[debian 6.0] LVM: drie hd's, 1 met problemen, data redden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-06 22:50
Sinds enkele dagen problemen met mijn LVM in m'n server (geen RAID). Schijf nummer 2, een WD caviar green 1,5 TB van nog geen 2,5 jaar oud, geeft problemen. Ik krijg leesfouten. Op aanraden van een vriend de SATA-kabels vervangen, dit bood geen soelaas.

Er staat belangrijke data op waarvan ik op moment van problemen nog geen backup had gemaakt. In totaal is er 2,9 TB aan data, van de beschikbare 4.0 in de LVM. Allereerst heb ik in init 1 het volume geünmount en een e2fsck gedraaid. Deze vond een aantal fouten tijdens de enkele uren durende check.

Opnieuw mounten en booten gaf dezelfde problemen.

Ik heb geprobeerd om (onbelangrijke) data eraf te gooien opdat ik met pvmove de schijf uit de LVM zou kunnen halen, maar ook met verwijderen van data krijg ik af en toe fouten... Eraf halen met een externe schijf heeft nog geen redding geboden, van mijn 3TB schijf wordt slechts 800 GB herkend... Een nieuwe schijf inbouwen kan niet, alle SATA en IDE aansluitingen zijn inmiddels bezet. Wegkopiëren via FTP loopt ook tegen foutmeldingen aan (duurt erg lang en dan time-out)

Bij het opstarten begint hij met het volume checken, omdat er fouten in zitten. Hij loopt halverwege de check tegen foutmeldingen aan ('failed command: READ DMA' 'end_request: I/O error, dev ddb, sector 248930912'). Dan: 'UNEXPECTED INCONSISTENCY: RUN fsck MANUALLY. (i.e. without -a or -p options)'
Dan kan ik ervoor kiezen om verder te starten (cntl+d) òf het root passwd in te voeren 'for maintenance.'

Ik zou heel graag zo veel mogelijk van mijn (belangrijke) data willen redden, maar weet niet zo goed hoe dit nu aan te pakken...

[ Voor 8% gewijzigd door Feanaro op 08-04-2012 12:17 ]

Aurë Entuluva!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja dit is vragen om problemen en natuurlijk geen backup ?

je zou kunnen proberen om ten eerste een van de disken uit het LVM vrij te maken. zodat je deze er uit kunt halen en je nieuwe schijf er in kunt zetten. Probleem is alleen hoe weet je wat op welke disk staat.
Idee van LVM is leuk maar alleen in combinatie met RAID of onbelangrijke data.
Andere optie is om een systeem te zoeken waar je wel genoeg SATA aansluitingen hebt.

Je zou overigens ook een image/mirror bestand kunnen maken van de schijf met fouten en die op een vervangende schijf zetten.

Echter de kans dat je de data er af gaat krijgen is zeer klein als het al niet extern lukt. Want niet kunnen lezen maakt natuurlijk niet uit waarnaar je het wil schrijven.

Probeer het mapje voor mapje of file voor file. misschien dat er delen wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Iedere keer dat je die schijf gebruikt verlies je meer data. Het beste kun je proberen eerst een integrale kopie te maken en daar dan recovery op te doen. Dan moet je wel een paar TB over hebben....
Als je dat hebt dan zijn er speciale tools zoals ddrescue die een kopie maken "met heel veel geduld".

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanaro
Dat dataverlies toeneemt, was mijn vermoeden helaas al. Hoe komt dit en kan ik dit niet tegengaan?

De vraag is: hoe maak ik zo'n integrale kopie? En van de hele LVM, of alleen die schijf?

Het is zeker ook geen mogelijkheid om deze schijf eruit te halen? Of is dan direct alle data onleesbaar?

[ Voor 48% gewijzigd door Feanaro op 08-04-2012 13:08 ]

Aurë Entuluva!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanaro
Met een kleine (160 GB), probeer ik nu in init 1 de belangrijkste data eraf te halen. Krijg wel wat foutmeldingen, maar ik geloof dat het merendeel te kopiëren is (zal ook voor groot deel op een van de andere twee schijven staan.

Aurë Entuluva!