Hallo Tweakers,
Ik reis tegenwoordig elke dag 2x 80km over de nederlandse wegen.
Dat kost mij 9 cent per kilometer (Diesel + onderhoud) en krijg 8 cent per kilometer vergoed.
Laatst wilde ik met de trein naar m'n werk en dat koste mij per dag bijna 10 euro meer!
En laten we eerlijk wezen, de trein is het voorbeeld van carpoolen hoe kan dat 21,34 euro (gereduceerd tarief buiten de spis) kosten terwijl deur tot deur vervoer mij maar 14.40 kost.
En als ik om me heen kijk in de spits zijn de meeste auto's met 1 persoon gevuld.
Nu heb ik een hele mooie oplossing voor ogen:
Maak een paneel bij elke carpoolplaats met de bestemming waar je naar toe wilt (en hoeveel % je minimaal wilt afleggen bij je eerste lift (om lange afstanden te overbruggen).
en deelnemende auto's krijgen een kastje in de auto waarin je aangeeft welke op en afrit je neemt.
Persoon X drukt op een knopje Persoon Y zit in de auto krijgt een melding dat hij iemand kan meenemen.
Persoon X checkt in met z'n toch al bestaande OV kaart. en aan het einde van de rit checkt persoon X weer uit. En betaald via dat systeem maar 8cent per kilometer.
Voordelen:
Persoon X met OV chipkaart is goedkoper uit.
Persoon X is sneller op plaats van de bestemming.
Persoon Y rijdt goedkoper
Is niet winstgevend genoeg om daarvoor te gaan rijden dus geen ruimte voor vage bedrijven, maar als je toch al rijdt is het wel erg fijn!
1 auto kan al 3 mensen meenemen.
Er zullen intressante verbindingen bijkomen voor het OV die er nu nog niet zijn.
Makkelijke netwerken dan in de trein.
Ook bij zeer slecht weer en snachts kans om thuis te komen.
Nadelen:
Genoeg draagkracht nodig! met 100 automobilisten is er nog geen werkend systeem.
Geen vaste wacht/reis tijd. oma met 90km/u of een audi met 140km/u
Administrative handelingen.
Je kan instappen bij onproffesionele chauffeurs. (gevaar voor je eigen gezondheid).
Je kan vervelende passagiers krijgen.
extra apparatuur in je auto... wie gaat dat betalen. 200 euro -> eerste 2000km kost geld.
Vervelende bellers.
Niet de juiste radio zender.
Slecht vervoer naar afgelegen carpoolplaatsen.
Poll: Zou jij mensen oppikken onderweg voor 8 cent per kilometer.
• Ik heb geen auto maar wil gaag stemmen
• Nee.
• Misschien....
• Ja.
• Anders.

Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Zou jij via dit concept reizen?
• Ik reis nooit met het OV maar wil graag stemmen.
• Ja.
• Misschien.
• Nee.
• Anders.

Ik ben benieuwd hoe tweakers over dit concept denken.
Ik zie het als goed alternatief en aanvulling op het bestaande OV.
En de autokosten kunnen zo gedrukt worden ondanks de hoge brandstofprijzen.
Geen aanschaf kosten matrieel het bestaat immers al.
En het kan een goede kans zijn om te netwerken.
Is dit Reeel? Of zijn er gigantische problemen die ik op dit moment niet zie?
Ik reis tegenwoordig elke dag 2x 80km over de nederlandse wegen.
Dat kost mij 9 cent per kilometer (Diesel + onderhoud) en krijg 8 cent per kilometer vergoed.
Laatst wilde ik met de trein naar m'n werk en dat koste mij per dag bijna 10 euro meer!
En laten we eerlijk wezen, de trein is het voorbeeld van carpoolen hoe kan dat 21,34 euro (gereduceerd tarief buiten de spis) kosten terwijl deur tot deur vervoer mij maar 14.40 kost.
En als ik om me heen kijk in de spits zijn de meeste auto's met 1 persoon gevuld.
Nu heb ik een hele mooie oplossing voor ogen:
Maak een paneel bij elke carpoolplaats met de bestemming waar je naar toe wilt (en hoeveel % je minimaal wilt afleggen bij je eerste lift (om lange afstanden te overbruggen).
en deelnemende auto's krijgen een kastje in de auto waarin je aangeeft welke op en afrit je neemt.
Persoon X drukt op een knopje Persoon Y zit in de auto krijgt een melding dat hij iemand kan meenemen.
Persoon X checkt in met z'n toch al bestaande OV kaart. en aan het einde van de rit checkt persoon X weer uit. En betaald via dat systeem maar 8cent per kilometer.
Voordelen:
Persoon X met OV chipkaart is goedkoper uit.
Persoon X is sneller op plaats van de bestemming.
Persoon Y rijdt goedkoper
Is niet winstgevend genoeg om daarvoor te gaan rijden dus geen ruimte voor vage bedrijven, maar als je toch al rijdt is het wel erg fijn!
1 auto kan al 3 mensen meenemen.
Er zullen intressante verbindingen bijkomen voor het OV die er nu nog niet zijn.
Makkelijke netwerken dan in de trein.
Ook bij zeer slecht weer en snachts kans om thuis te komen.
Nadelen:
Genoeg draagkracht nodig! met 100 automobilisten is er nog geen werkend systeem.
Geen vaste wacht/reis tijd. oma met 90km/u of een audi met 140km/u
Administrative handelingen.
Je kan instappen bij onproffesionele chauffeurs. (gevaar voor je eigen gezondheid).
Je kan vervelende passagiers krijgen.
extra apparatuur in je auto... wie gaat dat betalen. 200 euro -> eerste 2000km kost geld.
Vervelende bellers.
Niet de juiste radio zender.
Slecht vervoer naar afgelegen carpoolplaatsen.
Poll: Zou jij mensen oppikken onderweg voor 8 cent per kilometer.
• Ik heb geen auto maar wil gaag stemmen
• Nee.
• Misschien....
• Ja.
• Anders.
Poll: Zou jij via dit concept reizen?
• Ik reis nooit met het OV maar wil graag stemmen.
• Ja.
• Misschien.
• Nee.
• Anders.
Ik ben benieuwd hoe tweakers over dit concept denken.
Ik zie het als goed alternatief en aanvulling op het bestaande OV.
En de autokosten kunnen zo gedrukt worden ondanks de hoge brandstofprijzen.
Geen aanschaf kosten matrieel het bestaat immers al.
En het kan een goede kans zijn om te netwerken.
Is dit Reeel? Of zijn er gigantische problemen die ik op dit moment niet zie?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber