Moederbord garantie (gebogen pinnen) - Azerty

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 23:49
Ik heb dit al vaker gehoord bij verschillende webshops (oa vrienden die bij salland bestelden) maar nu heb ik het zelf mogen ervaren. Ik stel regelmatig PC's samen en dit keer besloot ik voor het eerst bij azerty een HTPC te bouwen.

Na ontvangst van alle goederen bleek de meegeleverde radeon 6850 niet te reageren. Eerst dacht ik (ook na contact met de helpdesk van azerty) dat de voeding niet genoeg vermogen leverde maar na wat 'lenen' uit andere desktops kwam ik erachter dat alle componenten in orde waren maar dat het PCI-E slot op het moederbord gewoon niet werkte. Toevallig had ik er twee besteld dus ik ruilde ze om en had na een paar minuten een werkende HTPC.

Vervolgens ben ik de RMA procedure bij azerty ingegaan nadat ik na een grondige inspectie van het moederbord geen optische defecten kon vinden. Netjes het socketshield teruggezet, de backplate erachter gezet en alle onderdelen in een doos terug laten sturen naar azerty. Na een paar dagen kreeg ik de melding dat men geen garantie kon leveren aangezien de retour gestuurde producten niet aan de voorwaarden voldeden. Na doorvragen was de reactie " er zijn pinnen verbogen in de socket en daarom kunnen wij hem niet terugsturen naar de fabrikant (asus)".

Aangezien ik 100% zeker weet dat dit voor het verzenden niet het geval was heb ik het moederbord op laten sturen en na uitpakken en de shield verwijderen is inderdaad te zien hoe midden in de 1155 socket 1 pinnetje omgebogen is. Het is echt fysiek onmogelijk dat dit met het plaatsen van de socket shield gedaan is.

Nou hoor ik dit argument vaker vanuit verschillende leveranciers (bij computerland btw nooit problemen gehad!) wel vaker en ik krijg een beetje het idee alsof men dit argument gebruikt om geen garantie te geven en om een RMA procedure met dure tests te vermijden. Een moederbordje van 6 tientjes testen neemt toch snel een minuut of 20 in beslag en dat is meer dan de marge die het zal opleveren bij verkoop.

Is dit inderdaad het geval? (en moet ik voortaan gewoon foto's van alles maken dat ik terugstuur?) Wat zijn mijn rechten in deze? (zonder foto's waarschijnlijk nihil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10 08:06
Mijn eerste reactie is het pinnetje terug buigen en terug sturen onder de 7 dagen retour termijn? Verder is het uiteraard een welles nietes verhaal en zou je uiteindelijk wellicht de kosten kunnen delen ofzo?

Laat het in ieder geval een les zijn, in het vervolg geen RMA doen maar gewoon aanspraak maken op je 7 dagen retour termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Je hebt dus geen foto van gemaakt? Duidelijke foto + serie nummer zichtbaar lijkt mij voldoende bewijs, laat hun maar aantonen dat er iets mis mee is?

Als je dat gedaan had, dan kon je aantonen dat het bij jou niet mis is gegaan. Nu zou, mocht Azerty zo evil zijn wat ik overigens niet denk, gewoon geen bewijs/ander moederbord met dit defect kunnen laten zien.

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
ipazza schreef op maandag 09 april 2012 @ 09:58:
Je hebt dus geen foto van gemaakt? Duidelijke foto + serie nummer zichtbaar lijkt mij voldoende bewijs, laat hun maar aantonen dat er iets mis mee is?

Als je dat gedaan had, dan kon je aantonen dat het bij jou niet mis is gegaan. Nu zou, mocht Azerty zo evil zijn wat ik overigens niet denk, gewoon geen bewijs/ander moederbord met dit defect kunnen laten zien.
'

Nope. Als ik een defect PCI-E slot in een nieuw moederbord tegenkom ga ik normaal geen foto's maken van de CPU socket voor ik het terugstuur. Verder was het moederbord namelijk in orde (HTPC bootte netjes al was de gfx card niet te zien). Of het *evil* is van azerty weet ik niet (al kwam ik verschillende " verbogen pin in CPU socket" verhalen op trosradar tegen.. maarja.. dat is nou niet echt een geloofwaardig medium). Het kan ook een RMA medewerker zijn die geen zin heeft in het testen van een PCI-E slot en dus maar een pinnetje verbuigt in de socket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder te insinueren dat jij dat pinnetje verbogen hebt, waarom zou Azerty dit doen bij een mobo dat ze terug krijgen onder RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek voor de grap eens naar Azerty en RMA op dit forum. Je bent niet de enige met dit soort gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Maar....waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Daar kunnen meerdere redenen voor zijn: kosten bijvoorbeeld.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
^ inderdaad.

Ze rekenen al 1 euro als je met iDeal wilt betalen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
TIP: Schrijf hier een review over Azerty met het hele verhaal bij de aftersales, het is van belang dat andere gebruikers ook op de hoogte zijn van deze RMA procedure...

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Hmm ik had ook een keer iets raars bij azerty. Bestelde een so-dimm module voor in mijn laptop. Die kwam vervolgens los in een anti statisch zakje met een sticker er op, waarop met de hand een (rma?) nummer op geschreven was.

Module in m'n laptop gezet en meteen problemen (BSOD etc.) memtest gedraaid en jawel defecte module. Opgestuurd voor RMA en nu ontvang ik opeens een exemplaar dat netjes in een plastic verpakking zit, met documentatie etc. En deze werkt wel.

Ik had het idee dat ik in eerste instantie een exemplaar gekregen had dat een ander al RMA gestuurd had. Ik heb dit gemeld bij azerty en er nooit meer iets van gehoord. Sindsdien ook niet meer bij azerty besteld.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Aghanim schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:02:
Zonder te insinueren dat jij dat pinnetje verbogen hebt, waarom zou Azerty dit doen bij een mobo dat ze terug krijgen onder RMA?
Omdat een moederbord met daarop een afwijkend defect component (bvb een PCI-E slot) testen en opsturen naar de fabrikant een lang en kostbaar proces is? Om zo'n pinnetje te verbuigen moet je wel erg lomp te werk gaan.. en dat is me bij geen enkel ander moederbord ooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 00:53

Zerfox

^this guy

Het kan natuurlijk ook het geval zijn dat bij de verzending terug naar Azerty het pinnetje is omgebogen.
Ik weet niet hoe makkelijk zo'n pinnetje ombuigd en hoe goed je het verpakt hebt, maar mocht dit het geval zijn dan is het volgens mij de verantwoordelijkheid van de verzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:39
Freakster86 schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:45:
^ inderdaad.

Ze rekenen al 1 euro als je met iDeal wilt betalen :S
Kan je op meerdere manieren bekijken, hun vertellen je wat het kost.
Een ander rekent het in de prijs mee en zul je het dus niet weten, terwijl het dan ook geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
denan schreef op maandag 09 april 2012 @ 16:56:
[...]

Omdat een moederbord met daarop een afwijkend defect component (bvb een PCI-E slot) testen en opsturen naar de fabrikant een lang en kostbaar proces is? Om zo'n pinnetje te verbuigen moet je wel erg lomp te werk gaan.. en dat is me bij geen enkel ander moederbord ooit gelukt.
Klopt, maar dan graaft Azerty haar eigen graf. Ik ken de winkel niet, en geloof gezien de verhalen best dat het niet altijd zuivere koffie is, maar dat zou toch wel heel dom zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
ZaroX schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:36:
Het kan natuurlijk ook het geval zijn dat bij de verzending terug naar Azerty het pinnetje is omgebogen.
Ik weet niet hoe makkelijk zo'n pinnetje ombuigd en hoe goed je het verpakt hebt, maar mocht dit het geval zijn dan is het volgens mij de verantwoordelijkheid van de verzender.
Dat is echt fysiek onmogelijk tenzij men met een stalen pin door 2 dozen gestoken heeft, een gat in het socket shield boorde en 1 pin verboog :)

Een socket shield is een dik plastic beschermkapje dat je over de socket vastklikt. Het kan ook maar op 1 manier vastgezet worden dus al zou je het willen verprutsen dan moet je nog enorm je best doen

Afbeeldingslocatie: http://i1230.photobucket.com/albums/ee491/Gigabyte-Review-2/X58A-OC-Review/Product%20Images/CPU-Socket-Area-2-S.jpg
Aghanim schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:44:
[...]

Klopt, maar dan graaft Azerty haar eigen graf. Ik ken de winkel niet, en geloof gezien de verhalen best dat het niet altijd zuivere koffie is, maar dat zou toch wel heel dom zijn?
Wie zegt dat het standaard azerty beleid is? (al zie ik wel in alle klachten dezelfde standaard reactie over moederbord garantie terugkomen) Het kan ook een individuele medewerker zijn die geen zin heeft om weer een moederbord te testen. Voor mij was het in ieder geval de eerste en laatste kennismaking met Azerty. Toch maar weer computerland ook al hebben die een kleinere selectie van hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt hier wel nogal makkelijk een conclusie getrokken; er zijn meerdere topics over, DUS het moet wel beleid zijn van Azerty? Als je enig idee hebt hoeveel producten er dagelijks doorheen gaan, en hoeveel er procentueel dan misgaan dan krijg je al een heel ander beeld.

Als je dan ook nog even topics zoekt waar mensen zelf het pinnetje verbogen hebben en het advies krijgen het recht te buigen en te doen of er niets aan de hand is, dan wil ik ook niet gelijk uitsluiten dat er mensen tussen zitten die achteraf pas stellen dat het grondig gecontroleerd is voor verzenden terwijl de mogelijkheid er best is dat ze het zelf veroorzaakt hebben.

Een winkel heeft er geen enkele baat bij om procedureel moederborden te gaan saboteren; mensen maken foto's, het gelazer achteraf (zoals ook hier) kost vele malen meer dan een garantietraject. Op de doorstroom die een dergelijke winkel heeft, is een moederbord meer of minder retour niet oorzaak van significante kosten.
Andersom, is een dergelijke iets, als het procedure zou zijn, ook nooit onder de pet te houden. Het zou werkelijk overstromen van klachten in plaats van nu zo nu en dan eens een vraag.

Als zoiets vervolgens uitlekt, dan kan je je toko sluiten. Mensen die denken dat een winkel zoiets procedurematig instelt, hebben geen inzicht in hoe bedrijfsvoering werkt. Winkels die slechte RMA-afhandeling hebben zijn er ook wel geweest - je hebt overal gekken - maar die waren ook in no-time weer weg met grove lading aan slechte reviews.

Wanneer je een situatie bekijkt, is het als een schaakbord. Je kijkt niet alleen naar je eigen stukken, je kijkt ook naar de positie van een ander en wat en waarom die een volgende zet zou kunnen doen. Wij, hier als lezers van één zijde van het schaakbord kunnen weinig conclusie trekken over dit geval. Dat sommigen op basis van dit en enkele andere topics een winkel durven te beschuldigen van dergelijk beleid is niet alleen schokkend, maar is zelfs te scharen onder smaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat Azerty die pinnetjes expres verbuigt. Wel is er een kans dat een medewerker het per ongeluk gedaan heeft met testen.

Dat pinnetjessysteem is op zichzelf gewoon al klote. Heel veel winkels hebben er een streng beleid voor, omdat het uiteraard ook veel voorkomt dat mensen het zelf kapotmaken. Helaas worden hierdoor ook mensen benadeeld die die pinnetjes niet zelf kapot hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:26:
Er wordt hier wel nogal makkelijk een conclusie getrokken; er zijn meerdere topics over, DUS het moet wel beleid zijn van Azerty? Als je enig idee hebt hoeveel producten er dagelijks doorheen gaan, en hoeveel er procentueel dan misgaan dan krijg je al een heel ander beeld.
Als je goed leest zie je dat ik juist vraagtekens heb bij de opmerking ' dat het beleid is'. :)

Om me bij de feiten te houden:
- Er zijn verschillende dossiers te vinden waarbij Azerty bij moederbord RMA's (waarbij de klachten niets te maken hebben met verbogen pinnen) de RMA afwijzen met de standaard reactie "de pinnen zijn verbogen" . Zelfs een paar dossiers waarbij het retourgezonden moederbord geen enkele verbogen pin heeft. Azerty heeft op hardware info daarvoor ook excuses aangeboden.
- Ook in mijn geval had de RMA niets met verbogen pinnen te maken, het moederbord werkte gewoon ook al reageerde het PCI-E slot niet.
- Bij het verzenden heb ik alle voorzorgsmaatregelen genomen die er te nemen zijn.
- Bij het in elkaar zetten / uit elkaar halen heb ik alle voorzorgsmaatregelen genomen die er te nemen zijn.
- De staat van de socket heb ik voor verzenden gezien. Die was in orde en bij het plaatsen van de socket shield is het onmogelijk om een pin midden op de socket te verbuigen.
- Bij retour (ook na het standaard mailtje) is er 1 pin midden in de socket verbogen. 1 pin verbuigen terwijl er een socket shield op zit is niet mogelijk.
- De pin was niet een beetje verbogen maar 1 individuele pin maakt nu een hoek van 40 graden. Gezien de dichtheid van de pinnen en het feit dat er slechts 1 verbogen is moet dat met een puntig voorwerp gedaan zijn. Anders waren er meer verbogen.

Verder heb ik met Azerty geen zin in welles/nietus spelletjes, zeker niet voor een moederbord van een paar tientjes. Daar kom je vast niet uit vooral niet als je denkt aan een scenario waarin een RMA medewerker per ongeluk het pinnetje heeft omgebogen en dat niet wil rapporteren. Wijze les geleerd.. en de volgende keer maar weer bij een andere partij bestellen :)

[ Voor 8% gewijzigd door denan op 10-04-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
denan schreef op zondag 08 april 2012 @ 20:36:
Ik heb dit al vaker gehoord bij verschillende webshops (oa vrienden die bij salland bestelden) maar nu heb ik het zelf mogen ervaren. Ik stel regelmatig PC's samen en dit keer besloot ik voor het eerst bij azerty een HTPC te bouwen.

Na ontvangst van alle goederen bleek de meegeleverde radeon 6850 niet te reageren. Eerst dacht ik (ook na contact met de helpdesk van azerty) dat de voeding niet genoeg vermogen leverde maar na wat 'lenen' uit andere desktops kwam ik erachter dat alle componenten in orde waren maar dat het PCI-E slot op het moederbord gewoon niet werkte. Toevallig had ik er twee besteld dus ik ruilde ze om en had na een paar minuten een werkende HTPC.

Vervolgens ben ik de RMA procedure bij azerty ingegaan nadat ik na een grondige inspectie van het moederbord geen optische defecten kon vinden. Netjes het socketshield teruggezet, de backplate erachter gezet en alle onderdelen in een doos terug laten sturen naar azerty. Na een paar dagen kreeg ik de melding dat men geen garantie kon leveren aangezien de retour gestuurde producten niet aan de voorwaarden voldeden. Na doorvragen was de reactie " er zijn pinnen verbogen in de socket en daarom kunnen wij hem niet terugsturen naar de fabrikant (asus)".

Aangezien ik 100% zeker weet dat dit voor het verzenden niet het geval was heb ik het moederbord op laten sturen en na uitpakken en de shield verwijderen is inderdaad te zien hoe midden in de 1155 socket 1 pinnetje omgebogen is. Het is echt fysiek onmogelijk dat dit met het plaatsen van de socket shield gedaan is.

Nou hoor ik dit argument vaker vanuit verschillende leveranciers (bij computerland btw nooit problemen gehad!) wel vaker en ik krijg een beetje het idee alsof men dit argument gebruikt om geen garantie te geven en om een RMA procedure met dure tests te vermijden. Een moederbordje van 6 tientjes testen neemt toch snel een minuut of 20 in beslag en dat is meer dan de marge die het zal opleveren bij verkoop.

Is dit inderdaad het geval? (en moet ik voortaan gewoon foto's van alles maken dat ik terugstuur?) Wat zijn mijn rechten in deze? (zonder foto's waarschijnlijk nihil)
De eerste zes maanden moet Azerty aantonen (bewijzen) dat jij het kapot hebt gemaakt. Dit is voor hun eigen onmogelijk, dit had evengoed een fabrieksfout kunnen zijn al had je het gedaan.

Op basis hiervan zul je de zaak altijd winnen als je het lang genoeg escaleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
Ik geef niemand de schuld maar ik heb bij een webshop gewerkt die alles wat RMA kwam zelf deed testen, bij een moederbord werd er ram, cpu, hdd en een videokaart op gezet. Het kan zijn dat Azerty dit ook doet.

Degene die het moet testen krijgt vaak veel dingen om te testen en er zit natuurlijk ook een bepaalde tijd aan vast dat een test mag duren. Ik kan me zo best voorstellen dat er zo een medewerker is die iets te onzorgvuldig de cpu erop of eraf haalt waardoor er zo 1 of meerdere pinnetjes verbuigen. Natuurlijk wordt dit achteraf opgemerkt en dan is het een optisch mankement en in de winkel waarbij zoiets was dan was het altijd gebruikersfout.

Azerty heeft dan ook bewezen dat "de koper" een fout heeft gemaakt.

Ik zeg niet dat het zo is gegaan, maar dit is een mogelijk scenario (er vanuit gaande dat TS alles netjes heeft ingepakt en retour gestuurd). Overigens was het een erg grote zaak die dat deed, maar het gros van de mensen accepteerd zoiets als eigen fout, dat is dan wel weer jammer.

Zo is er toen bij die webshop ook vaak geheugen terug gestuurd naar de klant met een rekening terwijl deze defect was, het test apparaat testte het geheugen op een langzamere snelheid waardoor de fouten niet optraden, dit werd toen na 2 maanden pas ontdekt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Gisteravond een telefoontje gehad van Azerty's webcare(?) afdeling die deze thread gezien hadden. Zij gaven aan dat er in het RMA proces een fout was gemaakt en dat de reacties die ik kreeg (fout in klantdomein) niet het beleid zijn van Azerty. Volgens hen is het standaard beleid dat men in het geval van verbogen pinnen altijd uitgaat van 'transport/fabricage'-fouten en dat Azerty dit verder oppakt met de hardware leverancier. Intern zou men de betrokken RMA medewerkers hierop aanspreken, ook omdat men wel vaker klachten had gekregen in het verleden.

Daarna kreeg ik het aanbod om mijn 2e moederbord retour te sturen waarna zij een nieuwe zouden opsturen. Uiteindelijk toch een nette oplossing vanuit Azerty. Dat had ik niet verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zo zie je maar weer waar een topic op GoT soms goed voor kan zijn :) (overigens vraag ik me dan wel af hoe de verdere afhandeling was gelopen zonder dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
denan schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:13:
Gisteravond een telefoontje gehad van Azerty's webcare(?) afdeling die deze thread gezien hadden. Zij gaven aan dat er in het RMA proces een fout was gemaakt en dat de reacties die ik kreeg (fout in klantdomein) niet het beleid zijn van Azerty. Volgens hen is het standaard beleid dat men in het geval van verbogen pinnen altijd uitgaat van 'transport/fabricage'-fouten en dat Azerty dit verder oppakt met de hardware leverancier. Intern zou men de betrokken RMA medewerkers hierop aanspreken, ook omdat men wel vaker klachten had gekregen in het verleden.

Daarna kreeg ik het aanbod om mijn 2e moederbord retour te sturen waarna zij een nieuwe zouden opsturen. Uiteindelijk toch een nette oplossing vanuit Azerty. Dat had ik niet verwacht :)
Ik vind dit des te smeriger :X
De "gebogen pinnen"-verhalen lees ik regelmatig, en altijd over Azerty. Waarschijnlijk ook omdat ze extra willen verdienen aan het monteren van de CPU, maar zoals hierboven wordt gesuggereerd kan het ook goed zijn dat ze garantieprocedures willen voorkomen.
Om dan als "damage control" alsnog garantie te verlenen na een publieke "klacht" hierover op Tweakers, vind ik des te slechter. Hiermee geven ze toe dat ze geen sterk punt hebben, en onterecht de garantieclaim hebben afgewezen. Maar ze weten zelf ook dat ze er heel vaak mee wegkomen, omdat consumenten het er vaak bij laten zitten (want veel alternatieven heb je als consument niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:26:

Als je dan ook nog even topics zoekt waar mensen zelf het pinnetje verbogen hebben en het advies krijgen het recht te buigen en te doen of er niets aan de hand is, dan wil ik ook niet gelijk uitsluiten dat er mensen tussen zitten die achteraf pas stellen dat het grondig gecontroleerd is voor verzenden terwijl de mogelijkheid er best is dat ze het zelf veroorzaakt hebben.

Een winkel heeft er geen enkele baat bij om procedureel moederborden te gaan saboteren; mensen maken foto's, het gelazer achteraf (zoals ook hier) kost vele malen meer dan een garantietraject. Op de doorstroom die een dergelijke winkel heeft, is een moederbord meer of minder retour niet oorzaak van significante kosten.
Andersom, is een dergelijke iets, als het procedure zou zijn, ook nooit onder de pet te houden. Het zou werkelijk overstromen van klachten in plaats van nu zo nu en dan eens een vraag.

Als zoiets vervolgens uitlekt, dan kan je je toko sluiten. Mensen die denken dat een winkel zoiets procedurematig instelt, hebben geen inzicht in hoe bedrijfsvoering werkt. Winkels die slechte RMA-afhandeling hebben zijn er ook wel geweest - je hebt overal gekken - maar die waren ook in no-time weer weg met grove lading aan slechte reviews.

Wanneer je een situatie bekijkt, is het als een schaakbord. Je kijkt niet alleen naar je eigen stukken, je kijkt ook naar de positie van een ander en wat en waarom die een volgende zet zou kunnen doen. Wij, hier als lezers van één zijde van het schaakbord kunnen weinig conclusie trekken over dit geval. Dat sommigen op basis van dit en enkele andere topics een winkel durven te beschuldigen van dergelijk beleid is niet alleen schokkend, maar is zelfs te scharen onder smaad.
Normaal gesproken zou ik het wel met je eens zijn geweest. Maar niet in dit geval wederom met Azerty. Ook ik heb mijn portie gezeik met deze winkel gehad en eens in de zoveel tijd komen ze weer eens voorbij met juist dit soort specifieke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsoetens
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05-2021
Bij deze heb ik dus ook hetzelfde juist meegemaakt. Ik koop een moederbord (en alle andere onderdelen) voor zelf mijn PC samen te stellen bij Azerty.
Bij het openen van de verpakking zie ik dat één van de pinnetjes van het moederbord gebogen is. Om toch zeker te zijn probeer ik het uit en zie ik dat er 1 van de 2 ram slotjes niet blijkt te werken. PC loopt zelf vast als ik het 2de slotje probeer te gebruiken.

Ik vraag nu RMA aan bij Azerty en zij zeggen nu doodleuk dat ik geen garantie meer heb omdat ik het niet door hen heb laten assembleren. Mijn garantie vervalt dus als ik het niet bij hen laat assembleren? Kan dit eigenlijk wel, is dit volgens de wet van de garantie in Nederland wel mogelijk?

Op hun site staat te lezen dat hun afhandeling bij een defect hun zou onderscheiden, maar ik kan alleen maar het tegenovergestelde stellen. Het komt er in hun laatste mail zelf op neer dat ik het pinnetje zelf verbogen zou hebben.

Aangezien ik zelf in België woon en ik niet de volledige garantie wet ken in Nederland, vraag ik mij af of dit wel allemaal wettelijk is? Maar als ik dit topic hier lees ben ik duidelijk niet de enige met dit probleem. Sowieso zal dit niet de enige post worden op een forum waar ik mijn gedacht zal zeggen over Azerty.

Bij deze kan ik de rest maar waarschuwen als ze hier komen lezen over deze heel "klantvriendelijke" winkel met "uitstekend" garantiebeleid... LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
nsoetens schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:04:
Bij deze heb ik dus ook hetzelfde juist meegemaakt. Ik koop een moederbord (en alle andere onderdelen) voor zelf mijn PC samen te stellen bij Azerty.
Bij het openen van de verpakking zie ik dat één van de pinnetjes van het moederbord gebogen is. Om toch zeker te zijn probeer ik het uit en zie ik dat er 1 van de 2 ram slotjes niet blijkt te werken. PC loopt zelf vast als ik het 2de slotje probeer te gebruiken.

Ik vraag nu RMA aan bij Azerty en zij zeggen nu doodleuk dat ik geen garantie meer heb omdat ik het niet door hen heb laten assembleren. Mijn garantie vervalt dus als ik het niet bij hen laat assembleren? Kan dit eigenlijk wel, is dit volgens de wet van de garantie in Nederland wel mogelijk?

Op hun site staat te lezen dat hun afhandeling bij een defect hun zou onderscheiden, maar ik kan alleen maar het tegenovergestelde stellen. Het komt er in hun laatste mail zelf op neer dat ik het pinnetje zelf verbogen zou hebben.

Aangezien ik zelf in België woon en ik niet de volledige garantie wet ken in Nederland, vraag ik mij af of dit wel allemaal wettelijk is? Maar als ik dit topic hier lees ben ik duidelijk niet de enige met dit probleem. Sowieso zal dit niet de enige post worden op een forum waar ik mijn gedacht zal zeggen over Azerty.

Bij deze kan ik de rest maar waarschuwen als ze hier komen lezen over deze heel "klantvriendelijke" winkel met "uitstekend" garantiebeleid... LOL
Nee, dat is in beginsel niet wettelijk. Hoe dan ook moet het product voldoen aan de redelijke verwachtingen die je er als consument van kan hebben (conformiteitsbeginsel). Ze kunnen zich beroepen op het feit dat de tekortkoming door misbruik veroorzaakt is. in de eerste 6 maanden ligt de bewijslast daarvoor echter bij de verkoper (omgekeerde bewijslast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:28
Het is gewoon jouw woord tegen dat van Azerty. Jij claimt dat die pin al krom was toen je het moederbord uit de doos haalde, Azerty claimt dat jij die pin zelf krom hebt gemaakt.

Ik vraag me overigens af hoe Azerty er elke keer weer zo makkelijk vanaf komt qua garantie. Ik heb in mijn hele leven dat ik computers bouw nog nooit een verbogen pin meegemaakt op een moederbord, en toch ben ik niet super voorzichtig bij het monteren van CPUs en coolers. Het lijkt mij makkelijker om een socket te slopen door het verkeerd te verpakken (kapje weglaten bijvoorbeeld), dan door gewoon een CPU te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:35

ScSi

Belg.

nsoetens schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:04:

Blijven contact opnemen met hen, en bord ter RMA terugsturen. Ook de updates in dit topic blijven posten, zodat je advies kan krijgen van tweakers.net hier.

Eventueel kan je, als je er echt met hen niet uitkomt, een slechte review plaatsen op tweakers.net (wordt sneller opgemerkt dan een forumpost) voor wat betreft aftersales.

En de volgende keer nooit meer bij Azerty bestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
_JGC_ schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:28:
Het is gewoon jouw woord tegen dat van Azerty. Jij claimt dat die pin al krom was toen je het moederbord uit de doos haalde, Azerty claimt dat jij die pin zelf krom hebt gemaakt.

Ik vraag me overigens af hoe Azerty er elke keer weer zo makkelijk vanaf komt qua garantie. Ik heb in mijn hele leven dat ik computers bouw nog nooit een verbogen pin meegemaakt op een moederbord, en toch ben ik niet super voorzichtig bij het monteren van CPUs en coolers. Het lijkt mij makkelijker om een socket te slopen door het verkeerd te verpakken (kapje weglaten bijvoorbeeld), dan door gewoon een CPU te plaatsen.
Dat is waar, maar de bewijslast dat de tekortkoming door misbruik komt ligt bij Azerty. Ik neem tenminste aan dat het minder dan een half jaar geleden geleverd is. Dus bij woord tegen woord hebben ze geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsoetens
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05-2021
Sigis schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:56:
[...]
Dat is waar, maar de bewijslast dat de tekortkoming door misbruik komt ligt bij Azerty. Ik neem tenminste aan dat het minder dan een half jaar geleden geleverd is. Dus bij woord tegen woord hebben ze geen poot om op te staan.
Ja, enkele weken besteld, een dikke week na levering terug gestuurd. Gevraagd of ik geld kon terug krijgen omdat ik ondertussen al ander mobo gekocht had en er niet wou op wachten. Enkele quotes uit de mails die ik krijg van hun klantendienst: (Blijkbaar eerst een standaard mail)
Wij hebben uw moederbord ontvangen echter kunnen wij deze niet in behandeling nemen.
De reden dat wij uw moederbord niet retour kunnen nemen zullen wij hieronder kort toelichten:

U heeft er voor gekozen om het systeem zelf te bouwen, dit kan uiteraard. Wij versturen normaal altijd een mail naar de klanten waarin wij assemblage aanbieden en onze klanten wijzen op de risico’s van zelf monteren. We geven met klem aan dat met name het monteren van de processor op het moederbord risico's met zich meebrengt m.b.t. kromme pinnetjes en het verlies van garantie. Wanneer wij namelijk een moederbord met een of meerdere kromme pinnetjes retour sturen naar de fabrikant zullen zij het moederbord direct retour sturen omdat zij dit zien als gebruikersschade en reparatie dan helaas niet meer mogelijk is.

Graag horen wij naar welk adres wij uw moederbord retour kunnen sturen.
Wij vertrouwen er op u voldoende geïnformeerd te hebben.
Dan zeggen ze dat ik garantie heb en niet heb in dezelfde zin. Waar ik mijn twijfels over heb?
U heeft zeker garantie op product, echter als u een product met een fysieke beschadiging retourneert dan kunnen wij geen garantie meer op geven.
Daarna beschuldigingen dat ik het moederbord heb kapot gemaakt.
Als het product fysiek was beschadigd bij het openen van het product had u dit direct moeten melden.
U geeft aan dat u het product heeft geprobeerd en deze niet werkt.
De processor is dus gemonteerd geweest en waarschijnlijk heeft u per ongeluk de socket beschadigd tijdens (de)monteren van den processor.
Dan als laatste mail heb ik gevraagd mij te tonen waar ergens in hun contract over verkoopovereenkomst er iets staat dat ik mijn garantie verlies op moederbord wanneer er beschadiging aan is?
Momenteel wacht ik nog altijd op antwoord...

Ik blijf er bij dat dit bijna niet wettelijk kan zijn en heb dan ook op http://www.consuwijzer.nl/ klacht ingediend (als dit iets kan uitmaken) tegen Azerty en gevraagd of dit wel kan. Als ik nog iets hoor hierover laat ik het zeker weten.

Voor de duidelijkheid, dit was mijn tweede systeem dat ik gekocht heb bij Azerty. Mijn eerste had ik daar laten assembleren (wat achteraf bleek niet al te proper zijn gedaan, enkele kabels waren niet goed aangesloten). Ik was uiteindelijk wel tevreden genoeg om mijn tweede systeem los te kopen (zonder assemblage dan). Maar na dit gezever, kan ik iedereen aanraden om bij deze webshop weg te blijven. Misschien was ik met een tegemoetkoming tevreden geweest (geld teruggekregen in azerty bonnen ofzo), maar nu zijn ze gewoon klantonvriendelijk. En het ergste van al is dan dat op hun site staat te lezen:
Azerty onderscheidt zich namelijk van andere leveranciers door de snelle omruilservice. Indien u 1 of meerdere producten wilt retourneren, kunnen we de omruil binnen een paar dagen realiseren. Voor een snelle afwikkeling verzoeken we u slechts 1 ding: U kunt een Service Nummer aan te vragen via de website.

&&

Na binnenkomst van het product zal de Service Afdeling van Azerty beoordelen of het ingeleverde produkt u het recht geeft op reparatie, omruil of creditering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-10 11:30
Normaal zou je moederbord terug gerepareerd moeten terugkomen.
Zij zullen moeten bewijzen dat het pinnetje door jou is omgebogen ... veel geluk zou ik zo stellen.

Geld terugvragen gaat wel niet op.
Als ze dat zouden toestaan is dat puur coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ScSi schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:34:
[...]

Eventueel kan je, als je er echt met hen niet uitkomt, een slechte review plaatsen op tweakers.net (wordt sneller opgemerkt dan een forumpost) voor wat betreft aftersales.
Als de zaak afgerond is, is een review inderdaad welkom. Dat mag onderhand toch ook bekend zijn dat we geen breekijzer zijn maar simpelweg een neutraal beeld willen voor de lezer. Pas als het afgerond is, is het verhaal compleet en heeft een review gegarandeerd geen invloed op het verdere verloop - en is dus neutraal.
Pagina: 1