Toon posts:

Software raid backup?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In mijn pc heb ik 2x schijven van 1TB die via Windows in striped raid zijn gedaan. Daarnaast heb ik een 2TB 5400rpm backup schijf.

Nu stond al mijn media, iTunes etc.. op dat striped volume, maar ik heb alles gekopieerd naar de 2TB schijf, omdat ik mij een beetje stoor aan het geluid van die 2x 7200RPM schijven. De 5400rpm schijf heeft altijd al super stil gewerkt.

Mijn vraag is nu, is het dom om mijn backups op dat striped raid te zetten? Ik heb de schijven al uitgebreid getest met Seatools en er is niks mis mee. Kan ik indien mijn moederbord dood gaat de schijven aankoppelen op een ander bord en zodoende mijn software raid nog zien?

Ik kan dat striped volume natuurlijk ook stoppen en het gewoon aparte 1TB schijven maken... maar ik denk niet dat Acronis (het programma waarmee ik backups neem) images kan splitten over meerdere schijven

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 11:48 ]

Verwijderd

Kan prima, zolang je dat ook echt als backup gebruikt. Dat betekent dat als je RAID0 uitvalt of je 5400rpm schijf valt uit, dat je geen enkel dataverlies hebt omdat je een complete backup hebt. Als dat zo is, dan zie ik geen problemen dat één van de twee locaties een RAID0 betreft.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt wou gewoon even zeker zijn. Kan ik btw images niet splitten zoals een rar file bijvoorbeeld over meerdere harde schijven?

Verwijderd

Dat kan met WinRAR en andere programma's inderdaad. Maar als je er ooit weer één bestand van wilt maken, heb je wel die ruimte nodig. Vandaar dat je RAID0 behalve prestatiewinst ook het voordeel heeft van één volume, dus alle vrije ruimte beschikbaar onder één station/filesystem.

Zolang je je backup goed in orde hebt, zie ik geen problemen.