Systeem versnellen met 16GB SSD

Pagina: 1
Acties:

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Beste,

Ik bezit over een extra 16GB SSD. Graag zou ik daarmee mijn pc sneller maken. Nu is die 16GB te klein om Windows op te installeren. Bestaat er een andere manier om Windows deze te laten gebruiken?

Ik heb de page file al verplaatst naar deze schijf, volgens resource manager wordt er niet geschreven naar deze schijf. Dus vraag ik mij af of dit zin had. Heeft het zin om readyboost te activeren op die schijf? Kan ik deze schijf configureren dat hij als een soort snelle cache werkt voor mijn systeem schijf?

PC specs:

Windows 8 - 64bit
2GB DDR2 RAM
500 GB HD
1.8 Ghz dual core
Nvidia 210GT

• D4NG3R
  • Laatst online: 12:04

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt er meer aan om wat extra RAM in je PC te zetten.. Deze SSD gaat weinig uithalen :X.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
D4NG3R schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:53:
Je hebt er meer aan om wat extra RAM in je PC te zetten.. Deze SSD gaat weinig uithalen :X.
Inderdaad. 2GB RAM is wel erg weinig.

• Dark_f
Ik weet dat wat extra geheugen geen kwaad kan. Maar die SSD heb ik al, dus kan ik die al gebruiken.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Met meer RAM kan je je pagefile (Zo goed als) uitzetten wat je systeem al heel wat versneld.. Een SSD als secundaire schijf is redelijk nutteloos.

Het enige wat ik zo kan bedenken is dat je in Firefox je Cache op de SSD kan zetten IPV op je HDD.

• Dark_f
Hmmm oké dan. Ik zal ze dan gebruiken als pagefile, ookal helpt het praktisch niet.

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-01 16:02
Win 7 moet toch op een 16GB passen? Met slaapstand uit, pagefile uit (waarschijnlijk alleen met meer RAM) en systeemherstel uit moet je rond de 10GB zitten qua OS.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Sommige moederborden(dacht intel) kunnen in de bios de ssd als cache gebruiken om naar de hd te schrijven, ligt aan chipset dacht ik. Dus lees je bios handleiding goed door.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Nouja, programma's er op installeren kan al wel wat helpen, overigens: Windows 8 is niet zó groot hoor, dat kan er best op als je het een en ander tweaked aan pagefiles/cache files e.d., wat voor SSD is het trouwens? Niet elke SSD is gelijk turbo, heh?

Overigens: 1,8GHz dual core, wat voor een? Die hele machine klinkt wat ouwetjes eigenlijk, wat doe je er precies zoal mee? Sommige dingen kunnen sneller, anderen weer niet.

• Dark_f
Het is inderdaad een wat ouder systeem. Het gaat om Intel E2160 pentium. Ik gebruik het systeem als home server en films op te kijken. Soms speel ik er wel een spelletje op zoals battlefield 2.

Ik zal proberen windows 8 eens te installeren naar de ssd. In de requirements staat dat een 64bit versie sowieso 20GB groot moet zijn. Gaat hij geen foutmelding geven?

Als ik dan wat programma's installeer gaat de map program files toch te groot worden?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Program files kan je verplaatsen naar je HDD ;) .

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom de TS 64 bit gebruikt, terwijl er maar 2 GB in het systeem zit? Ik weet niet hoe groot de 32bit versie is, maar probeer anders die.

Verwijderd

Wat hierboven ook al gezegd is klopt. Bij sommige systemen is het zo, dat de RAM geheugen van je HDD/SSD daarvan afgaat. Je moet dus even goed kijken of dat het geval is. 2GB is vandaag de dag erg weinig, dus ik denk dat ik in jouw geval je RAM up zou graden.. :D

Verwijderd

Denk dat een ssd meer invloed heeft op de snelheid als meer ram , boot hier in 8 seconden met w8 en 4 seconden met xp naar de desktop met ssd en twee GB ram .De prijs is wel naar meer ram , maar uitbrijden zou ik pas doen bij een volgende mobo upgrade . Koop dan een 40 GB ssd ofzo :)

En 16GB kan wel genoeg zijn voor je os ,je kan ook de 32 bit variant proberen . Maar voor de toekomst is denk ik de 64 bit beter ivm geheugenuitbrijding.

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-01 17:48

Kun

Zou ReadyBoost van Windows niet iets kunnen zijn voor deze SSD?

Verwijderd

Readyboost maakt het wel iets sneller maar niet overweldigend zoals met een ssd . Nog wat testjes gedaan met readyboost onder w8 32 bit met een niet zo een snelle schijf,wdc 120 GB . Voordeel van een langzame schijf is dat eventule problemen uitvergroot worden in tijdsduur tenopzichte van een ssd :)

Overgens is deze w8 i32 bit nstall complete .8.16 GB , wat op een kleine ssd past , terwijl readyboost 32GB vraagt om optimaal te functioneren . 55 seconden boot zonder readyboost ,en 40 seconden met readyboost , wat best netjes te noemen is :)

Verwijderd

TS vertelt heelmaal niet om wat voor SSD het gaat. Als dat een SSD zonder write remapping is, is het gewoon een USB stick met SATA interface. Geen 'echte' SSD dus. Dergelijke SSDs zijn ongeschikt als systeemschijf. Readyboost zou wel kunnen.

Alleen een echte SSD met write remapping maakt een snelle systeemschijf. Anders kom je dezelfde problemen tegen als de JMicron JMF602 controller in de OCZ Core series; hoge write latencies met blauweschermen en hangende processen tot gevolg.

Verwijderd

Of deze nieuwe optie van intel met de beta rst , een hd sneller maken door een ssd :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DU3rQ.png

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
455451n schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:17:
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom de TS 64 bit gebruikt, terwijl er maar 2 GB in het systeem zit? Ik weet niet hoe groot de 32bit versie is, maar probeer anders die.
Volgens Toms hardware heeft 32bit Win8 16 GB nodig, 64 bit Win8 20 GB.
Pagina: 1