Ik heb zojuist voor het eerst mijn nieuwe systeem opgestart en alles doet het naar behoren, alleen moet ik noodgedwongen mijn nieuwe OS installeren via een USB DVD-ROM (mijn oude heeft een IDE aansluiting en die zit niet op mijn nieuwe mobo). Ik heb de BIOS settings goed staan (booten vanaf de USB drive en niet de HDD's) en het apparaat wordt gevonden... alleen een seconde later start Windows XP gewoon meteen op en verschijnt er niks van het Windows 7 installatie schijfje die in de optical drive zit. Hoe kan ik ervoor zorgen dat XP niet opstart maar dat mijn computer direct naar het Windows 7 menu gaat zodat ik mijn HDD kan formateren? Is het ook mogelijk om mijn HDD te formateren terwijl ik in XP zit?
Waarschijnlijk staan je BIOS settings dan niet helemaal goed, kun je als je je pc opnieuw opstart op ESC of iets van F9 drukken zodat je in je boot menu komt? En dan voor de USB DVD-ROM kiest.
Het is in ieder geval niet mogelijk om je HDD te formateren vanuit het OS zelf. Betreft dit een zelfbouwmachine, of een standaard fabrieksmachine (Dell bijv.)? De toets die je moet indrukken om vanaf een ander medium op te starten verschilt nogal eens (F8, F9, del etc.).
"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-
@col-dejong
Gedaan, maar nog steeds begint wel het schijfje te draaien in de drive, maar een seconde erna start Win XP weer normaal op. Ik krijg het volgende te zien: "Loading Operating System..." direct gevolgd door "Boot from CD/DVD..." en dan komt Win XP op mijn scherm.
@robtaal
Het is een zelfbouw. F12 is het bij mij. Het is een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 mobo
Gedaan, maar nog steeds begint wel het schijfje te draaien in de drive, maar een seconde erna start Win XP weer normaal op. Ik krijg het volgende te zien: "Loading Operating System..." direct gevolgd door "Boot from CD/DVD..." en dan komt Win XP op mijn scherm.
@robtaal
Het is een zelfbouw. F12 is het bij mij. Het is een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 mobo
Ok, hoe heb je de image op je USB-stick gezet? Met behulp van de tool van MS? Doet deze het wel op een andere PC?
Het is geen USB stick, maar gewoon een DVD. Ik moet booten met de USB DVD-drive.
Ohw, excuus, lezen is ook een vak... Doet de DVD het wel in een andere PC?
Doet het prima. Ik ga eens proberen om een bootable USB stick te maken en zo mijn HDD te formateren, kijken of het zo wel werkt.
"booten vanaf de USB drive en niet de HDD's"
Dit bracht mij in verwarring. Is er niet gewoon een optie boot from cd/dvd drive? Zou je die eens kunnen proberen?
Dit bracht mij in verwarring. Is er niet gewoon een optie boot from cd/dvd drive? Zou je die eens kunnen proberen?
Die heb ik gekozen in de bios, maar nog steeds start WinXP gewoon op, ook terwijl de USB CD/DVD drive aan het draaien is.
Probeer eens alle bootable devices dan uit te zetten m.u.v. je USB DVD drive.
Alles staat op Disabled behalve die USB DVD drive.
Verwijderd
Klinkt als een "niet bootable" dvd.
Is het een originele dvd of een gebrande?
Als het een gebrande is heb je de iso rechtstreeks op de dvd gebrand of de iso als image (uitgepakt) op dvd gebrand met bijv ImgBurn? Dat laatste is namelijk het juiste, je moet dus niet een data dvd branden en daar de .iso op zetten, maar een image branden op dvd.
Als de iso op je computer is uitgepakt en daarna de mappen/files op dvd gebrand verlies je ook de boot optie.
Als je de (originele) iso nog hebt ga dan op zoek naar "Windows 7 USB DVD Download Tool" en pak een usb stick van 4Gb, start dat programma en binnen 5 minuten heb je een bootable usb stick met de installatie dvd van windows erop.
Is het een originele dvd of een gebrande?
Als het een gebrande is heb je de iso rechtstreeks op de dvd gebrand of de iso als image (uitgepakt) op dvd gebrand met bijv ImgBurn? Dat laatste is namelijk het juiste, je moet dus niet een data dvd branden en daar de .iso op zetten, maar een image branden op dvd.
Als de iso op je computer is uitgepakt en daarna de mappen/files op dvd gebrand verlies je ook de boot optie.
Als je de (originele) iso nog hebt ga dan op zoek naar "Windows 7 USB DVD Download Tool" en pak een usb stick van 4Gb, start dat programma en binnen 5 minuten heb je een bootable usb stick met de installatie dvd van windows erop.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 16:26 ]
Nou ik heb gebruik gemaakt van 'A Bootable USB' om Win7 op een bootable USB stick te zetten. Het booten ging direct foutloos en W7 wordt op dit moment geïnstalleerd.
Pagina: 1