Computer in de vriezer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 17:38
Beste mensen,

Vannacht kwam ik tot een dronken openbaring: Hoe geweldig zou het zijn om je computer in de vriezer te stoppen? Dan kan ik mijn kast verkopen en al m'n fans ook eruit slopen, immers, de vriezer doet het werk.

Ik kan eenvoudig aan een vrij zuinige vriezer komen, ik vroeg me alleen af of die vriezer de boel wel koud kan houden, aangezien ik dacht dat ze hier niet op gemaakt zijn. Ik vroeg me af wat jullie visie hier op was?

Zou het mogelijk zijn om een computer te koelen door hem in een vriezer te zetten? Is dit schadelijk voor mijn hardware? (Word wel -19)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:23
een vriezer heeft niet genoeg vermogen om je pc koud te houden en je krijgt last van condensvorming (mooi laagje ijs op je mobo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:24
wat je wel zou kunnen doen: Het systeem in een glazen koepel in de vriezer. komt er dan geen condens in het glazen werk? of zeg ik nu iets stoms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Oke, wat dacht je van
én in de vriezer, én mijn fans erop? Dat moet toch wel kunnen :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoepersooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 22:38
je kan ook een oud setje even in je vrizer stoppen en proberen

Je moet wel echt bijn in coma gelegen hebben om dit te verzinnen :P

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

Ik heb dit project een jaar of 10 ook eens aangepakt. Dat topic zou nog ergens terug te vinden moeten zijn denk ik.

Het werd wel wat gecompliceerd, het is uiteindelijk een koelvriescombinatie geworden, waarbij de hardware in de koelkast lag en de lucht met aanzuigbuizen vanuit het vriesgedeelte, met filters ertussen om zoveel mogelijk vocht aan de bovenzijde te houden. Daarnaast een luchtontvochtiger ingebouwd met een slangetje naar buiten. Vocht was zo prima te doen, nooit hardware in overleden. Athlon XP-M 2500+ draaide eronder op zo'n 2900Mhz als ik t me goed herinneren. Good times, maar hou je echt goed bezig met het vocht, en doe t bij voorkeur in een grote vriezer of koelvriescombi, anders krijgt het koelgedeelte het niet bijgehouden met de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 17:39
Of, waterkoeling en dan alleen de heatexchanger/radiator in de vriezer.
Al moet je dan wel een vloeistof gebruiken die niet snel bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 23:52

M2M

medicijnman

of je coat je moederbord met een laagje sprayplastic (niet onderkant vergeten). Kartonnetjes in de niet gebruikte sloten en het moet goed komen.

Je voeding zou ik dan wel buiten de vrieskist laten.

Maargoed, een hedendaagse koelkast of vrieskist heeft bij lange na niet genoeg vermogen om je pc te koelen. Buiten dat vreet zo'n vrieskist ook behoorlijk wat power. Zeker als die dingen moet koelen die hitte generen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Ihttp://www.erodov.com/forums/computer-freezer/32734.html

This is what i would suggest.

Put the rig in mineral oil ( thin grade ) or non conductive coolant. And then plonk the entire reservoir in a freezer. This will keep the water vapour away from the parts, and the mineral oil will ensure complete and uniform chilling of the system, so there will be no unequal expansion.

Or for funs sake, switch on your AC, leave it on for a good hour, then plonk your rig right in front of it ( ACs at the bottom in a room help a lot with this ! ). Keep the face of the cpu cooler as close as possible to the AC, and you can get temps like 7-14 degrees. Cold enough for a lot of regular benching/ OCIng. Just remember to keep the AC on, switch the PC off, and then gradually switch the AC off after a few hours. Do not Switch PC on for the next 1 hour after switching off AC, so all water vapour disappears.

But yeah, mineral oil submerged rig in freezer, that would work.

Dat zou ook nog kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 11:27

Fordox

00101010

met een luchtdichte zak in de vriezer kan het nog wel eens, maar je moet er wel voor zorgen dat er geen vocht in de lucht van de zak zit. dan zou het mogelijk moeten wezen, maar dan heb je ook nog een probleem met alle kabels die nog uit de zak en uit de vriezer moeten.

of zoek gewoon een kilozak vochtvreters/oude gootsteen ontstopper :+

[ Voor 10% gewijzigd door Fordox op 07-04-2012 15:10 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y_boonstra
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 23:34
Je vriezer heeft simpelweg niet genoeg vermogen om het te koelen. Je gaat dan een pc in een vriezer stoppen die ong 300w warmte produceert en de vriezer kan niet meer als bijv 100w koelen. 1+1 is 2. Denk dat je wel kan zien dat dit niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Bij veel andere mensen is het toch wel goed gegaan Boonstra, misschien moet je je bronnen nog eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425754

neem gewoon een ouwe airco , split system , die ook kan koelen op de kleine buiten unit , de buiten unit gebruik je als zijwand van je pc kast , aan de andere kant van je kast maak je een nieuwe plaat met zeer grote diameter slang 30cm iod , die je weer aansuit op de achterkant dan de buiten unit.
zo hou je zonder vocht maar met snelle lucht circulatie van 15graden gegarrandeerd je complete pc geweldig koel. ( mag ook wel met gemiddeld 1000 watt aan koelvermogen, voordeel is wel , als de 15 graden bereikt zijn , gaat de compressor uit , dus zal hij nooit meer gebruiken dan nodig is .

dat het werkt is zeker want heb het spul dat ik er voor heb gebruikt nog staan na een geslaagde proef van twee weken . type airco ( sensorclima van electrolux ) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

10 jaar geleden toen de computers nog niet veel warmte ontwikkelden (wie heeft er tegenwoordig nog een videokaartje ZONDER een of andere vorm van koelribben?) en je met een koelertje wat nu op de chipset zit een hele CPU kon koelen zou het wel gekund hebben, maar nu leveren de computers meer aan warmte op dan de vriezer af kan voeren.

Wat je wel zou kunnen doen is een hele boel thermische massa (bij voorbeeld hele grote stukken staal die je net kan tillen en die net niet door de bodem zakken) een paar dagen in de vriezer laten liggen zonder de computer aan te hebben, die koelen dan af tot -18oC (of hoe koud de vriezer kan worden), en dan pas de computer aan, en de computer weer uitzetten als de temperatuur te hoog geworden is (wel de klep dicht houden)

En ik snap niet waarom mensen zo bang zijn voor condensatie van de onderdelen in de vriezer: condens slaat neer op de KOUDSTE delen, en ik geloof niet dat een moederbord het koudste onderdeel in de vriezer is, het gaat pas een probleem worden als je de delen uit de vriezer haalt, en ze dan dus kouder zijn dan de omgeving.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Resistor schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:27:

En ik snap niet waarom mensen zo bang zijn voor condensatie van de onderdelen in de vriezer: condens slaat neer op de KOUDSTE delen, en ik geloof niet dat een moederbord het koudste onderdeel in de vriezer is, het gaat pas een probleem worden als je de delen uit de vriezer haalt, en ze dan dus kouder zijn dan de omgeving.
helemaal waar ... toch was het in de praktijk anders , misschien omdatde pc niet 24uur draaide en die vriezer wel.. of te vaak kijken of alles er in de vriezer en nog mooi bij ligt, (warme vochtige lucht)aanvoer .
precies weet ik het niet , maar dat er soms wel degelijk ijsafzetting en soms vocht vrij kwam op onderdelen gebeurde echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Geen idee wat je pc aan warmte uitstoot, maar een gemiddelde keuken vriezer gebruikt al snel 90 tot 130 Watt. Ik heb geen idee wat dat uiteindelijk aan 'koude' energie is maar laat het 80 Watt zijn.
Dat is nooit genoeg om de warmte van een gemiddelde game-pc af te voeren à 350 Watt waar dat toch wel minimaal 150 Watt aan warmte is.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 08-04-2012 19:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

;) maar dan word je pc in die vriezer van 130watt 1/3 koeler gehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 08:59
Om van het vocht af te komen kun je gewoon de hele bak vullen met olie, en daar je pc in leggen. Kan er geen vocht bij! Moet je wel oppassen dat de olie tegen zulke lage temperaturen kan. Zoiets als dat ben ik van plan om te doen met mijn Socket A sempron, maar dan olie en droogijs ipv vriezer :) Pak iets van synthetische motorolie (goedkoopste is goed zat).

[ Voor 31% gewijzigd door C.Hariri op 08-04-2012 20:08 ]

Pagina: 1