X990 core 0 loopt 4.3 Ghz Core (12345) stock speed 3.6 Ghz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Hey tweakers

De laatste paar weken heb diverse malen een vastloper gehad tijdens gamen, BSOD, freeze of niet goed opstarten. Het systeem is overgeklockt en stabiel geweest voor minimaal 6 maanden. De problemen begonnen 6 weken geleden en het duurde even voordat ik doorhad waar het probleem zit.

Core 0 van mijn X990 geeft tijdens het gamen *COD MW3* met HW info aan dat deze core tijdens de 24/7 settings 4.42 Ghz... 5.1 Ghz draait. De andere 5 cores draaien gewoon de ingestelde clock speed van 4.42 Ghz.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BI3Yll.jpg

Nu ben ik flink aan het stoeien geweest met voltage's voor mijn cpu maar ben met deze chip niet hoger geweest als 1.46 v onder de 75 graden de kans bestaat dat er een paar transistorretjes zijn overleden.. :?

Testen van het probleem.....,[/b]

Nieuwe HW info en cpu-z alles weer op stock speed gezet, tijdje gegamed en core 0 draait weer hoger als de andere 5 core's.

Mijn vraag[/b]

Heeft iemand een idee.. of zoiets eerder meegemaakt..?

Groetjes Mike

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
TurboBoost?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Turbo boost was uitgeschakeld tijdens de over klock 24/7 setting en kan turbo boost werken op een core..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er een paar transistors in die core waren overleden was hij nu kapot geweest, het is 100% of kapot, een tussenweg bestaat niet. Kans bestaat dat er ergens iets niet goed uitgelezen wordt, misschien een nieuwe bios proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Volgens mij zijn het de C-states, turbo boost alleen zorg voor een boost van 1 multiplier, ik geloof dat de C-states voor hogere boosts kunnen zorgen met name op 1 core. Dit is in ieder geval hoe het werkt op een LGA1156 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Vanavond ga ik testen of mijn multiplier op een core omhoog gaat... even een rekenmachine erbij... Bedankt voor het meedenken:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met CPU-z kan je dat heel simpel zien hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik heb nog even een screenshot gemaakt na een half uurtje gamen. Als deze overklok op CPU-Z had gestaan..had ik erg blij geweest.. :P Nu vind ik het vervelend en wil weten hoe dat nou kan dat een core op 5377 MHz draait 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dnibVl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door undeepdiver op 10-04-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
Het zou fijn zijn als je die afbeelding op de originele grootte kan geven, deze afbeelding is verkleind en onleesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Je kan er even op klikken dan ga je naar Imgur en kan je hem openen in een nieuw tab blad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
eigenlijk zou je even moeten alt tabben tijdens het gamen dan kun je zien of die multiplier echt afwijkt of dat er andere dingen spelen.

ik zou denk ik het bios toch even doorspitten op een verborgen functie of iets dergelijks. of desnoods een andere versie bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik heb een tijdje gespeeld in een windows scherm en soms even Tab Alt gebruikt. Ik kan niet real live mijn multplier bekijken. Tijdens het testen stopte Cod Mw 3 ... :( De pc draait wel gewoon door en Hw info of Cpu-z geeft niets vreemds aan.

Ik ga maar eens kijken naar een nieuwe bios...wat ik wel raar vind is dat het systeem zo lang goed heeft gedraait??? en nu ineens niet meer.

Nieuwe bios geinstalleerd, HWiNFO 64 v 3.94-1550 inplaats van de laatste Beta versie geinstalleerd Dus nu even proefdraaien met prime tot vanavond..en dan even gamen kijken wat er gebeurd?

[ Voor 20% gewijzigd door undeepdiver op 11-04-2012 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:32

Gilotto

Paint Skillz

Ik heb hetzelfde gehad met mijn i7 920. Als ik cpu-z checkte, zag ik idle een multiplier van x22 terwijl x21 de 'normale' multi is. Dit lag aan de C-states. Zodra er load op het systeem kwam ging de multi terug naar 21. (bijv met prime)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Gilotto schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:38:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn i7 920. Als ik cpu-z checkte, zag ik idle een multiplier van x22 terwijl x21 de 'normale' multi is. Dit lag aan de C-states. Zodra er load op het systeem kwam ging de multi terug naar 21. (bijv met prime)
C-states kan de multiplier van verschillende cores boosten afhankelijk van de workload die er op staat. Als alle cores belast worden dan zal het op 4,3Ghz draaien (de laagste boost multiplier). Op het moment dat 1 core belast wordt, wordt die cores hoger geboost en zou het dus kunnen zijn dat hij naar 5.3Ghz gaat. Ik gok dus nog steeds op C-states.

Over de suggestie Alt+tab, de load op de cpu in een game is niet altijd hetzelfde. Ik denk dat er dus een bepaalde situatie is waarin er 1 core belast wordt en de boost dan naar 5.3Ghz gaat wat waarschijnlijk niet stabiel is. Op andere momenten zul je het dan ook niet waarnemen.

Ik geloof dat superPi ook single threated is, hiermee zou je het ook goed kunnen testen.

[ Voor 3% gewijzigd door djfrankel op 11-04-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Stand van zaken.... tijdens gewoon internetten twee keer een Bsod...03B....07E Het is goed te verklaren 03B gewoon een te lage vcore kan kloppen als hij over de 5 GHz schiet en 07E Operating system failiure door overklokken.

Toen ik deze processor had ingebouwd 6 maanden geleden viel mij op dat er kleur verschil was bij de pennetjes van het moederbord socket... Misschien maakt een puntje of meerdere slecht contact met de cpu?

Als ik kijk naar system summary van HWiNFO zie ik core 0 de hele tijd raar knipperen, het is ook de enige core die op 3590 MHz staat.

Ik ga op defauld settings alle Cstates uitschakelen kijken of dat kniperen ophoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:25
Zomaar een vraagje, heb je de boel overgeklokt? Zo ja, zet alles weer eens op de standaard snelheden. Als het dan niet meer gebeurd ligt het aan de overklok. Probeer dan eens een kleinere overklok.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
NitroX ..... bedankt voor de tip.... ;)

Ik heb alle C state's op disabeld gezet en Bi directional prochot uitgezet... Alles staat op default behalve mijn geheugen 1866 MHz
Core 0 is nog aan het knipperen In HWiNFO Vanavond ga ik het systeem uit elkaar halen, kijken naar de pennetjes van mijn socket en even mijn voeding checken....( ik denk niet dat het de voeding is) maar je weet nooit.

Moederbord checken misschien is er iets doorgebrand... een condensatortje ofzo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Zou kunnen maar vaak doet je pc het dan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Tja moet toch wat..!!

Heb al een paar ram latjes vervangen, gecontroleerd op lekkage van mijn WKoeling, Nieuwe Bios, Cmos gereset stock, speed processor..., Cstates uitgezet...(waren uit bij de 24 / 7 overklok ) EISt functie uitgezet. Nog niet zo heel lang geleden mijn OS opnieuw geinstalleerd ( dat ga ik vanavond nog een keertje doen )

Het is zo vervelend dat het volledig willekeurig gebeurd en steeds andere Bsod code's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:25
Kan zijn dat er fabricagefouten in je moederbord zitten waardoor de boel onstabiel is. Als het kan, een ander moederbord proberen dus.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Zo probleem opgelost...:-)

Het was een breukje in een van mijn sata kabels.... Ik kwam erachter toen ik voor de vierde keer het moederbord had uitgebouwd en struktureel alles aan het vervangen was. Dit kost ongelovelijk veel tijd maar ja Het is gewoon weer een beest overklokje erop en knallen maar.

Bedankt voor de info....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Uit nieuwschierigheid heb ik een vraagje. Hoe kan het dat een SATA kabel ervoor zorgt dat een core defectief reageerd. De SATA bekabeling zou daar toch geen invloed op moeten hebben?

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik heb geen idee...??
Ik heb zoveel verschillende Bsod's gehad dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Vaak x07e en een x02c Uiteindelijk ben ik het gaan zoeken in de ssd's . Nieuwe os op de ssd van mijn zoontje gezet en alles leek in orde, toen mijn bekabeling netjes weggewerkt en een uurtje later Bsod x07E. Daarna ben ik gaan nadenken wat ik had verandert en het kon alleen nog de bekabeling zijn. Kabeltjes doorgemeten en eureka.

Dus wie ohw wie heeft het antwoord?

Pagina: 1