Switch na WIFi om mediaplayer te verbinden

Pagina: 1
Acties:

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-01 13:56
Hallo,

Iemand een idee of voor het volgende oplossing is? Er staat hier een windows xp pc, die via wifi-g verbonden is met de draadloze UPC modem/router (50MBit internet). Verder ligt er vanaf die pc een kabel naar een mediaplayer (Mede8er MED500X). Hoe zou ik die mediaplayer in het netwerk kunnen krijgen om bestanden van de pc naar mediaplayer over te kunnen zetten?

Als ik een netwerk kabel in de pc doe en deze via een switch verbind met de kabel die naar de mediaspeler gaat werkt het iig niet. Of moet ik hiervoor wat anders instellen?

Ik heb nu een sub-optimale oplossing dat ik bij de modem/router een powerline (stopcontact) adapter heb ingeplugged, vervolgens een zelfde stekker bij de switch, en daar dan zowel de pc als de mediaplayer op aangelosten. Opzich werkt die prima, behalve dat de internetsnelheid over die powerline tussen de 6-10Mbit ligt. Via de oude wifi oplossing is het een acceptable 20 Mbit.

Dus het liefst internetten via de wifi, en connectie met de mede8er via die switch.

Helaas hebben we niet een extra router liggen hier, mocht dat nodig zijn. Verder liefst ook geen dingen kopen (bijvoorbeeld een wifi dongle voor de mediaplayer, want die schijnen erg traag te zijn).

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Verwijderd

Heb je rekening gehouden met het feit dat je een straight UTP kabel gebruikt en geen crossed kabel? Normaal is de opstelling zo: modem->router->switch->Netwerk apparaten (zoals een Accespoint voor wifi, PC's, etc.) Een router is nodig om meerdere PC's aan te sluiten op 1 verbinding. Gebruik in dit voorbeeld voor al de verbindingen straight UTP kabeltjes. Verder zou je altijd nog data kunnen overzetten met een externe USB schijf.

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-01 13:56
Ik heb alles middels straight kabels aangesloten inderdaad (het werkt immers ook met de powerline adapter). Crosscable heb ik helaas niet liggen, want die zou ik misschien kunnen gebruiken voor een directe verbinding met mediaplayer (dus buiten het netwerk om). Maar goed, dan kan dus niet.

Externe hardeschijf/USB stick is inderdaad ook nog een optie. Misschien wel het snelst, maar niet persee het makkelijkst.

Ik zou dus graag de volgende verbinding will hebben. [UPC:Modem+router]-->WIFI-->PC-->Switch-->Mediaplayer.
Ik neem aan dat ik voor deze constructie wel wat instellingen op de pc moet maken (als het ubehaupt al mogelijk is), aangezien ik vermoed dat de router die switch niet direct ziet.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Probleem is waarschijnlijk dat de Mede8er MED500X, welke nu direct aan je WinXP machine hangt voor zover ik begrijp, geen IP toegewezen krijgt.
De Windows XP machine krijgt een geldig IP op diens WiFi netwerkadapter van de UPC router.
De Windows XP machine deelt echter geen IP adressen uit op diens Ethernet interface, en geeft ook geen data door tussen Ethernet en WiFi adapter. Waardoor de Mede8er MED500X dus geen IP adres toegewezen krijgt.

Wat moet er gebeuren: De Ethernetpoorten van de Mede8er MED500X en de Windows XP hebben een geldig IP nodig. Beide uiteinden moeten immers een geldig IP hebben om met elkaar te communiceren.
Door ze met een netwerkkabel met elkaar te verbinden zet je inderdaad wel een link op, maar die is enkel nog elektrisch. Softwarematig moet deze link ook ingericht worden.
Vergelijk het even met treintjes: Je hebt nu zeg maar het spoor gelegd, maar nog geen spoorboekje gemaakt. Waardoor er wel een verbinding tussen A en B is, maar niemand weet nog hoe de treinen moeten gaan rijden.

Dit kun je opdelen in twee subprobleempjes:
- Mede8er MED500X moet een geldig IP krijgen
- De Ethernet interface van de Windows XP machine moet ook een geldig IP krijgen.

Ik kan me zo drie manieren indenken hoe je dit voor elkaar zou kunnen krijgen, waarvan er twee betrouwbaar kunnen werken in mijn ogen.
A. Stel beiden apparaten in op een vast IP
B. Bridge op de winXP machine de WiFi adapter met de Ethernet adapter

Optie A is elegant, zal de beste prestaties halen, maar vergt meer werk (en kennis) om op te zetten.
Je zou beide apparaten een vast IP moeten toewijzen, bijvoorbeeld 10.0.0.1 voor de Windows XP machine en 10.0.0.2 voor de Mede8er MED500X.
Hoe dit moet is voor Windows XP wel op internet te vinden, en voor de Mede8er MED500X zal dit wel in diens documentatie staan.

Optie B is simpeler, minder netjes maar waarschijnlijk functioneel en vlot genoeg om te doen wat jij wilt bereiken. Dit is het (software) samenvoegen van de WiFi adapter en Ethernet poort tot één virtueel netwerk.
In Windows XP is dit redelijk makkelijk te doen.
Ik moet dit even uit mijn hoofd doen aangezien XP al enige jaren achter mij ligt, maar het kwam hier op neer:

1. Open Configuratiescherm
2. Open Netwerkverbindingen
3. Je ziet nu waarschijnlijk jouw twee verbindingen staan:
- Je draadloze verbinding (actief)
- Je bedrade verbinding (niet-actief? link-only?)
4. Selecteer beide verbindingen (trek er een kader omheen of ctrl+klik beide)
5. Klik nu rechts op een van de verbindingen
6. Selecteer uit het lijstje iets wat met een brug te maken heeft. "Netwerkbrug maken..." gok ik? ("Bridge Connections" is de Engelse term ervoor)
7. Even geduld... Windows XP zal een venstertje tonen waarin aan wordt gegeven dat de brug gemaakt wordt.
8. Er zal nu een extra verbinding verschenen zijn: "Netwerkbrug"

Je Ethernet en WiFi op de Windows XP machine zijn nu één verbinding geworden.

Herstart dan je Mede8er MED500X eens.
Krijgt deze nu een geldig IP toegewezen van de UPC router?
Kun je de Mede8er MED500X nu wel benaderen op dat IP welke hij krijgt toegewezen?

[edit]
Let wel op dat je hiervoor eigenlijk een cross-kabel nodig hebt.
Een straight-kabel kan ook werken, maar alleen als zowel je WindowsXP machine als de Mede8er MED500X over een Gigabit Ethernetpoort beschikken.
Gigabit Ethernet doet over het algemeen namelijk aan Auto-MDIX waardoor ook een verbinding met een straight-kabel gemaakt kan worden tussen twee apparaten zonder tussenkomst van een switch.
Als je apparaten niet aan Auto-MDIX doen dan zul je toch een cross-kabel moeten gebruiken of er een simpele Ethernet switch of hub tussen moeten zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 10-04-2012 16:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.