Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben aan het onderzoeken wat ASP kan betekenen voor een bedrijf in combinatie met LMS (of wellicht zonder LMS). Het bedrijf wenst dat bepaalde type apparaten (pc's, telefoons, printers etc) automatische configuratie instellingen (VLAN, QoS, PoE etc) krijgen.

Als ik het goed begrijp zorgt ASP er niet voor dat deze instellingen direct naar de end devices worden doorgevoerd. In plaats daarvan dienen deze instellingen aan een VLAN te worden gekoppeld en ASP zal dan de devices in de goede VLANS zetten.

Nu is mijn vraag of het ook mogelijk dat ASP zelf die instellingen doorvoert? Dus dat je die instellingen niet op elke switch van te voren moet koppelen aan een VLAN?

Mijn tweede vraag is, of het nodig is om nog iets te configureren op de switches alvorens er gebruik gemaakt wordt van LMS.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 11:46 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Auto Smartports zijn macro's die je aan switchporten kan toewijzen. Door middel van CDP kan de switch detecteren of er een andere switch aan hangt, het een IP telefoon is, accesspoint, IP cams, DMS (Digital Media Player / Signage), etc. Voor third party apparaten kan je Link Layer Discovery Protocol (LLDP) of MAC address groups gebruiken.

Weet de switch welk apparaat aan z'n poort hangt dan krijgt deze poort de juiste Smartport macro toegewezen. Dit zorgt voor de juiste instellingen als juiste VLAN, QoS, PoE, enz. Er zijn wat standaard Smartports macro's aanwezig, of je kan je eigen macro maken, of de standaard macro's aanpassen. Je kan deze configuratie aanpassingen naar een groot aantal switches pushen m.b.v. LMS.

Hou er rekening mee dat het een macro is en die instellingen eenmalig op een port toepast. NX-OS wat draait op de Nexus serie switches (2k, 5k, 7k en de virtuele 1000v) ondersteund iets dat Port Profiles heet. Pas je een Port Profile toe op een aan poorten en verander je de instellingen van dat Port Profile, dan veranderen de instellingen van alle poorten waar dat Port Profile aan toegewezen is. Bij Smartports is dit niet het geval.

Tien stappen verder dan Auto Smartports of Port Profiles is Identity Services Engine. (ISE)
Een aardige demo is hier te vinden.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wist ik al, maar zoals ik het begrijp moet jij de QoS en PoE instellingen eerst linken aan de VLANS op de lokale switches. Wat ik er van begrepen heb is dat ASP er alleen voor zorgt dat de juist apparaten in de juiste VLANS worden geplaatst.

Ik zal wel even je links doorlezen.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik er van begrepen heb is dat ASP er alleen voor zorgt dat de juist apparaten in de juiste VLANS worden geplaatst.
Dat klopt. Het is een manier om te detecteren welke apparaten er aan een switch hangen. Hoe de configuratie voor die apparaten er moet uit zien, moet je zelf natuurlijk configureren. Ziet de configuratie van de switches er telkens redelijk hetzelfde uit, dan kan je dit automatiseren door met LMS configuraties naar switches te pushen.
Mijn tweede vraag is, of het nodig is om nog iets te configureren op de switches alvorens er gebruik gemaakt wordt van LMS.
Het apparaat moet bereikbaar zijn via een IP adres en je moet er remote op in kunnen loggen. (Bijvoorbeeld via SSH of SNMP.) Apparaten detecteren kan je doen via een netwerkscan. Maar LMS heeft nog altijd credentials nodig om in te kunnen loggen. Zie: http://www.cisco.com/en/U...rted/managdevicegrps.html

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks :)