Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Carpoolen als OV

Pagina: 1
Acties:

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:10

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik reis tegenwoordig elke dag 2x 80km over de nederlandse wegen.
Dat kost mij 9 cent per kilometer (Diesel + onderhoud) en krijg 8 cent per kilometer vergoed.
Laatst wilde ik met de trein naar m'n werk en dat koste mij per dag bijna 10 euro meer!
En laten we eerlijk wezen, de trein is het voorbeeld van carpoolen hoe kan dat 21,34 euro (gereduceerd tarief buiten de spis) kosten terwijl deur tot deur vervoer mij maar 14.40 kost.
En als ik om me heen kijk in de spits zijn de meeste auto's met 1 persoon gevuld.

Nu heb ik een hele mooie oplossing voor ogen:
Maak een paneel bij elke carpoolplaats met de bestemming waar je naar toe wilt (en hoeveel % je minimaal wilt afleggen bij je eerste lift (om lange afstanden te overbruggen).
en deelnemende auto's krijgen een kastje in de auto waarin je aangeeft welke op en afrit je neemt.
Persoon X drukt op een knopje Persoon Y zit in de auto krijgt een melding dat hij iemand kan meenemen.
Persoon X checkt in met z'n toch al bestaande OV kaart. en aan het einde van de rit checkt persoon X weer uit. En betaald via dat systeem maar 8cent per kilometer.

Voordelen:
Persoon X met OV chipkaart is goedkoper uit.
Persoon X is sneller op plaats van de bestemming.
Persoon Y rijdt goedkoper
Is niet winstgevend genoeg om daarvoor te gaan rijden dus geen ruimte voor vage bedrijven, maar als je toch al rijdt is het wel erg fijn!
1 auto kan al 3 mensen meenemen.
Er zullen intressante verbindingen bijkomen voor het OV die er nu nog niet zijn.
Makkelijke netwerken dan in de trein.
Ook bij zeer slecht weer en snachts kans om thuis te komen.

Nadelen:
Genoeg draagkracht nodig! met 100 automobilisten is er nog geen werkend systeem.
Geen vaste wacht/reis tijd. oma met 90km/u of een audi met 140km/u
Administrative handelingen.
Je kan instappen bij onproffesionele chauffeurs. (gevaar voor je eigen gezondheid).
Je kan vervelende passagiers krijgen.
extra apparatuur in je auto... wie gaat dat betalen. 200 euro -> eerste 2000km kost geld.
Vervelende bellers.
Niet de juiste radio zender.
Slecht vervoer naar afgelegen carpoolplaatsen.

Poll: Zou jij mensen oppikken onderweg voor 8 cent per kilometer.
Ik heb geen auto maar wil gaag stemmen
Nee.
Misschien....
Ja.
Anders.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=379665&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Zou jij via dit concept reizen?
Ik reis nooit met het OV maar wil graag stemmen.
Ja.
Misschien.
Nee.
Anders.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=379666&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik ben benieuwd hoe tweakers over dit concept denken.
Ik zie het als goed alternatief en aanvulling op het bestaande OV.
En de autokosten kunnen zo gedrukt worden ondanks de hoge brandstofprijzen.
Geen aanschaf kosten matrieel het bestaat immers al.
En het kan een goede kans zijn om te netwerken.

Is dit Reeel? Of zijn er gigantische problemen die ik op dit moment niet zie?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hedendaags kun je dit soort ideeën uitstekend zelf uitwerken in de vorm van mobiele apps / websites.
Ik meen dat die er zelfs al zijn ;)

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 19:23
deelnemende auto's krijgen een kastje in de auto waarin je aangeeft welke op en afrit je neemt
Dure grap naast de Tomtom die ze al hebben.
Ik denk dat zo'n dienst continuiteit moet bieden en dus voorspelbaar moet zijn.
Wat jij voorstelt is daarvoor teveel een ad hoc meelift systeem. Daar gaan deelnmeres niet voor investeren.

Wat wel kan is als deelnemers steeds dezelfde route rijden een afsprakendienst op te zetten via een website of misschien een app.
Deelnemers moet dan aangeven of hij vervoer aanbiedt of vraagt en beide typen moeten een vertrek en bestemmingslocatie opgeven. Het systeem dient dan de route te berekenen en te kijken waar de routes elkaar kruisen: dat is dan een mogelijk oppikplaats.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Daarnaast act per Km?? NoWay dat ik dan iemand mee zou nemen.. eerder 19ct km :) Dan gaan mensen denk ik ook pas bij nadenken. Daarnaast, veel werkgevers betalen al 19ct pr km. Zo niet?? Dan moet je beter onderhandelen!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
frickY schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:27:
Hedendaags kun je dit soort ideeën uitstekend zelf uitwerken in de vorm van mobiele apps / websites.
Ik meen dat die er zelfs al zijn ;)
Slecht bekent, geen vast herkenbaar tarief. normaal liften zal sneller zijn.
Kalief schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:29:
deelnemende auto's krijgen een kastje in de auto waarin je aangeeft welke op en afrit je neemt
Dure grap naast de Tomtom die ze al hebben.
Ik denk dat zo'n dienst continuiteit moet bieden en dus voorspelbaar moet zijn.
Wat jij voorstelt is daarvoor teveel een ad hoc meelift systeem. Daar gaan deelnmeres niet voor investeren.

Wat wel kan is als deelnemers steeds dezelfde route rijden een afsprakendienst op te zetten via een website of misschien een app.
Deelnemers moet dan aangeven of hij vervoer aanbiedt of vraagt en beide typen moeten een vertrek en bestemmingslocatie opgeven. Het systeem dient dan de route te berekenen en te kijken waar de routes elkaar kruisen: dat is dan een mogelijk oppikplaats.
Ik rij elke dag dezelfde route, maar het tijdstip varieert van 6:00 tot 8:00 dat ik hier wegrij.
en ik weet dat pas op het moment dat ik wegrij.
Dat kan ik geen lifter/reisgenoot aandoen.
Een App is een goed idee, maar zonder mijn telefoon kom ik dus nergens. en hoe betaal ik mijn chauffeur moet ik dan altijd genoeg contant geld opzak hebben?
Continuiteit vindt ik een sterk argument. Maar dan heb je met een Kip/Ei probleem te maken denk ik.
Zonder passagiers schaf ik het systeem niet aan.
Zonder chaffeurs kunnen passagiers er geen gebruik van maken.
To_Tall schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:31:
Daarnaast act per Km?? NoWay dat ik dan iemand mee zou nemen.. eerder 19ct km :) Dan gaan mensen denk ik ook pas bij nadenken. Daarnaast, veel werkgevers betalen al 19ct pr km. Zo niet?? Dan moet je beter onderhandelen!!
Ik heb prima onderhandeld en krijg al 400 euro netto extra om mijn vaste autolasten (wegenbelasting/afschrijving/verzekering) te betalen. is ondertussen al behoorlijk off-topic.
Die 8 cent krijgt je natuurlijk extra bovenop wat je baas op dit moment al voor je betaald.

wat ik me nu wel afvraag is wat je nu tegenhoud als je 19cent per persoon, per kilometer krijgt. (max 57cent per kilometer erbij dus).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• frickY
  • Nu online
Dit concept bestaat inderdaad al onder de noemer ridesharing, incl apps en alles.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
frickY schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:08:
Dit concept bestaat inderdaad al onder de noemer ridesharing, incl apps en alles.
http://www.avego.com is veel belovend zover ik op onderzoek ben uitgegaan.
jammer dat ik op dit moment een android toestel heb. En dus niet interactief ritten kan aanbieden.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

Hebben ze hier Twitter niet voor uitgevonden...? Hoef je alleen nog maar een paar handige hashtags te verzinnen. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• frickY
  • Nu online
Voor Android is er ook voldoende keus.

[ Voor 84% gewijzigd door frickY op 07-04-2012 18:07 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Smuggler schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:22:
Hallo Tweakers,

Ik reis tegenwoordig elke dag 2x 80km over de nederlandse wegen.
Dat kost mij 9 cent per kilometer (Diesel + onderhoud) en krijg 8 cent per kilometer vergoed.
Even los van je carpool vraagstuk. Welke auto rijdt voor 9 cent per kilometer? Een fiets kost al bijna meer dan dat per kilometer.

Stel dat je een auto hebt die 1 op 25 rijdt op diesel (al behoorlijk zuinig), afgezet tegen de huidige dieselprijs van 1,50 (ongeveer) kost een kilometer je dan alleen aan brandstof al 6 cent.
Hoe krijg je het dan voor elkaar om voor 3 cent je onderhoud, je wegenbelasting, je verzekering, je afschrijving etc et betalen? Dat is echt onmogelijk. Een zeer goedkope auto om te rijden kost je al snel 30 cent per kilometer.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

To_Tall schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:31:
die 19 cent is idd het maximum onbelast maar idd voor 19 cent/kilometer zou ik het misschien overwegen, maar het hangt er echt van af hoeveel tijd het extra kost.
Metro2002 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:15:
[...]

Even los van je carpool vraagstuk. Welke auto rijdt voor 9 cent per kilometer? Een fiets kost al bijna meer dan dat per kilometer.

Stel dat je een auto hebt die 1 op 25 rijdt op diesel (al behoorlijk zuinig), afgezet tegen de huidige dieselprijs van 1,50 (ongeveer) kost een kilometer je dan alleen aan brandstof al 6 cent.
Hoe krijg je het dan voor elkaar om voor 3 cent je onderhoud, je wegenbelasting, je verzekering, je afschrijving etc et betalen? Dat is echt onmogelijk. Een zeer goedkope auto om te rijden kost je al snel 30 cent per kilometer.
30 cent per kilometer lijkt me dan weer wat veel (of je rijd weinig) voor een goedkope auto.

Maar 9 cent kosten/kilometer lijkt me erg weinig. Als ik kijk wat mijn auto doet, 6 cent per kilometer aan brandstof (gas) maar als je elke 15000 kilometer een beurtje moet mag dat niet meer dan 300 euro kosten of je komt al boven de 9 cent uit. Dan reken ik afschrijving niet eens mee.
Qua afschrijving koste het ding aan aanschaf 1750 euro, als ik deze over 50k compleet zou afschrijven kost dat 3.5 cent per kilometer.
Wegenbelasting is 55 euro/kwartaal en verzekering in verband met m'n leeftijd 46 euro/maand als ik reken dat ik 2k per maand rijd kom ik op 3,2 cent per kilometer

Kom ik ZONDER onderhoud (nog niet bekend, afgelopen 10k totaal 150 euro= 1.5cent per kilometer maar dat word nog wel meer) op iets van 13 cent per kilometer. als ik dan naar 18 cent toe reken zou ik dus 5 cent/kilometer onderhoud kunnen rekenen = 750 euro/15000km (15k km is het onderhouds interval).

Voor dat geld rijd je dan alleen wel in een 1.1 60pk Peugeot 106 uit 99 met gasbom. :P

[ Voor 70% gewijzigd door GoldenSample op 07-04-2012 18:30 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

GoldenSample schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:20:
[...]

die 19 cent is idd het maximum onbelast maar idd voor 19 cent/kilometer zou ik het misschien overwegen, maar het hangt er echt van af hoeveel tijd het extra kost.

[...]

30 cent per kilometer lijkt me dan weer wat veel (of je rijd weinig) voor een goedkope auto.

Maar 9 cent kosten/kilometer lijkt me erg weinig. Als ik kijk wat mijn auto doet, 6 cent per kilometer aan brandstof (gas) maar als je elke 15000 kilometer een beurtje moet mag dat niet meer dan 300 euro kosten of je komt al boven de 9 cent uit. Dan reken ik afschrijving niet eens mee.
Qua afschrijving koste het ding aan aanschaf 1750 euro, als ik deze over 50k compleet zou afschrijven kost dat 3.5 cent per kilometer.
Wegenbelasting is 55 euro/kwartaal en verzekering in verband met m'n leeftijd 46 euro/maand als ik reken dat ik 2k per maand rijd kom ik op 3,2 cent per kilometer

Kom ik ZONDER onderhoud (nog niet bekend, afgelopen 10k totaal 150 euro= 1.5cent per kilometer maar dat word nog wel meer) op iets van 13 cent per kilometer. als ik dan naar 18 cent toe reken zou ik dus 5 cent/kilometer onderhoud kunnen rekenen = 750 euro/15000km (15k km is het onderhouds interval).

Voor dat geld rijd je dan alleen wel in een 1.1 60pk Peugeot 106 uit 99 met gasbom. :P
Als je uitgaat van een nieuwe auto, een opeltje ofzo. Ik pak even als voorbeeld een nieuwe opel astra 1.7 diesel. Nieuwprijs 26.000 euro verbruik ongeveer 1 op 25 gemiddeld en wegenbelasting is 120 euro per maand. Ik ga uit van 30.000 km per jaar en 3 jaar rijden (anders koop je geen diesel) en als ik dan kijk wat een 3 jaar oude opel astra nu kost zie ik dat de afschrijving ongeveer 15.000 euro is na 3 jaar voor een opel astra diesel met een krappe ton op de klok. Ofwel 5.000 euro per jaar.

De totale jaarlijkse kosten zijn dan:

Wegenbelasting: 1450 euro
Afschrijving: 5.000 euro
Verzekering? Als ik een berekening doe kom ik tussen de 40 en 130 euro per maand uit (all risk) dus ik reken even met 50 euro voor het gemak.
Brandstof totaal met 30.000 km / 1 op 25 = 1200 liter * 1..50 = 1800 euro per jaar

Totale kosten per maand om deze auto voor de deur te hebben: 730 euro per maand Dat is per kilometer .... 29 cent

En dan heb ik nog geen ENKEL onderhoud gerekend wat toch echt wel nodig gaat zijn als je 30.000 per jaar rijdt. Denk in elk geval aan een kleine beurt 1 keer per jaar, een nieuw setje rubber komt ook wel als je 30k per jaar doet etc. Voorzichtige schatting is dat je aan onderhoud nog eens 200 euro per jaar kwijt bent. Maakt de totale kilometer prijs afgerond 30 cent.

Rij je in een 2e hands auto dan komt het verhaal anders te liggen , daar is de afschrijving lager maar kom je weer hogere onderhoudskosten tegen en zal je misschien regelmatiger van auto moeten wisselen.

• Fiber

Fiber

Komt nog bij dat we het hier over woon-werk verkeer hebben, en als je dat met de trein doet koop je in het algemeen geen losse kaartjes maar een traject abbo, en dat is meestal een stuk goedkoper. Voor de rest blijft het natuurlijk appels met peren vergelijken.

Maar je idee is op zich best leuk. Ga er mee langs een paar investeerders en begin een leuke start-up... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
[off-topic]
ik krijg alle vaste lasten direct vergoed van mijn werkgever: 400 euro per maand.
Deze hoef ik zelf niet te betalen, het enige dat ik betaal is het variable kilometer gedeelte. en dat komt uit op 9 cent per kilometer.
per dag: 12,82 euro. (verzekering + afschrijving+belasting) (netto vergoed door werkgever)
per kilometer: 9,42 Cent per kilometer (Diesel + onderhoud) 7 cent diesel en 2,42 cent onderhoud.
Dit zijn mijn actuele cijfers van afgelopen jaar waarin ik 40.000 kilometer heb gereden.
het betreft een Opel Corsa 1.3TDI diesel ecoflex.
[/off-topic]

Bij alle apps die ik nu langs zie komen, moet je gaan boeken. van te voren om zeker te weten dat je een lift krijgt. als ik ergens in utrecht loop, zie ik geen mogelijkheid om met zekerheid een lift te boeken.
dat is op dit moment het grootste probleem, verder voorziet het systeem in liften, en eventuele prijs moet je zelf regelen als die optie eral tussen zit.

Betreft de tijd die het kost heb ik gekozen om alleen op en afritten van de snelwegen te pakken.
zo houd je het aantal plekken centraal en beperkt.
en kunnen ook mensen die langsrijden heel snel de afrit af iemand laten instappen en weer doorrijden.
door dit 2x te doen kost dat hooguit 5 minuten (afhankelijk van de lokatie natuurlijk)

Als je van Groningen naar Maastricht rijdt kan je zo toch makkelijk iemand van Apeldoorn naar Nijmegen meenemen. Zonder dat je daarvoor de stad hoeft in te rijden. toch weer 70x 19cent?? = 13.30 bespaard op de rit. die je toch al zou rijden.
Fiber schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:39:
Komt nog bij dat we het hier over woon-werk verkeer hebben, en als je dat met de trein doet koop je in het algemeen geen losse kaartjes maar een traject abbo, en dat is meestal een stuk goedkoper. Voor de rest blijft het natuurlijk appels met peren vergelijken.

Maar je idee is op zich best leuk. Ga er mee langs een paar investeerders en begin een leuke start-up... :)
Met regulier Woon-Werk verkeer en een OV-kaart van de zaak heb je wel een punt. waar ik niet direct een antwoord op weet.

[ Voor 19% gewijzigd door Smuggler op 07-04-2012 20:14 ]

• Fiber

Fiber

En dan sta je daar lekker onderaan die afrit in Nijmegen... Dat is leuk als vakantie-vierende student, maar voor woon-werk verkeer schiet dat niet op natuurlijk. De enige handige manier van car-poolen is als je op een handige plek (Thuis is het mooist, maar een (bus)station of carpool parkeerplaats kan ook.) wordt opgepikt en op je werk wordt afgezet. En terug andersom natuurlijk. Moet je wel een beetje matchende werktijden hebben natuurlijk.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Fiber schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 20:20:
En dan sta je daar lekker onderaan die afrit in Nijmegen... Dat is leuk als vakantie-vierende student, maar voor woon-werk verkeer schiet dat niet op natuurlijk. De enige handige manier van car-poolen is als je op een handige plek (Thuis is het mooist, maar een (bus)station of carpool parkeerplaats kan ook.) wordt opgepikt en op je werk wordt afgezet. En terug andersom natuurlijk. Moet je wel een beetje matchende werktijden hebben natuurlijk.
ze hebben ook carpoolplaatsen bij nijmegen.
Het idee is natuurlijk dat matchende werktijden niet nodig zijn. maar dat er genoeg chauffeurs zijn door het verdien model dat je op elk gewenst tijdstip iemand van de snelweg jouw carpoolplaats opkrijgt.

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
veel leaseauto's hebben de regel dat men geen lifters mogen meenemen, wat dit natuurlijk is.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Metro2002 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:51:
[...]

Als je uitgaat van een nieuwe auto, een opeltje ofzo. Ik pak even als voorbeeld een nieuwe opel astra 1.7 diesel. Nieuwprijs 26.000 euro verbruik ongeveer 1 op 25 gemiddeld en wegenbelasting is 120 euro per maand. Ik ga uit van 30.000 km per jaar en 3 jaar rijden (anders koop je geen diesel) en als ik dan kijk wat een 3 jaar oude opel astra nu kost zie ik dat de afschrijving ongeveer 15.000 euro is na 3 jaar voor een opel astra diesel met een krappe ton op de klok. Ofwel 5.000 euro per jaar.

De totale jaarlijkse kosten zijn dan:

Wegenbelasting: 1450 euro
Afschrijving: 5.000 euro
Verzekering? Als ik een berekening doe kom ik tussen de 40 en 130 euro per maand uit (all risk) dus ik reken even met 50 euro voor het gemak.
Brandstof totaal met 30.000 km / 1 op 25 = 1200 liter * 1..50 = 1800 euro per jaar

Totale kosten per maand om deze auto voor de deur te hebben: 730 euro per maand Dat is per kilometer .... 29 cent

En dan heb ik nog geen ENKEL onderhoud gerekend wat toch echt wel nodig gaat zijn als je 30.000 per jaar rijdt. Denk in elk geval aan een kleine beurt 1 keer per jaar, een nieuw setje rubber komt ook wel als je 30k per jaar doet etc. Voorzichtige schatting is dat je aan onderhoud nog eens 200 euro per jaar kwijt bent. Maakt de totale kilometer prijs afgerond 30 cent.

Rij je in een 2e hands auto dan komt het verhaal anders te liggen , daar is de afschrijving lager maar kom je weer hogere onderhoudskosten tegen en zal je misschien regelmatiger van auto moeten wisselen.
Onder een goedkope auto versta ik persoonlijk geen nieuwe auto
Maar oke dan nog een nieuwe goedkope auto is een opel astra van 26k?
Dan denk ik meer aan een chevrolet Spark met LPG installatie ofzo voor nog geen 12k Euro
Dan is alleen je afschrijving al de helft of minder.
Pagina: 1