FTP verbinding via DynDNS werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-02 01:26
Mijn probleem,

Tot kort gebruikte ik een FTP verbinding om te verbinden met mijn NAS (Dlink DNS-320) via Dyndns.
Dit heeft altijd goed gewerkt tot het moment dat ik een tweede FTP server wou configureren, de FTP server op mijn router zelf (Linksys E4200). Deze wou ik gebruiken om eenvoudig bestanden te delen met kennissen, zonder dat ik iemand toegang moest geven tot mijn NAS, buiten mijn vrouw en mezelf.

Nadat ik alles geconfigureerd had op mijn router, had ik een tweede domein aangemaakt op m'n DynDNS account om er dan achter te komen dat geen van beide nog werkte.

Ik heb het even laten rusten maar ben sinds gisteren weer actief op zoek naar een mogelijke oplossing, maar tot nu toe zonder resultaat.

Eerst dacht ik, het probleem ligt bij DynDNS, de service is niet meer gratis.
Dus wat doe ik, ik neem een abonnement voor een jaar. Resultaat: niets veranderd.

Ik controleer alle instellingen op mijn router, controleer alle instellingen op m'n NAS, herstart beide toestellen, heb m'n router net zelfs volledig gerest en opnieuw ingesteld en nog werkt het niet.

Als de URL ingeef in mijn browser op mijn locale computer, lijkt het te werken. Dus het probleem ligt niet bij DynDNS denk ik dan.
Als ik probeer te verbinden via een externe verbinding (bv: de 3g verbinding op mijn smartphone) werkt het niet.

Als ik "nslookup" doe (in Ubuntu) krijg ik:

Jone@Antec:~$ sudo nslookup voorbeeld.org
Server: 195.130.131.132
Address: 195.130.131.132#53

Non-authoritative answer:
Name: voorbeeld.org
Address: 192.168.0.107

Screenshot 1

Screenshot 2

Zoals je kan zien, mijn router staat ingesteld om al het extern verkeer afkomstig van poort 55531 intern door te sturen naar poort 21 op het IP adres van mijn NAS.
Dus waarom werkt de verbinding niet als ik extern probeer te verbinden met mijn NAS via ftp://voorbeeld.org:55531 ?

edit: typo

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
FTP pakt (uit mijn hoofd) altijd meerdere poorten, 1 op poort 21 voor de de commando-verbinding en 1 op een hele hoge poort voor de data-overdracht. Kan het niet zo zijn dat er nog andere port-settings aanstonden voor de hoge poorten of dat de linksys alsnog de hoge poorten zelf afvangt zonder die door te sturen?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 02:17
Je domein resolved naar een 192.168. range, uiteraard kun je daar extern niet bij. Dat is je probleem.

Al ziet je routerconfig er ook fishy uit, hoezo heb je een static 192.168. IP assigned onder 'internet address'?

• J.One
Gomez,

inderdaad, ik had voordien meerdere forwarding regels. Ik heb die verwijderd na het lezen van verschillende troubleshooting guides op o.a no-ip.com
Ik heb ze intussen terug toegevoegd.

Thralas,

192.168 onder 'internet adress' is gewoon default. Heb ik niet gedaan.
Ik heb enkel het subnet veranderd van 1.1 naar 10.1 vanwege mijn telenet modem/router.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat Thralas zegt is volgens mij niet zo relevant, maar wel deel van de troubleshooting :)

Zolang jouw ubuntu als dns-server je linksys gebruikt staat de 192.168 goed en resolved dat intern perfect.

Echter probeer nu eens in je ubuntu opendns of google-dns in te vullen en probeer het dan nog eens... Dan werkt het waarschijnlijk niet, maar dan kan je wel nslookup etc draaien met de goede "buiten" resultaten.

Laat in de ene terminal een tail op de logfile van je linksys lopen en kijk dan in een andere terminal wat je linksys doet bij connectie pogingen etc.

• J.One
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
Mijn router is verbonden met een telenet Modem/router (all in in one). En telkens als mijn router het IP synchroniseert met mijn DynDNS account, komt dit tevoorschijn:

HOSTNAME SERVICE DETAILS LAST UPDATED
veerbeeld.org Host 192.168.0.107 Apr. 10, 2012 6:59 PM

Nu is de vraag, hoe kan ik dit oplossen...

edit:

Ik heb intussen wat instellingen veranderd op de Telenet router zowel alsop mijn eigen router, maar het werkt nog steeds niet :)

Telenet Router

Cisco Router

[ Voor 27% gewijzigd door J.One op 11-04-2012 01:40 ]

Pagina: 1