Toon posts:

Dell Alienware garantie na eigen reparatiepoging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Dit probleem is hier al meerdere maals naar voren gekomen, die heb ik ook allemaal gecheckt. Daar heb ik ook een conculsie uit getrokken maar wil daar nog even jullie blik op dit probleem.

Gistermiddag zat ik lekker een filmpje te kijken totdat hij opeens vermelde dat de accu helemaal leeg is zonder eerdere waarschuwingen dat hij bijna leeg is. Normaal gesproken zou ik dan nog 5 a 10 minuten door kunnen gaan maar hij ging al binnen 1 minuut uit. Hij is wel vaker uitgevallen door de hitte van de processor, maar dit maal is het wat anders.

Nu start hij helaas helemaal niet meer op, geen enkele puf of piep. Ik heb mijn laptop de hele nacht aan de voeding gehangen, aan de onderkant zegt de accu dat deze helemaal leeg is. Laadt dus niet meer op. Ik heb de volgende al gecontroleerd en gedaan:
- Andere voeding met dezelfde voltage en ampere, de accu laadt hier mee wel op (is nu bijna vol).
- Kaal opgestart, zonder HDD en geheugen. Ook met en zonder accu.
- De hele moederbord op brandplekken gecontroleerd, toen mijn laptop gisteren uitging rook ik geen brandlucht.
- De processor en chippen gecheckt, ziet goed uit.
- Twee latjes geheugen eruit, 1 erin en beide omgewisseld.

Ik moet wel vermelden dat mijn lader afgelopen tijd wat raar deed (led knippert ipv continue branden). Ik vermoed dus dat doordat mijn lader raad deed, er een overspanning over mijn moederbord is gegaan. Ook al heb ik geen opgeblazen of doorgebrand chippen oid gevonden.

Omdat mijn i5 vast op de moederbord is gebouwd (Dell omg!), ben ik van bang dat de vervanging van mijn moederbord een dure grap gaat worden. En ja... ik heb geen garantie meer...

Het gaat om Alienware M11x R2 met Intel i5 processor. Hij is nu ruim 1 jaar oud, vrij jong dus.
Bij aankoop had ik voor 1 jaar garantie gekozen |:(.

Hopelijk hebben jullie nog briljante ideeën of oplossingen.

Edit:
Nog even verleden van mijn laptop:
- Bij aflevering vorige jaar januari werkte de moederbord maar een half uur waarna hij de geest begaf. Gelukkig kon Dell het binnen 1 dag herstellen. Goeie service!
- Hij valt vaak uit als de processor te heet wordt, hij is best een heethoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-10 14:49

Baggeraar

Wat een gebagger..

Als het moederbord daadwerkelijk kapot is, dan zou ik er geen geld meer instoppen.
Koop gewoon een 2dehandse zoals op marktplaats (deze bijv) en gebruik jouw laptop als een donor voor mocht er ook wat misgaan met deze. voor een 3-400 euro heb je volgens mij een oplossing voor je probleem.

Wat ik trouwens raar vindt is dat er maar 1 jaar garantie op zou zijn, volgens mij zeggen de europese wetten wat anders hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Je hebt gewoon volgens de Nederlandse en Europese wet garantie. Volgens die wetten heb je minimaal 2 jaar garantie, en verder heb je zo lang garantie als je kan verwachten dat je product mee gaat. Bij een laptop zou dit wel iets als 4 jaar zijn. Gewoon terug sturen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon dell bellen die sturen dan een doos,
dell levert gewoon 2 jaar garantie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-10 13:29

FikkieHo

Wokmaster

Yep, wat ze hierboven zeggen. Gewoon bellen aangezien ze 2-3 jaar garantie leveren. Alleen geen speciale 24 uurs service en dergelijken.

En na een reparatie beurt van je laptop heb je sowieso 3 maanden garantie bij ivm vervangende onderdelen.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Inderdaad, wat hier boven al vermeld wordt. Voor toekomstige referentie: over (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie.

Het enige punt is dat je op dit moment niet meer spreekt van garantie, maar van aansprakelijkheid. In jouw situatie levert dat geen verschil op voor afhandeling aangezien je nog binnen de termijn van twee jaar en technische levensduur bij redelijk gebruik zit. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de bewijslast inmiddels naar jou verschoven is (dat gebeurt na 6 maanden binnen de garantietermijn van het eerste jaar) maar dat is standaard. Punt van aandacht daar is redelijk gebruik, het kan er eventueel op neerkomen dat er kosten gemaakt kunnen worden als jij bijvoorbeeld aantoonbaar verantwoordelijk bent voor schade aan het product met als resultaat het niet meer functioneren.

Dell doet niet moeilijk met garantie- en aansprakelijkheidstermijnen en verplichtingen. Dat is dan ook in hun belang.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baggeraar schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:29:
Wat ik trouwens raar vindt is dat er maar 1 jaar garantie op zou zijn, volgens mij zeggen de europese wetten wat anders hoor..
thomasie schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:27:
Je hebt gewoon volgens de Nederlandse en Europese wet garantie. Volgens die wetten heb je minimaal 2 jaar garantie, en verder heb je zo lang garantie als je kan verwachten dat je product mee gaat. Bij een laptop zou dit wel iets als 4 jaar zijn. Gewoon terug sturen dus.
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:30:
gewoon dell bellen die sturen dan een doos,
dell levert gewoon 2 jaar garantie hoor.
FikkieHo schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:33:
Yep, wat ze hierboven zeggen. Gewoon bellen aangezien ze 2-3 jaar garantie leveren. Alleen geen speciale 24 uurs service en dergelijken.

En na een reparatie beurt van je laptop heb je sowieso 3 maanden garantie bij ivm vervangende onderdelen.
:/

In het BW wordt volgens mij maar een termijn genoemd, en dat is er een van een half jaar. Dat je 'altijd' 2 jaar garantie hebt is klinkklare onzin. Zie Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-10 14:20
Misschien heb je niet in alle gevallen 2 jaar garantie, maar bij alle computers mag er vanuit gegaan worden dat het product 2 jaar mee gaat. Bij computers heb je dus wel 'garantie' (technisch gezien aansprakelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:42:

In het BW wordt volgens mij maar een termijn genoemd, en dat is er een van een half jaar. Dat je 'altijd' 2 jaar garantie hebt is klinkklare onzin. Zie Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie.
Kalm aan :P Beter lezen :P

Die termijn van het eerste halve jaar van de garantietermijn is die van bewijslast. Na een half jaar verschuift die naar de consument toe. De termijn van wettelijke garantie is 1 jaar. Daarna is de termijn van aansprakelijkheid.
De Nederlandse wetgever heeft voor een flexibele invulling gekozen, in plaats van enkel de termijn van twee jaar uit de richtlijn over te nemen. Een richtlijn-conforme uitleg leidt ertoe dat de garantie minimaal twee jaar moet duren, maar ook net zo lang als past bij de reële verwachting van de levensduur van het gekochte. Let wel op dat niet elk defect onder de wettelijke garantie valt:het gaat om de vraag of het gekochte voldoet aan de verwachtingen van de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-10 13:29

FikkieHo

Wokmaster

Verder heb ik zelf ooit een mailtje gekregen van Dell support die gewoon aangaf:

However your computer is covered by the legal warranty for 3 years after the date of purchase ( from Dutch law ) so if anything goes wrong we will repair it for free for you ( although it will not be repaired on the next business day.

Kan natuurlijk wel zo zijn dat zelfs de support het niet zeker weet :P

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met verkeerde garantietermijn in mijn hoofd heb ik mijn laptop dus al opengemaakt in hoop zelf het probleem te oplossen. Ook heb ik eerder dit jaar de schermscharnieren zelf hersteld, deze was door zwakke plastic constructie stuk gegaan. Betekent dit dat de garantie vervallen is, of gaat het hier om een andere garantie? Ik ben gewoon bang voor een vette rekening voor de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Definieer zelf hersteld? De scharnieren zijn een erkend probleem, dell vervangt die zelfs na de garantie nog voor nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Gewoon bellen en de situatie eerlijk uitleggen. Kijken wat het advies is en post hier dan maar eens. Als de fabrikant het kan en gratis wil doen, waarom zouden wij er dan over na moeten denk (om even heel bot te doen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Zelf open maken is geen inbreuk op de garantie, wel kan het een inbreuk zijn op de aansprakelijkheid als de ondernomen acties aangemerkt kunnen worden als oorzaak van aangemelde problemen of een onredelijke actie verwachten van de fabrikant voor het onderzoek en herstel daarvan. Dat kan resulteren in kosten, dat kan echter afhankelijk van de relatie tussen ondernomen acties eerder en de nieuwe claim resulteren in een correcte weigering van de claim zonder kosten voor de consument.

Het is een heet hangijzer vaak, fabrikanten voegen vaak labels toe met "warranty void if label removed or broken", maar de wet is er redelijk simpel over. Waar het om gaat is de eventuele relatie tussen de acties van de consument en het aangemelde probleem.

Dell doet hier echter traditioneel niet moeilijk over, zeker niet in het geval van problematiek wat reeds door hen erkend is en wat ook buiten garantie- en aansprakelijkheidstermijnen verzorgd wordt.

Ik zou ze bellen, duidelijk maken dat je niet volledig op de hoogte was van je rechten en Dell's beleid, maar dat de acties ondernomen door jou gerelateerd zijn aan een probleem anders dan het probleem waar je nu mee zit, en dat het vorige probleem iets is wat Dell erkend (de scharnieren). Voeg er bij toe dat je toch altijd een tevreden klant geweest bent en ook graag over enige tijd opnieuw klant wil zijn maar dat dit momenteel niet in het budget zit en dat je nu je wel geïnformeerd bent dan ook graag gewoon gebruik wil maken van het wettelijke garantie- en aansprakelijkheidsbeleid.

Mocht je er bij een eerste belletje niet uitkomen met een support medewerker, dat komt voor, bel gewoon nog eens om een ander te pakken te krijgen. Vaak zijn medewerkers van support bij bedrijven niet volledig op de hoogte of zitten onder een berg papierwerk van andere cases. Is niks mis mee.

Waar het op neer komt is het op redelijke wijze communiceren om tot een redelijke oplossing te komen in lijn met je bestaande rechten. Dell heeft in haar beleid duidelijke ruimte voor coulance, los van erkende verplichtingen maar ik moet wel zeggen dat als er een verband ligt tussen acties die je ondernomen hebt voor (zoals je aanmerkt) het zelf oplossen van het huidige probleem en een aanwezige oplossing dit wel voor jou in kosten kan resulteren. Ik ga hier niet vanuit, maar het is wel goed om er rekening mee te houden. Je kunt altijd hiervoor een quote vragen om ter eventualiteit mee rekening te houden.

Dat gezegd, het huidige probleem is iets wat jij niet kunt oplossen, en aangezien het probleem al bestond voor jouw acties dit ook iets is wat technisch gesproken onder de aansprakelijkheidsverplichtingen valt. Het openmaken is geen inbreuk daarop, als je zelf hebt zitten solderen of zo ja dan kan er wel een probleem ontstaan, maar niet een onoverkomelijk probleem.

Hou wel altijd netjes een logboek bij van wanneer je gecommuniceerd hebt, met wie, en waarover en na het eerste telefonische contact zorg je dat je meteen overeenkomt verdere verwerking schriftelijk te doen. Dat is niet alleen aan te raden, maar ook volstrekt normaal. Email communicatie is daar prima in. Vraag daarvoor altijd even contactgegevens waar email bij vermeld staat van de persoon met wie je belt. Mocht er ergens iets misgaan, dan scheelt dat later veel potentiële hoofdpijn.

En ja, ook altijd gewoon to the point, netjes en eerlijk zijn. Support medewerkers krijgen een hoop over zich heen, en waarderen het ook als mens behandeld te worden, dat resulteert ook in dezelfde behandeling terug :P

Dus, bel even, zet alles even op papier zoals aangegeven, en vertel hier even wat besproken is, welk advies, welke mogelijke oplossingen er in het gesprek op tafel gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-10 21:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aangezien het hier meer gaat over je rechten op garantie heb ik je topic verplaatst naar het Shopping Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Vietiouze, hartelijk bedankt voor je uitgebreid antwoord. Ik ga deze week met Dell bellen. Zal hier ook de status posten.
@bolletje, bedankt voor het verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lees ik het nu goed dat de boel met een andere lader wel gewoon werkt? Waarom ga je dan in 's hemelsnaam heel die laptop openschroeven? Laat gewoon die lader vervangen (al dan niet onder garantie)?

Ik pas in elk geval de titel even aan naar iets wat de lading beter dekt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat dacht ik inderdaad ook te lezen. Lader kapot, of misschien zelfs alleen maar een draadbreukje aan de lader.

En voor de TS als extra tip: Niet proberen zo'n lader open te maken. Dat gaat niet. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beter lezen ;).
Met andere lader laadt de accu dus wel, maar de laptop zelf start niet meer op.
Dus ook met andere lader. De accu is nu vol maar het scherm blijft zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat staat nergens in je startpost. Daar heb je het er alleen maar over dat je accu niet meer oplaadt, en uiteindelijk je dus met een lege accu en niet meer startende laptop kwam te zitten. Vervolgens zeg je dat met een andere lader de accu wel weer oplaadt.

Maar goed, het is nu dus duidelijk: er is meer stuk dan alleen de lader blijkbaar.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Gewoon dell bellen, normaal blijven en geen dingen gaan eissen en je komt best een eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Baggeraar schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:29:
Nederlandse wetgeving zegt dat je gewoon recht hebt op een deuglijk product tijdens de verwachte levensduur. (oftewel, fabrieksgarantie) die levensduur is is voor computers in t algemeen 2 jaar (en laptops wellicht zelfs 3)

kortom, gewoon garantie claimen, maar dan moet je t niet raar vinden dat ze dr 3 maanden over doen, de garantie-aan-huis was de extra service die je voor n jaar hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
AlexanderB schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:26:
[...]

Nederlandse wetgeving zegt dat je gewoon recht hebt op een deuglijk product tijdens de verwachte levensduur. (oftewel, fabrieksgarantie) die levensduur is is voor computers in t algemeen 2 jaar (en laptops wellicht zelfs 3)

kortom, gewoon garantie claimen, maar dan moet je t niet raar vinden dat ze dr 3 maanden over doen, de garantie-aan-huis was de extra service die je voor n jaar hebt..
En dan zegt de fabriek : onze producten zijn gemaakt om een jaar mee te gaan en dan ?.

Gelijk hebben en krijgen zijn verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Ik heb ook een laptop van Dell, ook wat probleempjes gehad buiten de garantie termijn van Dell. Gewoon netjes een mailtje gestuurd dat hij niet meer werkte, en dat je er inderdaad van uit mag gaan dat een laptop enkele jaren mee kan gaan. Kreeg de volgende dag meteen een mailtje terug om wat testjes te doen en de laptop werd vervolgens kosteloos gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dell is gebeld. Ze hebben best wel goeie support! Een monteur komt volgende week dinsdag langs om mijn laptop te herstellen. De reparatie zelf is kosteloos. Ik moet enkel de voorrijkosten van 34 euro betalen, valt best wel mee! Die garantie van 1 jaar is inderdaad een extra garantie van Dell. Als de hardware kapit is, komen ze de volgende dag al langs.

+1 voor Dell!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iThinkSo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-04 12:35

iThinkSo

Ik heb deze tekst en jij niet!

DrivinUCrazy schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:35:
Dat dacht ik inderdaad ook te lezen. Lader kapot, of misschien zelfs alleen maar een draadbreukje aan de lader.

En voor de TS als extra tip: Niet proberen zo'n lader open te maken. Dat gaat niet. ;)
Daar heb ik nare ervaringen mee. Hele. Nare. Ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

AlexanderB schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:26:
[...]

Nee, juist geen fabrieksgarantie, alleen garantie bij de winkel waar je het product kocht. Fabrieksgarantie is veel vrijblijvender, en daar zegt het levensduur-gebeuren niets over.

Maar goed, als fabrieksgarantie werkt, prima. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een mannetje van Dell is langs geweest. De monteur heeft mijn laptop uit elkaar gehaald en daarna weer in elkaar gezet. De laptop functioneert weer, maar hij heeft als oorzaak deze aangegeven: losse kabel. Volgens hem is de kabel door iemand zelf losgetrokken. Het vreemde is juist dat mijn laptop gewoon uitging en mijn eigen reparatiepoging pas ACHTERAF is gedaan. Ik doe al 15 jaar computertechniek, ik zou echt geen losse kabeltje laten zitten... Maar goed, hij doet ut weer en hoop dat ik geen rekening krijg omdat de schuld volgens hem bij mij ligt...
Pagina: 1