• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb een oude laptop (Asus pro50n-ap063c) gekregen welke niet meer opstartte. De gpu bleek een reflow nodig te hebben en dit heb ik zelf blijkbaar goed gedaan want het beestje doet het weer :D

Ik zie alleen wanneer ik gpu-z start dat de gpu constant zo'n 79-80 C wordt.... dat lijkt me behoorlijk heet.
Ik heb geprobeerd om met msi afterburner en riva tuner de boel af te remmen, maar met beide programma's kreeg ik geen settings gesaved.

Heeft iemand nog een goed idee hoe ik de gpu (GeForce Go 7000m) wat koeler kan maken?

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
de hele zooi schoonmaken, en de oude (waarschijnlijk harde) koelpasta eraf halen, en er een klein dotje arctic silver erop te doen?

veel meer dan dat kan je niet doen, zonder idd undervolten/clocken

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heh. Die GPU is er een uit de series waar Nvidia gebruik maakte van slechte epoxy bij het productieproces, dat bewust deed, er jaren over loog en uiteindelijk zelfs voor het gerecht gesleept werd door hun eigen verzekeraar. Dit terwijl ze ook nog in de clinch lagen met de OEM's waar ze de GPU series aan verkocht hadden wat separaat resulteerde in vervangingen ver na verloop aansprakelijkheid.

Dat blijft toch terugkomen nog steeds :P

Het enige wat je nog zou kunnen doen is de koelpasta vervangen na schoonmaak, of het voorbeeld volgen van andere aanpassingen ter verbetering van de ventilatie en interne koeling. Als ik het me goed herinner is er op Youtube best wel wat te vinden van verslagen hiervan (reflow versus reballing) maar dan met name met betroffen HP modellen.

De boel afremmen gaat niet echt lukken, aangezien het om mobility chipsets gaat waar er beperkingen gelden ten opzichte van het gebruik van dergelijke tools.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Virtuozzo schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:27:
Heh. Die GPU is er een uit de series waar Nvidia gebruik maakte van slechte epoxy bij het productieproces, dat bewust deed, er jaren over loog en uiteindelijk zelfs voor het gerecht gesleept werd door hun eigen verzekeraar. Dit terwijl ze ook nog in de clinch lagen met de OEM's waar ze de GPU series aan verkocht hadden wat separaat resulteerde in vervangingen ver na verloop aansprakelijkheid
Dat was toch de 8 serie en niet de 7 serie? Althans mijn 7 serie loopt nu na al die jaren nog steeds probleemloos en koel.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Touchdomex schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:31:
[...]

Dat was toch de 8 serie en niet de 7 serie? Althans mijn 7 serie loopt nu na al die jaren nog steeds probleemloos en koel.
Nee, het ging om de 6, 7, 8 en een selectie batches van de 9 series. Van de 6, 7 en 8 series ging het primair om mobility versies maar bij de 8 ook om selecte desktop versies maar bij de 9 weer enkel om mobility edities.

Het probleem is inderdaad het meest gekend met de 8 en 7 series, aangezien die het meest verkocht werden aan OEM's en de resulterende producten een veel grotere marktpenetratie wisten op te bouwen. Tegen de tijd van de 8 series waren de meeste OEM's ook al op de hoogte, en dat is ook de reden waarom de meeste compensaties nadat zaken aan het licht kwamen ook gedragen werden door niet alleen Nvidia maar ook voor een deel door OEM's. Ze hebben nog een tijd geprobeerd driver aanpassingen te doen, zoals bijvoorbeeld HP en Dell met een versie die de fan anders aanstuurde maar dat hielp vrijwel niets. Apple nam andere stappen, zoals bijvoorbeeld een directe vervanging van betroffen componenten.

Let wel, wat een belangrijke factor was, kwam neer op het ontwerp van kast, plaatsing componenten en koeling. Sommige OEM's hadden door andere ontwerpen minder opbouw van interne warmte op kritieke plaatsen van de componenten. Andere hadden bijvoorbeeld de GPU's van een ander mobility type direct op het moederbord geïntegreerd. HP had bijvoorbeeld een type Pavillion waar het probleem werkelijk gruwelijk was en heel snel optrad, maar een ander model had er veel minder last van door een andere interne indeling en dus afvloeing van warmte. Dit was ook een van de argumenten (naast dat van het uiteindelijk op de hoogte zijn van de productie issues) waarom veel OEM's uiteindelijk eieren voor hun geld kozen en meebetaalden.

Op zich grappig, of triest eigenlijk, HP bijvoorbeeld censureert zelfs nu nog de cases op hun support forums.

[ Voor 22% gewijzigd door Virtuozzo op 09-04-2012 23:47 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-02 13:44

Imprezzion

E92 320i & 307CC

De 9 enkel mobility? Dacht het niet. Alle 9 serie kaarten met een G92 core hebben er last van, en dan vooral de kaarten zoals de 9800GX2.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42

WhySoSerious

Be the change.

Hier nog een slachtoffer. Mooie laptop van HP uit de 9000 serie die enkele dagen na aflopen van garantie geen beeld meer gaf. Je raadt het al, met een GeForce Go 7600 erin. HP wilde me ook op geen enkele manier tegemoet komen, daarom zul je mij nooit meer een HP zien kopen of ook maar aanraden... Zonde, laptop was fijn en altijd erg zuinig op geweest...

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Omdat het hier specifiek over de GPU gaat en er al een uitgebreide discussies daarover te vinden zijn in Videokaarten en Beelschermen (VB) heb ik je topic verplaatst naar VB :)

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:38
Dat kan je zo oplossen (Dit is een DV9000 mobo waar ik aan gewerkt heb):

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/zl9liv.jpg

Temps:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/o8x9qu.jpg

Wel met een nieuwe bios en arctic silver :)

[ Voor 30% gewijzigd door Mr.Joker op 10-04-2012 15:09 ]

• Sjaak_Banaan
Zijn dat gewoon blokjes koper die er met pasta opgeplakt zijn?

• Mr.Joker
Koperen shims inderdaad :) (verschillen wel in formaat en dikte)

Op sommige chips zitten er thermal pads, dan moet je de juiste dikte shim hebben, anders maken ze geen goed contact.

heb nog wel zakje liggen dacht ik

[ Voor 55% gewijzigd door Mr.Joker op 10-04-2012 17:51 ]

• Sjaak_Banaan
Dat ga ik proberen, op het werk hebben we wel e.e.a. liggen wat bruikbaar is.
Bedankt!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Sommige laptops hebben inderdaad heatpads. Als je de koeling verwijdert (wat moet als je een reflow doet) gaat de pad meestal kapot. Als je dan geen pad, of de kapotte terug plaatst, komt er lucht tussen de GPU en het koelblok en dat issoleerd...waardoor de GPU té warm word.

Daarnaast zijn er ook gewoon laptops met dusdanig slecht ingedeelde koeling/ventilatie gaten dat ze hoe dan ook te heet worden.

• Mr.Joker
DV9000, ventilatieuitgang wordt geblokkeerd:
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_DAEiCj9Ef1U/TDF_e9CFc_I/AAAAAAAACx4/tH7R18UP39I/s1600/P1060054.JPG

Na wat knipwerk:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_DAEiCj9Ef1U/TDGDDiiHFZI/AAAAAAAACyQ/gzUv6mn_uc8/s1600/P1060075.JPG

• Sjaak_Banaan
Bij mij maakt de chip inderdaad geen contact meer met de 'heatpad'. Door wat harder op de 'c' en 'd' toets te drukken (dat is precies boven de chip) daalt de temperatuur direct met ruim 20 graden. Morgen maar even fixen.

Zojuist 2 koperplaatjes met koelpaste bij geplakt en de temperatuur is gehalveerd :D
Bedankt allen hierboven :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 12-04-2012 18:17 ]

Pagina: 1