Netwerk monitoring

Pagina: 1
Acties:

• palmie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik beschik over een internetverbinding die overheen verschillende studio's en appartementen gedeeld wordt. Iedereen krijgt via DHCP een IP aangewezen. Ik merk echter dat de meeste gebruikers echter een eigen router geplaatst hebben, al dan niet wireless. Ik dring er sterk op aan dat ze de beveiliging van het wireless aanzetten, liefst WPA2. Ik zou nu graag het gebruik van alle studio's over deze lijn willen monitoren, om excessief gebruik van bandbreedte en mogelijk misbruik op te sporen. Hoe kan ik dit best aanpakken?

Een korte search op google leert me dat er wel degelijk monitoring software bestaat (vb. http://network.mingsoft.com/products.html). Ik ben echter op zoek naar een gratis oplossing. Ik ben ook op zoek naar een monitoring tool die performantie biedt. Ik zou niet graag een dedicated computer enkel en alleen voor monitoring gebruiken. Wireshark is bijvoorbeeld een goede monitoring tool, maar voor de volumes gegevens die over deze lijn verstuurd worden is dit veel te zwaar.

Alle suggesties zijn welkom! :-)

Verwijderd

Cacti of MRTG (bijvoorbeeld op je router) en een switch die SNMP ondersteunt. Simpel genoeg.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:02
Als alles nu bedraad is aangesloten naar de studios toe kan je met een l2 switch met portmonitor fuctie dat soort dingen monitoren. De meeste switches houden zelf al de trafic bij maar wil je per tijdsslot gaan monitoren zal je met bijv. snmp aan de slag moeten.
De andere optie is per mac adres gaan monitoren maar dan moet je wel weten wie welk mac heeft.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Een standaard L2 switchje is al voldoende om te kunnen monitoren met SNMP, en dan bv Cacti.

Bijkomend voordeel is dat je ook bv dhcp snooping kan activeren en zo roque dhcp servers kan weren van je netwerk,en je kan individuele poorten ratelimiten.

Wil je uitgebreider monitoren dan kun je eens kijken naar sysflow. Icm bv NfSen kun je dan het complete verkeer analyzeren