Sigma SD1 Merrill

De Sigma SD1 is al een tijdje uit, maar sinds kort heeft Sigma hem omgedoopt tot de SD1 "Merrill" en de prijs gigantisch naar beneden gegooid: van een kleine 7000 dollar naar een uiteindelijke adviesprijs van 2000 euro! Dit is nog steeds een hoge prijs voor een APS-C dSLR, maar het grote verschil zit hem in het type sensor. De SD1 gebruikt namelijk een Foveon sensor, waarbij gebruik wordt gemaakt van het gegeven dat verschillende kleuren licht tot verschillende dieptes doordringen in silicium. Hierbij zitten er als het ware 3 sensoren op elkaar, één voor het blauwe, één voor het groene en één voor het rode licht. Elk van deze sensoren heeft 15,3 MP. Hierdoor wordt er vaak geadverteerd met 46 MP, maar je uiteindelijk beeld bestaat uit 15,3 MP.
Het grote voordeel van deze techniek is dat er geen moiré op kan treden, waardoor het gebruik van een anti aliasing filter (AA-filter) niet nodig is. Hierdoor kan de sensor veel meer detail opvangen dan traditionele sensoren met een Bayer-patroon en een AA-filter. Nadelen zijn er ook: de prestaties bij hogere ISO-waarden blijven mijlenver achter met de concurrentie.

Plaatjes en specs

Specificaties:
  • 3x15,3 MP APS-C Foveon Sensor
  • ISO100-6400
  • 11-punts AF sensor (allen kruisgevoelig)
  • Burst tot 5 fps
  • 3" LCD met 460.000 subpixels
  • Sigma SA mount
  • Compact Flash type I
  • Geen Live View
  • Geen filmfunctie
Nuttige linkjes

Productinformatie van Sigma
pricewatch: Sigma SD1 Merrill
Review van dpreview
Review van Luminous Landscape

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Niet de camera waarvoor iedereen meteen naar de winkel rent, en ook een model met een paar behoorlijke minpunten. Maar het is wel een bijzondere camera met een bijzondere capaciteit: enorm veel detail vastleggen, vandaar toch een eigen topic :)

Dpreview heeft een full review van de SD1 gemaakt. Het detail bij lage ISO's is heel erg hoog als ik het zo bekijk.

Bij de hogere ISO's holt de beeldkwaliteit achteruit trouwens.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:12
Het was te verwachten dat detail de sterke troef is van de SD1 en niet de ruis bij hogere iso's. Mooi voor de landschaps- en studiofotografen, die geduld hebben met het opslaan van de bestanden. Maar niet voor allround gebruik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59
Sigma mount objectieven kun je wel regelmatig voor een nette prijs in opruimingen vinden.
Heb wel bewondering voor Sigma dat ze het zo lang blijven proberen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Universal Creations schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 21:17:
Het was te verwachten dat detail de sterke troef is van de SD1 en niet de ruis bij hogere iso's. Mooi voor de landschaps- en studiofotografen, die geduld hebben met het opslaan van de bestanden. Maar niet voor allround gebruik.
Ik dacht dat een hoog dynamisch bereik ook een voordeel was van een Foveon sensor, maar dat blijkt erg middelmatig te zijn bij de SD1.

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
doet me een beetje denken aan de strijd om de video-standaard, betamax, vhs enz. Waarbij de technisch minste variant commercieel slaagde. Als je de Foveon techniek bekijkt lijkt me dat ruim superieur aan CMOS, in ieder geval wat betreft fotografie. Maar ja, hoeveel kapitaal heb je om door te ontwikkelen, zowel hardware als ook de software, en vervolgens hoeveel potentieel omzet om ook voordeel te hebben van schaalvoordelen en daarmee een lage kostprijs per sensor.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 15:59
Amrit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:29:
doet me een beetje denken aan de strijd om de video-standaard, betamax, vhs enz. Waarbij de technisch minste variant commercieel slaagde. Als je de Foveon techniek bekijkt lijkt me dat ruim superieur aan CMOS, in ieder geval wat betreft fotografie. Maar ja, hoeveel kapitaal heb je om door te ontwikkelen, zowel hardware als ook de software, en vervolgens hoeveel potentieel omzet om ook voordeel te hebben van schaalvoordelen en daarmee een lage kostprijs per sensor.
Superieur is in dit geval natuurlijk wel relatief, want bij hoge ISO's zijn alle andere APS-C sensoren vele malen beter.
Het is duidelijk een compromis tussen veel detail bij lage of hoge ISO's ten koste van de andere optie. Daarnaast denk ik dat Foveon sensoren ook een stuk duurder zijn om te produceren, kijkende naar de prijs.

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 21:28

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

PowerUp schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:13:
[...]

Ik dacht dat een hoog dynamisch bereik ook een voordeel was van een Foveon sensor, maar dat blijkt erg middelmatig te zijn bij de SD1.
Ik heb het idee dat Fuji dat zelfs beter deed met hun dslr-serie, zeker de S5 Pro (ook al was die niet van de vlotte). Heb ook de shots gezien, zowel raw als jpegs. Onder de indruk van detail, maar niet het 'fletse': het lijkt alsof alle kleuren (ook in de jpegs al) expres flink gedimd zijn. Dat zal mogelijk gewoon door de sensor komen en is in post natuurlijk wel wat bij te werken, maar toch :).

Vind het overigens wel bijzonder dat een cam met zo'n lage 'value' rating toch 71% krijgt van DPReview, maar dat heb ik meer met een paar van de recente reviews :X

LinkedIn
Twitter

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 19:49
Remy schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:47:
[...]
Ik heb het idee dat Fuji dat zelfs beter deed met hun dslr-serie, zeker de S5 Pro (ook al was die niet van de vlotte). Heb ook de shots gezien, zowel raw als jpegs. Onder de indruk van detail, maar niet het 'fletse': het lijkt alsof alle kleuren (ook in de jpegs al) expres flink gedimd zijn. Dat zal mogelijk gewoon door de sensor komen en is in post natuurlijk wel wat bij te werken, maar toch :).

Vind het overigens wel bijzonder dat een cam met zo'n lage 'value' rating toch 71% krijgt van DPReview, maar dat heb ik meer met een paar van de recente reviews :X
Volgens mij had de S5pro (en S3pro) juist het meest grote dynamische bereik van alle dslr's. Beter dan alles van nikon en canon tot de D800 verscheen.
Dus "zelfs Fuji" klopt niet helemaal.

Leica MM + Sony A9

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59
Dat was ook mijn indruk. Nadeel was weer dat ze, voor de S5, een D200 body namen en daar een andere batterij voor bedachten. En support voor het RAW formaat was, zeker in het begin, nogal rammelig.

Heb er destijds nog over gedacht toen ik de D300 kocht, je zag toen showroom modellen gaan voor rond de 600, 700 euro. Ding was me echter te traag.

Iemand we; 's met een SD1 geschoten?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 11:08
Deze sensor zou ik graag in de handen van een meer ervaren camera bouwer willen zien. Want het concept zelf is erg mooi, maar ik denk niet dat ze het uiterste uit de sensor halen en de camera is qua gebruik zelf niet de snelste of meest handige.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 19:49
Weet niet of het het goede topic is, maar ik kwam tests tegen van de Sigma DP1 Merrill en de DP2 Merrill (zelfde camera, maar met verschillende lens, 19mm f/2.8 bij de DP1 wat op kleinbeeld overeenkomt met 28mm, en 30mm f/2.8 bij de DP2 wat overeenkomt met 45mm)

Niet te geloven die sensor kan.

Hier de reviews:
http://www.luminous-lands...s/sigma_dp2m_review.shtml

http://www.luminous-lands...s/sigma_dp1_merrill.shtml

Let op, heel groot voorbeeld:
http://www.pbase.com/ianvermeer/image/146003874/original

Helaas boven de 400 ISO begint de kwaliteit af te nemen, maar op de lage iso's maakt die qua scherpte gehakt van de X100, NEX 7, RS100 en zelfs net aan de M9 met 50 summilux (en dus ook vrijwel alle DSLR's op de D800e na).

Prijs is met 999 euro bij konijnenberg maar een fractie van de sony RX1.

Iemand ervaring met deze camera of de Merrill sensor?

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee