[CROSSFIRE] 2e videokaart doet niks in BF3

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-02 18:29
Hoi iedereen,

ik ben sinds gister in het bezit van een 2e sapphire 6870 welke ik nu in crossfire heb draaien..

In de meeste games (alan wake en Crysis 2) heb ik aanzienlijk betere prestaties.. Bij battlefield 3 zie ik echter geen verbetering..

Ik heb op FullHD resolutie en alles op ultra een framerate van 20-30 (gemeten met FRAPS)

Ik heb MSI afterburner er eens naast gedraaid om te zien of de 2e GPU wel wat doet en dit blijkt niet het geval te zijn.. Deze blijft schommelen tussen de 0-1%.

Ik heb in AMD CCC BF3 als profiel ingesteld, maar dit mag niet baten..

Ik gebruik de laatste versie van CCC (12.3)

De systeem specs:

MOBO: ASUS P6T SE
CPU: Intel i7 920 @ 3.4Ghz
RAM: 3X 2GB DDR3 OCZ Gold
GPU: 2X Sapphire 6870, 1GB
PSU: Coolermaster 650watt extreme
Win: Windows 7 x64 ultimate SP1

Heeft iemand tips? Dit is mijn eerste setup met crossfire dus wellicht zie ik iets over het hoofd..

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-02 19:36

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb toevallig gister bij een maatje een 2e kaart in crossfire gezet, HD5750+5770, en die werkt zonder enige aanpassingen perfect met BF3. Driver wel up to date? Misschien er even afgooien en opnieuw erop zetten.

---RAWE CEEK!!!---

• Essox Lucius
  • Laatst online: 10-02 17:59
Hoi Marcel
heb jij de optie "Crossfire "ingeschakeld bij ATI Catalyst center?

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 21:03
Ook het Crossfire profile geinstalleerd?

http://sites.amd.com/us/g...ssfirex-app-profiles.aspx

• powermarcel10
Hoi allemaal,

Crossfire is ingeschakeld.. Zoals ik al aangaf heb ik in Crysis2 en Alan wake wel goede prestaties.. Het is tot nu toe alleen bij BF3 zo..

Ook heb ik het battlefield 3 profiel geselecteerd in Ati CCC.

Ik gebruik zoals aangegeven de nieuwste driver, 12.3. Heb hem al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd..

Ik lees wel dat er patches zijn van Battlefield maar kan deze nergens vinden.. Weet iemand of deze patches ergens te downloaden zijn?

EDIT: Ik behaal met één 6870 ongeveer 16.500 punten in 3Dmark vantage (performance en 1280x1024) en 26.000 punten in crossfire..

[ Voor 12% gewijzigd door powermarcel10 op 08-04-2012 15:08 ]

• Essox Lucius
  • Laatst online: 10-02 17:59
patches voor BF3 download je via Origin!

• powermarcel10
Heb allerlei profiles geprobeerd.. Heel vaak als ik het BF3 profile selecteer en toepas dan loopt bf3 vast..

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:36
De 6870 heeft toch maar 1GB geheugen? Daar ligt het aan, BF3 is nogal een geheugenvreter, en bij CF wordt je geheugen niet verdubbeld. Met 2x een 6870 1GB heb je slechts 1GB aan beschikbaar videogeheugen.

• powermarcel10
Knul schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:21:
De 6870 heeft toch maar 1GB geheugen? Daar ligt het aan, BF3 is nogal een geheugenvreter, en bij CF wordt je geheugen niet verdubbeld. Met 2x een 6870 1GB heb je slechts 1GB aan beschikbaar videogeheugen.
Is dat zo? Dacht dat het geheugen verdubbeld werd.. Maar dan nog blijft het probleem dat met het BF3 profile geselecteerd eigenlijk altijd direct vast loopt, en dat zonder de 2e gpu niks doet.. Ik heb ook wel profiles geselecteerd waarbij de 2e gpu wel iets doet, maar niet emer dan 14% komt..

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:36
powermarcel10 schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:28:
[...]

Is dat zo? Dacht dat het geheugen verdubbeld werd.. Maar dan nog blijft het probleem dat met het BF3 profile geselecteerd eigenlijk altijd direct vast loopt, en dat zonder de 2e gpu niks doet.. Ik heb ook wel profiles geselecteerd waarbij de 2e gpu wel iets doet, maar niet emer dan 14% komt..
Ja. Ik heb verder geen ervaring met CF, dus ik weet niets van profiles en dergelijke af.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik denk dat je het bij BF3 zelf moet zoeken, is deze wel gepatched?

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 08-04-2012 15:31 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Je hebt ook crossfire profiles van amd zelf. Zoek deze op tussen de drivers op de site, en probeer dan nog eens.
Geeft afterburner wel goede scaling aan bij andere games? En ultra op 1080p met 20-30 fps klinkt al goed.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• powermarcel10
--MeAngry-- schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:31:
Ik denk dat je het bij BF3 zelf moet zoeken, is deze wel gepatched?
Kan de patches niet vinden en heb op dit moment geen legale versie.. Die moet ik nog ff halen..
Fordox schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:34:
Je hebt ook crossfire profiles van amd zelf. Zoek deze op tussen de drivers op de site, en probeer dan nog eens.
Geeft afterburner wel goede scaling aan bij andere games? En ultra op 1080p met 20-30 fps klinkt al goed.
20-30 fps haalde ik ook met één kaart in het systeem.. Ik vind 50fps toch het het minimale vereiste in een first person shooter.. Volgens mij zou ik dat prima meoten kunnen halen met 2 6870's.

Ik heb deze profiles gedownload: http://sites.amd.com/us/g...ssfirex-app-profiles.aspx

Bedoel jij een andere?

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Je moet inderdaad patches installeren. Dit lost het hoogstwaarschijnlijk op.

Tja jonge, moet je het spel maar kopen he...

• powermarcel10
hostler schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:39:
Je moet inderdaad patches installeren. Dit lost het hoogstwaarschijnlijk op.

Tja jonge, moet je het spel maar kopen he...
Heb hem zojuist ff besteld.. Ben benieuwd of dit de problemen oplost..

• powermarcel10
Dag mannen,

ik heb BF3 vanmiddag binnen gekregen en direct geïnstalleerd incl Origin.. Er werd 4,5GB aan updates gedownload (!!!) dus dat beloofde wat te worden..

Daarnaast heb ik de nieuwste chipsetdrivers voor de zekerheid ff geïnstalleerd..

Toch loopt de boel nog steeds niet naar behoren.. Ik kan inmiddels wel zien dat beide GPU's aan het werk zijn (afterburner), maar heb nog steeds dramatische framerates.. Vooral omdat er zoveel framedrops zijn.. Af en toe speelt alles eventjes 60fps, maar ook heel vaak duikt hij even onder de 30, en soms zelfs even onder de 20 wat het soms even onspeelbaar maakt..

Even de feiten:

-CPU verbruik komt nooit boven de 50% dus die zou het moeten kunnen doen..
-Kaarten komen (bij maximale fanspeed om te testen of het niet aan de temps ligt) niet boven de 60 graden..
-Ook de rest van het systeem is goed gekoeld (o.a. Scythe Mugen 2)
-Laatste (chipset) drivers zijn geïnstalleerd.
-Er draaien nauwlijks processen op de achtergrond.
-Ik heb een 650watt voeding van coolermaster.. Kan dit het probleem zijn? Niet krachtig genoeg? Of zou het systeem dan bij een piek gewoon uit moeten vallen..

Kan iemand mij helpen?! Ik had stiekum een beetje verwacht dat ik met een 2e 6870 in mijn bezit alle games weer op maximale instellingen op 1920 X 1080 moest kunnen spelen.. Ik kan me verder niet echt een bottleneck voorstellen.. Is dit aannemelijk? Wat ik uit reviews lees is dat 2 6870's gemiddels nog zo'n dikke 10% sneller moeten zijn dat een enkele GTX580.. Die zou het allemaal toch ook makkelijk moeten kunnen?? Of overschat ik m'n systeem nou een beetje..

Ik zie ook erg veel schommelingen in msi afterburner als ik kijk naar het geruik van beide GPU's. Wat daarbij opvalt is dat de framerates ook daadwerkelijk naar beneden gaan wanneer het GPU-gebruik inkakt..

Ik moet zeggen dat ook bij Crysis 2 de framerates regelmatig inkakken.. (framedrops)

Tot slot heb ik een vrij schoon systeem qua software.. Geen virussen, geen overbodige programma's en weinig processen op de achtergrond..

Ik overweeg inmiddels een frisse windows installatie maar daar zit ik eigelijk niet echt op te wachten.. Dat wordt dan echt het uiterste redmiddel..

Iemand tips?!

[ Voor 3% gewijzigd door powermarcel10 op 11-04-2012 17:46 ]

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik weet niet zeker of dit überhaupt een issue kan zijn (en of het zich met jouw symptomen kan manifesteren), maar is je tweede 6870 misschien niet goed? Nieuw of tweedehands gekocht? Je zou het kunnen testen door je originele 6870 eruit te halen en alleen de 'nieuwe' 6870 te gebruiken.

En je voeding zou het aan moeten kunnen, mijn Antec TP650 trekt ook een overgeclockte i7 2600k en CFX 5870's met een boatload aan fans prima, als vergelijking.

[ Voor 23% gewijzigd door Sagaris op 11-04-2012 18:14 ]

• powermarcel10
Ik heb de 2e videokaart via marktplaats gekocht.. Ik heb deze kaart 3D Mark vantage laten draaien en daar haalde ik gewoon een prim score mee.. Praktisch hetzelfde als met mijn eerste kaart. Verder hebben bekde kaarten dezelfde BIOS.. Het zal dus iets anders moeten zijn..

De voeding zou dan moeten volstaan.. Thanks!

Weet je trouwens wat jou 3D Mark vantage score is? 1280 x 1024 in performance mode? Wasik ff benieuwd naar.. Ik haal ongeveer 27.000 punten voor de GPU.

[ Voor 19% gewijzigd door powermarcel10 op 11-04-2012 19:31 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 14:21
Zet je anti-alias eens uit in bf-3. Die staat op ultra default aan.

AA zorgt sowieso in BF3 voor een dikke performance dip. AMD kaarten en zeker in crossfire reageren daar niet zo goed op.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:17
Wat betreft het grafisch geheugen in SLI / Crossfire. Wat wat eerder in dit topic aan bod kwam :

Het is inderdaad zo dat bij SLI / Crossfire je geheugen niet verdubbeld word. De geheugens krijgen allebij dezelfde data, dubbel dus.

In principe niet vreemd, de GPU moet berekeningen uitvoeren vanuit -en op data uit het geheugen en om die data uit het geheugen van de andere kaart te halen dat zou waarschijnlijk te veel delay veroorzaken. Bovendien is het waarschijnlijk nog niet eens fysiek mogelijk met de hedendaagse kaarten.

Misschien is het hierom ook wel adviseerbaar om het geheugengebruik te controleren tijdens je framedrops. (Werkgeheugen en grafisch werkgeheugen.)

[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanCM op 11-04-2012 21:58 ]

• powermarcel10
Dekaasboer schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:51:
Zet je anti-alias eens uit in bf-3. Die staat op ultra default aan.

AA zorgt sowieso in BF3 voor een dikke performance dip. AMD kaarten en zeker in crossfire reageren daar niet zo goed op.
Ik heb het geprobeerd.. De framerates worden iets beter, maar het is niet zo dat ik met AA helemaal uit ineens een constante framerate van 60FPS haal ofzo.. Nog steeds framedrops naar 30-40 FPS. Ik heb van alles geprobeerd.. Zelfs met de resolutie op 720P zijn de framerates nog niet optimaal..

Wel speelbaar, maar ik verwacht, zeker op zo'n resolutie dat ik met dit systeem echt wel een hogere framerate zou moeten halen.. Toch??
BastiaanCM schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:56:
Wat betreft het grafisch geheugen in SLI / Crossfire. Wat wat eerder in dit topic aan bod kwam :

Het is inderdaad zo dat bij SLI / Crossfire je geheugen niet verdubbeld word. De geheugens krijgen allebij dezelfde data, dubbel dus.

In principe niet vreemd, de GPU moet berekeningen uitvoeren vanuit -en op data uit het geheugen en om die data uit het geheugen van de andere kaart te halen dat zou waarschijnlijk te veel delay veroorzaken. Bovendien is het waarschijnlijk nog niet eens fysiek mogelijk met de hedendaagse kaarten.

Misschien is het hierom ook wel adviseerbaar om het geheugengebruik te controleren tijdens je framedrops. (Werkgeheugen en grafisch werkgeheugen.)
Ook met kaarten van 1GB zou ik toch betere prestaties moeten halen? Wordt geheugen veel gebruikt voor AA? Ik dacht voornamelijk bij een hogere resolutie.. Maar ook al gooi ik de resolutie een stuk naar beneden, dan nog haal ik niet ineens een enorm hoge framerate..

Zoals ik al aangaf, ik had echt gehoopt dat ik nu eindelijk alles weer maxed out kon spelen, maar dat is nog niet echt het geval..

Het enige spel waarbij ik tot nu toe enorm veel verschil kan zien is Alan Wake.. Maar dat speel ik eigenlijk nooit.. Het ging me voornamelijk om BF3 en Crysis 2..

Hoop dat jullie nog goede tips hebben!

EDIT: Waar check ik het grafisch geheugen? Ik kan dit in AfterBurner niet vinden..
EDIT 2: Laat maar, GPU-Z natuurlijk!!!

• powermarcel10
Ik snap er echt helemaal nix van! Ook al gebruik ik de laagste instellingen, ik krijg het maar neit voor elkaar om gewoon een fatsoenlijke framerate van minimaal 60 te halen.. Zowel in Crysis 2 als in BF3.. Het geheugen loopt op de hoogste instellingen wel redelijk vol.. (blijft hangen zo rond de 1940MB) Bij lagere instellingen zie ik het geheugenverbruik wel teruglopen, maar het aantal frames blijft relatief laag..

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:17
Ook met kaarten van 1GB zou ik toch betere prestaties moeten halen? Wordt geheugen veel gebruikt voor AA? Ik dacht voornamelijk bij een hogere resolutie.. Maar ook al gooi ik de resolutie een stuk naar beneden, dan nog haal ik niet ineens een enorm hoge framerate..
Eerlijk, dit is me onbekend en ga ik momenteel niet be-experimenteren.. Toch vind ik persoonlijk dat AA soms voor fllinke framedrops kan zorgen en omdat ik het verschil niet kon zien in side-by-side zelfgemaakte screenshots van Crysis 1, gooi ik het meestal uit. In WoW heb ik het wel aan, want dan vind ik dat je wel echt ziet dat de randen mooier worden.

Ik denk dat het het beste is om toch even bij dat geheugengebruik te blijven.. Controleren is moeilijk omdat het uitlezen van geheugen in cross-fire /SLI oplossingen vreemde dingen kan doen. Dit ivm het eerdere verhaal, soms zijn de waardes veel te hoog. Misschien mixt GPU-Z dan wel werkgeheugen met grafisch geheugen, of word het verdubbeld..
Maar goed misschien kun je eens proberen een screenshot te plaatsen van vlak na even gamen, van GPU-Z -> Sensors tab ?
En daarnaast ook even MAX value vermelden. (Klik daarvoor even op het pijltje naast Memory Usage -> show Highest reading kun je hem opzoeken.

Kom net deze tegen trouwens. Vooral de laatste vraag is relevant :
Did anyone try 12.3 WHQL drivers?
http://www.overclock.net/...nd-11-12-cap-2-inside/670
Misschien ook even in de gaten houden. Blijkbaar zijn er ook wat driver issues(Geweest)

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Met v-sync krijg je natuurlijk geen hogere fps daN je refreshrate. En je moet, omdat je maar 1GB vram hebt je anti-aliasing uitzetten en als het helpt motion blur of ambient oclussion uitzetten. Drivers opnieuw installeren. CCC settings veranderen. Bios up to date? Maak trouwens is een screenshot van je settings in bf3.

[ Voor 18% gewijzigd door ion op 12-04-2012 00:05 ]

Verwijderd

Je hebt wel een hogere avg fps met cf want dat is zelfs zo met 1gb kaarten.
Als je geen verschil o merkt in fps dan werkt cf gewoon niet op dat moment. Dit is verder geen bekent probleem ook dus ik vraag me af wat hier van aar is allemaal.

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

djfrankel

It's a trap!

Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad met BF3, ook vrij extreme framedrops met 1GB kaarten (GTX560 ti). Ik heb toen mijn RAM uitgebreid en sinds dien speelt het prima (op 2560x1600). Dus mijn vraag hoeveel geheugen zit er in je PC?

edit: Laat maar, lezen is best moeilijk zo 's ochtends. Ik merkte bij mij dat 4GB te weinig is, 6GB RAM zou voldoende moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door djfrankel op 12-04-2012 10:15 ]

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 03:18

fynrd1

Fooled by Randomness

Overclock je cpu eens iets verder? Je setje is denk ik ook niet toereikend voor ultra settings, vraag maar wat mensen met een hd5970 of een hd 6990 kunnen doen?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 19:41

Stronkie

Where wind is Trouble

fynrd1 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 18:24:
Overclock je cpu eens iets verder? Je setje is denk ik ook niet toereikend voor ultra settings, vraag maar wat mensen met een hd5970 of een hd 6990 kunnen doen?
???

niet toereikend.Ik speel met een mindere PC wel gewoon op Ultra zonder drops..

Laat hem es kijken naar het swappen van zijn HDD.. Misschien moet hij es een SSD schijf proberen. Deze zal er toch moeten voor zorgen datde framedrops beperkt blijft.

Verwijderd

Een SSD zal geen CF problemen oplossen. TS zegt at het helemaal niet schaalt bij hem in BF3. Onnodige aankopen voor zijn probleem zou ik dus maar niet doen.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 03:18

fynrd1

Fooled by Randomness

Stronkie schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:16:
[...]

???

niet toereikend.Ik speel met een mindere PC wel gewoon op Ultra zonder drops..

Laat hem es kijken naar het swappen van zijn HDD.. Misschien moet hij es een SSD schijf proberen. Deze zal er toch moeten voor zorgen datde framedrops beperkt blijft.
Heb je ook een AMD kaart dan? Ik kan ook op Ultra spelen, maar met meer dan 2x AA gaat het bij mij niet meer lekker. Mijn fps is overigens rond de 60 op 1920x1200.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Duidelijk een RAM issue, ik draai zelf met 2x 580 met alles op ultra en motion blur aan maar dan komt het toch echt heel dicht bij de 1,5gb ram in use!

Voor zover je het nog niet gedaan hebt, AA uit en motion blur uit en dan moet het al een stuk beter zijn :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-02 09:53

NeHoX

Gamer + PV

Ultra op twee videokaarten met slechts 1GB geheugen gaat niet werken. Zijn je framerates op medium/high beter? Ik heb 2x een 6850 op 1GB wel overgeclocked licht. en zit rond de 50-60 fps met uitschieters rond de 100.

Ultra is echter niet te draaien.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-02 22:04

yzx

Draai je windowed ofzo? ;)

Anyhow zit je cfx brug wel 100% lekker?
Anders change ff u settings eens ingame naar hogere instellingen, CFX 6870 loopt high op FHD op zijn sloffen

Ik heb zelf CFX6870 en als ik lang aan gamen ben en al 100 keer alt tab heb gedaan ofzo dan werkt me cfx ook niet meer :P
djfrankel schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:43:

edit: Laat maar, lezen is best moeilijk zo 's ochtends. Ik merkte bij mij dat 4GB te weinig is, 6GB RAM zou voldoende moeten zijn.
Dan raad ik 8gb aan tenzij hij triple channel kan draaien ;)

[ Voor 34% gewijzigd door yzx op 13-04-2012 15:50 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• ion
  • Niet online

ion

NeHoX schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:09:
Ultra op twee videokaarten met slechts 1GB geheugen gaat niet werken. Zijn je framerates op medium/high beter? Ik heb 2x een 6850 op 1GB wel overgeclocked licht. en zit rond de 50-60 fps met uitschieters rond de 100.

Ultra is echter niet te draaien.
Ultra is gewoon te draaien als je anti-aliasing uitzet :F

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025
powermarcel10 schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:48:
Hoi iedereen,

ik ben sinds gister in het bezit van een 2e sapphire 6870 welke ik nu in crossfire heb draaien..

In de meeste games (alan wake en Crysis 2) heb ik aanzienlijk betere prestaties.. Bij battlefield 3 zie ik echter geen verbetering..

Ik heb op FullHD resolutie en alles op ultra een framerate van 20-30 (gemeten met FRAPS)

Ik heb MSI afterburner er eens naast gedraaid om te zien of de 2e GPU wel wat doet en dit blijkt niet het geval te zijn.. Deze blijft schommelen tussen de 0-1%.

Ik heb in AMD CCC BF3 als profiel ingesteld, maar dit mag niet baten..

Ik gebruik de laatste versie van CCC (12.3)
Heeft iemand tips? Dit is mijn eerste setup met crossfire dus wellicht zie ik iets over het hoofd..
Vreemd...ik zou inderdaad eerst ff hardwarematig wat dingen gaan checken:
  • Zitten de PCI-E aansluitingen wel goed in de videokaarten
  • Zit de crossfirebridge er goed op
  • Zitten de videokaarten ver genoeg in het PCI-E slot
  • Hoe warm wordt je CPU (oa meetbaar met Speedfan: CPU temperatuur) tijdens BF3 (ivm CPU Throttling)?
  • Intel CPU: hyperthreading off
Kun je eens kijken hoe je framerates zijn in BF3 @High settings zonder MSAA?

Ikzelf haal immers gemiddeld rond 70-75 fps met mijn HD6870 CF setup in Noshar Canals/Caspian Border/Kharg Island, met de settings: FullHD, High settings, FXAA high, HBAO on, Blurr off, MSAA off.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• powermarcel10
Bedankt voor alle reacties..

Ik heb weer wat tests gedaan..

Wanneer ik alles in battlefield op high zet, en verder AA, VSYNC en motion blur uitschakel haal ik op stukken in de open lucht nog steeds maar framerates van 30/35 in fullHD.

Dat is toch veel te laag voor mijn systeem? Wat me opvalt in MSI afterburner is dat beide GPU's een beetje blijven hangen tussen de 40/50% activiteit.. Waarom knallen ze niet richting de honderd??

Is battlefield 3 gewoon niet geschikt voor CF ofzo? Ben behoorlijk teleurgesteld tot nu toe..

Het gekke is dat benchmarks zoals 3Dmark vantage wel goede scores laten zien.. Een GPU score van een dikke 27.000 is hartstikke prima in vergelijking tot wat ik op internet lees..

Volgens mij kan het systeem ook niet de bottleneck zijn.. Het processorverbruik komt niet hoger dan 50%, en ook het geheugen blijft hangen rond de 4,5GB.

Mochten er andere problemen zijn zoals de kaart niet goed in het slot of problemen met de bridge, dan zou ik ook problemen moeten hebben bij het draaien van benchmarks..

Het systeem is verder up-to-date..

Verder zijn de temps goed..

@Indy 91: Hoezo Hypertrading uitschakelen?? :)

Ik ben zo langzamerhand een beetje ten einde raad heren..

[ Voor 4% gewijzigd door powermarcel10 op 15-04-2012 13:46 ]

• ion
  • Niet online

ion

Wat is je vram gebruik eigenlijk?

Verwijderd

Dit is nog altijd enkel in BF3?

• powermarcel10
ionn schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:54:
Wat is je vram gebruik eigenlijk?
Als ik dit in GPU-Z bekijk telt hij volgens mij het geheugen bij elkaar op. (2X 1GB)

Wanneer ik de instellingen laag zet komt het geheugen ook lang niet in de buurt van de max en toch heb ik nog steeds een relatief lage framerate..
Ook in Crysis 2.. Verder niks getest.. Kan nog wel even wat andere games installeren.. Zal Metro 2033 er nog even opzetten..

• ion
  • Niet online

ion

powermarcel10 schreef op zondag 15 april 2012 @ 16:05:
[...]

Als ik dit in GPU-Z bekijk telt hij volgens mij het geheugen bij elkaar op. (2X 1GB)

Wanneer ik de instellingen laag zet komt het geheugen ook lang niet in de buurt van de max en toch heb ik nog steeds een relatief lage framerate..

[...]

Ook in Crysis 2.. Verder niks getest.. Kan nog wel even wat andere games installeren.. Zal Metro 2033 er nog even opzetten..
Dat is je vram gebruik als ie op windowed half staat. Je moet even msi afterburner gebruiken laten monitoren en dan voor beide gpu's kijken wat het vram gebruik is.

• powermarcel10
ionn schreef op zondag 15 april 2012 @ 16:21:
[...]

Dat is je vram gebruik als ie op windowed half staat. Je moet even msi afterburner gebruiken laten monitoren en dan voor beide gpu's kijken wat het vram gebruik is.
Kan je met MSI Afterburner het VRAM gebruik meten? Ik kan het nergens vinden..

Ik heb even één videokaart eruit gehaald en merk dat het eigelijk gewoon soepeler loopt.. Wanneer ik BF3 speel met één kaart op fullHD, alles op high en AA en motionblur uit, haal ik gewoon een constante framerate van 50-60.. Met 2 kakt het constant in..

• ion
  • Niet online

ion

Afterburner, settings, toezicht, toezicht grafieken van de actieve hardware, GPU1/2 geheugen gebruik en dan klik je daar op en dan klik je op toon informatie op het scherm. Werken allebei de kaarten los van elkaar wel goed? Dus niet bijvoorbeeld eentje maar.

[ Voor 20% gewijzigd door ion op 15-04-2012 16:47 ]

• powermarcel10
Geheugen gebruik staat er bij mij echt niet tussen..

Welke versie heb je? Ik gebruik versie 2.1.0

Ik heb zojuist de kaart die ik marktplaats heb gekocht even getest in beide sloten, en die functioneert goed.. Ik zal de "oude" kaart nu ook nog even los testen.. Ik heb er wel de stock cooler weer opgemonteerd, voor hetzelfde geld is daar iets mis mee..

• ion
  • Niet online

ion

Ik heb ook versie 2.1.0. Neem anders de nieuwe beta. En probeer anders te kijken wat de code voor ingame is.

• powermarcel10
ionn schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:28:
Ik heb ook versie 2.1.0. Neem anders de nieuwe beta. En probeer anders te kijken wat de code voor ingame is.
Met de laatste beta lukt het.. Thanks.. Heb ook de app op m'n iphone geïnstalleerd.. Werkt perfect! :)

Ik heb in tussen tijd weer van alles geprobeerd.. Heb beide kaarten afzonderlijk in beide sloten getest en dit werkt allemaal prima.. Oftewel; zowel de sloten als de kaarten zelf zijn goed.. Het zit hem schijnbaar toch in de combinatie..

Inmiddels toch maar Windows opnieuw geïnstalleerd.. Bijna alles staat er inmiddels weer op.. Ga morgen weer ff wat games installeren en verder testen..

Ik meld me wel weer!

• yzx

yzx

powermarcel10 schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:43:
Bedankt voor alle reacties..

Ik heb weer wat tests gedaan..

Wanneer ik alles in battlefield op high zet, en verder AA, VSYNC en motion blur uitschakel haal ik op stukken in de open lucht nog steeds maar framerates van 30/35 in fullHD.

Dat is toch veel te laag voor mijn systeem? Wat me opvalt in MSI afterburner is dat beide GPU's een beetje blijven hangen tussen de 40/50% activiteit.. Waarom knallen ze niet richting de honderd??

Is battlefield 3 gewoon niet geschikt voor CF ofzo? Ben behoorlijk teleurgesteld tot nu toe..
Mmm die heb ik ook >:) maar ik draai dan tegen 70-75fps stabiel , draai op pff de eerste niet beta drivers van dit jaar nog |:(

• powermarcel10
yzx schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:43:
[...]

Mmm die heb ik ook >:) maar ik draai dan tegen 70-75fps stabiel , draai op pff de eerste niet beta drivers van dit jaar nog |:(
Wat bedoel je met; "die heb ik ook"? 2 van zulke videokaarten bedoel je? Zou je eens kunnen kijken wat jou gpu gebruik doet tijdens het gamen? Knallen die van jou wel richting de 100%?

• yzx

yzx

powermarcel10 schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:21:
[...]

Wat bedoel je met; "die heb ik ook"? 2 van zulke videokaarten bedoel je? Zou je eens kunnen kijken wat jou gpu gebruik doet tijdens het gamen? Knallen die van jou wel richting de 100%?
Heb 2 dezelfde kaarten wel met een OCtje op maar die lummelen bij BF3 meestal op 40-65% elk

Ander games speel ik meestal op 1 kaart of windowed dus ook 1kaart

Verwijderd

Je zegt dat je het ook in andere games hebt. Probeer anders eens in het eerste en 2e pcie slot? Of in de eerste en het 3e pcie slot? Kijk ook even met gpu-z op hoeveel lanes het pcie slot loopt, het gebeurt namelijk wel eens dat deze op 1x draait.

• powermarcel10
JOEHOE, HET PROBLEEM IS OPGELOST!!!

Ik heb Windows ff opnieuw geïnstalleerd, en alles loopt als een trein..

Waar het aan heeft gelegen?? Ik heb geen idee.. Misschien resten van een oude beta driver ofzo..

Alles werkt in ieder geval als een trein nu.. BF3: 1920X1080, alles op ultra, AA op 2 en VSYNC uit resulteert in een FPS van 60-80

Ook Crysis 2 loopt nu gewoon constant op 50-60 FPS op de allerhoogste instellingen. (1920X1080 met alles op Ultra en DX 11)

Heb ook bijna geen last meer van framedrops. De GPU's blijven nu schommelen tussen de 95 en 100%. Heeeeel af en toe loopt de activiteit van de GPU's iets terug wat direct resulteert in een iets lagere framerate.. Maar dit gebeurd maar heel af en toe, en zorgt voor weinig hinder..

Ik ben helemaal blij! Bedankt voor het meedenken mannen!

Een laatste puntje is dat de kaarten met de standaard fan instellingen redelijk warm worden.. De bovenste kaart 88 en de onderste 77. Mijn accelero twin turbo past er niet op ivm de dikte.. Weet iemand een goed alternatief voor een dual slot koeler??

• yzx

yzx

powermarcel10 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:41:

Een laatste puntje is dat de kaarten met de standaard fan instellingen redelijk warm worden.. De bovenste kaart 88 en de onderste 77. Mijn accelero twin turbo past er niet op ivm de dikte.. Weet iemand een goed alternatief voor een dual slot koeler??
VF3000A passen erop deze zijn iets minder dik dan de twin turbo

maar maak ff een andere fan profile via MSI AB aan ofz?

• powermarcel10
yzx schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:20:
[...]

VF3000A passen erop deze zijn iets minder dik dan de twin turbo

maar maak ff een andere fan profile via MSI AB aan ofz?
Ik maak ook wel ff een ander profiel inderdaad. Opzich koelen de kaarten super goed op maximale fansnelheid, maar maken echt enorm veel lawaai.. Het lawaai komt echt duidelijk boven het geluid uit tijdens het gamen..

Ik heb de VF3000A van Zalman ff bekeken.. Als ik op foto's kijk is neemt deze fan incl. de kaart zelf alsnog 3 sloten in beslag.. De koeling mag echt niet dikker zijn dan de originele koelingen moet dus qua hoogte echt overeenkomen met de achterkant van de kaart (waar de stekkers worden aangesloten)

Weet iemand of dit soort koeling bestaat? (koleing die beter is dat de standaard koeling maar minder lawaai maakt)

• powermarcel10
Iemand?

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

djfrankel

It's a trap!

Ik denk dat je met een redelijke zekerheid kan zeggen dat aftermarket VGA koelers allemaal 3 slots innemen. Dus of je videokaarten in een ander slot doen zodat het past (mits mogelijk). Of dus een aangepast fan profiel maken. Echter is 88 graden niet schrikbarend voor een videokaart hoor. Ik dacht (correct me if I'm wrong) dat die gpu's tot 110 graden aan moeten kunnen, echter is dat geen temperatuur voor 24/7.

• powermarcel10
djfrankel schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:50:
Ik denk dat je met een redelijke zekerheid kan zeggen dat aftermarket VGA koelers allemaal 3 slots innemen. Dus of je videokaarten in een ander slot doen zodat het past (mits mogelijk). Of dus een aangepast fan profiel maken. Echter is 88 graden niet schrikbarend voor een videokaart hoor. Ik dacht (correct me if I'm wrong) dat die gpu's tot 110 graden aan moeten kunnen, echter is dat geen temperatuur voor 24/7.
Daar was ik al bang voor.. Het staat alleen zo slecht aangegeven.. Zo staat de accelero twin turbo pro volgens mij als "dual slot cooler" te boeken, terwijl het simpelweg 3 sloten in beslag neemt.. Dat zouden ze in mijn optiek dan ook duidelijk(er) moeten melden..

Ik heb nog even een Scythe musashi overwogen.. Deze heb ik ooit wel eens op een HD4890 gehad en was vrij slank.. De koelprestaties waren niet verbluffend maar wel iets beter dan de originele koeler en vooral vrij stil.. Ik zie alleen dat deze koeler nergens meer nieuw verkocht wordt en dan nog weet ik ook niet zeker of deze niet net iets meer dan 2 sloten in beslag neemt..

• Pertulibaba
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-02 18:58
Lol nvm is opgelost zag ik al :)

[ Voor 96% gewijzigd door Pertulibaba op 25-04-2012 11:19 ]

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
nog niet wakker :'(

[ Voor 86% gewijzigd door xheroxkefx op 25-04-2012 11:21 ]

-

• powermarcel10