Standby killer schema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20
Al enige tijd kijk ik naar mijn apparatuur die in standby staat.

Het computer deel heb ik opgelost door mezelf aan te leren de computer uit te zetten en de stekker eruit te halen. Alleen het deel wat aan moet blijven blijft dan aan.

Mijn vraag gaat over de welbekende tv standby en de standby van de rest van de apparatuur die men met de jaren verzameld.

Zelf heb ik bij mijn tv in de buurt 2 stopcontacten in de muur.
Aangesloten op deze 2 stopcontacten zijn: tv (plasma), Xbox v1, Popcorn Hour C200, Radio/ versterker (samen).

De versterker en de tv zijn van hetzelfde merk en ik kan met 1 afstandbediening de tv als de versterker keurig bedienen. Er zit een switch knop op de afstandbediening zelf.

Doordat het dus meer dan 2 apparaten zijn heb ik momenteel een stekkerdoos ertussen. Dit laatste is ook lekker praktisch i.v.m. het opbergen van de kabels.

Als ik tv wil kijken dan moet de tv natuurlijk aangaan en dan wil ik ook dat de versterker aangaat (desnoods met een 2e knop). Ditzelfde geld voor uit (dat is nu al het geval).

Echter ik luister ook geregeld radio en dan hoeft de tv niet aan. Dit gaat enkel via de versterker/ radio. Dit moet dus ook kunnen zonder dat de tv aangaat.

De Xbox v1 is voor mij heel simpel op te lossen door gewoon een schakelaar ertussen te bouwen. Dit mede omdat ik die erg weinig gebruik en een kleine schakelaar ook makkelijk ertussen te zetten is (ook lekker goedkoop).

De Popcorn Hour C200 is een ander probleem. Die gebruik ik geregeld en die afstandbediening is via rf signaal i.p.v. infrarood. Al zit er wel aan de voorkant van de afstandbediening een infrarood gedeelte op volgens mij. Eigenlijk wil ik die niet helemaal uit hebben maar ik heb het idee dat hij nauwelijks minder stroom verbruikt in standby modus of uit als in aan modus. In standby of uit modus verwacht ik enkele watts maximaal en dat doet dit apparaat niet heb ik het idee (Ik heb er trouwens geen harde schijf in maar een Sata convertor naar SD kaart. Werkt fantastisch en is ook erg snel. Laden van bestanden gebeurt via het netwerk lokaal staat er dus niks).

Nu heb ik zelf weinig verstand van de standby killers. Ik ben bij de Gamma en Praxis op bezoek geweest en deze zeiden mij dat een standby killer de stroom opname bekijkt. Is deze lager dan bijvoorbeeld 10 watt dan gaat hij automatisch na een vaste tijd uit.

Het aanzetten van een standby killer gebeurt via de afstandbediening of sommigen met een handknop. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de afstandbediening versie (die handknop maak ik zelf bij de Xbox v1 al). Ik vroeg ook wat gebeurt er als je bijvoorbeeld 3 apparaten met hun IR ontvangers bij elkaar hebt zitten hoe elk apparaat dan weet van dat singaal moet ik accepteren en die andere moet ik weigeren (zou kunnen met 1x op laten nemen). Maar ik kreeg te horen dat ze allemaal op alle infrarood werken. Dit laatste zou betekenen dat als ik mijn radio aan wil zetten de rest ook aan zou gaan.

Wie weet hier een goede oplossing voor?

Je hebt van die hand- schakelafstandbedieningen. Deze werken echter allemaal ook op dezelfde frequenties (soms iets verschil) en ik heb 1 setje hiervan. Nu ik in een flat zit weet ik dat 2 buren van mij ook dit soort apparatuur gebruiken (mijn lampje ging aan en uit). Een ander kanaal gebruiken maakte niet uit omdat de buren diverse apparatuur hebben die ze allemaal apart willen schakelen. Dat is dan ook de reden dat ik eigenlijk naar ir signaal wil.

(Ik vond wel een standby killer topic maar was erg oud en mijn vraag is dus hoe moet ik 3 apparaten bedienen op mijn bovenstaande manie een soort schema wil ik dus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Kijk eens naar een Klik-aan-klik-uit setje (zijn goedkoop bij Action te vekrijgen, 3 stekkerdozen en een afstandsbediening voor 10 euro ofzo meen ik).

Of een master-slave stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Je zou ook een Master/Slave contactdoos kunnen gebruiken.

Dan de TV* op de master aansluiting, zodra deze op standby gaat, schakelt de rest v/d apparatuur volledig uit.

Een Brennenstuhl Secure-Tec Automatic extension socket 15.000 A bijvoorbeeld;
Afbeeldingslocatie: http://www.brennenstuhl.nl/ibase/module/medienarchiv/dateien/artikelbilder_ex_en/1159440936.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.brennenstuhl.nl/ibase/module/produkte/thumbnails/dateien_artikelbilder_ex_en_Automatic-Master-5Slaves+2Permanent-Grafik_detail.jpg

*Of de versterker, mocht de TV meer dan de versterker verbruiken in stand-by.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 10-04-2012 19:26 . Reden: Ik heb 'm zelf ook :o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
@ Thinkpad

Die klik aan klik uit setjes heb ik hierboven al beschreven. Mijn buren hebben die al en je stoort mekaar daarmee. Aangezien ze meerdere apparaten hebben op diverse frequenties is dat geen oplossing.

@ Thinkpad en Fridgeman

Master slave doos heb ik ook gezien. Maar in mijn geval is dat niet handig.

Ik wil ook radio kunnen luisteren zonder dat de tv aan moet.

Maar ik bedenk me nu dat als ik 2 Master slave stekkerblokken doe dit misschien wel meer mogelijk is.
1 - Voor de TV verder niks op de slave (niet nodig)
2 - Versterker/ Radio - Popcorn Hour

3- Idealer zou zijn als de Popcorn Hour dus ook een Master stekkerblok heeft.

Maar als ik master stekkerblokken gebruik hoe gaan de apparaten dan aan als de stroom eraf is? Als dit via infrarood signaal is ben ik terug bij af. Ik moet eigenlijk iets hebben die programmeerbaar is op het ir aan/ uit signaal van dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cave_Boy schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:55:
Maar als ik master stekkerblokken gebruik hoe gaan de apparaten dan aan als de stroom eraf is? Als dit via infrarood signaal is ben ik terug bij af.
??? master/slave stekkerdoos infrarood ???

Als je spul via IR schakelt, heb je weer te maken met het standby verbruik v/d IR stekkerdoos.

Wat is er mis met een stekkerdoos die je uit zet als je geen gebruik maakt v/d apparaten, zou wel jammer zijn als je de kosten v/h spul waarmee je een besparing wilt bereiken, pas over 5+ jaar eruit hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 10-04-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 21:07:
[...]

??? master/slave stekkerdoos infrarood ???

En als je spul via IR schakelt, heb je weer te maken met het standby verbruik v/d IR stekkerdoos.

Zou eerst maar eens in kaart brengen wat ieder apparaat verbruikt in standby en van daar uit op zoek naar een oplossing.

Wat is er mis met een stekkerdoos die je uit zet als je geen gebruik maakt v/d apparaten, zou wel jammer zijn als je de kosten v/h spul waarmee je een besparing wilt bereiken, pas over 5+ jaar eruit hebt.
De plek van uitzetten vind ik niet handig. Voor de Xbox is dit nog te doen maar de rest van de apparatuur wordt veel vaker gebruikt en een echte schakelaar (wat natuurlijk beste is) vind ik geen leuke en handige oplossing.
Als ik jou oplossing doe (als ik hem goed begrijp) gebeurt het volgende: Als ik een film wil starten en ik wil dus van tv naar de Popcorn Hour dan moet ik eerst naar de tv daar de schakelaar omzetten en dan weer terug naar de bank.

Dat ir stroom verbruikt dat weet ik. Dat het over 5 jaar pas terugverdient is... Nee dat is niet het geval. Daar is het verbruik toch te hoog voor. De versterker is wel zuinig met 3 watt maar de Popcorn zit (net gemeten) op 23 watt en dat is vind ik toch wat aan de hoge kant. De tv verbruikt 2,3 watt in standby.

Wat ik heb gehord is dat de standby killers met ir rond de 0,2 watt max. gebruiken. Ik zoek dus eigenlijk zo'n zetje maar dan dat je hem kan programmeren.

En master slave dozen. Ja ik snap niet hoe die dingen werken. Weet dat als je het apparaat op de Master uitschakelt de rest ook geen stroom meer krijgt maar in mijn geval zit er maar 1 apparaat op (master) en wil ik hem weer met de afstandbediening aandoen. Hoe weet die stekkerdoos dat er weer stroom doorheen mag gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-05 11:51
De master krijgt altijd stroom, dus hier sluit je het apparaat op aan wat altijd aan moet als je de andere apparaten wilt gebruiken. Naar mijn idee sluit je hier je versterker op aan en als deze inschakelt krijgen de slaves ook weer stroom en kun je die ook inschakelen.

En dat allemaal vanaf de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cave_Boy schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 21:18:
[...]
En master slave dozen. Ja ik snap niet hoe die dingen werken. Weet dat als je het apparaat op de Master uitschakelt de rest ook geen stroom meer krijgt maar in mijn geval zit er maar 1 apparaat op (master) en wil ik hem weer met de afstandbediening aandoen. Hoe weet die stekkerdoos dat er weer stroom doorheen mag gaan?
De master krijgt altijd stroom, slaves worden geschakeld op verschillen in verbruik op de master poort.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 10-04-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ah dan was mijn gedachte dus wel goed. Er wordt op de master poort altijd de standby stroom doorgelaten en zodra dit meer wordt schakelt deze de rest ook in.

Nu kan ik wel voor de master/ slave oplossing gaan maar dan gaan er 2 apparaten in standby (tv en Popcorn) zodra ik mijn versterker/ radio aanzet omdat deze op de master aangesloten is.

De energy keeper is interessant maar zit ik weer met knoppen. Dan kan ik net zo goed een stekkerdoos met knoppen nemen.

Ik dacht de oplossing te hebben gevonden in een stekkerdoos die je kan programmeren via USB of een UTP kabel. Echter je moet via een webinterface nogsteeds de knop indrukken.

http://www.energenie.com/...942-974e-b36effe2ba4b.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Cave_Boy op 10-04-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cave_Boy schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 21:39:
Ik dacht de oplossing te hebben gevonden in een stekkerdoos die je kan programmeren via USB of een UTP kabel. Echter je moet via een webinterface nogsteeds de knop indrukken.

http://www.energenie.com/...942-974e-b36effe2ba4b.pdf
En daarnaast staat die stekkerdoos in contact met de buitenwereld, hetzelfde als bij de Nuon e-manager smart plug stekkerdoos; http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 21:42
Misschien is dit ook nog een interessante optie als je van een beetje knutselen houdt...

http://www.velleman.eu/pr...ntry=be&lang=nl&id=351282

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.eu/images/products/0/k8056.jpg

Ik weet niet wat het verbruik van dit setje is, maar met een voeding van 12V/500mA zal dat ruim onder de 6W zitten.
Hij is als het goed is ook met een afstandbediening aanstuurbaar.

samen met afstandsbediening K8058 en ontvanger RX433 een geinige set, maar zal allemaal bij elkaar behoorlijk prijzig worden gok ik.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
@ Diedo70

Het is wel iets prijzig maar zou wel een oplossing kunnen zijn. Het is wel veel maakwerk. Ik hoop dat er een meer kant en klare oplossing is.

@ Fridgeman

Dit apparaat kan ook alleen lokaal in je netwerk werken. Zolang ik de poorten niet in de firewall open is het ook niet benaderbaar. Of ik moet hem door laten connecten met een website naar de fabrikant. Ofwel er zijn diverse keuzes. Bij de Nuon versie is deze keuze al voor je gemaakt.
Pagina: 1