Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie misschien of detachering-bedrijven in Nederland, net zo makkelijk mensen aannemen die in Duitsland wonen ? en of een lease-auto dan ook een "standaard" is ? Ik ben van plan met mijn vriendin in Duitsland te gaan wonen , dichtbij het grensgebied. Dat zou dus betekenen dat ik in Duitsland ingeschreven ben. Zou het gevolgen hebben voor het bezitten van een leaseauto ? Of kijken NL detacheerders mij minder gewild aan ?

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.

Alvast bedankt

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2012 15:02 ]

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-12 11:24

Brons

Fail!

Wat heb je zelf zoals opgezocht? Welke problemen verwacht je? Het is de bedoeling dat je zelf inzet toont op Tweakers.net. Wat meer info is dan ook gewenst.

Ik pas de topictitel aan om het duidelijker te maken wat de vraagstelling is.

Verwijderd

Topicstarter
Geen ervaringen ?

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:30

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Er zijn geen gevolgen voor het bezitten van een lease-auto (auto-van-de-zaak) als je in het Duitse grensgebied woont. De auto is eigendom van een Nederlandse leasemaatschappij en blijft gewoon op Nederlands kenteken staan. Jij bent slechts houder (berijder) van de auto.

Ik denk niet dat je minder gewild zult zijn door Nederlandse detacheerders. Dat wil zeggen, niet minder gewild dan als je nog net binnen de Nederlandse grens, zeg Enschede, zou wonen.
Je bent waarschijnlijk wel iets minder gewild dan als je centraal in Nederland zou wonen, om de simpele reden dat je dichter bij grote klanten in de Randstad woont. Voor een detacheerder die zich richt op Oost-Nederland zou het zelfs een plusplunt kunnen zijn als je verhuist naar het Duitse grensgebied, omdat je dan dus in de buurt woont.

Tip: zet in je CV duidelijk waar je Duitse woonplaats is gelegen (bijv: Gronau, 5km van Enschede), want je kunt er niet op gokken dat de HR-meisjes die je CV ontvangen zelf weten dat dat dus niet ver is.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-12 17:54
Je hebt geen idee wat dit inhoud he? Die leaseauto is niet je grootste probleem. Start eens een zoekmachine en kijk naar:
grensarbeid
sociale verzekeringen duitsland
ziektekostenverzekering duitsland
belastingen

en kijk eens rond op de site van de sociale verzekeringsbank.

Verwijderd

Je mag in Duitsland maximaal een jaar op een buitenlands kenteken rondrijden, daarna moet de auto in Duitsland aangemeld worden. De Duitse politie/Ordnungsamt zijn veel serieuzer dan de politie in Nederland, ik zou het er niet op wagen om het langer te doen.

Echt handig is het ook niet, met een Nederlandse leaseauto in Duitsland rondrijden. De prijzen van auto's zijn in Duitsland een stuk lager dan in Nederland. Je woont in Duitsland, waar je in principe dezelfde auto veel goedkoper kunt krijgen maar intussen betaal je bijtelling over de hoge Nederlandse catalogusprijs.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 19:37
Ik verwacht ook dat je werkgever in NL niet blij zal zijn met een lease auto op Duits kenteken, die kan hij dus niet makkelijk doorschuiven naar een NL collega.

Maar waarom niet voor een duitse detacheerder gaan werken ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een oud collega van mij deed het. En dat gaat voor zover ik weet prima. Woonde in Emmerich, net over de grens. NL contract bij een NL detacheerder, NL leasauto. Hij had ook de NL nationaliteit (en dus niet de duitse).
Als jij met een leaseauto in het buitenland mag rijden (en dus in DLD) mag ie gewoon mee over de grens. Hij staat namelijk niet op jouw naam dus in principe heeft de Duitse politie daar niks over te zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien je 183 dagen of meer in Duitsland zal doorbrengen (je staat er immers ingeschreven) zijn er echter wel gevolgen voor de belastingen, zoals al eerder gemeld.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Free rider schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:19:
Je hebt geen idee wat dit inhoud he? Die leaseauto is niet je grootste probleem. Start eens een zoekmachine en kijk naar:
grensarbeid
sociale verzekeringen duitsland
ziektekostenverzekering duitsland
belastingen

en kijk eens rond op de site van de sociale verzekeringsbank.
Toevoeging:
grensinfopunt.nl

Daar vul je je situatie in, en krijg je een overzichtje van de instanties waar je mee te maken krijgt en wat er op je af komt. En dat is nog veel meer dan je (=TS) denkt.
De SVB heeft ook het Bureau Duitse Zaken. Deze kunnen je ook informeren waar je allemaal rekening mee moet houden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:49

FreakNL

Well do ya punk?

Weet niet of je van plan bent om je definitief in Duitsland te vestigen, maar als het de planning is dat het van kortere duur is kun je wellicht ook je postadres in NL behouden (ouders, familie, wat dan ook).... Dan heb je helemaal nergens wat mee te maken. Je woont in NL, je werkt in NL, je hebt alleen toevallig een "tweede" huis in Duitsland...

Voor de langere termijn lijkt me dit geen oplossing overigens...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 12-04-2012 14:58 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19
Maakt voor je werkgever niet uit, je auto blijft gewoon op NL kenteken, je betaalt NL bijtelling over je NL inkomen. Omdat in Dld auto's stukken goedkoper zijn dan in NL, loont het veel eerder de moeite om niet prive te rijden, maar gewoon km's bij te houden.

Een LPG auto (een 1.8 bv) kost je in Dld 120€ / jaar wegenbelasting. Aanschaf is ook lager (geen BPM) en verzekering is vergelijkbaar met NL. Tanken doe je dan goedkoop in NL.

Emigratie is geen grote stap. Afmelden bij je gemeente in NL, aanmelden bij de gemeente in DE. Rest gaat allemaal vanzelf.

Heb je kinderen of plannen die kant op?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Pagina: 1