Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multimediasysteem (HTPC+versterker?)

Pagina: 1
Acties:

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
Hallo Allemaal,

Gisteren is mijn JVC home cinema 5.1 versterker overleden. Een mooi moment om te orienteren op een nieuwe multimedia set-up.

Als ik de topics op Internet en ook tweakers lees. Duizelt het me een beetje van de technische termen en de hoeveelheid informatie, daar haak ik een beetje af. Nu hoop ik dat jullie me wat in de goede richting kunnen duwen zodat ik wat gerichter kan zoeken.

Ik heb nu nog een panasonic HD plasma TV (moet blijven) en een DVD speler (mag weg)
De TV beschikt over een DVB-C tuner en wij hebben een ongecodeerd kabelsignaal.(Caiway)

Nu wil ik graag e.e.a. combineren. Ik begin met een wensenlijstje

DVR (eventueel interactief, pauzeren enzo.)
Uitzending gemist, RTL XL etc kijken
Media opslag en afspelen + spiegelen met huis PC via ethernet
CD, DVD, Blue ray etc afspelen
Laag verbruik
Geen uitgebreide opstartprocedure
Intuitieve bediening (ook voor de kinderen, oppas, oma e.d.)
Ingebouwde versterker (mits verstandig)
Surround Geluid
Radio en CD luisteren en DVD en TV kijken zonder uitgebreide opstartprocedure
Als we op een later moment spelletjes kunnen spelen is het leuk, of misschien een losse spelcomputer aansluiten.

Kwaliteitsniveau: Ik ben geen tweaker, audiofiel of videofiel. Het geluid wat ik met mijn JVC-versterker had was voor mij prima. Ik wil wel graag surround geluid bij een film , maar weet niet zo goed hoe het zit met dolby, dts, etc.
Wat video betreft wil ik graag de gangbare formaten af kunnen spelen. Ik vind HD niet echt belangrijk, DVD vind ik eigenlijk al goed genoeg, maargoed Blueray wil ik toch wel meepakken.

Verder zoek ik een goed prijs/kwaliteits niveau. Ik rijd niet voor niks in een Skoda. :)

Zijn mijn wensen verenigbaar in 1 apparaat (HTPC)? en is dat verstandig?
Zo nee, wat voor combinatie zou dan handig zijn?

Ik hoop dat ik hier een goed plaatje heb kunnen schetsen waarmee jullie iets kunnen adviseren. Vraag gerust verder als dat niet zo is.

• Taan
Niemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:06
Zelf gebruik ik voor jouw video-vraagstuk een HTPC icm centrale storage. HTPC is voorzien van DVB-C-kaart, en draait Windows met XBMC PVR Frodo als shell en MediaPortal draait als TV-backend. Werkt prima, en zelfs de Mrs kan ermee overweg ;)
Wat nog wel een probleem is, is RTL XL. Deze wordt niet via de huidige plugins ondersteund aangezien RTL gebruik maakt van DRM, en daardoor zijn de streams niet via XBMC te bekijken. RTL XL is dus helaas browser-gebonden en vereist SilverLight. Je kan wel vanuit XBMC een shortcut maken naar je browser toe.

hiernaast heb ik nog een Cisco-PVR (ziggo) staan voor interactieve TV en voor het "even snel" opnemen. Helaas dat voor alle2 de devices nog geldt dat ik niet remote de EPG kan inlezen en opnames kan schedulen... Zal met de HTPC in principe wel mogelijk moeten zijn, maar weet nog niet precies hoe ;)

iRacing Profiel

• Taan
kroegtijger schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:16:
...en draait Windows met XBMC PVR Frodo als shell en MediaPortal draait als TV-backend.....
wat zegt u? :?

Na even googlen al wat wijzer, maar wat bedoel je met shell en back-end?
Helaas dat voor alle2 de devices nog geldt dat ik niet remote de EPG kan inlezen en opnames kan schedulen... Zal met de HTPC in principe wel mogelijk moeten zijn, maar weet nog niet precies hoe ;)
Met remote bedoel je via internet?

[ Voor 29% gewijzigd door Taan op 21-08-2012 22:01 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:06
Taan schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:58:
[...]

wat zegt u? :?

Na even googlen al wat wijzer, maar wat bedoel je met shell en back-end?
Windows start default op met explorer.exe als shell. Dit is dus je bureaublad, je start-menu etc. Eigenlijk alles wat je van Windows ziet hangt daarin. Via GPO (Group Policy Objects) kun je dit aanpassen, en bijvoorbeeld xbmc.exe daarvoor in de plaats zetten. Zodra je windows dan opstart krijg je niet je bureaublad en startmenu e.d, maar XBMC. Nog beter werkt het als je niet xbmc.exe direct als shell aanroept, maar eventghost alles laat starten. Da's een klein tooltje waarmee je op de achtergrond ook nog andere taken kan starten (in mijn geval wat software voor mn ir-remote, MediaPortal en SABNZBD).

Een back-end is het gedeelte wat iets daadwerkelijk afhandelt. Dat kan bijvoorbeeld een database-server zijn, of in dit geval dus mediaportal TV-server.
[...]

Met remote bedoel je via internet?
Inderdaad. Dan kan je dus via je telefoon of laptop thuis je pc een tv-programma laten opnemen. Het zou mogelijk moeten zijn met MediaPortal, maar ik heb het nog nooit aan de gang gekregen.

iRacing Profiel