Booten van RAID5 > 2 TB zonder UEFI

Pagina: 1
Acties:

• MavhRik
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:47
Hoi,

Ik heb recent een boot disk crash gehad van mijn server / media center. Gelukkig staat alle data op een RAID5 in diezelfde computer dus niets aan het handje behalve dat ik zonder een werkende server / media center weinig kan dus wil dit graag voorkomen. De situatie was:
1x 500 GB bootdisk en 4x 1 TB in RAID5 op Intel Storage Matrix moederbord (Asus P7P55D-E Premium). In den beginnen was het idee om Windows 7 x64 te installeren op deze ~3 TB RAID5 array,maar dat is niet mogelijk aangezien je niet kan booten vanaf een schijf die groter is dan 2 TB (GPT disk) op een niet UEFI moederbord. Ik heb toen een losse 500 GB schijf erbij geplaatst om van te booten, welke dus nu redelijk de geest heeft gegeven (speelt verstoppertje met de BIOS).

Ik heb nu nog een extra RAID1 erbij gemaakt met twee schijven die ik nog had liggen, dus zit nu veilig, maar die twee schijven liggen niet lekker in me kast aangezien die eigenlijk maar plaats heeft voor 4 schijven (in rubbere cage etc) (Lian-Li PC-B10) plus dat het weer extra kabels, geluid en stroom verbruik met zich meebrengt.

Wat ik mij nu bedacht was waarom maak ik op die 4x 1 TB disks niet een array van 100 GB en een array van ~2,9 TB. Dan ziet Windows twee schijven waarvan één onder de 2 TB is en dus kan booten. Nu vraag je je misschien af waarom ik dat niet meteen heb gedaan... dat kwam omdat ik even geen plek heb om die ruim 2 TB aan data te verhuizen zodat ik die array's opnieuw op kan bouwen. Daarnaast ben ik niet 100% zeker of dit wel gaat werken, dus wil graag voordat ik al die moeite ga doen graag bevesteging of mijn idee gaat werken.

Uiteindelijk heb ik dan dus 4x 1 TB disks met twee keer een RAID5 array van 100 GB en ~2,9 TB) en kan ik Windows 7 x 64 installeren op die 100 GB partitie waar ik dan ook van kan booten.

Iemand die dit idee kan bevestigen?

PS. Ik heb uiteraard wel een backup van de data, maar dat gaat alleen om de belangrijke data (400 GB) en niet de van de volle ruim 2 TB.

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ja jouw idee gaat werken. Zelf heb ik een tijdje met 4 schijven een kleine RAID0 array gemaakt als bootschijf, en de rest als RAID5 array voor de data. Dat was dus ook met Windows® 7 en Intel® Rapid Storage Technology.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ja dat gaat werken, maar als je je data niet kwijt kunt (tijdelijk) dan kun je er ook voor kiezen om twee kleine laptopschijfjes of twee kleinste ssds te kopen. Kost geld, maar scheelt weer ruimte. En dan hou je het ook simpel, stroomverbruik is denk ik verwaarloosbaar.

• MavhRik
Oke, bedankt... dan ga ik maar eens uitzoeken waar ik al die data even kan plaatsen :-)

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is wel redelijk funest voor de performance van je array als je twee losse RAID5 array's hebt bestaande uit dezelfde schijven. Zou echt je OS op aparte schijven neerzetten. Zeker als straks de array faalt gaat rebuilden een hel worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MavhRik
Performance is niet zo'n probleem (als het maar niet extreem is)... en voor die zeldzame keer dat hij moet rebuilden wacht ik wel, 't is gewoon een thuis situatie he :-)

Pagina: 1