Uitdaging: Proliant DL320 G5p stil maken

Pagina: 1
Acties:

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 20:44
Hoi allemaal,

Ik heb vanuit mijn werk voor weinig een Proliant DL320 G5p server mee naar huis gekregen. De server klinkt natuurlijk als een doorgesnoven stofzuiger en daarom wil ik hem stil maken. Yup, ik weet het blade servers horen niet stil te zijn, maar goed gekoeld en betrouwbaar, maar ik houd van een uitdaging. Ik heb het MB (+/- E-ATX) al in een andere kast gehangen, maar ik zit met een fan probleem. Je moet de 4 fans met een niet standaard 5 pins(!) aansluiting aangesloten hebben anders sluit de server zich vanzelf af wegens een fan error, omdat er onvoldoende koeling wordt verwacht. Nu ben ik van plan om de koeling te regelen via 3 of 4 140 mm fans in de nieuwe kast. Deze 140mm fans ga ik via een fancontroller aansturen die direct aan de ATX voeding hangt. Ik wil dus eigenlijk de fan error kunnen omzeilen. In de BIOS zit geen functie om de fan error te negeren, dus daar hoef ik het niet te zoeken :( . Mogelijk kan ik de BIOS voor de gek houden door pinnetjes te sluiten of een weerstandje te gebruiken... maar ik ben geen expert op dat gebied. Heeft iemand misschien slimme ideeën?

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 21:25

JaltaH

meh

Volgens deze site is dit de pinout van de 5-pins connector:

1 - GND
2 - Status - Fan Present / Fan Failure
3 - 12 V
4 - Sense - Standard Tachometry Signal
5 - ?PWM - possibly PWM-Control Signal, optional

Met het doorverbinden van pin 1 en 2 zou de server moeten denken dat er een fan aanwezig is. :)
De 5de pin is waarschijnlijk niet nodig, maar eventueel zou je het pwm-signaal van de nieuwe fans hierop aan kunnen sluiten.

Misschien moet je wel even kijken of het bovenstaande ook klopt met jouw fans, het doorverbinden van de pinnen terwijl de tweede bij jou 12V is, is niet zo handig. :P

[ Voor 14% gewijzigd door JaltaH op 11-04-2012 10:56 ]

Careful. We don't want to learn from this.

• sventagon
Ik heb vandaag toch maar eens een voltmeter gekocht i.v.m. zeker weten. Niet geheel tevergeefs, want de aarde zit naast de 12 volt! Dus ik ga maar eens experimenteren om te kijken welke pinnetjes wel werken.

• sventagon
Ok, de boel doorgemeten, alle niet 3,3 volt pinnen een keer doorverbonden met de 12v, maar het MB is niet voor de gek te houden. Het wordt echter ingewikkelder, de connector is 5 pins met 8 draden... weet iemand hoe ik dit moet oplossen?

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Can we have a picture?

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-01 18:57

Nessuno

io sono nessuno

Zowieso zal je ook de voeding moeten aanpassen of vervangen.
Heb er een aantal gehad en de voeding maakt practisch net zo veel geluid.
En de cooling in die apparaten is echt overkill,al gekeken met zo'n softpaq / smart start cd of je de fans niet kan bij sturen?
Kreeg het systeem zelf al een stuk stiller bij normaal gebruik.Nog steeds ver boven mijn wensen maar al wel 10x beter.
Ik heb nu een g5 Ml110 met een enkele 775 xeon en die maakt alleen lawaai bij een reboot, of als je het systeem net aanzet (wel handig voor het ontstoffen zo nu en dan)
en das een hele verademing.

Na rose e cient spin

Pagina: 1