Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendhoo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 21:21
Beste mede-tweakers,

Ik probeer mijn ouders te helpen bij het opbouwen van een home entertainment systeem. Dat is leuk voor mijn ouders en geeft mij de kans om mijn kennis van vnl. audio apparatuur te vergroten. Ik heb al vele uren op het internet gezeten op zoek naar details over van alles en nog wat maar ik loop nu toch een beetje vast. Ik hoop van jullie expertise gebruik te kunnen maken. Alvast bedankt daarvoor.

Het probleem zit hem in het kiezen van de versterker. Als ik kijk naar de specificaties dan voldoet al snel een goedkoop model versterker. Puur op papier kijkend voegen duurdere modellen alleen extra aansluitingen en wat fancy dingen die toch gebruikt worden toe. Ik kan me echter voorstellen dan de audio weergave, waar je een versterker voor koopt, ook dramatisch kan verschillen.

De setup
De receiver heeft als bron de (nog aan te schaffen) htpc alsmede (internet)radio, geluid vanaf de tv en de blu-ray speler. Alles zal via HDMI aangesloten worden zodat ook CEC werkt. Alleen heeft de tv heeft alleen optical audio out en zal dus op die manier aan de versterker moeten hangen. (wel hdmi in en dus CEC)

Mijn vader vind een goede audioweergave zeer belangrijk en dan voornamelijk voor muziek.

Speakers al aangeschaft
Mijn ouders hebben enkele maanden geleden al een set floorstanding boxen gekocht. Het gaat hier om de (imho vrij dure) Karat 790.2 dc. Naar wat ik begrepen heb zijn deze floorstanding boxen met een 20Hz weergave voldoende om zonder subwoofer ook films te kunnen kijken. Een 4.0 setup zou natuurlijk veel beter zijn maar 4 van die enorme boxen vinden mijn ouders teveel. We kunnen eventueel de oude speakers (merk onbekend) aansluiten als rear speakers. Of er wel of geen Subwoofer en of achter speakers bij komen hangt ook een beetje af van de audioexperience als het geheel er staat.

Een Denon receiver?
Nu had ik gehoord dat Denon een goed merk is dus heb ik gekeken welke Denon aan de eisen voldoet. De Denon 1611 zou in principe moeten voldoen. Hij heeft CEC ondersteuning en genoeg HDMI ingangen. One step up naar de Denon 1911 voegt naar mijn mening niet veel toe. Dit biedt bijvoorbeeld betere video upscaling (de tv, een Samsung PS51D550, kan dat toch ook??) en Pure Direct (is dit gunstig?). Zie ook deze vergelijking. Dat de nieuwe modellen (xx12) bijvoorbeeld Airplay toevoegen is leuk maar heeft geen meerwaarde voor een huishouding dat al jaren zonder ipods/iphones leeft.

Andere merken
Ook bij andere merken receivers voldoen de low-end modellen al snel aan de eisen. Ik heb een behoorlijk aantal topics gelezen op tweakers. Daar komt wel eens de vraag langs waarom men moet kiezen voor een duurder model. Als antwoord staat er dan vaak dat als je geen gebruik maakt van de extra extra functionaliteiten dat je geen duurder model nodig hebt.

Groot prijsverschil?
Ik had mijn keuze al lang al gemaakt als ik niet van mening was dat de prijs van Denon AVR-1611 (E274,-) in schril contrast staat met de prijs van de Canton speakers (E1249.-). Ik had namelijk ooit ergens gelezen dat die ongeveer in dezelfde prijsklasse moesten vallen omdat je anders bij een van de twee een miskoop doet. De prijsrange voor de receiver mag best 1000-1500 euro zijn als dit echt wat toevoegt.

Samenvattend
  1. Is het zonde om een Denon AVR 1611 aan te schaffen tov de speakers?
  2. Voegt een receiver iets toe bij het omzetten van een 720p tv signaal naar 1080p?
  3. Welk merk receiver moet ik ook eens diepgaand naar kijken?
  4. Zijn er nog andere tips/opmerkingen waar ik niet naar heb gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Berendhoo schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:23:
Mijn vader vind een goede audioweergave zeer belangrijk en dan voornamelijk voor muziek.
Dan zou ik sowieso geen hele goedkope receiver nemen, want in stereo zit er - vooral in de lage modellen - nogal wat verschil tussen de weergave.
Naar wat ik begrepen heb zijn deze floorstanding boxen met een 20Hz weergave voldoende om zonder subwoofer ook films te kunnen kijken.
Nee. De speakers gaan tot 22 Hz, maar er staat niet bij hoe dit gemeten is. Als dit gemeten is bij -6 dB kan het best zijn dat het frequentiebereik minder is en dat de speakers dus minder laag gaan. Komt ook nog bij dat je niet alleen een subwoofer hebt om het bereik aan te vullen, maar ook om de LFE-effecten in films meer kracht bij te zetten. Zelfs speakers die tot 20 Hz gaan hebben baat bij een subwoofer. Niet alleen voor dus de dedicated LFE-kanaal, maar ook omdat het laag het meeste vermogen kost om weer te geven. Grote kans dat je met een simpele versterker niet alles uit de speaker kan halen en dat je laag mist. Mijn speakers spelen ook een stuk strakker in het laag nu ik er een eindversterker aan heb gehangen, en mijn receiver is er eentje van drie series hoger dan die jij uit hebt gekozen.
Nu had ik gehoord dat Denon een goed merk is dus heb ik gekeken welke Denon aan de eisen voldoet.
Denon is geen slecht merk inderdaad, maar je kiest hier wel een instapreceiver uit. Naar mijn mening zonde en ook uit verhouding. Sowieso is verder dan Denon kijken de moeite waard, er zijn zo veel meer merken.
en Pure Direct (is dit gunstig?).
Pure Direct is het signaal zonder dat er een EQ of wat dan ook over heen is gegaan. Voor sommigen de manier om naar muziek te luisteren, voor anderen maakt het niet uit aangezien ze juist met EQ willen spelen.
Is het zonde om een Denon AVR 1611 aan te schaffen tov de speakers?
Naar mijn mening wel. Je hoeft niet meteen naar de 1000 - 1500 euro, maar een paar series hoger moet toch wel verbetering brengen.
Voegt een receiver iets toe bij het omzetten van een 720p tv signaal naar 1080p?
Nee. Elke Blu-rayspeler kan al upscalen als je er een DVD mee afspeelt. Dus veelal kan de bron al scalen. En als die het niet zou kunnen dan doet de TV het wel voor je. Upscalen van receivers is naar mijn mening één van de minst interessante functies. Niet te verwarren met Conversion, mocht je dat nodig hebben, want dat is wel handig.
Welk merk receiver moet ik ook eens diepgaand naar kijken?
Alles wat in het budget ligt. Dus Marantz, NAD, Rotel, Cambridge Audio, Pioneer, et cetera. Meer dan genoeg keuze. Sowieso zou ik eens gaan luisteren naar de gekochte speakers op diverse merken versterkers. Daar kan namelijk een klankverschil in zitten. Het zou niet moeten mogen, want een versterker die onbewerkt een signaal doorstuurt moet identiek klinken aan een andere die dat ook doet. In praktijk is het echter zo dat er sommige merken wat anders klinken door een andere manier van processing of wat dan ook.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Doorgaans heeft een duurdere/zwaardere versterker/versterker_in_receiver een betere voeding en dat komt de kwaliteit van het geluid ten goede. Staar je niet blind op het aantal watts, de meeste tijd word niet meer dan 10 watt van een systeem gevraagd. Maar het gaat om de stroom en hoe makkelijk die geleverd kan worden. Meer watts betekent meestal wel dat de gevraagde watts makkelijker geleverd kunnen worden. Verder kan een duurder apparaat met betere componenten uitgevoerd zijn. En wat hierboven al staat, elk merk, type heeft zijn eigen sound.

[ Voor 0% gewijzigd door Obelink op 07-04-2012 20:12 . Reden: typo ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij