PC start niet meer op na stofvrij maken

Pagina: 1
Acties:

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-02 13:50
Hallo tweakers,

Hoop dat iemand me hier van wat tips kan voorzien hoe ik m'n oude beestje (AMD Sempron 3000) weer aan de praat krijg. Vanochtend heb ik onze oude desktop, welke dienst doet als studiecomputer, stofvrij gemaakt waarbij ik ook de cpu-fan voorzichtig met een wattenstaafje stofvrij heb gemaakt. Nadat ik alles weer heb ingeplugd gaat de desktop wel aan maar gebeurt er verder helemaal niks. Geen 'opstartpiep', geen beeld op de monitor, etc.

Ik ben bang dat ik wellicht een onderdeel heb los getrokken maar heb alles nagelopen en kom niks tegen. Wel heb ik bij het schoonmaken even gewrikt aan de cpu cooler om te kijken of ik deze eraf kon krijgen. Dat lukte niet dus heb ik hem laten zitten.

Wellicht dien ik ook de cpu cooler eraf te halen en opnieuw te bevestigen omdat de cpu is losgeraakt? Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid los. De cooler wordt stevig op zn plaats gehouden door een metalen constructie, soort van lange pin. Iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren hoe ik dit kan oplossen?

Foto moederbord met cpu cooler:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2hhgf2g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2qjhlkn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/24zm4wy.jpg

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 10:26
schroevendraaier eronder drukken, er zit een inham voor op de laatste foto zie je die, niet bang zijn want dan lukt dit niet.. er dient behoorlijk veel kracht te worden gezet.

ik heb vaak genoeg gehad dat ik de processor mee trok uit de socket, dit kan je beter niet hebben maar in jou geval kan je denk ik niet anders dan proberen :)

verder wel ff opletten dat je de hendel op de goeie stand hebt staan.

succes

p.s. wel nieuwe koelpasta gebruiken bij het terug monteren.. (druppel ten grote van een rijstkorrel.)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:52
Heb je alleen een wattenstaafje gebruikt of ook nog andere dingen?

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-02 15:24
Klinkt (zonder direct conclusies te willen trekken) als een defect moederbord. Ik heb er zelf ook wel eens eentje gesloopt. Een keer door met m'n statisch geladen vingers aan het moederbord te zitten (eerst kast aanraken om te ontladen dus); en een keer door de CPU uit z'n socket te trekken (koeler zat erg vast).

Maar controleer alles gewoon nog even goed; CPU kan bijna niet zijn losgegaan door even te wrikken aan de koeler. Maar je kunt het altijd even checken natuurlijk.

Oh en het feit dat je condensatoren nog niet bol staan wil nog niets zeggen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36

Nemesizz

Untouchable

Weet het niet heel zeker (omdat ik zo niet het specifieke modelnummer van je moederbord weet), maar als ik google op een ECS bord met socket 754 dan kom ik wel een bordje tegen wat er erg op lijkt ECS 755 A2.

Daar zie ik (op de afbeelding) dat het bord rechts-boven een 4 pin (de P4 power connector word ie vaak genoemt) power connecter heeft. Op de foto van je kast zie ik dat deze connector niet is aangesloten.
(op je 1e foto hangt deze stekker vlakbij je IDE kabel, net achter je hardeschijf).

Als je deze stekker niet aansluit, wil de PC meestal niet starten. :P

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08-2025
Nemesizz schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:43:
Weet het niet heel zeker (omdat ik zo niet het specifieke modelnummer van je moederbord weet), maar als ik google op een ECS bord met socket 754 dan kom ik wel een bordje tegen wat er erg op lijkt ECS 755 A2.

Daar zie ik (op de afbeelding) dat het bord rechts-boven een 4 pin (de P4 power connector word ie vaak genoemt) power connecter heeft. Op de foto van je kast zie ik dat deze connector niet is aangesloten.
(op je 1e foto hangt deze stekker vlakbij je IDE kabel, net achter je hardeschijf).

Als je deze stekker niet aansluit, wil de PC meestal niet starten. :P
Heel scherp 8) Als je CPU geen power krijgt start je PC inderdaad niet

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik zeg de 4P 12v (meestal zwart/geel) niet aangesloten. Zoals hierboven ook genoemd ;)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Het gaat om dit mobo zo te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/images/products/large/755a2_10.jpg
De ATX12V connector zit rechtsboven en als ik inzoom op de foto van TS dan lijkt de connector wel aangesloten, maar zou misschien los kunnen zitten.

Ik zou zeggen, volg de standaard procedure:
- controleer alle connectoren en duw ze aan.
- verwijder video kaart en pci kaarten
- verijder geheugen modules, veeg zonodig de contacten schoon en plaats ze terug.
- controleer op bolle condensatoren (ik zie ze niet op foto, maar niet allen zijn goed zichtbaar)

Als de cpu koeler nog stevig op zijn plaats zit, dan lijkt me dat niet het probleem.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

doe eens een bios reset. oplossing voor hangende dingen, en dan hebben we nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 12:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Uhm, gebruikten die Semprons die extra 12v 4-pin dan? Ik dacht dat dat in die tijd alleen bij de P4`s was enzo.

(we zullen het weten, na een reactie van de TS :+ )

[ Voor 20% gewijzigd door Michael Knight op 07-04-2012 16:49 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Zoom maar eens goed in op de bovenste foto, het lijkt er op dat er wel degelijk een stekker in zit. Edit: Zoals Ploink ook al zei

@DeLyon: Heb je een stofzuiger gebruikt bij het schoonmaken?

[ Voor 32% gewijzigd door NATStudent op 07-04-2012 16:58 ]

• DeLyon
Wauw veel reacties al, thanks guys!
Nemesizz schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:43:
Correct. Het is inderdaad de ECS 755 A2

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/wi1rgz.jpg
NATStudent schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:55:
Zoom maar eens goed in op de bovenste foto, het lijkt er op dat er wel degelijk een stekker in zit. Edit: Zoals Ploink ook al zei
Zo, de cpu-cooler (fan) is eraf.. Rechtboven op de foto zie je stekker die in het moederbord gaat. Voeding moederbord middels zwart/geel: check.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2lxgxzq.jpg
Ryan_ schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 12:53:
Heb je alleen een wattenstaafje gebruikt of ook nog andere dingen?
@DeLyon: Heb je een stofzuiger gebruikt bij het schoonmaken?
Ik heb naast een wattenstaafje ook kort even de stofzuiger gebruikt om alles stofvrij te maken. Dit heb ik al vaker gedaan met deze desktop. Is that a bad thing? :/
Ik zou zeggen, volg de standaard procedure:
- controleer alle connectoren en duw ze aan.
- verwijder video kaart en pci kaarten
- verijder geheugen modules, veeg zonodig de contacten schoon en plaats ze terug.
- controleer op bolle condensatoren (ik zie ze niet op foto, maar niet allen zijn goed zichtbaar)
Deze stappen heb ik zojuist gevolgd.
Resultaat: Geen, moederbord gaat nog steeds niet aan.
Fordox schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:40:
doe eens een bios reset. oplossing voor hangende dingen, en dan hebben we nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Heb geen ervaring met een BIOS reset maar zal me even inlezen en dit gaan proberen.
Nogmaals bedankt voor alle tips, I'll keep you guys posted ;)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 11:07
DeLyon schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:13:
Ik heb naast een wattenstaafje ook kort even de stofzuiger gebruikt om alles stofvrij te maken. Dit heb ik al vaker gedaan met deze desktop. Is that a bad thing? :/
Jep, door de luchtstroom kan een stofzuiger statisch geladen worden en die lading dus doorgeven op je moederbord. Nooit een stofzuiger gebruiken om een PC schoon te maken!

Edit: ver raad ik aan alles een keer uit de kast te halen, de connectoren op het moederbord even schoon te blazen zodat stof eruit is. Dan weet je zeker dat je alles een keer goed aansluit.

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk1983 op 07-04-2012 18:17 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Ploink
Ik heb vaker een stofzuiger gebruikt om een pc uit te zuigen en nooit iets van statische elektriciteit gemerkt.

gamepc1986

Ploink schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 21:23:
Ik heb vaker een stofzuiger gebruikt om een pc uit te zuigen en nooit iets van statische elektriciteit gemerkt.
Ik ook niet, maar kan dus wel bij me nieuwe pc doe ik dat niet.
Maar bij me ouwe doe ik het soms dus wel en doet het nog steeds :)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb mijn eerste PC opgeblazen door hem te stofzuigen.Niks aangeraakt, maar stuk was ie wel. Het geheugen was stuk geraakt....

Everything is better with Bluetooth

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 14:10
Enigzins off-topic:
Statische elektriciteit is als russisch roulette - vaak loopt het goed af, soms gaat het mis.

Chips worden ontworpen om tegen een bepaalde mate van elektrische ontlading (statische elektriciteit) te kunnen. Zit gewoon vaak in het ontwerp ingebouwd, bij een te hoge spanning gaat er een ontlaadcircuit open om de hoogspanningspuls veilig weg te leiden naar aarde.

Maar: niet iedere pin op een chip is te beveiligen, soms laat de functie van een pin het niet toe. En onbeperkt beveiligen kan ook niet - je stelt een redelijk maximum voor de maximale spanning van de ontlading en dat is het. Daarna is het statistiek: soms is een ontlading door statische elektriciteit net op die minder goed beveiligde pin. Of je vloerbedekking, stofzuiger en droog weer zorgen voor een extra grote ontlading waar die chip dan weer niet tegen kan. Soms heb je gewoon pech.

Ofwel, als iemand zegt "ik stofzuig mijn PC dagelijks en gaat altijd goed": tja, misschien niet zo'n krachtige stofzuiger, mooi geleidende vloerbedekking, vochtige handjes, goed ontworpen chips en een dosis mazzel. Het is gewoon niet zo verstandig om te doen - *jij* hoeft niet die mazzel te hebben.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

vanaalten schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:54:
Enigzins off-topic:
Statische elektriciteit is als russisch roulette - vaak loopt het goed af, soms gaat het mis.

Chips worden ontworpen om tegen een bepaalde mate van elektrische ontlading (statische elektriciteit) te kunnen. Zit gewoon vaak in het ontwerp ingebouwd, bij een te hoge spanning gaat er een ontlaadcircuit open om de hoogspanningspuls veilig weg te leiden naar aarde.

Maar: niet iedere pin op een chip is te beveiligen, soms laat de functie van een pin het niet toe. En onbeperkt beveiligen kan ook niet - je stelt een redelijk maximum voor de maximale spanning van de ontlading en dat is het. Daarna is het statistiek: soms is een ontlading door statische elektriciteit net op die minder goed beveiligde pin. Of je vloerbedekking, stofzuiger en droog weer zorgen voor een extra grote ontlading waar die chip dan weer niet tegen kan. Soms heb je gewoon pech.

Ofwel, als iemand zegt "ik stofzuig mijn PC dagelijks en gaat altijd goed": tja, misschien niet zo'n krachtige stofzuiger, mooi geleidende vloerbedekking, vochtige handjes, goed ontworpen chips en een dosis mazzel. Het is gewoon niet zo verstandig om te doen - *jij* hoeft niet die mazzel te hebben.
+1

gelukkig is de kans met relatief nieuwe moederborden (zon 1 jaar of jonger) een stuk kleiner, gezien deze esd veilig worden gemaakt met coatings e.d. je ziet wel van die reclame features dat ze minder vatbaar zijn dan normaal voor statische elektriciteit (asus en gigabyte weet ik zeker van dat ze dit hebben) maar dan nog zou ik het er niet op gokken.

altijd een compressor en de ventilatoren stil houden :)

nu nog uitzoeken wat je hebt gesloopt... kan alleen met het uitsluiten van hardware

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

De voeding en de cmos batterij zouden de hoofdverdachten zijn voor mij bij zo'n oude machine. CPU loshalen lijkt mij een beetje overdreven.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Videokaartje er even uit halen ,als je dan 3 lange pieptonen hoort is er nog leven in je moederbord.
Zelfde geld voor RAM ,als je die eruit haalt zou hij ook moeten gaan piepen.
Geen piep is dood mobo of brakke voeding.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Ploink
In die 20 jaar dat ik met computers en elektronica bezig ben heb ik slechts 1 keer iets stuk gemaakt met statische elektriciteit. Ik wou een zelfgebouwde printplaat oppakken en toen PATS knalde er een blauwe vonk van mijn vingers en was een opampje overleden :(

• DeLyon
Update: het moederbord leeft nog :)
Fordox schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:40:
Op advies van Fordox heb ik de handleiding van het moederbord opgezocht op zolder en een BIOS reset gedaan middels het "Clear CMOS" commando door een jumper setting aan te passen. Et voila, het moederbord startte weer alsof er niks aan de hand was..

Heb er in ieder geval van geleerd om nooit meer een stofzuiger te hanteren bij het schoonmaken omdat dit voor problemen had kunnen zorgen. Nu ik terug denk, zoekend naar oorzaken, heb ik afgelopen week een nieuwe gigabit ethernet pci-card in het moederbord geprikt wat toen al voor de nodige problemen zorgde (pc bleef zonder reden hangen in windows of gedurende opstarten). Vreemd maar wellicht de oorzaak van dit alles wat verholpen is door de bios reset. De pci-kaart draait nu als een zonnetje.

Bedankt voor alle tips en hulp.

• etnerdnl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12-2025
Heb zoiets laatst ook gehad toen ik een andere video kaart in mn PC probeerde.. ik kreeg nog wel het opstartscherm van mn mobo maar daarna deed ie verder niks.. wat voor mij toen hielp was alle stekkertjes een keer los trekken en weer terug stoppen.. na nog een poging met hetzelfde resultaat bleek het uiteindelijk te liggen aan de sata kabeltjes :S die moest je op een andere plek stoppen.. was nogal een vaag verhaal.. maar in ieder geval ook iets wat je kan proberen mocht zoiets opnieuw gebeuren :) indd wel op passen met stofzuigen ja :)

PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris

Verwijderd

ik heb dit ook eens gehad nadat ik mijn pc had schoongemaakt (is ook meteen de laatste keer geweest dat ik ooit een pc van binnen heb schoongemaakt)
bij mij was de geluidkaart kapot, deze maakte kortsluiting waardoor de pc niet starte.
die kaart eruit getrokken en toen ging hij weer voor een weekje, daarna begaf ook het moederbord het.

gelukkig had ik nog garantie en had Dell het zo gemaakt.

moraal van het verhaal. je computer schoonmaken heeft weinig voordelen. een pc draait 10 jaar zonder schoon te maken en maar 2 jaar met schoonmaken (eigen ervaring)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

[edit:]nevermind, die was al gepost..

[ Voor 91% gewijzigd door AlexanderB op 10-04-2012 17:12 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik maak mijn pc al meer als 16 jaar schoon met 1 en dezelfde scheerkwast ,borstel gemaakt uit varkenshaar.
Nog nooit 1 probleem mee gehad op een enkele varkenshaar die wel eens afbrak en bleef hangen in een pci sleuf/slot.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1