Mac Pro 1,1 wat bij voor te stellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:03
Goedendag,

Ik kan voor "goedkoop" (ongeveer 500 euro) een 2e hands Mac Pro kopen.
De specs zijn:

Apple Macpro A1186
2 x Dual Intel Xeon 2.0 Ghz
2 GB RAM
250GB Hard Drive
256MB Gefore 7300GT Nvidia
DVDRW
Ethernet
2x Firewire Ports
5x USB Ports
Dual Display Ports

Nu wil ik sowieso minstens 4GB Ram.
Videokaart kan ik eventueel vervangen, alleen zou ik niet weten welke (een tip?).

Het probleem is dat ik totaal niet weet wat ik kan verwachten van Dual Intel Xeon 2.0 ghz.
Ik heb momenteel een C2D 1,86 Macbook Air. Alles aan het apparaat is prima, behalve als ik even een video wil omzetten of als er veel flash aan te pas komt. Dan lijkt net alles vast te lopen.
Is de performance van de Dual Intel Xeon 2.0ghz veel beter? Is het zijn geld waard (gezien de upgrades die ik ga uitvoeren van ongeveer 200 euro kom ik uit op 700 euro)?.

Ik ben geen professionele gebruiker, maar gebruik het wel iets meer dan een surf/mail gebruiker.

Mvg,
Kx22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Volgens mij mij kun je beter even doorsparen een nieuwe iMac met i5 kopen. Qua stroomverbruik en performance een stuk boeiender dan deze 'oude' hardware.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij erg veel geld voor een pc van 4-6 jaar oud. Een nieuwe Mac mini met betere specs is al vanaf 599 euro te koop, en tweedehands moet deze ook wel onder de 500 euro verkrijgbaar zijn.

Misschien is het interessanter om uit te zoeken wat de problemen bij je huidige laptop veroorzaakt. Misschien dat een upgrade van het werkgeheugen de moeite waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 19:44

yGiDoRp

Sawasdee

Ja een Mac mini met een i5 2.3 van 600 euro is al een stuk sneller dan die oude bak.

Dual Xeon 5130

i5 2415M

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
Op zich is de MacPro1,1 een mooie computer maar houdt er rekening mee dat je er straks geen Mountain Lion op kunt draaien. (zelfde geldt voor de 2,1)

Prestaties van deze configuratie zijn niet bijster hoog, +/- 4500 geekbench punten. De meest bassale Mac Mini scoort er 6300. Je kunt dus beter je geld investeren in een Mini. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 14:03
Het heeft niet zozeer met sparen of stroomverbruik te maken, want ik zoek een desktop waar ik op zijn tijd een beetje kan investeren en opkrikken. Nu vind ik de Mac Pro ook een machtig mooi ding. Het argument: oud ding, is wel waar ik mee zit. Een product van 5/6 jaar oud is nou eenmaal "bijna eol".

Ik zie op marktplaats een upgrade kit: hier

Wat deze jongen op marktplaats aanbiedt, kan ik dit niet zelf ergens halen? Zijn dit speciaal voor Apple gemaakte processoren of kan je elk willekeurige processor in stoppen?

Mini en iMac vallen voor mij af. Kan ik niet zelf mee knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:41
Waarom zou je zoveel geld in een computer willen stoppen terwijl je een halgenieuwe mac hebt voor minder? Een oude mac upgraden heeft weinig zin. Het kan leuk zijn om te knutselen maar je haalt er nooit veel meer uit. Straks draait er geen mountain lino op en loop je alweer achter ;). Wat is precies de reden van zo'n verouderde machine kopen?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:28

Fiber

Beaches are for storming.

Dat het leuk is natuurlijk, alleen is 500 Euro veel te veel voor zo'n ding. Wat zou wel een goeie prijs zijn? 100 Euro? 200 Euro?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

kx22 schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:15:
Het heeft niet zozeer met sparen of stroomverbruik te maken, want ik zoek een desktop waar ik op zijn tijd een beetje kan investeren en opkrikken. Nu vind ik de Mac Pro ook een machtig mooi ding. Het argument: oud ding, is wel waar ik mee zit. Een product van 5/6 jaar oud is nou eenmaal "bijna eol".

Ik zie op marktplaats een upgrade kit: hier

Wat deze jongen op marktplaats aanbiedt, kan ik dit niet zelf ergens halen? Zijn dit speciaal voor Apple gemaakte processoren of kan je elk willekeurige processor in stoppen?

Om eerlijk te zijn, wat wil je daadwerkelijk gaan knutselen? Zoveel kan je niet doen aan een Mac Pro. HD vervangen, ram bijzetten kan ook in de Mini en iMac.
Enige wat je in de Mac Pro wel kan is de GPU vervangen maar dit kan maar door beperkt aantal GPU's.

Willekeurige CPU's kan je er niet instoppen, dit laat de firmware niet toe. Er kunnen alleen CPU's ingezet worden die in die serie Mac Pro oorspronkelijk werden gebruikt. Echt opkrikken over tijd zit er niet in bij een mac. Veel verder dan beetje ram en HD-tje hier en daar kom je 9/10 keer niet.

Enige reden dat de Mac Pro bestaat/bestond (hij is al enige tijd niet meer geupgrade en naar geruchten zal deze verdwijnen) was vanwege de PCI slots voor audio en video input kaarten en eventuele RAID kaarten. Dus voor de professionals.

Je denkt nu van goh leuk kan knutselen maar je zal het niet doen, of bijna niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Osxy op 09-04-2012 12:33 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:15:

Dit werpt een totaal ander licht op de zaak. De essentie van je startpost was: "Is het zijn geld waard (gezien de upgrades die ik ga uitvoeren van ongeveer 200 euro kom ik uit op 700 euro)?." Het antwoord hierop is een volmondig nee.

Wat je eigenlijk wilt is de behuizing van de Mac Pro met daarin een pc die een stukje sneller is dan je huidige laptop. Helaas zijn er meer mensen die vallen op het ontwerp van de Mac Pro en zul je dit terugzien in de prijs ervan. Misschien kun je uitkijken naar een defecte variant en de inhoud hiervan vervangen door een Hackintosh variant? Je hebt dan de mooie kenmerkende behuizing, de power van een moderne pc en het sleutelen aan je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Laatst online: 01-10 10:50
Is het zijn geld waard?
- Nee

Zie de bovenstaande post van Luit.

Neem voor de grap eens een kijkje in de V&A sectie van Tweakers, of kijk eens een beetje rond op Marktplaats.

Daar staat bijvoorbeeld een Mac Pro 1.1 met 8GB RAM, een antieke videokaart, 2x 2.66Ghz dual core Xeon en vier schrijven van 640GB in RAID voor het zelfde bedrag dat jij voor die Mac Pro van een kennis gaat betalen.

Als ik in jouw schoenen zal staan zal ik gewoon doorsparen voor een iMac, of een Mac Mini kopen voor á 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 08:38
Ik heb een Pro met 2x 2.66GHz dual cores, en met SSD en 16GB (FB) ram kom je echt heel vlot mee hoor :)
Of het economisch handig is, is een tweede, en ja, voor dat geld heb je inderdaad een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 22:26
Willem schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:18:
Ik heb een Pro met 2x 2.66GHz dual cores, en met SSD en 16GB (FB) ram kom je echt heel vlot mee hoor :)
Of het economisch handig is, is een tweede, en ja, voor dat geld heb je inderdaad een i5.
Same here. 4 schijven er in en gaan. Ben benieuwd of ik 'm binnenkort voor een nieuwe kan gaan upgraden, het is wel lang wachten inmiddels. Ik heb hier twee 23" Cinema's (mat) staan en als ik een vervanger voor deze Mac wil, dan wordt dat dus geen iMac. Dus ben ik op de mini, waar standaard nog steeds een 5400 RPM schijf in zit) met externe schijven aangewezen (da's niet mooi) of een laptop, maar dat vind ik dan ook weer zo'n zonde, (je betaalt dan toch voor extra scherm, toetsenbord, accu).
Kan de ts niet zo adviseren over de prijs, helaas, kan me echter niet voorstellen dat Mountain Lion er ook echt niet op gaat draaien. Heb er wel meer over gelezen inderdaad, maar qua hardware moet het gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:28

Fiber

Beaches are for storming.

In de mini kun je ook een SSD zetten. Zelfs twee als je een beetje handig ben. En opslagschijven horen in een NAS, niet in een workstation... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 22:26
Fiber schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:30:
In de mini kun je ook een SSD zetten. Zelfs twee als je een beetje handig ben. En opslagschijven horen in een NAS, niet in een workstation... ;)
Post aangepast. Standaard dus 5400 rpm schijf. En nee, mijn schijven horen IN het workstation. Anders blijf je aparte apparaten aan een klein computertje plakken.
maar misschien heb je ook wel gelijk... sssst....

[ Voor 6% gewijzigd door Dancing_Animal op 09-04-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Dacht dat het om een MBP ging. >:)

[ Voor 77% gewijzigd door Vitruvius op 09-04-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:41
Probeer je nou gewoon verkapt je eigen MBP te verkopen? Of is het toeval dat de verkoper ook Robbert heet?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:33
Ik geef het voordeel van de twijfel. Maar laat het duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is om zo je laptop aan de man te brengen (als het die van jou is) ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Twijfel? Een laptop aanbieden in een topic waarin iemand specifiek om een desktop vraagt?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickeyvz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 13:10
Robbert valt een beetje door de mand ben ik bang :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik durf t bijna niet te zeggen maarre...

(als je de uitbreidbaarheid van een tower behuizing op prijs stelt)

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 13-04-2012 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52
Ik heb hier een Mac Pro 1,1.

Ik heb de processors vervangen door een setje E5345 (2.33 GHz quad-cores) en haal hierbij 8200 punten in Geekbench. Dat is meer dan een 21,5" iMac (en gelijk aan de base-27"). Hiervoor moet je overigens wel een EFI-update doen zodat je Mac Pro een 2,1 wordt. Zie: http://forum.netkas.org/index.php/topic,1094.0.html

Anders krijg je stability problemen.

Het geheugen is duur, maar ik had de mijne dan ook met 9 GB FB-DDR2 gekocht.

Je kan met Lion gewoon een HD6870 of HD6850 erin zetten. Je hebt dan geen boot-scherm meer maar zowel in Windows als in OS X draait die als een zonnetje, met uitzondering van crashes met Steam en DVD player.

Je hebt dan aan het eind dus:

2 Quad-cores op 2.33 GHz (150 euro inclusief speciale schroevendraaier, zie: http://www.waitingoutside...-2-xeon-x5355-processors/ )
Zo veel geheugen als je wilt, al blijft het DDR2
Een HD6870

Plus 4 hard drive bays, 2 extra SATA-connectors voor bijvoorbeeld SSD's (splitter gebruiken bij de Molexes van de DVD-drives, en dan een SATA-power-converter er aan), 4 Firewire aansluitingen, expandability, etc.

Voor Mountain Lion: Als je bepaalde hacks gebruikt (rEFIt bijvoorbeeld) kun je deze waarschijnlijk wel draaien. Apple noemt het zelf een bug dat 32-bit systemen (de Mac Pro processors zijn 64-bit en 64-bit applicaties draaien er wel op, maar de kernel is standaard in 32-bit) niet booten en daar valt met allerhande hacks omheen te werken.

Als je al dit begreep, zou ik de Mac Pro aan raden. Zo niet, dan raad ik een Mac Mini met ATi videochip aan.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1