Hulp nodig bij opzetten thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-02 16:32
Hallo,

Ik ben opzoek voor een goede setup voor mijn thuisnetwerk.
Nu heb ik al 6 jaar een netgear router (gekregen bij ziggo abbonnement) als ik nu op de netgear site kijk is dit een van de laagste (Simple Sharing Router), ik heb dus ook bijna geen bereik in huis, en helemaal niet op de 2e verdieping.
Ik ben opzoek naar een goede router die draadloos internet over meerdere verdiepingen kan verzorgen. Eventueel nog een repeater of nog een accesspoint het liefste met dualband technologie.
Ik zat er over na te denken om een Netgear WNDR4500 aan te schaffen of een Apple Airport Extreme. Alleen weet ik niet of deze wel goed genoeg zijn. En eventueel voor een accesspoint op zolder kan ik een Airport Express (Kleine accespoint waarin een ethernetkabel in kan worden geplaatst voor draadloos internet) aanschaffen of beter iets anders?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 10:59
Normaal moet je op de 2e verdieping wel nog ontvangst hebben van je draadloze router. Echter als dit niet het geval is moet je eens goed na denken wat voor bouwmateriaal gebruikt is. Het is mogelijk dat er veel storing in de betonne vloer ligt.

Loop anders met je laptop van de router naar boven toe. Kijk steeds naar je verbinding sterkte en loop de trap op. Wanneer je boven aan bent en de beriekbaarheid daalt hard dan weet je dat er ergens een grote storing zit.

Dit is alleen te verhelpen met een accespoint op elke verdieping te plaatsen.

• Droid
Killertjuh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:06:
Normaal moet je op de 2e verdieping wel nog ontvangst hebben van je draadloze router. Echter als dit niet het geval is moet je eens goed na denken wat voor bouwmateriaal gebruikt is. Het is mogelijk dat er veel storing in de betonne vloer ligt.

Loop anders met je laptop van de router naar boven toe. Kijk steeds naar je verbinding sterkte en loop de trap op. Wanneer je boven aan bent en de beriekbaarheid daalt hard dan weet je dat er ergens een grote storing zit.

Dit is alleen te verhelpen met een accespoint op elke verdieping te plaatsen.
Oke, maar kan het ook komen door mijn waardeloze router? Want dit is gewoon een nieuwbouwhuis (10jr oud)

• Killertjuh
Het kan natuurlijk altijd. Wij hebben thuis nog steeds de eerste router van Ziggo. Echter hebben wij nog bereik op de zolder.

Het is misschien duidelijker voor iedereen om ook erbij te vermelden wat voor router je nu hebt type enzo.

Ik probeer eigeniljk te zeggen dat je iets concludeert zonder metingen. Ken je toevallig iemand met een router die hij toevallig nog thuis heeft liggen (oude linksys of wat dan ook) en probeer dan uit. Om nu gelijk 150 euro te gaan betalen omdat je denkt dat de router niet goed is.

Als je nu zegt dat de doorvoersnelheid slecht is en je graag sneller bestanden wilt verwerken dan zou ik je inderdaad aanraden om naar een wifi met N functie te gaan kijken.

• Droid
Killertjuh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:25:
Het kan natuurlijk altijd. Wij hebben thuis nog steeds de eerste router van Ziggo. Echter hebben wij nog bereik op de zolder.

Het is misschien duidelijker voor iedereen om ook erbij te vermelden wat voor router je nu hebt type enzo.

Ik probeer eigeniljk te zeggen dat je iets concludeert zonder metingen. Ken je toevallig iemand met een router die hij toevallig nog thuis heeft liggen (oude linksys of wat dan ook) en probeer dan uit. Om nu gelijk 150 euro te gaan betalen omdat je denkt dat de router niet goed is.

Als je nu zegt dat de doorvoersnelheid slecht is en je graag sneller bestanden wilt verwerken dan zou ik je inderdaad aanraden om naar een wifi met N functie te gaan kijken.
Maar als ik voor een router met N functie zou gaan, wat voor eentje kan ik het best nemen dan?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 13:56
Het beste is natuurlijk je accesspoint (dat in dit geval in de router zit) zo centraal mogelijk neer te zetten.

Maak je alleen gebruik van draadloos of heb je ook dingen bekabeld aangesloten? Beste zet je de router op de 1e verdieping, afhankelijk van hoeveel kabels je hebt is dit makkelijk te doen of moeilijker. Andere optie is een 2e accesspoint met dezelfde SSID en beveiliging bekabeld op de 2e verdieping neer te zetten.

Eerst zou ik echter eens gaan rondlopen met een laptop en iets als inSSIDer om te kijken of het bereik überhaupt je probleem is; mogelijk is het ook op te lossen door een ander kanaal te nemen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Droid
Paul schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:40:
Het beste is natuurlijk je accesspoint (dat in dit geval in de router zit) zo centraal mogelijk neer te zetten.

Maak je alleen gebruik van draadloos of heb je ook dingen bekabeld aangesloten? Beste zet je de router op de 1e verdieping, afhankelijk van hoeveel kabels je hebt is dit makkelijk te doen of moeilijker. Andere optie is een 2e accesspoint met dezelfde SSID en beveiliging bekabeld op de 2e verdieping neer te zetten.

Eerst zou ik echter eens gaan rondlopen met een laptop en iets als inSSIDer om te kijken of het bereik überhaupt je probleem is; mogelijk is het ook op te lossen door een ander kanaal te nemen.
Ik heb 2 PC's en een Xbox 360 boven bekabeld aangesloten, en mijn router staat nu in de meterkast en als ik de modem nu aansluit op het netwerk van die ethernetpoorten in de muur kan ik daarop dan gewoon mijn router boven aansluiten? Ik heb namelijk niet veel verstand van de bekabeling in huis met internet etc.

Verwijderd

dat je met een N-netwerk een beter bereik zou hebben is één van de grootste fabels. Ik durf zelfs te beweren dat 11n meer last heeft van stoorsignalen (andere apparaten en metalen objecten). Daarnaast, een nieuwbouwhuis heeft vaak juist meer last van storing dan een oud huis. Ik zou inderdaad eens proberen te testen met een geleende router en als dat niks uitmaakt, gewoon ethernet naar boven trekken en eventueel een extra draadloos prul neerzetten.

• Paul
itsFuzeh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:44:
Ik heb 2 PC's en een Xbox 360 boven bekabeld aangesloten, en mijn router staat nu in de meterkast en als ik de modem nu aansluit op het netwerk van die ethernetpoorten in de muur kan ik daarop dan gewoon mijn router boven aansluiten? Ik heb namelijk niet veel verstand van de bekabeling in huis met internet etc.
Nu gaan er wat dingen door elkaar... Je router (Netgear, gekregen van Ziggo) staat in de meterkast. Dan heb je dus beneden waarschijnlijk voldoende bereik op je telefoon of een laptop?

Er lopen kabels naar boven, dat is gunstig voor de uitbreidingsmogelijkheden, scheelt weer kabels trekken :)

Over welk 'modem' heb je het ineens? Dat van Ziggo? Die zal in de meterkast moeten blijven, die zet namelijk je kabelsignaal (coax) om in iets waar die Netgear iets mee kan (UTP). Om boven meer bereik te krijgen (als dat daadwerkelijk het probleem is, meten is weten!) moet je daar dus ook een accesspoint neerzetten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Droid
En een accespoint kan ik dus gewoon aansluiten op een van de kabels die boven lopen? Bijvoorbeeld de kabel die m'n pc in gaat?

• Paul
Inderdaad :) Sommige accesspoints hebben ook meerdere aansluitingen zodat je van daar weer bekabeld naar je PC kunt, maar over het algemeen is dat voorbehouden aan all-in-one routertjes.

Wel kun je daar een losse switch voor kopen, als je de PC toch bedraad aan wilt sluiten. Dat is ook precies wat die all-in-one routertjes zijn: een router, een accesspoint en een switch in één.

Die kun je dus ook kopen, dan moet je alleen het ding zo instellen dat de rest van je netwerk er geen last van heeft dat er 2 routers zijn (belangrijkste: WAN-poort niet gebruiken en DHCP-server uitschakelen op de nieuwe all-in-one router).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Droid
Paul schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:57:
Inderdaad :) Sommige accesspoints hebben ook meerdere aansluitingen zodat je van daar weer bekabeld naar je PC kunt, maar over het algemeen is dat voorbehouden aan all-in-one routertjes.

Wel kun je daar een losse switch voor kopen, als je de PC toch bedraad aan wilt sluiten. Dat is ook precies wat die all-in-one routertjes zijn: een router, een accesspoint en een switch in één.

Die kun je dus ook kopen, dan moet je alleen het ding zo instellen dat de rest van je netwerk er geen last van heeft dat er 2 routers zijn (belangrijkste: WAN-poort niet gebruiken en DHCP-server uitschakelen op de nieuwe all-in-one router).
Dus als ik dan een andere router op zolder wil zetten moet dus de DHCP uit en de WAN-poort niet gebruiken, dus de kabel gaat dus in 1 van de andere 4 poorten? En de overige 3 poorten kunnen dan nog gebruikt worden voor bekabelde dingen zoals naar de Xbox?

• Paul
Precies

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Droid
Oke! Echt bedankt voor je hulp :)
Zonder je hulp was ik vanavond nog niet vroeg gaan slapen haha, kan er lang over na blijven denken :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

En als je voor een tweede router (in AccessPoint modus) kiest, zorg ervoor dat je SSID en beveiliging gelijk zijn en de kanalen ver uit elkaar liggen...dan kan al je apparatuur automatisch switchen naar het sterkste punt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Droid
lier schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:11:
En als je voor een tweede router (in AccessPoint modus) kiest, zorg ervoor dat je SSID en beveiliging gelijk zijn en de kanalen ver uit elkaar liggen...dan kan al je apparatuur automatisch switchen naar het sterkste punt.
Al zijn beide wachtwoorden anders van de netwerken switcht die toch sowieso naar de sterkste? (Als ik ze dan beide op mijn laptop als netwerk heb opgeslagen)
Want als ik thuiskom gaat mijn telefoon automatisch op het wifinetwerk, en als ik in de tuin zit (de buren hebben een onbeveiligd netwerk) switcht die automatisch over naar het sterkste signaal

• Paul
Probeer dat eens terwijl je een filmpje aan het kijken bent op Youtube of zo ;)

Bij 2 verschillende netwerken zal je telefoon (of laptop) redelijk krampachtig vast blijven houden aan het netwerk waar hij op dat moment verbinding mee heeft, als dat echt te slecht wordt valt de verbinding uit en gaat hij op zoek naar netwerken om (opnieuw) mee te verbinden.

Als je 2 AP's op één netwerk (en met dezelfde SSID en beveiliging) hebt dan gaat je telefoon naadloos over van de ene radio naar de andere en blijft alles gewoon werken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Killertjuh
lier schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:11:
Waarom zou je de kanalen uit elkaar leggen?
ik neem aan dat je bedoelt wireless kanaal 1 2.437ghz t/m 13 2.472ghz

• Paul
Omdat ze overlappen / je anders last krijgt van elkaar: http://www.geekzone.co.nz/inquisitor/2996

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Droid
Dan weet ik dat ook weer :)
Ik ga me van de week dus 2 netgear routers bestellen, 1 voor boven en 1 voor beneden.
De WNDR4500 en de WNDR3700 waarschijnlijk, beide dualband routers en daar ben ik dan een goeie 200 voor kwijt, maar dan heb ik tenminste weer eens fatsoendelijk internet.

Dus 2e router DCHP uit en niet de WAN-poort gebruiken. Beide routers zelfde SSID en beveiligingstype?

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 00:04
Waarom zou je twee verschillende routers bestellen?
Ook kan je nog een andere antenne kopen, mocht het bereik nog niet voldoende zijn (en je weet zeker dat het niet door storing is [bouwmateriaal, magnetron, koelkast etc).

Zelf ben ik niet tevreden of ontevreden over netgear, wel weet ik dat deze TP-link WR1043ND zeer bekend is onder de tweakers hier. Ook nog verkrijgbaar voor een goede prijs.

edit: Oh, waarschijnlijk geen dualband, dan zijn de Netgears inderdaad het beste qua prijs. Bovendien hebben ze goede reviews. Dus het lijkt me dat je wel een goede keuze hebt gemaakt.
Maar alsnog rest mij de vraag, waarom twee verschillende? :o

Edit #2:
Misschien is het ook een idee om met Wifi Analyser (android app) of inSSIDer (desktop app) te kijken of er andere wireless kanalen in de buurt zitten en daar jouw kanalen aan aan te passen.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkCreative op 11-04-2012 21:44 ]

• Paul
Als je dan toch alleen de wireless functionaliteit gebruikt, waarom dan een router kopen?

Zakelijk verkopen wij vooral de pricewatch: EnGenius EAP-9550 omdat deze goed in te stellen zijn en een waanzinnig bereik hebben. Je bent dan iets meer dan de helft kwijt van wat je aan de 2 routers kwijt bent, maar hebt wel in je hele huis dekking.

Tenzij je niet tevreden bent over de router die je nu hebt, maar tot dusver heb ik alleen argumenten gehoord met betrekking tot het draadloze netwerk :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Droid
ThinkCreative schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:26:
Waarom zou je twee verschillende routers bestellen?
Ook kan je nog een andere antenne kopen, mocht het bereik nog niet voldoende zijn (en je weet zeker dat het niet door storing is [bouwmateriaal, magnetron, koelkast etc).

Zelf ben ik niet tevreden of ontevreden over netgear, wel weet ik dat deze TP-link WR1043ND zeer bekend is onder de tweakers hier. Ook nog verkrijgbaar voor een goede prijs.

edit: Oh, waarschijnlijk geen dualband, dan zijn de Netgears inderdaad het beste qua prijs. Bovendien hebben ze goede reviews. Dus het lijkt me dat je wel een goede keuze hebt gemaakt.
Maar alsnog rest mij de vraag, waarom twee verschillende? :o

Edit #2:
Misschien is het ook een idee om met Wifi Analyser (android app) of inSSIDer (desktop app) te kijken of er andere wireless kanalen in de buurt zitten en daar jouw kanalen aan aan te passen.
Ik koop er twee vanwege dat mijn signaal niet tot boven op de 2e verdieping komt, en volgensmij komt het door het bouwmateriaal.. En de verschillende omdat ik een goede beneden nodig heb omdat dit een grotere ruimte is met tuin etc. En boven is een wat kleinere ruimte dus ik denk dat ik daar een iets minder goede nodig heb :)

• Droid
Paul schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:08:
Als je dan toch alleen de wireless functionaliteit gebruikt, waarom dan een router kopen?

Zakelijk verkopen wij vooral de pricewatch: EnGenius EAP-9550 omdat deze goed in te stellen zijn en een waanzinnig bereik hebben. Je bent dan iets meer dan de helft kwijt van wat je aan de 2 routers kwijt bent, maar hebt wel in je hele huis dekking.

Tenzij je niet tevreden bent over de router die je nu hebt, maar tot dusver heb ik alleen argumenten gehoord met betrekking tot het draadloze netwerk :P
Het draadloze netwerk is een van de grootste problemen :P
Een ander probleem is dat ik ongeveer 15x per dag de router moet resetten omdat die wegvalt.
En die dingen waar jij die link van gaf, zo'n soort dingen waren ze in mijn school aan het plaatsen in elke gang 2, is het bereik daarvan echt zo goed? (Want iedereen krijgt wifi toegang op mijn school)

• Paul
Hebben laatst zo'n ding bij een klant opgehangen. Toegegeven, ze zitten in het buitengebied en zijn het enige AP in de omgeving maar 200m verderop had mijn telefoon nog verbinding :9

Ik denk echter dat ze op school wat andere ophangen die er op lijken (Engenius heeft een hele lijn met 'rookmelders'), met een controller erachter.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1