitsturen.

Hopelijk heeft iemand hier nog een idee?

Zie hier config;
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Syncmaster 245B€ 0,-€ 0,-
1Lite-On LH-20A1S€ 0,-€ 0,-
1Nexus Prominent R€ 69,-€ 69,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,60€ 33,60
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 186,90€ 186,90
1Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top€ 406,98€ 406,98
1XFX Pro 550W€ 54,70€ 54,70
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 146,50€ 146,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,40€ 41,40
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,95€ 122,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,53

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Zoals ik het bekijk, zou ik zeggen aanspraak maken op je RMA, omdat je aangeeft dat je uren kan spelen met een andere kaart. Ik zou nog wil even het een en ander doortesten, denk aan je voeding (geeft geen problemen maar toch, baad het niet dan schaad het niet)

Johann Sebastian Bach

• priemt
  • Niet online
Thanks
RMA heb ik ook aangedacht, maar het lijkt me ook vervelend als ik een zelfde kaart terug krijg, en weer hetzelfde probleem heb. (= argument van de winkel)
De andere kaarten zijn oud, net als de monitor + kabels, zodoende is dat allemaal met elkaar compatibel, maar misschien niet met deze nieuwe kaart?

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:45

jbbrans

De asus 7950 heeft een probleem met het gewicht van de koeler.
Door het hoge gewicht trekt het koelblok iets van de GPU af en koelt dan niet meer goed. De eerste paar minuten gaat het goed, maar daarna wordt ook de pasta warm en kan het contact tussen GPU en koelblok verbroken worden.

Zie hier: http://www.behardware.com...ctcu-ii-fault-report.html
Van deze review kon ik zo snel een link vinden. In het 7xxx ervaringen topic zijn er meer mensen met problemen met zowel de 7950 als de 7970 van asus.

Als je een nieuwe asus 7950 kaart krijgt kan je proberen of hij blijft werken als je je kast plat legt, zodat de koeler niet naar beneden getrokken wordt.
Als die dan zo een dagje blijft werken, kan je je kast weer rechtop zetten en dan weer afwachten.

[ Voor 10% gewijzigd door jbbrans op 11-04-2012 11:52 ]

• priemt
  • Niet online
Net de dual link dvi aangesloten en geen verbetering.
Als ik deze kabel dan weer aansluit op een displayport adapter op mijn 7950 krijg ik wel beeld maar bij het windows inlogscherm meteen artifacts. ( zie niks meer)...

Verder ook nog andere voedingsplug van voeding geprobeerd, maar precies hetzelfde.

Nav bovenstaande post:
Het koelblok zit er idd wel heel fragiel en beweegbaar op...

EDIT:
Had ook de Asus support desk gemaild: die gaven aan dat het een defect op de kaart leek.

Winkel heeft inmiddels een ruiloptie aangegeven _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door priemt op 13-04-2012 14:51 ]