Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een nieuwe autoradio.

De eisen en wensen zijn simpel gezegd het volgende aflopend in belangrijkheid:

Aux-in (liever voor, achter mag ook als het flink geld scheelt dan trek ik wel een kabeltje)
Bluetooth ondersteuning (liever in de radio zelf en niet via een los snoer+kastje wat ik weer ergens moet zien kwijt te raken)
Uitgang voor subwoofer
CD/Mp3 speler
USB ingang (liever voor, achter mag ook maakt niet heel veel uit)

Nu zit hem echter de Crux in de subwoofer aansluiting, ik kom hier pre-outs (volume afhankelijk) tegen en lijnuitgangen (onversterkt natuurlijk). Deze zijn bij veel echter 1 front en 1 rear/sub ipv 1 front 1 rear en 1 sub.

Nu lijkt mij een gangbare opstelling dat de 4 speakers (2 front 2 rear) door de radio versterkt worden en de sub door middel van een losse versterker via een voor versterkte pre-out (dan gaat het volume van een actieve subwoofer gelijk mee met het volume van de overige speakers neem ik aan).

Echter wanneer de tweede pre-out een keuze is tussen rear of sub dan kan ik wel de front en rearspeakers gewoon netjes aan de front en rearspeaker uitgangen van m'n radio gooien en m'n pre-out op Sub zetten en daar een actieve subwoofer aan knopen?
Zit ik goed als ik aanneem dat je 3 verschillende pre-outs enkel nodig hebt als je alle speakers (front, rear en sub) wilt versterken via een versterker? Of heb ik echt 3 pre-outs nodig ondanks dat ik er 2 niet zal gebruiken en enkel de pre-out voor de subwoofer. Is een actieve subwoofer en de overige speakers op de radio versterker aangesloten vaak ongebalanceerd of zal dat wel mee vallen, met andere woorden is het zonde om een radio met 1 of 2 pre-outs te kopen ipv 3?

Om een lang verhaal kort te maken: Heb ik voor een opstelling van frontspeakers en rearspeakers op de versterker van de radio en een actieve subwoofer een radio nodig met drie pre-outs of is één pre-out die ik op Sub kan zetten voldoende?

Daarnaast hoe zit het met de belkwaliteit van het bellen via een bluetooth verbinding, meeste radio's hebben een interne microfoon, is een externe nodig of valt het wel mee. M'n radio zit hoog in m'n dashboard (Peugeot 106) en stil is het in mijn auto niet erg als ik 120 rijd. Is het bij z'n Microfoon echt nodig om er een van het merk van je radio te nemen (bij Sony zit z'n ding gewoon met een soort Jack-Plug) of is gewoon een microfoon aan een Jack-plug genoeg?

Verder is het uitgangsvermogen van de radio versterker zelf vaak weergegeven in 4x XXw (vaak rond de 50) verschild dit nog erg per radio/model hoe dit wattage berekend word. De productsite van bijvoorbeeld Sony rept hier geen woord over (of het continue of piek is oid). Zitten hier tussen merken en modellen nog veel verschillen in?

Als mogelijke opties kom ik tegen (ik ga nu uit van de goedkoopste modellen uit bepaalde series)
Sony MEX-BT3900U = 105 euro
JVC KD-R731BT = 120 euro voordeel is android bediening (voorganger eventueel 15 euro oid goedkoper)
de JVC KD R811 = 115 euro, heeft wel 3 Pre-Outs maar kan niet via je android telefoon bediend worden, maakt me niet heel erg veel uit
Pioneer DEH 4400BT = 110 euro
Kenwood KDC BT32U = 110 euro

Zelf neig ik nu naar de JVC KD R811 gezien die 3 pre-outs heeft.
De Kenwood en de Sony zijn minst favoriet ivm ontbreken van externe microfoon (moet los bijgekocht worden)

Voor mij is dit verder allemaal lood om oud ijzer, de een is iets ruimer in z'n USB ondersteuning (Fat/NTFS) heeft een USB/Aux meer, afstandsbediening of een pre amp extra (2 ipv 1). voor mij is dit allemaal niet zo relevant. Voor de rest zijn soms enkele voorgangers iets goedkoper met bijna de zelfde specificaties, dit scheelt soms 1 a 2 tientjes en dat is natuurlijk ook een prima optie maar veranderd de keuze niet wezenlijk.

Iemand die mij kan mij helpen de verschillen te verduidelijken?

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 09-04-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Topicstarter
Kickje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolando Frio
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2023
ik zit in het zelfde schuitje ;) ook al een tijdje aan het kijken en heb zo ongeveer dezelfde voorkeuren qua specs als jij. gebruik ook een subwoofer, maar die hangt aan een externe eindversterker achterin dus die Pre-outs e.d. vind ik minder belangrijk.

na tijdje rondkijken en uitproberen van wat radio's bij de Halfords en de Mediamarkt ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch bij Pioneer blijf, zoals al jaren doe, en voor de 4400BT ga.

Mijn oordeel/ervaringen:
JVC, leuk, heel aardig en proberen te onderscheiden soms met kleine andere features maar geluidskwaliteit is een OK. doet 't niet voor mij. mijn ex vriendinnen hadden om een of andere reden altijd JVC radio's en vond 't altijd OK. meer niet.

Kenwood. geluidskwaliteit redt 't simpelweg niet en vind de display en menu's ook lelijk en irritant (ooit een kenwood gehad als uitstapje en die snel weer verkocht)

Sony, nooit gehad, nu ook lang getwijfeld of ik niet eens iet anders moet proberen omdat ik Pioneer qua uiterlijk en features erg achteruit vind gegaan. Ook toen mijn oog viel op BT3900 en de BSX-S300BTX vanwege de iPod tray wat ik wel cool vond. Blijkt dat die tray na wat reviews te lezen en bij nader inzien en proberen toch niet altijd even handig. Ik rijd veel kortere ritjes en wil dus snel uit- en in kunnen stappen net snelle connector handelingen voor m'n iPhone. Daarnaast vind ik het menu met de instellingen wat omslachtig van Sony (wel iets meer audio instellingen maar ja..) Geluidskwaliteit blijven de meningen over verdeeld maar 'de kenners' zweren altijd bij Pioneer. zal niet voor niets zijn....
Bluetooth streaming lijkt ook stuk minder van kwaliteit te zijn bij Sony's (reviews Amazon en mijn testoordeel van de Sony 3900 en de Pioneer 4400BT in de Halfords met BT streaming) Kan subjectief zijn, moet je zelf maar eens proberen. Pioneer pikte meteen signaal op en Sony was een gedoe want werd eerst niet herkend in mijn test)

Ook lees ik dat de verstaanbaarheid van de Sony's tegenvalt met Bluetooth zonder en met microfoontje.
Verder merkte ik dat de Sony, en dan m.n. de grote knop bediening van de SX300 een ramp is, net zoals de voorgaande Pioneers trouwens. De 3900BT was wel wat bete bedienbaar (lees het indrukken ging normaal opv altijd naar rechts of links wat je niet wil). Bij Pioneer hebben ze dat nu gelukkig opgelost/verbeterd met de laatste modellen (luisteren naar de klant! halelujah of een nuttige user experience manager aangenomen..). Dat gepriegel met een 1knop bediening...wie dat bedacht heeft mogen ze met 1 druk op de knop ontslaan bij de fabrikanten...

Vind het display en letters van de Pioneer 4400BT ook bijzonder duidelijk en prettig leesbaar, en er zitten gewoon knoppen op, voor je radiozenders bijv. Scheelt gepriegel tijdens het rijden ;)

Het blijft het persoonlijke voorkeur, maar al met al doet Pioneer 't m toch wel voor mij. Prima prijsje en als je uitgekeken bent koop na een paar jaartjes weer de nieuwste, simpel toch. Dat is toch hoe 't gaat tegenwoordig met die producten.

Last but not least. lees de reviews op Amazon UK en US sites. De 4400 BT staat daar niet bij (wel de 6400 BT mixtrax) en dan krijg je een goed idee.

Suc6 met de keuze! ;-)

No hay tiempo pero siempre por una guapa chica ;)